handdator

Visa fullständig version : Håller på att gå mot mer veganskt, tips?


Stoltz
2017-09-21, 10:44
Jag håller på att lägga om min kosthållning rätt rejält, och det ser ut som att det blir veganskt av lite olika anledningar.

Ni som gjort samma transition, har ni några tips att dela med er av? Något jag ska tänka på som jag troligtvis kommer sakna när jag lämnar kött och dylikt bakom mig, vitaminer, vadstorlek, etc?

King Grub
2017-09-21, 10:52
Något jag... troligtvis kommer sakna när jag lämnar kött och dylikt bakom mig, vitaminer, vadstorlek, etc?

Gainz.

Stoltz
2017-09-21, 10:53
Som att den ångesten inte redan var tillräcklig ditt svin :D

blåvitt
2017-09-21, 11:27
Börja ät tillskott på en gång. Många väntar med det men det finns ämnen som inte går att få i sig tillräckligt av från växtriket. De viktigaste du ska hålla koll på är b12, vitamin d3 och omega 3, rekommenderar att du käkar tillskott med dessa. Gainz blir inget större problem, finns gott om toppatleter som klarar sig mycket väl på vegansk kosthållning - se bara till att komplettera dina vegetabiliska proteinkällor med varandra så att du får vad du behöver (quinoa och soja är fullgoda proteinkällor).

Diomedea exulans
2017-09-21, 11:55
Seitan är nog den bästa veganska proteinkällan, billigt och innehåller nästan inga kolhydrater och fett. Är dock spannmål, så ej komplett.

ghettobird
2017-09-21, 15:41
Grillad stekt vatten-melon. Gärna marinerad. Får köttliknande struktur och god smak. Lite näring dokk

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

smerk
2017-09-21, 15:45
Det här med att få i sig komplett protein, behöver blandningen ske i samma mål eller behöver den bara finnas i den dagliga kosten?

z_bumbi
2017-09-21, 15:54
Seitan är nog den bästa veganska proteinkällan, billigt och innehåller nästan inga kolhydrater och fett. Är dock spannmål, så ej komplett.

Jag skulle säga att baljväxter är den bästa vegetariska proteinkällan, billigt och innehåller kolhydrater, fett, fibrer samt mikronäringsämnen.

Diomedea exulans
2017-09-21, 16:58
Jag skulle säga att baljväxter är den bästa vegetariska proteinkällan, billigt och innehåller kolhydrater, fett, fibrer samt mikronäringsämnen.

Tycker baljväxter är bökigare att laga, möjligen med undantag för röda linser. Mycket som ska blötläggas och/eller kokas länge.

z_bumbi
2017-09-22, 07:27
Tycker baljväxter är bökigare att laga, möjligen med undantag för röda linser. Mycket som ska blötläggas och/eller kokas länge.

Jag kör konserv numera eftersom jag inte kan äta större mängder men när jag åt mer baljväxter så kokade jag rejält på en gång och så hade jag ett antal förpackningar i frysen att ta fram när jag behövde.

Kamp
2017-09-22, 08:15
Tycker baljväxter är bökigare att laga, möjligen med undantag för röda linser. Mycket som ska blötläggas och/eller kokas länge.

Så är det väl med Seitan också, om du inte köper färdig vill säga. Dock aldrig sett det i butik, lär även kosta en hel del mer än om man gör egen.

Diomedea exulans
2017-09-22, 08:18
Så är det väl med Seitan också, om du inte köper färdig vill säga. Dock aldrig sett det i butik, lär även kosta en hel del mer än om man gör egen.

Nej, det går rätt fort att knåda till och koka upp. Bönor måste ligga i blöt flera timmar, gröna linser en halvtimme, har jag för mig.

Woodrow
2017-09-22, 08:32
Då kommer må så mycket bättre efter ett tag! Mår mest dåligt och får avsmak när jag tänker på hur mycket kött jag åt innan.

Captainwide
2017-09-22, 08:35
Jag håller på att lägga om min kosthållning rätt rejält, och det ser ut som att det blir veganskt av lite olika anledningar.

Ni som gjort samma transition, har ni några tips att dela med er av? Något jag ska tänka på som jag troligtvis kommer sakna när jag lämnar kött och dylikt bakom mig, vitaminer, vadstorlek, etc?

Vilka? :)

Beemel
2017-09-22, 08:48
En av de vanligaste "problemen" en del har verkar vara att de är så inkörda på "kolhydratskälla/proteinkälla" (tänk ris och kyckling, pasta och köttfärssås, potatis och korv)
Om man då bara "ersätter" det animaliska proteinet med exempelvis baljväxter så blir det en förändring i macro-ratiot, mer kolhydrater och mindre protein.
Jag väljer att hellre se baljväxterna som en "hel måltid" och har oftast inga andra "rena" kolhydrater till.
Använder jag pasta/ris/postatis (eller ännu oftare bröd, som jag oftast har till maten) så är det främst för smakens skull.
Men en linsgryta i sig själv har en rätt ok macrofördelning utan att man har t.ex. ris till.

I övrigt så är "mjölksubstituten" rätt värdelösa jämfört med mjölk. Man ska inte luras att tro att den på något sätt fungerar som en ersättare rakt av. Däremot är de rätt trevliga att använda sig av ur andra synpunkter, framförallt då de nästan alltid har B12 tillsatt.

Seitan som någon redan nämnt är riktigt nice som proteinkälla (och man kan använda det till en hel hög av skoj saker) lättlagat och billigt.

i övrigt så tycker jag verkligen man ska försöka laga sin mat istället för att köpa halvfabrikat (fast det gäller vilken diet man än väljer tycker jag)
Om inte annat än för att det oftast blir mycket godare och man lättare kan skräddarsy sina macros på ett bättre sätt. Sen är det inte helt omöjligt att det även blir nyttigare ur andra aspekter.

smerk
2017-09-22, 09:03
Känner ingen skillnad nu med mycket plantbaserat mot innan. Dock så hade jag innan jag bytte till denna kost bytt till en diet av oprocesserad mat inklusive kyckling lax etc. Då kände jag däremot stor skillnad, gentemot då jag åt bröd, mjölk, kvarg etc.

z_bumbi
2017-09-22, 09:39
Om man då bara "ersätter" det animaliska proteinet med exempelvis baljväxter så blir det en förändring i macro-ratiot, mer kolhydrater och mindre protein.
Jag väljer att hellre se baljväxterna som en "hel måltid" och har oftast inga andra "rena" kolhydrater till.
Använder jag pasta/ris/postatis (eller ännu oftare bröd, som jag oftast har till maten) så är det främst för smakens skull.
Men en linsgryta i sig själv har en rätt ok macrofördelning utan att man har t.ex. ris till.

Utgår man från det ovan är det sen enkelt att styra makros, fiberintag etc med hjälp av olika baljväxter, vad man äter till och eventuellt något mer proteinrikt som tillkommer.

Termy
2017-09-22, 09:44
Rödbetsfalafel. Allt som kroppen behöver.

Beemel
2017-09-22, 10:23
Rödbetsfalafel. Allt som kroppen behöver.

Om inte annat så är det gott =)
Serveras med fördel tillsammans med Hemgjord hummus och en mangosås kryddad med amba. Galet gott.

JohPz
2017-09-22, 11:20
Tycker baljväxter är bökigare att laga, möjligen med undantag för röda linser. Mycket som ska blötläggas och/eller kokas länge.

Köp tillagad variant som bara behöver sköljas av då? Väldigt smidigt att köpa sådana där små kartonger från Ica eller Zeta och bara blanda med ris eller ner i en gryta.

Pasta gjord på sojabönor är rätt nice med, 45 g protein per 100g. Dyrt kilopris javisst (typ 120 kr/kg) men behövs ju bara 100 g per måltid.

HookersUnited
2017-09-22, 11:33
Ica kör ett samarbete med Jävligt gott och kommer med veganska recept - Bra inspiration!

Dezzo
2017-09-25, 09:18
Vegan diets: practical advice for athletes and exercisers
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5598028/

Stoltz
2017-11-07, 18:27
Alltså, jag har varit så förvirrad i min stress att jag glömt bort att kag gjort den här tråden och kom precis ihåg det!:em:

Tack för tipsen allesammans!

Vilka? :)

Jag tog bort kött för att jag har haft väldigt orolig mage länge nu för att se om där kunde vara något.
Som det ser ut nu så är kyckling och fisk lugnt faktiskt(testat lite sen trådstart :D), men rött kött kör runt väldigt mycket för mig.

ChrisDEFC
2017-11-09, 17:06
Lycka till Stoltz, har också gått i dessa funderingar säkert av endel liknande anledningar som dig. Uppdatera gärna hur det går och kommer med egna tips på vad du hittar som är bra. Jag har än så länge bara börjat äta mer vegetariskt så babysteps...

Kan slänga in tips på lasagne på zucchini och vegansk färs, röda linsersoppa med citron"yoghurt" och grönkålspasta är några av mina favoriter. Åt tortilla lasagne igår med kyckling men med mycket grönisar igår och det är nog inga problem att byta ut kycklingen i den mot något annat. Kör hårt!

Sheikah
2017-11-24, 20:32
Signerad Grub

http://www.body.se/artiklar/nyheter/20171122/forskning-bonor-for-slimmad-bulk/

Ram Dass
2017-11-27, 13:37
Jag vet inte om mitt tips är speciellt pedagogiskt, men jag var allätare/köttätare i 30 år tom. förra hösten. Jag gick från att äta skinkstek ena dagen till att inte äta godis med E150 som färgämne (röda lusar) till den andra, dvs. strikt vegan.

Har sedan dess fortsatt på det spåret och det har varit lärorikt och roligt. Om än lite omständigt emellanåt, då samhällsnormen är som den är.

Mitt tips är alltså, tänk inte så mycket, bara gör. Sen hur du gör spelar inte så stor roll. Gör nått som tar dig dit du tänker dig, litet som stort.

Ram Dass
2017-11-27, 13:48
Mer konkreta tips är väl att se till att äta B12 tillskott iallafall.

Annars är berikad sojamjölk, osötad från Alpro stapelbara hos mig. Innehåller B12, D-vitamim och kalcium om 15% av RDI/dl.

Jag har även köpt vegansk D3-vitamin om 1000IE som jag äter 1 tbl. varje dag. Kan rekommendera den från myprotein.

Från bulkpowders köper jag nötter, cashew, mandel och valnötter. Med deras rabattkoder får man dom för 110-130 kr/kilo. Vilket blir billig mat.

Sen kompletterar jag kosten med naturell sojaprotein (91% proteininnehåll) också från myprotein. Då jag inte är så förtjust i att äta massa bönor/linser i stora mängder. Äter även kreatin därifrån.

Annars äter jag alltid havregryn till frukost (bra källa till mineraler, så som järn bl.a.). Avslutningsvis brukar jag också köpa 1kgs jordnötssmörsburkar för runt 50 kr/kg, gott och billig proteinkälla även om räknar in den sämre proteinkvaliten.

Ram Dass
2017-11-27, 14:09
Sjukt bra pris, mandelsmöret med choklad innehåller 3g socker/100g och inga onödiga tillsatser = hälsosam Nutella. ;-) https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171127/c1d947ef2a1e2566feafe692bdbf6776.jpg

aminsosyran
2017-12-06, 10:51
Jag skulle säga att baljväxter är den bästa vegetariska proteinkällan, billigt och innehåller kolhydrater, fett, fibrer samt mikronäringsämnen.

Jag instämmer, baljväxter och sojabönor. Sojabönor säjs vara den mest kompletta veganska näringskällan. Sen är ju sojabönan lite omdebatterad. Men utöver det är den optimal!

Sen gäller det ju att komplettera alla baljväxter med spannmål, så som ris etc för att få optimalt näringsupptag. Lycka till! :cool: