handdator

Visa fullständig version : Daniel Ståhl (diskuskastaren) 7x300kg marklyft


Jocke67
2017-09-20, 22:17
Fy satan va stark han är alltså!
https://youtu.be/yJzy7FMWPqM

Xtreme-G
2017-09-20, 22:24
yJzy7FMWPqM
Han fick feeling kan man säga!

trädgårdsmöbel
2017-09-20, 22:40
Haha, han ser ut att vara två och en halv meter lång dessutom.

Chorizo
2017-09-20, 22:42
Stark men han kör säkert en del gym eftersom han är diskuskastare

Jocke67
2017-09-20, 22:55
210kg bänk, 320kg böj och 340kg mark "för ett och ett halvt år sedan, tror jag kan göra mer":
Lxx2IZqiXn4
(Funkar inte på min telefon, skriver länken också)
https://youtu.be/Lxx2IZqiXn4

Jocke67
2017-09-20, 22:56
Stark men han kör säkert en del gym eftersom han är diskuskastare

No shit!

Chorizo
2017-09-20, 22:58
70 meter är starkt

Jocke67
2017-09-20, 22:58
Haha, han ser ut att vara två och en halv meter lång dessutom.

200cm och 145kg enl:
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Daniel_St%C3%A5hl

Agitator
2017-09-20, 23:08
210 kg bänk låter lite svagt. Men är troligen inte hans fokus.

Jocke67
2017-09-20, 23:08
115564

Agitator
2017-09-20, 23:12
Vill se slowmon från den inspelningen :)

Shqypnia
2017-09-20, 23:47
Coolt coolt. Fet dock.

Frågenarkomanen
2017-09-21, 01:35
Stark men han kör säkert en del gym eftersom han är diskuskastare Haha, jaså, det tror du?

210 kg bänk låter lite svagt. Men är troligen inte hans fokus. Ironisk?

Coolt coolt. Fet dock. Jaha, och vad har det med saken att göra?

Börje H
2017-09-21, 05:08
Han fick feeling kan man säga!

Kan man få annat :D :hbang:

Ett utomordentligt exempel på hur stark en icke-specifik kraftidrottare kan bli. Kastare dock ofta kompetenta lyftare. För några år sedan skulle dessa resultat vara helt makalösa, för specifikt styrkelyft (nationellt fortfarande sjuuuukt bra), men sista årens massiva explosion med lyftare världen runt gör att han placerar sig just mellan världens bästa i klass 93-105. Då inser man hur extremt galna dessa mindre killar än numera.

Han verkar dock ha en extrem potential i ffa marklyftet så det skulle ju vara kul att se honom gå full retard i maxlyft i alla tre. Är ju mest marklyftsklipp som han lägger upp, av uppenbar anledning!

Han är fet? Ok. Noterar.

Jocke67
2017-09-21, 06:12
Hängande frivändnig 200kg:

iwLdwn6Plug
https://youtu.be/iwLdwn6Plug

Bärsärk
2017-09-21, 06:15
Vad är det med diskuskastare och att köra all-in på gymmet? Ricky var ju också ganska tokig i att gymma.

Jocke67
2017-09-21, 06:33
Han skulle nog kunna bli riktigt bra i strongman med den styrkan och exploisiviteten!

Han skulle nog äga den där grenen de körde nu på senaste SM där de slängde ölfat baklänges ovanför huvudet över 4,5 meter stavhoppsribba.

Jocke67
2017-09-21, 06:49
Kan man få annat :D :hbang:

Ett utomordentligt exempel på hur stark en icke-specifik kraftidrottare kan bli. Kastare dock ofta kompetenta lyftare. För några år sedan skulle dessa resultat vara helt makalösa, för specifikt styrkelyft (nationellt fortfarande sjuuuukt bra), men sista årens massiva explosion med lyftare världen runt gör att han placerar sig just mellan världens bästa i klass 93-105. Då inser man hur extremt galna dessa mindre killar än numera.

Han verkar dock ha en extrem potential i ffa marklyftet så det skulle ju vara kul att se honom gå full retard i maxlyft i alla tre. Är ju mest marklyftsklipp som han lägger upp, av uppenbar anledning!

Han är fet? Ok. Noterar.

Enligt http://www.styrkelyft.se/tavlingresultat/Svenskarekord/seniorklassisk är svenska rekordet i styrkelyft 880,5kg. Daniels PB är 320+210+340=860kg. Vi vet inte om bänken var med stopp och hur djup böjen var (men annan YT-video på 300kg är rejält djup, bra bit under parallellt så gissar OK) men marken tror han att han är starkare än PB. Gissar att han skulle kunna slå rekordet om han bara fokuserade några veckor på att träna böj/bänk/mark?

ceejay
2017-09-21, 07:04
880 är också gjord av en dopingavstängd person, stark givetvis, men ändå.

JohPz
2017-09-21, 07:12
Vi vet inte om bänken var med stopp

https://www.instagram.com/p/BTkiWJAliVJ/?taken-by=stahlhoff

:d

Aningens längre stopp bara så kan det nog övertyga domarna.

Diomedea exulans
2017-09-21, 07:15
210 kg bänk låter lite svagt. Men är troligen inte hans fokus.

Borde inte en diskuskastare fokusera på bröst? Skillnad på "bröst" och "bänkpress", iofs.

pepplez
2017-09-21, 07:23
https://www.instagram.com/p/BTkiWJAliVJ/?taken-by=stahlhoff

:d

Aningens längre stopp bara så kan det nog övertyga domarna.

Haha! Fnissade högt.

trädgårdsmöbel
2017-09-21, 11:59
Vad är det med diskuskastare och att köra all-in på gymmet? Ricky var ju också ganska tokig i att gymma.

Jag tror inte de har så många andra träningsmetoder att tillgå, mer än att tja kasta den där diskusen och gymma. Det är en liten sport, så jag tror inte det finns många som kan klura ut specifika metoder och specifika träningsredskap så atleterna får hålla till godo med vad som finns.

bigtraps
2017-09-21, 17:25
210 kg bänk låter lite svagt. Men är troligen inte hans fokus.

Ståhl har 220 mellan fingerspetsarna. 20 cm längre än sin längd.
Extremt bra för diskus. Kanske inte optimalt för bänkpress

Jocke67
2017-09-21, 17:37
Han är fet? Ok. Noterar.

Men han har varit ännu fetare: http://www.expressen.se/sport/friidrott/han-gick-ner-36-kilo--och-blev-bast-i-varlden/

Undrar om den fett% han har nu är optimal (för diskus)? Antar att han gör den bedömningen för annars skulle han väl se till att gå ner (eller upp) i vikt.

Jocke67
2017-09-21, 17:39
När man ser Daniel träna känns allt man själv gör på gymmet rätt fjantigt....

trädgårdsmöbel
2017-09-21, 17:50
Men han har varit ännu fetare: http://www.expressen.se/sport/friidrott/han-gick-ner-36-kilo--och-blev-bast-i-varlden/

Undrar om den fett% han har nu är optimal (för diskus)? Antar att han gör den bedömningen för annars skulle han väl se till att gå ner (eller upp) i vikt.

Om jag får spekulera helt utan att ha en jäkla aning så gissar jag att man skall vara fet. Jag gissar att mycket av kraften i kastet kommer från midjan och en saftig buk, om man får den i rörelse i sidled borde det ge en slags hävarm eller vad man säger för musklerna under. Ungefär som att slå med en slägga istället för bara handen. Men jag hade en etta (av 5) i fysik i skolan, så någon annan kan nog förklara det bättre med riktig terminologi.

En alltför fet buk blir för svår att sätta i rörelse för att den skall hjälpa till kan jag tänka mig, så man skall nog vara hyfsat fet men inte jättefet:D

Jocke67
2017-09-21, 17:55
Jag gissar att det är två saker som talar FÖR att vara fet. Dels styrkan (han skulle ju tappa i alla fall lite av den om han gick ner i vikt) och dels fördelen av själva tyngden (mer rörelsemoment när han snurrar runt)?

DiktatorN
2017-09-21, 19:01
Ja han är en stark jävel. "Har fysiken för världsrekord", ja det tror fan det :D

Jag gillar dock inte att han lyfter med mixat grepp. På med remmar för helvete, vill inte att han ska skada sig. Då blir det ju kanske inget världsrekord.

Agitator
2017-09-21, 19:11
Ironisk?


Nja, inte direkt. Han är ju stark. Men är ju 2 meter på 145 kg.

Hängande frivändnig 200kg:

iwLdwn6Plug
https://youtu.be/iwLdwn6Plug

Känns jvligt risky att hoppa ner i sumo för att få lyftet.

Borde inte en diskuskastare fokusera på bröst? Skillnad på "bröst" och "bänkpress", iofs.

Han är ju stark som fan, men med tanke på att killen är 145 kg monster på 2 meter så känns det som att det borde vara lite mer med tanke på att han gör en 7a på 300 i mark. Menar, han lär nog träna på bra i alla övningar.

Ståhl har 220 mellan fingerspetsarna. 20 cm längre än sin längd.
Extremt bra för diskus. Kanske inte optimalt för bänkpress

Det verkar fungera bra ändå, men ja, kanske inte de bästa förutsättningarna för att bänka tungt direkt. Men 210 är en bra vikt.

trädgårdsmöbel
2017-09-21, 21:05
Det är hysteriskt roligt hur ni rätt av köper hans studs med 210 mot gummimatta som bänkpress, men en sl-brygga är fusk, eller för den delen en byggarbänk utan stopp är fusk, men den här är helt ok :D

Jocke67
2017-09-21, 21:28
Det är hysteriskt roligt hur ni rätt av köper hans studs med 210 mot gummimatta som bänkpress, men en sl-brygga är fusk, eller för den delen en byggarbänk utan stopp är fusk, men den här är helt ok :D

Vilka är vi att kritisera hur han tränar? Varenda lyft han gör på gymmet har ett enda syfte: att kasta den där diskusen längre. Och det har ju fungerat rätt så bra.

Agitator
2017-09-21, 22:27
Det är hysteriskt roligt hur ni rätt av köper hans studs med 210 mot gummimatta som bänkpress, men en sl-brygga är fusk, eller för den delen en byggarbänk utan stopp är fusk, men den här är helt ok :D

Haha, var det den som var hans 210? Hahaha. skön kille isf.

Kan en SL'are med gott samvete räkna sin "bänk" så kan gott Daniel räkna sin.
Hahahahahahaha

Frågenarkomanen
2017-09-21, 23:00
Nja, inte direkt. Han är ju stark. Men är ju 2 meter på 145 kg. Ja, och 200 + i bänkpress är alltid extremt starkt, oavsett vem som utför det. Att vara lång är dessutom långt ifrån någon fördel i bänkpress.

Nu fick vi i efterhand veta att det inte rör sig om riktig bänkpress, men det visste du inte när du skrev det.

Det är hysteriskt roligt hur ni rätt av köper hans studs med 210 mot gummimatta som bänkpress, men en sl-brygga är fusk, eller för den delen en byggarbänk utan stopp är fusk, men den här är helt ok :D Det var väl inte en gummimatta, eller? Det var väl mest en kudde för att skydda? Stången åkte rakt igenom tingesten och hade det varit gummi hade den väl inte gjort det på det där sättet?

Haha, var det den som var hans 210? Hahaha. skön kille isf.

Kan en SL'are med gott samvete räkna sin "bänk" så kan gott Daniel räkna sin.
Hahahahahahaha Nja, studs tycker jag vi kan köpa, men när man använder tillbehör som hjälper en att studsa vikten så rör det sig inte om bänkpress längre.

SLare generellt menar du, eller de där fasansfulla bryggorna som tjejerna gör? För annars är SL-bänk tyngre än vanlig gymbänk.

trädgårdsmöbel
2017-09-21, 23:15
Vilka är vi att kritisera hur han tränar? Varenda lyft han gör på gymmet har ett enda syfte: att kasta den där diskusen längre. Och det har ju fungerat rätt så bra.

Han tränar säkerligen effektivt, och jag kritiserar inte övningen som sådan, men är det rätt att benämna den bänkpress? (Speciellt om man inte anser att en bryggbänk, eller en bänktröjebänk är bänkpress)

Frågenarkomanen
2017-09-21, 23:28
Han tränar säkerligen effektivt, och jag kritiserar inte övningen som sådan, men är det rätt att benämna den bänkpress? (Speciellt om man inte anser att en bryggbänk, eller en bänktröjebänk är bänkpress)

Nej, det är inte bänkpress.

För de som vill missförstå (det brukar finnas en hel här):

Eftersom snubben har på sig någon kudde, gummimatta eller något åt det hållet, så är det inte en vad man i folkmun kallar "riktig bänkpress", och det är majoritetens beslut som räknas.

Lika lite som det är bänkpress om man använder en superram, eller stångcurl om man sätter fast gummiband mellan händer och axlar, eller knäböj om man har tennisboll i knävecken, o s v. Eller om man bygger vikter med signifikant längre radie, och en riktigt sviktande, 3 meter lång stång, och sedan kallar det marklyft.

Den utrustning man ursprungligen fick ha på sig i klassisk SL (vet ej om det förändats) köper jag personligen att man får ha, men förstår om andra inte gör det. Jag gör det som en kompromiss, för att det annars slutar med att alla måste lyfta nakna för att det ska räknas (en t-shirt ger ju bättre studs än direkt mot hud osv).



200 gör han kanske i gymbänk med redig studs.

Laksen
2017-09-21, 23:39
Att vara lång är dessutom långt ifrån någon fördel i bänkpress

Kirill Sarychev 198cm lång, världsrekord i raw bänk, 335kg.
James Henderson 198cm lång, starkaste raw-bänken inom IPF någonsin, 323kg.

Ganska säker på att Ryan Kennelly har världsrekord i bänk med utrustning, han är 191cm lång.

Frågenarkomanen
2017-09-21, 23:52
Kirill Sarychev 198cm lång, världsrekord i raw bänk, 335kg.
James Henderson 198cm lång, starkaste raw-bänken inom IPF någonsin, 323kg.

Ganska säker på att Ryan Kennelly har världsrekord i bänk med utrustning, han är 191cm lång.
Ja, längre människor kommer alltid att vara absolut starkare om man inte bryr sig om viktklasser, eftersom de kan hålla en större mängd muskelmassa.

Frågenarkomanen
2017-09-22, 00:14
Nej, det är inte bänkpress.

För de som vill missförstå (det brukar finnas en hel här):

Eftersom snubben har på sig någon kudde, gummimatta eller något åt det hållet, så är det inte en vad man i folkmun kallar "riktig bänkpress", och det är majoritetens beslut som räknas.

Lika lite som det är bänkpress om man använder en superram, eller stångcurl om man sätter fast gummiband mellan händer och axlar, eller knäböj om man har tennisboll i knävecken, o s v. Eller om man bygger vikter med signifikant längre radie, och en riktigt sviktande, 3 meter lång stång, och sedan kallar det marklyft.

Den utrustning man ursprungligen fick ha på sig i klassisk SL (vet ej om det förändats) köper jag personligen att man får ha, men förstår om andra inte gör det. Jag gör det som en kompromiss, för att det annars slutar med att alla måste lyfta nakna för att det ska räknas (en t-shirt ger ju bättre studs än direkt mot hud osv).



200 gör han kanske i gymbänk med redig studs.

lägger till lite angående hur jag upplever att den stora majoriteten gymtränande definierar "riktig bänkpress":


Angående huruvida bryggor diskvalificerar en bänkpress: det är svårt att dra en exakt gräns, men de testosteronstinna 12-åriga ryska flickorna som bryggar bort 90 % är garanterat fusk/ej äkta. Även gränsfall till maglyft räknas bort. Ingen bryr sig om man bröstar upp sig lite, men har man behövt lägga saker under ryggraden när man tränar, för att få upp sin brygga - så hoppas jag i alla fall att folk ser det och dissar lyften.

Att säga en exakt gräns när bryggan gör bänken icke-gångbar är omöjligt. Jag har sett en hel del, även ett par på t ex Sugden Barbell som består av styrkenördar, klaga på Freddi Smuters sätt att möta stången (vilket är samma princip som brygga), vilket säger en del om hur känsliga folk är för bryggor.

Man kan väl helt enkelt säga: när det blir märkbart att bryggan ger en inte icke-signifikant fördel, så är det för stor brygga.


Är bänkpress bänkpress utförda av fetton äkta, då? Ja, helt enkelt för att folk ser olika ut och även korta armar är en enorm fördel, för att inte tala om man dessutom har fördelaktigt förhållande mellan över- och underarm.

Man får köpa att vissa kroppar ger vissa fördelar. MEN lite likt ovan: om man utnyttjar sin fetma (särskilt i kombo med kraftig brygga) så att det kan jämställas med att en smal person använder sig av en kloss som plockar bort en inte icke-signifikant del av rörelsebanan, så är det inte OK.

Är man riktigt tjock så får n'stan helt enkelt ligga platt på bänken för att folk ska godkänna det. Den starkaste bänkaren någonsin, Kirill Sarychev, är förvisso inte lika fet som många andra SLare men han är så massis att han ändå hade kunnat dra bort mer än halva lyftvägen om han ville, men det gör han inte, av någon anledning - han möter knappt ens stången med bröstet.

Inbitna, genuina styrkelyftare skiter såklart i allt ovanstående och det är inte dem jag riktar mig till, utan jag spekulerar i vad som är en riktig bänkpress utifrån ett demokratiskt majoritetsperspektiv. Och massan hyllar Sarychevs bänkar, medans nästan bara insatta styrkelyftare imponeras av Midotes 360-bänk.

En grej tyvärr har en stor påverkan: om man är snygg och aestetisk, så blir kraven helt plötsligt inte alls lika stora som om man råkar vara tjock.
Det räcker ju med att bara vara tjock för att folk ska bli skeptiska -
- vilket man kan se i början av tråden i något exempel.

Agitator
2017-09-22, 01:22
Först börjar vi med att länka en instant klassiker på kolozzeum.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=214876




SLare generellt menar du, eller de där fasansfulla bryggorna som tjejerna gör? För annars är SL-bänk tyngre än vanlig gymbänk.




Det går utmärkt att pausa i botten på gymmet när man bänkar med full rom utan att göra det till cirkusbänk.

När en SL'are knappt får någon rom med så maximal greppbredd samt brygga (inte extrem som tjejerna i vissa videoklipp) aldrig kommer ner till något vidare djup i vinklar i armarna så kan jag knappast kalla det tyngre.

Om någon SL bänkar med rätt duktig brygga och maximal grepp så blir det inte mycket att prata om rörande "tyngre" än mot någon som gymbänkar samma vikt fast med ej extrem fattning och pause i botten och full rom.

Då gör gymbänkaren fysiskt mer jobb än vad slbänkaren gör.

Frågenarkomanen
2017-09-22, 01:37
Först börjar vi med att länka en instant klassiker på kolozzeum.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=214876







Det går utmärkt att pausa i botten på gymmet när man bänkar med full rom utan att göra det till cirkusbänk.

När en SL'are knappt får någon rom med så maximal greppbredd samt brygga (inte extrem som tjejerna i vissa videoklipp) aldrig kommer ner till något vidare djup i vinklar i armarna så kan jag knappast kalla det tyngre.

Om någon SL bänkar med rätt duktig brygga och maximal grepp så blir det inte mycket att prata om rörande "tyngre" än mot någon som gymbänkar samma vikt fast med ej extrem fattning och pause i botten och full rom.

Då gör gymbänkaren fysiskt mer jobb än vad slbänkaren gör.
Om man bara syftar på de i de tyngsta klasserna, ja.

Jag menar att om en gymbänkare ska bli godkänd på tävling så blir han svagare, och hur tror du själv att rekordet hade förändrats om han fått studsa och rövlyfta?

BOeRI6MDyns

Bänkpressvärlden är enormt mycket större än de där tjocka finnarna du antagligen tänker på

Jocke67
2017-09-22, 06:43
Han lyfter ju "sumo" men han är så stor så att greppet blir lika brett som ett vanligt marklyft för de flesta.

115571

MackeJuve
2017-09-22, 07:17
Det var väl inte en gummimatta, eller? Det var väl mest en kudde för att skydda? Stången åkte rakt igenom tingesten och hade det varit gummi hade den väl inte gjort det på det där sättet?



Som du säger. Daniel verkar lägga ett värde i att genomföra sina övningar så explosivt som möjligt, vilket ter sig logiskt. Kan nog skada bröstkorgen en del om man ska studsa en maxtung vikt på den.

DiktatorN
2017-09-22, 07:50
Det är hysteriskt roligt hur ni rätt av köper hans studs med 210 mot gummimatta som bänkpress, men en sl-brygga är fusk, eller för den delen en byggarbänk utan stopp är fusk, men den här är helt ok :D

Köper det verkligen inte. Det där är bara en av många grejer som gör bänkpress till en fjollsport. Hela sporten i sig har en myriad av fjantiga regler och detaljer som gör den totalt ointressant för mig.

Det går inte att fråga en enda person "vad tar du i bänkpress" utan att behöva reda ut en massa skit.

DiktatorN
2017-09-22, 07:55
Vilka är vi att kritisera hur han tränar? Varenda lyft han gör på gymmet har ett enda syfte: att kasta den där diskusen längre. Och det har ju fungerat rätt så bra.

Vad får man ut av att träna bänkpress med studsmatta egentligen? Det finns ju inte ens någon riktig excentrisk del i lyftet. Är det inte bara lika bra att lyfta av stången och hålla den på raka armar i så fall och nöja sig där?

Jocke67
2017-09-22, 07:57
När det gällerkasta långt tror jag dock att Daniel slår mig oavsett definition. :d Finns nog ingenting jag kan hiva iväg 70 meter hur jag än bär mig åt (om jag inte använder typ en katapult eller nåt...)

Frågenarkomanen
2017-09-22, 08:24
Vad får man ut av att träna bänkpress med studsmatta egentligen? Det finns ju inte ens någon riktig excentrisk del i lyftet. Är det inte bara lika bra att lyfta av stången och hålla den på raka armar i så fall och nöja sig där? Tänk efter en gång, så ska du se att du listar ut det. Förklara gärna även vad Ståhl har för relevans av den excentriska delen?

MackeJuve
2017-09-22, 08:28
Vad får man ut av att träna bänkpress med studsmatta egentligen? Det finns ju inte ens någon riktig excentrisk del i lyftet. Är det inte bara lika bra att lyfta av stången och hålla den på raka armar i så fall och nöja sig där?

Hahaha! Nej där har du ju rätt, han missar ju helt den excentriska delen, vad fan tänker karln med? Den delen av lyftet bygger ju muskler också, vill han inte optimera sin hypertrofi? Och så har han dessutom mage att lägga upp det på tuben och kalla det bänkpress när han borde veta att det finns forum där vi har tydliga definitioner av övningen. Riktig pajas den där Ståhl alltså, måste vara det studsiga bänkpressandet som gjorde att han bara fick silver och inte guld i VM. Går rykten om att vinnaren kör med långsam excentrisk fas, tre sekunders stopp på bröstet, röven i bänken och ingen brygga. Förbättringsområde till 2018, Daniel!

Jocke67
2017-09-22, 08:44
Jag tycker att vi kan bjuda på att Daniel kallade det där studslyftet för bänkpress, han gav ju oss trots allt ett VM-silver! :d

DiktatorN
2017-09-22, 08:45
Tänk efter en gång, så ska du se att du listar ut det. Förklara gärna även vad Ståhl har för relevans av den excentriska delen?

Försök inte leka smart. Alla har nytta av excentrisk styrka i en övning. Tänk efter själv istället!

Hahaha! Nej där har du ju rätt, han missar ju helt den excentriska delen, vad fan tänker karln med? Den delen av lyftet bygger ju muskler också, vill han inte optimera sin hypertrofi? Och så har han dessutom mage att lägga upp det på tuben och kalla det bänkpress när han borde veta att det finns forum där vi har tydliga definitioner av övningen. Riktig pajas den där Ståhl alltså, måste vara det studsiga bänkpressandet som gjorde att han bara fick silver och inte guld i VM. Går rykten om att vinnaren kör med långsam excentrisk fas, tre sekunders stopp på bröstet, röven i bänken och ingen brygga. Förbättringsområde till 2018, Daniel!

Jag skulle tro att han tränar med denna kudde hela tiden, även på lättare vikter och sedan så försökte han på sig ett personbästa på denna vikten. Kör man på detta sättet med lägre vikter och fler reps så förstår jag poängen med med det mer. Men att säga att man tagit 210 kg i bänk utan att säga att man använt sig av denna tekniken är absurt.

MackeJuve
2017-09-22, 08:49
Jag skulle tro att han tränar med denna kudde hela tiden, även på lättare vikter och sedan så försökte han på sig ett personbästa på denna vikten. Kör man på detta sättet med lägre vikter och fler reps så förstår jag poängen med med det mer. Men att säga att man tagit 210 kg i bänk utan att säga att man använt sig av denna tekniken är absurt.

Ja, det är verkligen helt absurt. Man tappar som sagt respekten för honom. Borde helt klart ha döpt klippet till "210 kg bänkpress med kudde för att skydda bröstkorgen från den icke-existerande excentriska fasen", hade varit mycket tydligare då. Att inte ha någon respekt för oss forum-nördar och kalla det bänkpress, det förstår jag inte. Vem försöker han imponera på?!

DiktatorN
2017-09-22, 09:04
Ja, det är verkligen helt absurt. Man tappar som sagt respekten för honom. Borde helt klart ha döpt klippet till "210 kg bänkpress med kudde för att skydda bröstkorgen från den icke-existerande excentriska fasen", hade varit mycket tydligare då. Att inte ha någon respekt för oss forum-nördar och kalla det bänkpress, det förstår jag inte. Vem försöker han imponera på?!

Ja, det är absurt. Hur mycket du än försöker göra dig lustig så är det fjantigt att överdiva eller ljuga om sina prestationer.

MackeJuve
2017-09-22, 09:11
Ja, det är absurt. Hur mycket du än försöker göra dig lustig så är det fjantigt att överdiva eller ljuga om sina prestationer.

Det är så långt ifrån absurt som man kan komma, du slaktar det uttrycket när du använder det i det här sammanhanget. Absurt hade det varit om Ståhl var en vanlig, stark gym-nisse och lade upp det där klippet samtidigt som att han hävdade att han var starkare än person X som har gjort 207,5 kg på tävling.

Nu är han inte det. Han är en diskuskastare som tränar för att bli bra på diskus. Hans definition av bänkpress är hans definition, han behöver inte ta hänsyn till lättkränkta forummedlemmar världen över när han ska döpa klippet. Det enda som är absurt här är faktumet att du tycker att det är absurt, det är absurt på riktigt.

svenbanan
2017-09-22, 09:20
Ja, det är absurt. Hur mycket du än försöker göra dig lustig så är det fjantigt att överdiva eller ljuga om sina prestationer.

Försök att kliv utanför din egen lilla bubbla och tänk efter vad Ståhl faktiskt sysslar med istället.

Tror du anledningen ett han tränar på ett visst sätt är för att kunna se ball ut på youtube eller tror du det kanske har att göra med att han är världselit i diskus och siktar på att ta världsrekordet där?

Din argumentation är skrattretande.

DiktatorN
2017-09-22, 09:22
Det är så långt ifrån absurt som man kan komma, du slaktar det uttrycket när du använder det i det här sammanhanget. Absurt hade det varit om Ståhl var en vanlig, stark gym-nisse och lade upp det där klippet samtidigt som att han hävdade att han var starkare än person X som har gjort 207,5 kg på tävling.

Nu är han inte det. Han är en diskuskastare som tränar för att bli bra på diskus. Hans definition av bänkpress är hans definition, han behöver inte ta hänsyn till lättkränkta forummedlemmar världen över när han ska döpa klippet. Det enda som är absurt här är faktumet att du tycker att det är absurt, det är absurt på riktigt.

Men herregud då, är det så viktigt att märka på ord. Kalla det vad du vill, fjantigt, eller absurt.

Har jag påstått att han ska ta hänsyn till forummedlemmar på internet eller?

Så nu blev jag absurd enligt dig för att jag uttrycker min åsikt på ett internetforum. Ja, snacka om att kasta sten i glashus :D

Det är nog du som tar lite för allvarligt på saker och ting ska du se.

Förövrigt så hade jag ingen aning om att Daniel Ståhl var diskuskastare, tack för upplysningen.

Hans definition på bänkpress är fel. Och det är det som är poängen med att ifrågasätta den. Vilket du uppenbarligen inte förstår.

Hade han bara sagt att det var "ostrikt" eller något så hade det inte behövts kommenteras överhuvudtaget.

DiktatorN
2017-09-22, 09:25
Försök att kliv utanför din egen lilla bubbla och tänk efter vad Ståhl faktiskt sysslar med istället.

Tror du anledningen ett han tränar på ett visst sätt är för att kunna se ball ut på youtube eller tror du det kanske har att göra med att han är världselit i diskus och siktar på att ta världsrekordet där?

Din argumentation är skrattretande.

Haha jaha, är min argumentation skrattretande nu. Ni är bra roliga nu. Vet du ens vad min argumentation är? Jag tvivlar på det faktiskt.

Jag vet att Daniel Ståhl är diskuskastare och det har inte med saken att göra överhuvudtaget i min argumentation.

Om han han vill se "cool" ut på YT eller inte har jag ingen aning om och jag bryr mig inte heller.

MackeJuve
2017-09-22, 09:26
Hade han bara sagt att det var "ostrikt" eller något så hade det inte behövts kommenteras överhuvudtaget.

Hahaha :laugh: Du är härmed min favoritanvändare på Kolozzeum :thumbup:

svenbanan
2017-09-22, 09:27
Haha jaha, är min argumentation skrattretande nu. Ni är bra roliga nu. Vet du ens vad min argumentation är? Jag tvivlar på det faktiskt.

Jag vet att Daniel Ståhl är diskuskastare och det har inte med saken att göra överhuvudtaget i min argumentation.

Om han han vill se "cool" ut på YT eller inte har jag ingen aning om och jag bryr mig inte heller.

Jag tvivar på att du ens vet vad ordet argument innebär...

Shqypnia
2017-09-22, 09:40
Heter man Ståhl så är det fullkomligt rimliga siffror. Allt annat vore en skam.

Frågenarkomanen
2017-09-22, 09:59
Haha jaha, är min argumentation skrattretande nu. Ni är bra roliga nu. Vet du ens vad min argumentation är? Jag tvivlar på det faktiskt.

Jag vet att Daniel Ståhl är diskuskastare och det har inte med saken att göra överhuvudtaget i min argumentation.

Om han han vill se "cool" ut på YT eller inte har jag ingen aning om och jag bryr mig inte heller. Ja, det är fullständigt skrattretande och du bevisar verkligen hur inskränkt du är.

För de allra flesta idrottare - vet du vad betyder? - är gymmet bara ett komplement. De flesta prioriterar sin sport (och ofta leverne) framför att se bra ut på stranden och en vinst i en tävling väger astronomiskt tyngre än att klena amatörer på internet (typ DiktatorN') misstycker.

Att Ståhl är diskuskastare har absolut med din argumentation att göra: du hävdade att alla alltid tjänar på att utnyttja den excentriska delen av lyftet. Du kanske tror att du vet något men för alla utomstående blir det helt solklart att du inte vet ett skit om idrott (menar ej lagsporter) och antagligen tror att "gymma" är en sport.

Om han hade tjänat på den excentriska delen - tror du inte att han hade använt sig av den då? Tror du att han gör det där för att "skryta på Youtube" eller hur du nu uttryckte det?

Han använder inte den excentriska delen av övningen eftersom hans sport enbart är koncentrisk och det är endast i den fasen han behöver vara stark, och utöver det är explosivitet en stor fördel. Syftet är alltså inte att träna brösten eller få pump i triceps, utan enbart att flytta så mycket vikt som möjligt - för diskusen han kastar bryr sig ju inte direkt om det är pectoralis major eller triceps brachii som kastar, utan bara om kraften som utvecklas.

Hade målet varit snygga triceps så hade han tränat mer excentriskt, vilket han förövrigt med största sannolikhet gör också, men eftersom han inte tävlar i den fasen är den inte lika viktig, och det allra viktigaste är heller inte att bli råstark utan kraftfull (kraft är massa gånger acceleration) och explosiv, och därför anstränger han sig för att kunna lyfta så explosivt som möjligt.

Men jag är inte omöjlig utan köper bra argument. Så:

Försök inte leka smart. Alla har nytta av excentrisk styrka i en övning. Tänk efter själv istället!
Jag har tänkt. Kan du tänka till lite och förklara varför någon som endast tävlar explosivt i den koncentriska delen "drar nytta" av att alltid utnyttja den excentrisk delen och ha lika hög styrka excentriskt som koncentriskt?

Jocke67
2017-09-22, 10:02
Jag tycker i alla fall att det där svt-klippet var skönt när han var på den där lilla lokala träningsplanen i Viksjö (?) med kastbur och en plan som inte alls var anpassad efter Daniels kapacitet och alla träningskast hamnade långt förbi själva fältet och han fick gå och leta efter diskusarna bland vass och buskar och han går där och letar med kommentaren " jag brukar kunna hitta dem ganska snabbt för det mesta" eller nåt sånt. :d

Beefcake1993
2017-09-22, 12:11
Det här var nog den roligaste tråden på länge. 😂

Jocke67
2017-09-22, 12:14
Nån som vet om Daniel är reggad på Kollo?

MackeJuve
2017-09-22, 12:21
Nån som vet om Daniel är reggad på Kollo?

Nae. Dock försökte jag hitta kontaktuppgifter till honom så att jag kunde tipsa honom om tråden. Hade varit kul att höra hans respons på anklagelserna gällande hans bänkpress :D Då hade man även kunnat få ett bra svar på varför han valt det utförandet, vad han hade under tröjan etc.

Jocke67
2017-09-22, 12:37
Tittade han in och skrev nåt tror jag att resterande inlägg i tråden mest skulle bli av karraktären :bow::bow: ! :-)

Diomedea exulans
2017-09-22, 12:38
Nae. Dock försökte jag hitta kontaktuppgifter till honom så att jag kunde tipsa honom om tråden. Hade varit kul att höra hans respons på anklagelserna gällande hans bänkpress :D Då hade man även kunnat få ett bra svar på varför han valt det utförandet, vad han hade under tröjan etc.

Det är superenkelt, bara att skriva på hans Instagram. https://www.instagram.com/stahlhoff/?hl=sv

MackeJuve
2017-09-22, 12:41
Det är superenkelt, bara att skriva på hans Instagram. https://www.instagram.com/stahlhoff/?hl=sv

Jag vet, tänkte dock att jag ville ha mail för att kunna länka tråden. Kan i och för sig kanske länka om jag går in på Instagram på datorn, ska testa!

Diomedea exulans
2017-09-22, 12:41
Jag vet, tänkte dock att jag ville ha mail för att kunna länka tråden. Kan i och för sig kanske länka om jag går in på Instagram på datorn, ska testa!

Gör den till en tinyurl och skriv länken på hans Instagram på mobilen annars. :)

MackeJuve
2017-09-22, 12:47
Gör den till en tinyurl och skriv länken på hans Instagram på mobilen annars. :)

Kommenterade videon på hans Instagram där han bänkpressar :) Bad honom att utveckla lite, får se om han svarar!

ceejay
2017-09-22, 12:49
Hans bänk är för att hjälpa hans kastande. Vad håller ni på med som kritiserar? :P

Jocke67
2017-09-22, 12:50
Det är superenkelt, bara att skriva på hans Instagram. https://www.instagram.com/stahlhoff/?hl=sv
Ja gör det! Med den lilla uppmärksamhet diskus får i Sverige tror jag han tycker det är lite kul att det snackas lite öm honom (även om mest trams)! :-)

Hemi
2017-09-22, 13:08
Heter man Ståhl så är det fullkomligt rimliga siffror. Allt annat vore en skam.

Finns en gammal, Kjell Erik Ståhl från OS -84 marathon. Finns en hel de gamla bra härliga citat av honom som bevisar det du skriver-

Jocke67
2017-09-22, 13:56
Hade ju varit roligt (i alla fall innan denna tråden) om han hade startat en tråd typ "Jag har styrketränat några år nu som komplement till annan träning och min PT säger att jag ska köra bänkpress med en kudde under tröjan som skydd när jag studsar stången mot bröstet. Är det bra?"

Sen när han fått några raljerande svar så kan han fortsätta fråga typ "Hur många reps ska man köra i marklyft? Kör nu bara upp till 300kg (7 reps) kanske bättre att köra lite färre reps och tyngre? Satsar på att bli stark."

Jocke67
2017-09-22, 13:57
Hans bänk är för att hjälpa hans kastande. Vad håller ni på med som kritiserar? :P

Som jag uppfattade det var det inte någon som seriöst kritiserade. Annat än att han kanske inte skulle kallat det bänkpress. Men som sagt var, det tycker jag vi kan bjussa på när han gett oss ett VM-silver! :-)

Frågenarkomanen
2017-09-22, 14:11
Hans bänk är för att hjälpa hans kastande. Vad håller ni på med som kritiserar? :P

1. Det är inte bänkpress.

2. Vad har han under tröjan och varför?

MackeJuve
2017-09-22, 14:24
1. Det är inte bänkpress.

2. Vad har han under tröjan och varför?

1. "The bench press is an upper body strength training exercise that consists of pressing a weight upwards from a supine position." - Wikipedia. Sen att det inte faller dig i smaken och att det prompt måste benämnas som "en variant av bänkpress" är ditt problem, det är bara petigt.

2. Jag har frågat honom. Gissar som sagt på något mjukt för att dämpa den kraftiga nedstöten på bröstet.

Shqypnia
2017-09-22, 14:31
Finns en gammal, Kjell Erik Ståhl från OS -84 marathon. Finns en hel de gamla bra härliga citat av honom som bevisar det du skriver-Sedan har vi Ståhlberg, en av Sveriges starkaste.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Bushwick Bill
2017-09-22, 14:39
1. Det är inte bänkpress.

Vad är det som inte gör att det är bänkpress? För att det inte är godkänt på en SL-tävling?

Jocke67
2017-09-22, 15:33
Vi har tillslut (äntligen?) hittat ett ämne som splittrar SL-maffian! :d Daniel är tokstark, har den rätta fysiken (drömfysik!), kör alla de rätta övningarna men kallar ett pajas-lyft med studs för bänkpress. Jag fårstår om ni tycker det är jobbigt... ;)

baktung
2017-09-22, 15:57
Hahaha! Han bara släpper ned 210 kg på bröstet. Finns väl ett syfte med det men ser bara för roligt ut. Kamikaze-bänk! :D

bigtraps
2017-09-22, 16:59
Ståhl är varken den första eller den sista kastaren som kör explosiva studsbänkar.
Läs för fan på lite innan ni uttalar er.
Deras metoder funkar för dom punkt.

Agitator
2017-09-22, 17:26
Det var iaf en häftig bänk att se.

Jag ser hellre Ståhls klipp 1000 gånger till innan jag skulle få för mig att se på en SLbänk klipp från tävling. Total snoozefest till sömnpiller är vad de är.

Frågenarkomanen
2017-09-22, 18:09
1. "The bench press is an upper body strength training exercise that consists of pressing a weight upwards from a supine position." - Wikipedia. Sen att det inte faller dig i smaken och att det prompt måste benämnas som "en variant av bänkpress" är ditt problem, det är bara petigt.

2. Jag har frågat honom. Gissar som sagt på något mjukt för att dämpa den kraftiga nedstöten på bröstet. Det är som att säga att man promenerar snabbast i världen, för att sedan springa allt man kan och säga "Walking is a lower body movment that consists of putting one leg in front of the other while standing". Skärp dig va

Frågenarkomanen
2017-09-22, 18:11
Vad är det som inte gör att det är bänkpress? För att det inte är godkänt på en SL-tävling?
För att det inte är vad majoriteten kallar bänkpress.

Ungefär som att jag skulle lägga upp ett kronlyft och fråga VAD GÖR DET TILL INTE ETT MARKLYFT??? FÖR ATT DET EJ ÄR ESS ELL????

Laksen
2017-09-22, 18:11
Det är mycket vanligt att kulstötare, spjutkastare och diskuskastare bänkar som Daniel Ståhl, med någonting under tröjan. Det kan vara en ihop rullad gympamatta, en bit foam (kommer inte på vad det är på svenska men ni fattar säkert), eller nästan vad som helst annat som fungerar på samma sätt. Kan tänka mig att en tempurkudde skulle fungera. Här är Manuel Martinez med likadant utförande

https://www.youtube.com/watch?v=VOS44ARrKyM

Laksen
2017-09-22, 18:22
För övrigt är bänkpressdiskussionen absurd. Folk är så sjukt petiga att nuförtiden då någon frågar vad jag tar i bänk rabblar jag upp resultat i 14 olika varianter och trots detta har de flesta någonting att klaga på.

svenbanan
2017-09-22, 18:32
För att det inte är vad majoriteten kallar bänkpress.


Bara för att majoriteten inte kallar det för "bänkpress" så betyder ju inte det att inte Ståhl skulle kunna få kalla det bänkpress ifall han vill.

En bänkpress är en övning där man ligger på rygg och pressar upp nåt. Gör man en övning som passar in under den generella beskrivningen kan man mycket väl kalla det för en bänkpress.

Om du tycker att det inte liknar den bänkpress du gör och då vill att han ska kalla det nåt annat är ditt problem som ingen annan bryr sig ett skit om.

Om nån styrkelyftare tycker att övningen måste se ut som den gör på deras tävlingar för att man ska få kalla det för bänkpress så är det dennes problem, som ingen annan bryr sig ett skit om.

Det där är kanske den variant Daniel Ståhl kör oftast, och vad han därför tycker är smidigast att bara kalla "bänkpress" i sin träningsdagbok. När han kör samma variant som du kör så kanske han kallar det för "kontrollerad bänkpress". Har du problem med ifall han skulle skriva så i sin privata träningsdagbok också? Eller är det bara när han offentligt skriver samma ord han använder privat?

Bushwick Bill
2017-09-22, 18:57
För att det inte är vad majoriteten kallar bänkpress.

Ungefär som att jag skulle lägga upp ett kronlyft och fråga VAD GÖR DET TILL INTE ETT MARKLYFT??? FÖR ATT DET EJ ÄR ESS ELL????

Marklyft: lyft upp skivstången från marken

Bänkpress: sänk stången till bröstet och upp igen

Tycker du att kronlyft passar in på beskrivningen? Bänkpressen gör uppenbarligen det iallafall.

Jocke67
2017-09-22, 19:20
Daniel behöver få iväg diskursen med så hög rörelseenergi som möjligt. För det behöver han utvecka POWER (dvs effekt = kraft x hastighet). Därför tränar han antagligen inte långsamma llyft speciellt mycket.

Agitator
2017-09-22, 19:57
Det är mycket vanligt att kulstötare, spjutkastare och diskuskastare bänkar som Daniel Ståhl, med någonting under tröjan. Det kan vara en ihop rullad gympamatta, en bit foam (kommer inte på vad det är på svenska men ni fattar säkert), eller nästan vad som helst annat som fungerar på samma sätt. Kan tänka mig att en tempurkudde skulle fungera. Här är Manuel Martinez med likadant utförande

https://www.youtube.com/watch?v=VOS44ARrKyM

Suicide grip dessutom. Death wishes.

VOS44ARrKyM

JohPz
2017-09-22, 19:59
Vafan 300 kg? Eller är den den ökända målarpenseln som antastat viktskivorna.

Jocke67
2017-09-22, 20:24
Vafan 300 kg? Eller är den den ökända målarpenseln som antastat viktskivorna.

Svårt att se på första videon men det här är i alla fall 300kg:
mYNCcqg-GB8

115577
5x25+15=135kg/sida
2x135+20=300kg

spoon
2017-09-22, 20:36
Fan vad folk gnäller. 300 i mark är inget dussinnummer och en sjua är riktigt imponerande. Ger perspektiv på vilken styrka och teknik som behövs för att kasta en diskuss långt.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Jocke67
2017-09-22, 20:54
Det är verkligen en hel vetenskap att kasta diskus!
L3MQfcgVzac

Jocke67
2017-09-22, 20:58
Ä fan räknade fel där såg jag. 2x135+20=290. Men det kanske sitter 2x5 längst ut?

svenbanan
2017-09-22, 21:00
Ä fan räknade fel där såg jag. 2x135+20=290. Men det kanske sitter 2x5 längst ut?

De gula är väl på 15kg. Tror du räknade på 10kg...

Jocke67
2017-09-22, 21:06
De gula är väl på 15kg. Tror du räknade på 10kg...

Äh fan jag måste vara full! Drack två glas vin till middagen (liten och klen, tål inte så mycket...)

5x25+15=140

JohPz
2017-09-22, 21:48
Svårt att se på första videon men det här är i alla fall 300kg:


Nejnej menade bänkvideon som länkades på den andra kulstötaren. Studsbänk med 300 ser det ut som.

Betvivlar givetvis inte Ståhls mark:)

1x0
2017-09-22, 21:51
Hur är hans kroppsanatomi? Lång överkropp med korta lårben? Armarna är långa?

bigtraps
2017-09-22, 21:58
Hur är hans kroppsanatomi? Lång överkropp med korta lårben? Armarna är långa?

Han har 220 mellan fingertopparna. Perfekt för diskus

Chorizo
2017-09-22, 22:10
Hade det varit mer ok för honom att kalla det för bänkpress om han inte hade filmat det? Folk har ju i alla tider pratat om sina bänkrekord... skillnaden är väl varenda fis som släpps ska filmas nu för tiden... och då kliver de fram: domarmaterialen.

Folk tycker lite olika om vad bänkpress är och annat också. Jag t ex tycker inte att sumomark är riktigt marklyft trots att det är tillåtet på tävling. Jag tycker en ganska smal bänkpress, gärna med stopp och fötterna i luften är en fin bänkpress. Man får tycka olika, vi kan förstå varandra ändå.

svenbanan
2017-09-22, 22:18
Hade det varit mer ok för honom att kalla det för bänkpress om han inte hade filmat det? Folk har ju i alla tider pratat om sina bänkrekord... skillnaden är väl varenda fis som släpps ska filmas nu för tiden... och då kliver de fram: domarmaterialen.

Folk tycker lite olika om vad bänkpress är och annat också. Jag t ex tycker inte att sumomark är riktigt marklyft trots att det är tillåtet på tävling. Jag tycker en ganska smal bänkpress, gärna med stopp och fötterna i luften är en fin bänkpress. Man får tycka olika, vi kan förstå varandra ändå.

Nejnejnej!

Bänkpress med föttern uppe måste man kalla FU bänk.

Dessutom får fötterna inte vara på bänken, de ska vara i luften. Är de på bänken så är det inte FU bänk, och inte heller bänkpress. Då måste du kalla det nåt annat. Det spelar heller ingen roll om du filmar det så det är snorenkelt att se vad du menar. Nån stackare kan bli förvirrad på internet... :banned

Jocke67
2017-09-22, 22:38
Göteborgshumor på Wiki, Ricky Bruch har en diskografi! :d
115578

345.5 i bänk
2017-09-23, 09:38
Jag har följt Daniel Ståhl på instagram länge. Jag tycker han besitter en riktigt grym styrka. Visst lämnar endel utförande lite att önska som t ex han bänkpress eller studs mark. Men som kastare är ju hans prio att det ska gå snabbt som möjligt att vara explosivt. För tunga vikter och sega lyft är väl negativt för hans explosiva styrka. Allt han gör är med fart av en anledning.

MVH/Fredrik Svensson

Jocke67
2017-09-23, 11:52
Jag visste knappt vem han var innan VM (följer inte friidrott så noga) men kommer nog följa Daniel med nytt intresse nu när jag insett vilken stor idrottsman och talang han är. Kul att höra när internationella experter förundras över hur en så stor kille kan vara så smidig och snabb ("he could make some big bucks in NFL") och att han kaske kan bli den som till slut slår det gamla världsrekordet från 1986 (från öststats-eran).

bighulken
2017-09-23, 17:33
Den där grabben, kommer säkert komma långt, med sin sport, och andra sporter också, om han vill det!!!.......
Speciellt med 220cm mellan fingerspetsarna....då blir det fart på diskusen.....:-).