handdator

Visa fullständig version : Är gamla dåliga på ekonomi?


Scratch89
2017-09-20, 09:59
I tråden om TV-avgiftens vara eller icke-vara blev detta länkat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/pensionarer-har-inte-rad-att-kopa-mat

Det handlar om att pensionärer är så fattiga att de måste gå till Stadsmissionen och köpa mat för 20 kr per portion, annars skulle de svälta.

Min fundering är: hur kan det vara billigare att köpa mat för 20 kr per portion, istället för att laga egen mat? Kan man något om att köpa billigt, köpa storpack, lägga böner och linser i blöt, handla enligt säsong, göra storkok osv, så kan man hamna så enormt mycket billigare än 20 kr per portion. Vill man kan man nog hamna runt 20 kr per DAG, utan att på något sätt äta dåligt eller tråkigt.

Vad kan det här bero på? Är det gamla gubbar som inte lärt sig laga mat och sen har deras fruar dött innan dem? Lever de kvar i tiden då man köpte dagens mat varje dag?

Det här är alltså inte en diskussion om pensionärernas fattigdoms vara eller icke-vara, utan hur ingen verkar reagera på att det såklart är dyrt att gå ut och äta istället för att laga egen mat.

Petoria
2017-09-20, 10:01
Kanske för gamla för att kunna laga mat?

Grahn
2017-09-20, 10:03
Kanske för gamla för att kunna laga mat?

Torde vara jobbigt att ta sig någonstans där man kan krubba då med iofs.

Scratch89
2017-09-20, 10:08
Kanske för gamla för att kunna laga mat?

Att koka ris och linser/bönor är ju inte särskilt ansträngande, t.ex.

Spiffy
2017-09-20, 10:17
Att koka ris och linser/bönor är ju inte särskilt ansträngande, t.ex.

Om du inte orkar bära hem dem så är det inte så lätt.

Vinter
2017-09-20, 10:19
Att koka ris och linser/bönor är ju inte särskilt ansträngande, t.ex.

Jag tror det mer handlar om vana att pensionärerna faktiskt går dit, det är Stockholm det handlar om. Folk går dit för att det finns där, bekvämlighet har nog stor betydelse. Mentaliteten är annorlunda än i obygden.


Visst går det att klara sig på minimala resurser. Men det är egentligen inte vad artikeln handlar om. Den handlar om den ökande mängden fattigpensionärer.

Mats J
2017-09-20, 10:20
20 kr dag!! utan att äta dåligt eller tråkigt, hur skulle det vara möjligt menar du? Jag köper aldrig något onödigt och försöker hålla ned matutgifterna så gått det går ända hamnar jag på 6000-7000 I månaden för mig och en dotter på deltid. Utöver det proteinpulver för 1500 kr månaden också annars skulle jag lätt hamna på 8000 månaden. Och då räknar jag inte ens med de måltider jag äter ute då och då.

Yes
2017-09-20, 10:22
Vill man kan man nog hamna runt 20 kr per DAG, utan att på något sätt äta dåligt eller tråkigt.

Jag vill se recept och kalkyl på detta. Skulle lätt spara 2000-3000Kr/mån...

Problemet i det här fallet är dock inte att maten kostar 20kr/portion utan att pensionärerna i fråga inte planerat för sin pension (gissningsvis för att de förlitat sig på att vår "fina" välfärdsstat ska ta hand om dem).

Scratch89
2017-09-20, 10:24
20 kr dag!! utan att äta dåligt eller tråkigt, hur skulle det vara möjligt menar du? Jag köper aldrig något onödigt och försöker hålla ned matutgifterna så gått det går ända hamnar jag på 6000-7000 I månaden för mig och en dotter på deltid. Utöver det proteinpulver för 1500 kr månaden också annars skulle jag lätt hamna på 8000 månaden. Och då räknar jag inte ens med de måltider jag äter ute då och då.

Fast det där låter ju totalt orimligt åt andra hållet. Proteinpulver för 1500 kr i månaden? Om vi tänker att det kostar en hundring per kilot så blir det 500 gram proteinpulver om dagen. Really?

Scratch89
2017-09-20, 10:29
Om du inte orkar bära hem dem så är det inte så lätt.
Absolut. Men det finns ju numera hemleverans för i princip inga pengar. Hemköp levererar för 20 kr påsen, Coop runt 50, vissa levererar gratis om man kommer upp i en viss summa. Sånt där kan man lösa.

Jag tror det mer handlar om vana att pensionärerna faktiskt går dit, det är Stockholm det handlar om. Folk går dit för att det finns där, bekvämlighet har nog stor betydelse. Mentaliteten är annorlunda än i obygden.
Ja, det här är ett argument jag köper. Jag är från landet (vet inte om det spelar någon roll) och jag har alltid fulla skafferier av saker som håller lång tid. Det räcker ju att man bara går hem till kompisar som har en ketchupflaska och en liter mjölk i kylskåpet för att förstå att det inte är så hos alla.

Visst går det att klara sig på minimala resurser. Men det är egentligen inte vad artikeln handlar om. Den handlar om den ökande mängden fattigpensionärer.

Jag vill se recept och kalkyl på detta. Skulle lätt spara 2000-3000Kr/mån...

Problemet i det här fallet är dock inte att maten kostar 20kr/portion utan att pensionärerna i fråga inte planerat för sin pension (gissningsvis för att de förlitat sig på att vår "fina" välfärdsstat ska ta hand om dem).
Jag skrev ju i ursprungsinlägget att tråden inte skulle handla om fattigdomens vara eller vara utan mer appliceringen av att ha lite pengar, även om det var vad artikeln handlade om. Den var bara inspiration till tråden.

Mats J
2017-09-20, 10:29
Fast det där låter ju totalt orimligt åt andra hållet. Proteinpulver för 1500 kr i månaden? Om vi tänker att det kostar en hundring per kilot så blir det 500 gram proteinpulver om dagen. Really?

Ok du har rätt, är kostillskott för 1500 månaden (skrev fel) och då är det ju inte bara proteinpulver. Men 2 proteinpulver drinkar per dag brukar det bli som I så fall ska ersättas med 100 g protein av något slag.

Scratch89
2017-09-20, 10:32
Ok du har rätt, är kostillskott för 1500 månaden (skrev fel) och då är det ju inte bara proteinpulver. Men 2 proteinpulver drinkar per dag brukar det bli som I så fall ska ersättas med 100 g protein av något slag.

Om du fyller hälften av ditt proteinintag med proteinpulver så borde ju också matkostnaderna gå ner en hel del, eftersom det generellt är proteinkällor som är dyr mat.

Jag försöker inte vara kaxig eller dryg, utan är genuint intresserad över hur folk kan äta så dyrt, så det är helt klart relevant i tråden. :)

Vinter
2017-09-20, 10:37
Ja, det här är ett argument jag köper. Jag är från landet (vet inte om det spelar någon roll) och jag har alltid fulla skafferier av saker som håller lång tid. Det räcker ju att man bara går hem till kompisar som har en ketchupflaska och en liter mjölk i kylskåpet för att förstå att det inte är så hos alla.


Jag tror snarare att det faktum att vissa lever längre och deras kompisar dör av hög ålder har en större sak i anledningen till att folk tar sig till en plats där det finns andra äldre människor. Den berömda svenska ensamheten.

Sedan att artikel fokuserar på fattigpensionärer, det var väl själva anledningen till att den skrevs. Nu när regeringen fokuserar på minskad skatt i budget. Bara för en journalist att fråga runt lite tills de får "rätt svar".

Har man varit student vet man hur lite pengar man kan klara sig med om man måste.

svenbanan
2017-09-20, 10:38
Ok du har rätt, är kostillskott för 1500 månaden (skrev fel) och då är det ju inte bara proteinpulver. Men 2 proteinpulver drinkar per dag brukar det bli som I så fall ska ersättas med 100 g protein av något slag.

Varför ska du jämföra vad din diet som verkar innehålla 250g protein och 4000-5000kcal om dagen med pensionärsdiet på 60g protein om dagen och 2000kcal? Dela din budget på hälften så har du pensionärsenergibehovet täckt.

Dock tror inte jag det är särskilt lätt gjort att komma ner mot 20:- om dagen och fortfarande tycka maten smakar bra. Det låter bara som ett dåligt skämt.

ARMSTARK
2017-09-20, 10:39
Visst finns det pensionärer som jobbat svart eller levt på bidrag hela livet som får lida för det idag eftersom pensionen är baseratdpå inkomsten man haft. Men det är nog inte den stora massan som gnäller över sin dåliga ekonomi. De man ser i tidningarna håller inte för en fingranskning, det är jag rätt säker på. Jag har flera såna i min omgivning, "Man får leva på vatten och bröd." heter det, och sen sitter de och kedjeröker, vindunken står på diskbänken, och elementen står på full värme i 200 kvadratmeter stora villan. Fattigpensionärer, joråsåattee...

Scratch89
2017-09-20, 10:46
Har man varit student vet man hur lite pengar man kan klara sig med om man måste.

Jag tänker det jag med. När jag pluggade fick jag ca 8400-9000 kr i månaden och hade en hyra på 4100. Visst, man hade ju inte så mycket wiggle room, men inte åt jag dåligt för det.

Scratch89
2017-09-20, 10:48
Varför ska du jämföra vad din diet som verkar innehålla 250g protein och 4000-5000kcal om dagen med pensionärsdiet på 60g protein om dagen och 2000kcal? Dela din budget på hälften så har du pensionärsenergibehovet täckt.

Dock tror inte jag det är särskilt lätt gjort att komma ner mot 20:- om dagen och fortfarande tycka maten smakar bra. Det låter bara som ett dåligt skämt.

Håller man sig borta från kött och lagar det mesta själv så kommer man ner en bra bit i kostnader. Jag ska se om jag kan komma med något förslag; jag har legat på 50 kr om dagen länge som student, men kom ner till 30 kr i snitt när jag fick det knapert en period. Det gick, men jag fick såklart planera en hel del runt maten och kunde inte vara ute och supa.

svenbanan
2017-09-20, 10:57
Håller man sig borta från kött och lagar det mesta själv så kommer man ner en bra bit i kostnader. Jag ska se om jag kan komma med något förslag; jag har legat på 50 kr om dagen länge som student, men kom ner till 30 kr i snitt när jag fick det knapert en period. Det gick, men jag fick såklart planera en hel del runt maten och kunde inte vara ute och supa.

Jag säger inte att det är omöjligt att överleva på 20:- om dagen. Men ihelvete att det smakar bra mer än någon enstaka dag.

Käkar man för 50:- om dagen så är det också helt klart en knaper diet och det blir inte ofta man äter nåt som man sitter och längtar efter.

Om man står och håller i ett paket fläskkotletter (som är rätt billig mat) i affären men alltid får lägga undan detta och istället köpa torkade linser så lever man riktigt jävla knapert!

Personligen skulle jag anse detta vara under "existensminimum" om nu det begreppet fortfarande finns.

Klein
2017-09-20, 10:58
I tråden om TV-avgiftens vara eller icke-vara blev detta länkat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/pensionarer-har-inte-rad-att-kopa-mat

Det handlar om att pensionärer är så fattiga att de måste gå till Stadsmissionen och köpa mat för 20 kr per portion, annars skulle de svälta.

Min fundering är: hur kan det vara billigare att köpa mat för 20 kr per portion, istället för att laga egen mat? Kan man något om att köpa billigt, köpa storpack, lägga böner och linser i blöt, handla enligt säsong, göra storkok osv, så kan man hamna så enormt mycket billigare än 20 kr per portion. Vill man kan man nog hamna runt 20 kr per DAG, utan att på något sätt äta dåligt eller tråkigt.

Vad kan det här bero på? Är det gamla gubbar som inte lärt sig laga mat och sen har deras fruar dött innan dem? Lever de kvar i tiden då man köpte dagens mat varje dag?

Det här är alltså inte en diskussion om pensionärernas fattigdoms vara eller icke-vara, utan hur ingen verkar reagera på att det såklart är dyrt att gå ut och äta istället för att laga egen mat.

Det handlar väl om matkultur och vad pensionärerna är vana att äta. Visst det går att äta för en tusenlapp i månaden men den typen av mat pensionärerna gillar består väl antagligen inte av spannmål, baljväxter och mjölk. Och allvarligt talat så är det ju inte ett värdigt liv att äta så tråkigt.

Vinter
2017-09-20, 11:05
Jag säger inte att det är omöjligt att överleva på 20:- om dagen. Men ihelvete att det smakar bra mer än någon enstaka dag.

Käkar man för 50:- om dagen så är det också helt klart en knaper diet och det blir inte ofta man äter nåt som man sitter och längtar efter.

Om man står och håller i ett paket fläskkotletter (som är rätt billig mat) i affären men alltid får lägga undan detta och istället köpa torkade linser så lever man riktigt jävla knapert!

Personligen skulle jag anse detta vara under "existensminimum" om nu det begreppet fortfarande finns.

Jag har studerat ganska länge.

Det finns alltid fryst kyckling att köpa för 20kr för ett halvt kilo som räcker någon dag. Grönsaker är billigt.Torrbasvaror finns kilovis för ett fåtal kronor. Ris är relativt dyrt i jämförelse. Sedan avsluta veckan med soppa. Kryddning sätter gränsen. Inte svårt egentligen.
Men visst det är inte helgrillad gris med tillhörande dyr öl från microbryggeri.

Klein
2017-09-20, 11:07
Grönsaker är billigt.

Om man vill ha kalorier för pengarna så måste ju grönsaker vara det sämsta man kan köpa.

svenbanan
2017-09-20, 11:12
Jag har studerat ganska länge.

Det finns alltid fryst kyckling att köpa för 20kr för ett halvt kilo som räcker någon dag. Grönsaker är billigt.Torrbasvaror finns kilovis för ett fåtal kronor. Ris är relativt dyrt i jämförelse. Sedan avsluta veckan med soppa. Kryddning sätter gränsen. Inte svårt egentligen.
Men visst det är inte från microbryggeri.

Om det är kyckling för 20:-/500g så är det typ drumsticks (dvs hälften av vikten är kycklingkött). Så typ två måltider, eller tre om man är liten i maten.

Då har du bränt halva dagsbudgeten för två dagar.

Spännande att se vad du äter mer under dessa kycklingdagar för att komma ner till 20:- om dagen...

Vem fan har pratat om "helgrillad gris med tillhörande dyr öl"? Inget jag har skrivit har ens varit i närheten av att föreslå att man skulle behöva käka "lyxmat".

Vinter
2017-09-20, 11:21
Om det är kyckling för 20:-/500g så är det typ drumsticks (dvs hälften av vikten är kycklingkött). Så typ två måltider, eller tre om man är liten i maten.

Då har du bränt halva dagsbudgeten för två dagar.

Spännande att se vad du äter mer under dessa kycklingdagar för att komma ner till 20:- om dagen...


Det är de kyckling bitarna som har en vit strimma i sig, dvs nån sena. Men visst jag har ätit kycklingvingar grillade i ugn också. Det är dock väldigt petigt.
Bönor, grönsaker och couscous eller pasta kostar inte många kronor för en hel portion. Sås är inte svårt att göra med redning eller nån billig mejeriprodukt. Kryddor är inte heller dyrt nuförtiden.

Bönor och linser brukar vara grunden i billig matlagning då det är väldigt billigt och mättande, följt av olika frysta grönsaker.

Vinter
2017-09-20, 11:30
Edit från ovan* Kycklinglår heter det, 30-35kr för ett kilo. Går utmärkt att överleva på.

Yes
2017-09-20, 11:40
Om jag levt på bönor och couscous skulle halva Stockholm dött i ett moln av Crohns och rutten stjärtgas

Vinter
2017-09-20, 11:43
Om jag levt på bönor och couscous skulle halva Stockholm dött i ett moln av Crohns och rutten stjärtgas

Du får skaffa en mini USB fläkt och koppla den till röven helt enkelt. Jag trodde dock protein pruttar var värre?

Yes
2017-09-20, 12:05
Du får skaffa en mini USB fläkt och koppla den till röven helt enkelt. Jag trodde dock protein pruttar var värre?
Proteinfisarna har bara gett gratis semester på Guantánamo. Byggardiet är inte heller något för mig.

Behövs nog industrifläktar och polisens bombgrupp om det ska funka.

Vinter
2017-09-20, 12:41
Proteinfisarna har bara gett gratis semester på Guantánamo. Byggardiet är inte heller något för mig.

Behövs nog industrifläktar och polisens bombgrupp om det ska funka.

Köp en låda östtyska gasmasker och dela ut. Men säg inget. Låt sanningen komma fram naturligt.

lördagsgrogg
2017-09-20, 12:51
Jag har studerat ganska länge.

Det finns alltid fryst kyckling att köpa för 20kr för ett halvt kilo som räcker någon dag. Grönsaker är billigt.Torrbasvaror finns kilovis för ett fåtal kronor. Ris är relativt dyrt i jämförelse. Sedan avsluta veckan med soppa. Kryddning sätter gränsen. Inte svårt egentligen.
Men visst det är inte helgrillad gris med tillhörande dyr öl från microbryggeri.

Men det är rätt hårt att leva såhär disciplinerat varje dag i kanske 25 år om man klarar sig till 90. Och rätt som det är går glasögonen sönder en månad, eller kanske t o m kylen. Och då går budgeten helt åt helvete.

Jag menar också att det är betydligt lättare att leva snålt när man är ung och stark samt vet/tror att det endast är ett temporärt problem. Känner man att man verkligen måste dryga ut månadsbudgen finns det också rimliga chanser att skaffa extrajobb.

Dom allra flesta som studerar tror jag också får ett visst stöd hemifrån, även om det inte alltid är pengar så är det ofta någon eller några måltider varje månad hemma eller på släktdmiddagar - sådant tänker man inte alltid på men sparar rätt mycket om man lever på marginalen.

Pepparspray
2017-09-20, 13:10
20 kr dag!! utan att äta dåligt eller tråkigt, hur skulle det vara möjligt menar du? Jag köper aldrig något onödigt och försöker hålla ned matutgifterna så gått det går ända hamnar jag på 6000-7000 I månaden för mig och en dotter på deltid. Utöver det proteinpulver för 1500 kr månaden också annars skulle jag lätt hamna på 8000 månaden. Och då räknar jag inte ens med de måltider jag äter ute då och då.

Då är du jävligt obegåvad på att hålla nere matkostnaderna. :P

Scratch89
2017-09-20, 13:32
Om man prompt måste äta kött varje måltid och/eller dag så är det klart att kostnaderna skenar. Jag tror folk underskattar kostnaderna för kött i förhållande till annat.

nisse1976
2017-09-20, 13:44
Om man prompt måste äta kött varje måltid och/eller dag så är det klart att kostnaderna skenar. Jag tror folk underskattar kostnaderna för kött i förhållande till annat.

10 portioner körrfärssås och spagetti får man väl lätt för en hundring?
1 kilo pasta, 1,5 kilo blandfärs, 2 burgar krossade tomater och nån lök typ
det är en tia per måltid

Macroman
2017-09-20, 13:46
Problemet i det här fallet är dock inte att maten kostar 20kr/portion utan att pensionärerna i fråga inte planerat för sin pension (gissningsvis för att de förlitat sig på att vår "fina" välfärdsstat ska ta hand om dem).

Det är givetvis detta som är grundproblemet. Genomsnittliga människor är dock inte särskilt smarta så det är inte direkt förvånande att de förlitar sig på en stat som historiskt varit att lita på men inte är det längre.

Mats J
2017-09-20, 14:13
10 portioner körrfärssås och spagetti får man väl lätt för en hundring?
1 kilo pasta, 1,5 kilo blandfärs, 2 burgar krossade tomater och nån lök typ
det är en tia per måltid

Ja visst går det att hitta billigt, men om man samtidigt inte är berädd att köpa vad som helst blir det svårare.

10 portioner spaghetti och köttfärsås kostar med de råvaror och mängd jag använder ca 29-30 kr st

Köttfärs 5% fett 115 kr/kg * 2,2 = 253 kr
Spagetti 1 kg = 15 kr
Övrigt (lök, tomatpure, krossad tomat, kryddor) = 30 kr

xan
2017-09-20, 14:47
Har man varit student vet man hur lite pengar man kan klara sig med om man måste.

Som student är man ung och väldigt aktiv, då känns det acceptabelt att äta fattigt. När man jobbat hela sitt liv och gått i pension känns det inte längre lika värdigt att äta torkade bönor varje dag och aldrig kunna bjuda familjen på något.

dream_theater_
2017-09-20, 17:09
Har man hamnat så att man är pensionär och tvingas till att äta torkade bönor varje dag så ska man nog fundera på var det gick snett

svenbanan
2017-09-20, 17:28
Har man hamnat så att man är pensionär och tvingas till att äta torkade bönor varje dag så ska man nog fundera på var det gick snett

Varför ska man fundera över det?

Så man inte gör om samma misstag senare i livet?
Eller så man kan gräma sig ordentligt och deppa ihop helt?

*slap*

Bob90
2017-09-20, 18:24
Att koka ris och linser/bönor är ju inte särskilt ansträngande, t.ex.

Det beror ju också på skicket på gamlingen.

Med rullator kan det vara ansträngande. Man kan vara så pass gammal/gagging/dement att man glömmer bort att man håller på att laga mat så att det börjar brinna eller bränns vid och skit.

lanzal
2017-09-20, 18:31
Som student är man ung och väldigt aktiv, då känns det acceptabelt att äta fattigt. När man jobbat hela sitt liv och gått i pension känns det inte längre lika värdigt att äta torkade bönor varje dag och aldrig kunna bjuda familjen på något.

Men å andra sidan har du haft hela livet på dig att spara ihop till en bättre pension.. det gör väl de flesta av oss? Jag har redan börjat tänka på det vid 26 års ålder. Lägg undan en hundring varje månad så har du så det räcker när du är pensionär sen..

lanzal
2017-09-20, 18:32
Varför ska man fundera över det?

Så man inte gör om samma misstag senare i livet?
Eller så man kan gräma sig ordentligt och deppa ihop helt?

*slap*

Nja, men något sorts eget ansvar har man väl? Det är ju en balansgång här, frågan är vad egna ansvaret över sin pension kommer in och var statens ansvar kommer in.

spoon
2017-09-20, 19:05
Har man hamnat så att man är pensionär och tvingas till att äta torkade bönor varje dag så ska man nog fundera på var det gick snettTill exempel om man har lönearbetat hela livet och hyrt sitt boende i en storstad. Man har kanske inte lust att flytta bort från barn och barnbarn men hyran har stigit rejält och pensionen är inte så kaxig. Man överlever men det är ingen rolig sits som är lätt att hamna i.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

spoon
2017-09-20, 19:09
Men å andra sidan har du haft hela livet på dig att spara ihop till en bättre pension.. det gör väl de flesta av oss? Jag har redan börjat tänka på det vid 26 års ålder. Lägg undan en hundring varje månad så har du så det räcker när du är pensionär sen..Du lever i en annan tid. Dom som är pensionärer nu trodde att det skulle räcka att betala nästan alla sina pengar till staten och sedan få tillbaka det senare i livet. 40 år med jobb. 30% i skatt och 25% i moms och så räcker knappt pensionen till när man väl kommer dit. Det är inte värdigt.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

lanzal
2017-09-20, 19:16
Du lever i en annan tid. Dom som är pensionärer nu trodde att det skulle räcka att betala nästan alla sina pengar till staten och sedan få tillbaka det senare i livet. 40 år med jobb. 30% i skatt och 25% i moms och så räcker knappt pensionen till när man väl kommer dit. Det är inte värdigt.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Jo det är iofs sant.. ja, det är olyckligt. Hoppas sossarnas senaste förslag gör det lite lättare, var väl någon hundring eller två i månaden extra?
EDIT: 900kr extra i månaden. http://www.expressen.se/dinapengar/pension/sa-mycket-tjanar-du-pa-den-nya-skatten/

Scratch89
2017-09-20, 19:18
Det beror ju också på skicket på gamlingen.

Med rullator kan det vara ansträngande. Man kan vara så pass gammal/gagging/dement att man glömmer bort att man håller på att laga mat så att det börjar brinna eller bränns vid och skit.

Ja, jo, men det finns hjälpmedel för det. Är man så pass dement bor man annars på hem eller har hemtjänst, i regel.

xan
2017-09-20, 19:19
Men å andra sidan har du haft hela livet på dig att spara ihop till en bättre pension.. det gör väl de flesta av oss? Jag har redan börjat tänka på det vid 26 års ålder. Lägg undan en hundring varje månad så har du så det räcker när du är pensionär sen..

Vet inte vad privata pensionsalternativ brukar kosta men jag hoppas du inte stoppar en hundring i madrassen varje månad, det blir inte mycket till pension. :D

lanzal
2017-09-20, 19:20
Vet inte vad privata pensionsalternativ brukar kosta men jag hoppas du inte stoppar en hundring i madrassen varje månad, det blir inte mycket till pension. :D

Haha nej :D Indexfonder.. :)
edit: och jag lever snålt som student, jag lägger undan 1k i månaden.

Klein
2017-09-20, 22:21
Om man prompt måste äta kött varje måltid och/eller dag så är det klart att kostnaderna skenar. Jag tror folk underskattar kostnaderna för kött i förhållande till annat.

Glöm inte bort att gamla måste äta större mängder protein än unga för att cellerna ens ska registrera att protein kommit in i systemet. Fet fisk eller fiskolja kan hjälpa med detta problem men det är ju inte heller billigt.

Yes
2017-09-20, 22:33
Om man prompt måste äta kött varje måltid och/eller dag så är det klart att kostnaderna skenar. Jag tror folk underskattar kostnaderna för kött i förhållande till annat.
Jag köper sällan kött från butiken utan det är något jag istället betalar extra för vid valda tillfällen. Ska det handlas kött ska det fan vara bra för att vara värt pengarna.

10 portioner körrfärssås och spagetti får man väl lätt för en hundring?
1 kilo pasta, 1,5 kilo blandfärs, 2 burgar krossade tomater och nån lök typ
det är en tia per måltid
Det är mer som 5 måltider om man inte äter som en flicka. Sen är det även en fråga om hur gott det blir. Skulle jag behöva leva 25 år med den standarden hade jag tagit mig själv av daga.
5 år? Javisst. Särskilt i ungdomens år när fiskpinnar i brödrosten är en festmåltid. I 20-25 år på ålderns höst? Fyfan så deprimerande.

Om sedan köttfärssås består av blandfärs, krossade tomater och "nån lök typ" bör man inte ställa sig i ett kök.

Klein
2017-09-20, 22:34
Nja, men något sorts eget ansvar har man väl? Det är ju en balansgång här, frågan är vad egna ansvaret över sin pension kommer in och var statens ansvar kommer in.

Sverige är vad omvärlden använder som rollmodell för en välfärdsstat och landets ekonomi går tydligen bättre än aldrig förr. Då ska samtliga gamla pensionärer kunna få ett värdigt slut på livet. Alternativet är att sluta hyckla om hur välsignat bra Sveriges välfärdsstat är och avveckla skiten istället. Kan man inte ta hand om sina egna ska man inte ta hand om folk från hela världen.

nisse1976
2017-09-20, 23:03
Det är mer som 5 måltider om man inte äter som en flicka. Sen är det även en fråga om hur gott det blir. Skulle jag behöva leva 25 år med den standarden hade jag tagit mig själv av daga.
5 år? Javisst. Särskilt i ungdomens år när fiskpinnar i brödrosten är en festmåltid. I 20-25 år på ålderns höst? Fyfan så deprimerande.

Om sedan köttfärssås består av blandfärs, krossade tomater och "nån lök typ" bör man inte ställa sig i ett kök.

5 måltider? Vad är det för ryssknaprande pensionärer du hänger med som trycker typ 1300 kcal per måltid?

Sen är det bara att lägga i fler saker i din köttfärssås, det är inte särkilt dyrt om du inte prompt skall ha i tryffel eller liknande.

Yes
2017-09-21, 00:02
5 måltider? Vad är det för ryssknaprande pensionärer du hänger med som trycker typ 1300 kcal per måltid?

Sen är det bara att lägga i fler saker i din köttfärssås, det är inte särkilt dyrt om du inte prompt skall ha i tryffel eller liknande.
Jag utgår från mig själv och 1300kcal är en lagom måltid då.

Fänkål, buljong, rödvin och företrädesvis något bättre än fulfärs. Vill man köra fulfärsstandard kostar det inte många kronor mer att köpa färdig köttfärssås och då har man mer tid över för porrsurfande.

anvihl
2017-09-21, 00:09
Jag utgår från mig själv och 1300kcal är en lagom måltid då.

Fänkål, buljong, rödvin och företrädesvis något bättre än fulfärs. Vill man köra fulfärsstandard kostar det inte många kronor mer att köpa färdig köttfärssås och då har man mer tid över för porrsurfande.

När man försöker vara mathipster, men köper färdig buljong :bow:.

trädgårdsmöbel
2017-09-21, 00:22
"Pensionärer borde lägga bönor och linser i blöt"? Har vi som samhälle nått en nivå där vi råder pensionärer att bli sparsamma vegetarianer för att undvika svält? Bra jobbat där socialdemokrater och borgerlighet.

Yes
2017-09-21, 00:26
När man försöker vara mathipster, men köper färdig buljong :bow:.
Jag skrev för all del inte att jag köpt färdig buljong. Faktum är att jag både gör min egen och köper färdig.

För övrigt är hela jag byggd på fulmat. Ska jag däremot ta mig tid att laga något mer än vad jag kan slafsa direkt ur en kastrull ska det fan vara gott också. Jag ställer mig inte och fräser fulfärs om jag kan få något lika bra färdigt.

Yes
2017-09-21, 00:32
"Pensionärer borde lägga bönor och linser i blöt"? Har vi som samhälle nått en nivå där vi råder pensionärer att bli sparsamma vegetarianer för att undvika svält? Bra jobbat där socialdemokrater och borgerlighet.
Ja, lite så... Jag är glad att mina päron varit lite mer förutseende så de kan leva hyfsat gott som pensionärer. Om jag fick höra att de levde på bönor och linser hade jag varit tvungen att fixa mat åt dem varje dag.

Fast så hade väl de flesta tänkt också. Fattigpensionärer har det där lilla extra problemet med att de faktiskt inte har någon som hjälper dem när de behöver det.

panzerpig
2017-09-21, 08:03
Angående billig mat så finns det många sidor på nätet om det, om man nu har svårt att tro att det inte går att äta väldigt billigt (och hyffsat gott). tex: https://undertian.com/project-tag/studentmat/
http://www.fattiglappen.com/matsedlar-god-och-billig-mat
Sök och leta.
nöjer man sig med billig, enkel vardagsmat 4-5 dagar i veckan sparar man så mycket pengar så man kan lyxa till det på helgen. :)

r1kkie
2017-09-21, 08:26
Dem drabbade är ju i största delen dem som jobbat inom kommun och landsting och kanske 75% större delen av arbetslivet. Har du jobbat inom privat sektor har du garanterat haft en bättre löneutveckling och är där berättiga till bättre pension.
Men det är roligt att se vad staten och komunerna väljer att lägga pengar på idag.

Macroman
2017-09-22, 09:51
Haha nej :D Indexfonder.. :)
edit: och jag lever snålt som student, jag lägger undan 1k i månaden.

Bra!

dodie
2017-09-22, 13:30
Jag tycker gamlingar är dåliga på det mesta. Förutom att minnas datum och årtal.*rolleyes*

PatekPhillipe
2017-09-22, 13:46
Jag tycker gamlingar är dåliga på det mesta. Förutom att minnas datum och årtal.*rolleyes*


Och att gång på gång repetera "Det var bättre förr"

Klein
2017-09-22, 22:40
Jag tycker gamlingar är dåliga på det mesta. Förutom att minnas datum och årtal.

Jag ändrade lite i ditt inlägg för att ställa det i paritet med annan välgörenhet som Sverige sysslar med:

Jag tycker invandrare/flyktingar är dåliga på det mesta. Förutom att plocka ut bidrag och ljuga om ålder, ursprungsland och religiös övertygelse.

Du har förstås inga problem med att säga detta heller *rolleyes*

Alkro
2017-09-22, 22:51
En betydande del av befolkningen är väldigt dåliga på att hantera pengar, det gäller inte bara gamla.

Jag tyckte jag levde helt ok på CSN, visst det blev inga extravaganser eller dyra resor men trivdes ändå bra med livet och kunde hålla på med mina intressen. Om man faktiskt granskar folks ekonomi är jag ganska säker på att man nog ofta kommer fram till att det är inte storleken på inkomsten som är det största bekymret utan snarare utgifterna.

Wipflash
2017-09-22, 22:56
Vilken bitter tråd..nä skämt åsido, levnadsstandarden för våra äldre är under all kritik, åtminstone för en oroväckande stor skara. Finns många andra avgörande faktorer än deras ekonomiska handhavanden, så nej på frågan.