handdator

Visa fullständig version : Hur kmr kommande "teknikgenerationen" att bli?


MaxTheMarketer
2017-09-20, 01:09
Såg nyss detta klipp på tuben:
https://www.youtube.com/watch?v=AC1DZsuyleI

Det var barn mellan 6-11 år gamla, alltså födda från 2006-2011 som "reagerade" på betaltelefoner. Är själv 28 men såg själv betaltelefoner ute på byn där jag växte upp som snorvalp.

Blev lite tillfälligt tiltad över hur korkade vissa ungar var, "how do you text", "but can you snapchat?". En unge förstod dock vad det var och hur den användes.

Visst, jag vet vad en gammal skrivmaskin är för något, men kan inte använda den riktigt fullt ut, men skulle aldrig få för mig att fundera på hur man gör något "grafiskt" med den eftersom den saknar en skärm.

Alltså undrar jag hur den kommande generationen som jag kallar för teknikgenerationen som är födda fr.o.m. 2006.

Dessa snorvalpar verkar känna till redan vid så ung ålder som 6 år vad "texting" allt möjligt du kan göra med mobiltelefoner.

De verkar dessutom tro att en "telefon" ska kunna göra så mkt mer än vad den faktiskt var till för att göra, alltså, ringa på.

Tkr personligen att snorvalparna kräver lite för mkt från en sketen telefon.

Dessutom, med tanke på alla scams som är på internet nu, så lär vi se katastrofala följder när dessa börjar bli "politiskt intresserade" och de lär hamna snabbt i extrema politiska fack utan något skeptiskt tänkande.

Tänk alla ryssbottar och kanske kinesiska bottar som svärmar runt på nätet för att påverka länders val (sry 'murica) och demokrati för att skapa kaos i världen. Dessa snorvalpar kmr antingen fatta grejen eller bli lätta offer för olika politiska agendor.

T.o.m. i Sverige börjar vi se "ungdomar" som snabbt och blint älskar det ena eller andra partiet på grund av mycket utomordentlig hjärntvätt vare sig det är från "svenska mainstream massmedia" eller "alternativ media", båda lika optimerade att hjärntvätta folk för att de inte ska tänka självständigt utan bara så att det gynnar en viss ideologi.

Var fan är den stora massan av människor som kan ställa sig mer i mitten utan att bli patetiskt som centerpartiet eller galna som vänstern eller högern???

Ajja, vad tror ni:

- Kmr den kommande "teknikgenerationen" att bli "de som räddar världen från att bli galen" genom att växer upp med tekniken och lär sig hänga med utvecklingen på ett vettigt och samhällsgynnande sätt?

- Eller kmr de att bli lätta offer för extrempolitisk ideologi och terrorismrekrytering via teknologin pga. hur lättillänglig den är och hur korkade ungar verkar bli idag och hur optimerad hjärntvättningen kan vara nu tack vare tekniken?

Förr i tiden så varé ju svårt att hitta "konspirationsvideos" och "extremgrupper", nu är man bara en google-sökning ifrån "sanningen som försöker döljas" och ett facebook-sök ifrån "extremgrupper" som tilltalar ens genetiska anlag för icke-skeptiskt tänkande och tron på att all dagens teknik har så mycket positiva effekter och att det finns noll negativa effekter med den.

NEJ. Jag e inte emot teknik, men det finns goda skäl varför så få har tillgång till kärnvapen, biologiska vapen, kemiska vapen och så vidare. Dagens teknik och kommande teknik som integreras allt mer å mer i samhället och då börjar det bli viktigare att minimera vem som får åtkomst till det, för att minska risken att obehöriga gör farliga saker med tekniken som påverkar många.

NEJ. Jag e inte rädd för AI, än så länge. När AI appliceras dock på kärnvapen och blir automatiserat och bestämmer själv vad och vem som ska bombas, då börjar jag oroa mig.

Rekommenderar varmt Desmond Morris - The Human Zoo, där det står om hur djur blir knäpp i huvve av att bo i burar, och vi människor har ju oxå våra "burar" dvs., trånga hem och trånga lägenheter och inte fan mår vi bättre av det.

NEJ. Säger int vi ska bo ute i skogen bara för att. Handlar om att balansera. Jag älskar teknik, men tkr att sociala kontakten bör hållas mer öga mot öga och inte snapchat-konto mot snapchat-konto.

På så vis är jag "mentalt gammaldags" men känner mig ändå som en tonåring i psyket annars (sedan tonåren från min tid inte dagens "tonåringar").

// uttråkad nattuggla som projicerat färdigt och som ska sova nu

Bob90
2017-09-20, 05:45
Den här riktigt illa :p
https://www.facebook.com/LADbible/videos/3468862206494278/
Såg nyss detta klipp på tuben:
https://www.youtube.com/watch?v=AC1DZsuyleI


Förhoppningsvis så kommer "teknikgenerationen" kunna länka youtubeklipp ordentligt :d

AC1DZsuyleI

supercharge
2017-09-20, 05:54
Det blir förstås en brytningslinje mellan de som minns tiden före internet och mobilerna och de som inte gör det.

Problemet jag kan se är att tekniknivån går upp samtidigt som bildningsnivån går ner och vi får ett alltmer komplext samhälle som färre förstår hur det fungerar. Att förstå ungefär hur en dator fungerar och principerna bakom tekniken borde vara ett krav i skolan kan jag tycka.

MilknOats
2017-09-20, 07:21
Min lillebror som är 6 kan varken skriva eller läsa men Snapchatta kan han.. *facepalm*

blåvitt
2017-09-20, 07:28
http://nifymag.com/wp-content/uploads/2016/12/funny-comics-unexpected-ending-jake-likes-onions-57-584921144ece1__700.jpg

Mats J
2017-09-20, 07:39
Min lillebror som är 6 kan varken skriva eller läsa men Snapchatta kan han.. *facepalm*

Vet inte vad jag reagerade mest över, att han kan Snapchat utan att kunna läsa och skriva eller att du har en lillebror som är 6 år!!