handdator

Visa fullständig version : Risker i utförande av hantelpress (film finns)


Kabelrodd
2017-09-19, 22:39
Hej
Jag har blivit alltmer rädd på sista tiden för att mina axlar ska hoppa ur led. Verkar rent ut sagt riktigt skrämmande och gör säkert väldigt ont.

För att få bukt med denna rädsla har jag försökt studera vilka sorters övningar som kan få axeln att gå ur led samt vilka riskfaktorer som finns. En övning som jag läst att folk har fått axeln ur led i är hantelpress för axlar. Militärpress med stång känns en betydligt säkrare variant jämfört med hantlar. Även lutande hantelpress för bröst känns riskabelt.

Jag har en video från Youtube med i denna tråd. Min fråga är:

Gör personen något uppenbart fel i filmen som ökar risken för att axeln går ur led ?

Jag tycker han sitter lite långt framåt på sittdynan vilket ger en lutning i överkroppen. Sen är det som sagt ett riskfyllt läge som axel är i med lite tyngre hantlar och snett bakåt.

VARNING för att filmen kan vara stötande

https://www.youtube.com/watch?v=XEhnNp-03tY

Agitator
2017-09-19, 23:01
Är väl mest att han inte tränat upp en grund innan samt gör halvreps på för tunga vikter.

Det finns inga direkta fel utöver det angående ryggstödets lutning eller sätesplaceringen.

Om du är så orolig så se till att inte träna tungt en första period på några månader och skynda långsamt i utvecklingen när du väl börjat träna. Samma råd för alla övningar när man väl börjar träna.