handdator

Visa fullständig version : Tv-avgiften slopas, ersätts av skatt


ApexProcyon
2017-09-19, 11:36
Nu är det bestämt att radio- och tv-avgiften byts ut mot skattefinansiering. Är det positivt eller negativt?
http://www.expressen.se/dinapengar/uppgifter-tv-avgiften-skrotas-ersatts-av-skatt/

Edit: Nu såg jag att pollen var uselt formulerad. Nåväl.

Petoria
2017-09-19, 11:39
Dåligt att folk tvingas betala som inte använder det. Bra att det minskar administrativa kostnader.

King Grub
2017-09-19, 11:39
Upp till 1300 för något man inte önskar eller använder.

Tidigare kunde man i alla fall låta bli att betala i protest eller helt enkelt inte ha en TV och slippa.

Jag betalar inte TV-licensen, och jag gör det dessutom lagligt eftersom jag nuförtiden har en stor datormonitor i stället. Ändå blir jag tvungen att betala mer än en tusenlapp extra per år i skatt för att finansiera "oberoende" hjärntvätts-tv.

Grahn
2017-09-19, 11:41
Bra att fuskare inte slipper undan, det är väl det enda bra.

Dåligt att du inte kan slippa om du inte vill konsumera skiten.
Dåligt att det blir avsevärt dyrare för alla hushåll där fler än en jobbar......

feyin
2017-09-19, 11:45
Nu hamnar jag i fängelse om jag fuskar med avgiften istället!

ApexProcyon
2017-09-19, 11:45
Ruttet att tvångsfinansiera en instans som fler och fler tar avstånd från på grund av nämnda instans inte gör sitt jobb. Istället för att ge folk anledning att frivilligt betala avgiften så tvingar dom till sig avgiften. Vart finns incitamentet att göra en politiskt neutral rapportering nu?

Diomedea exulans
2017-09-19, 11:51
Bra. Jag tycker Public Service behövs och avgiftssystemet var åt helvete. Det fuskades något så förbannat och det var jobbigt att folk gick och kontrollerade en. Dessutom är 1300 kr en struntsumma utslaget över ett år.

Snubben
2017-09-19, 11:54
Om man nu ska göra förändringen så kan det vara på sin plats att tala om vad public service, vad folket vill att det ska vara och hur man når dit. Oberoende journalistik (hehe) absolut. Doobidoo, nja.

ApexProcyon
2017-09-19, 11:55
Bra. Jag tycker Public Service behövs och avgiftssystemet var åt helvete. Det fuskades något så förbannat och det var jobbigt att folk gick och kontrollerade en. Dessutom är 1300 kr en struntsumma utslaget över ett år.

Varför behövs Public Service? Vilken funktion har Public Service idag?

Diomedea exulans
2017-09-19, 11:58
Varför behövs Public Service? Vilken funktion har Public Service idag?

TV och radio utan reklam. TV- och radioprogram med hög kvalitet.

Bra åtminstone för äldre som inte behöver lära sig om poddar och liknande för att få något att lyssna/titta på.

King Grub
2017-09-19, 11:59
Dessutom är 1300 kr en struntsumma utslaget över ett år.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/pensionarer-har-inte-rad-att-kopa-mat

ApexProcyon
2017-09-19, 12:02
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/pensionarer-har-inte-rad-att-kopa-mat

Nu är du negativ. Dom äldre kanske inte har råd med mat, men dom får ju kvalitetssändningar där dom får höra varför vi måste finansiera orsaken till att dom inte har råd med mat.

svenbanan
2017-09-19, 12:11
Jag tycker det är bra att det finansieras via skatt istället för tv-licens. Om det nu faktiskt är så att våra kära ärthjärnor till folkvalda har bestämt sig för att det är så innihelvete viktigt att vi måste ha denna "public service" så är det ju mycket smidigare att det betalas via skatt. Rimligtvis kommer större del av pengarna som folk avvarar faktiskt gå till avsett ändamål då man kan slopa tv-pejlarna helt och hållet.

Dock tycker ju inte jag att "public service tv" är nåt särskilt att hänga i granen, och skulle hellre se att hela skiten slopades. Eller möjligen att det kunde få finansieras av frivillig sponsring i kombination med reklam och en väldigt minimal kostnad via skatten (typ ett par hundra per skalle).

Yes
2017-09-19, 12:11
Värdelöst och vidrigt.

Diomedea exulans
2017-09-19, 12:11
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/pensionarer-har-inte-rad-att-kopa-mat

Nu är du negativ. Dom äldre kanske inte har råd med mat, men dom får ju kvalitetssändningar där dom får höra varför vi måste finansiera orsaken till att dom inte har råd med mat.

Tråkigt, men känns inte som att TV-avgiften är en av de större bovarna. Den blir ju ungefär 100 kr/mån eller 3 kr/dag.

svenbanan
2017-09-19, 12:13
Tråkigt, men känns inte som att TV-avgiften är en av de större bovarna. Den blir ju ungefär 100 kr/mån eller 3 kr/dag.

Om SVT vore en betalkanal och kostade 100 spänn i månaden så tror jag inte många hade köpt den.

Yes
2017-09-19, 12:15
Jag tycker det är bra att det finansieras via skatt istället för tv-licens. Om det nu faktiskt är så att våra kära ärthjärnor till folkvalda har bestämt sig för att det är så innihelvete viktigt att vi måste ha denna "public service" så är det ju mycket smidigare att det betalas via skatt. Rimligtvis kommer större del av pengarna som folk avvarar faktiskt gå till avsett ändamål då man kan slopa tv-pejlarna helt och hållet.

Jag förstår om de måste vända på varje krona med en budget som knappt är 8 miljarder kronor per år.

Klein
2017-09-19, 12:21
Rimligtvis kommer större del av pengarna som folk avvarar faktiskt gå till avsett ändamål då man kan slopa tv-pejlarna helt och hållet.

Det resonemanget förutsätter ju dock att tv-pejlarna inte kommer att gå på bidrag, ta ett annat statligt låtsasjobb, studera, eller öka utbudet av underkvalificerad arbetskraft efter uppsägning.

The_RobRoy
2017-09-19, 12:23
Klockrent skulle jag säga, att argumentera för att det känns surt att finansiera detta via sin skatt man betalar, ja visst, men det finns cirka 40 grejer före detta som är värre att man är med och betalar för. Bara Janne Josefsson hur han vänder på skit som händer i Sverige är värt 500 spänn per år.

Stoltz
2017-09-19, 12:28
Vidrigt. Jag bytte för två månader sen från TV (som aldrig ens varit inkopplad mer än till min PS3:a och PS4:a, men det är mitt problem), till en bildskärm och avregistrerade min TV så fort den var såld.

Nu ska jag tvingas betala ändå, för ett låtsasneutralt PS, som väljer russinen ur kakan så fort det krävs.

Är riktigt irriterad, vilket jävla påhitt. Mer skatt är det sista vi behöver, först vill jag se amöborna visa att de kan hantera de skatterna de redan får in.

//ragequit

Klein
2017-09-19, 12:32
Klockrent skulle jag säga, att argumentera för att det känns surt att finansiera detta via sin skatt man betalar, ja visst, men det finns cirka 40 grejer före detta som är värre att man är med och betalar för. Bara Janne Josefsson hur han vänder på skit som händer i Sverige är värt 500 spänn per år.

Att betala för utbildning är faktiskt värre för där har man inte ens valet att inte deltaga i "undervisningen".

svenbanan
2017-09-19, 12:32
Jag förstår om de måste vända på varje krona med en budget som knappt är 8 miljarder kronor per år.


Om tv-avgiften är på 1300:- så borde man kunna betala 1250:- i skatt och SVT får lika mycket pengar. Så principiellt är det ett bra beslut.

Att bestämma sig för att avveckla skiten är ett annat beslut.

Yes
2017-09-19, 12:32
Om SVT vore en betalkanal och kostade 100 spänn i månaden så tror jag inte många hade köpt den.
Ungefär som ett Netflix-abonnemang, och de får in betydligt mindre brutto än Radiotjänst.

Klockrent skulle jag säga, att argumentera för att det känns surt att finansiera detta via sin skatt man betalar, ja visst, men det finns cirka 40 grejer före detta som är värre att man är med och betalar för. Bara Janne Josefsson hur han vänder på skit som händer i Sverige är värt 500 spänn per år.
Om det var värt det skulle folk betala för det frivilligt. Att det finansieras genom skatt är just för att det inte är värt priset.

Diomedea exulans
2017-09-19, 12:35
Om det var värt det skulle folk betala för det frivilligt. Att det finansieras genom skatt är just för att det inte är värt priset.

Folk betalar inte för saker de vill ha om de kan smita undan. Tror folk hade köpt filmer om de inte kunde ladda ner piratkopierade grejer, t ex.

ApexProcyon
2017-09-19, 12:37
Något jag vill se slopas, utöver den nya TV-skatten, är presstödet. Vem vet, då kanske journalistiken hade behövt sträva efter ärlighet till och med.

Yes
2017-09-19, 12:43
Folk betalar inte för saker de vill ha om de kan smita undan. Tror folk hade köpt filmer om de inte kunde ladda ner piratkopierade grejer, t ex.
Ändå betalas det för film och TV. Ergo, Rasiotjänst borde kunna konkurrera med andra kanaler om deras utbud faktiskt är värt att betala för.

anvihl
2017-09-19, 12:50
Men, tanken med public service tv är väl att inkvotera program som annars inte hade blivit visade? Dokumentärer, nischade intressen osv, ingen kommersiell kanal hade visat strongman i helgen t.ex. Stödjer inte SVT, ALLS, men går liksom inte jämföra dem mot betalkanaler, man får debattera public service vara eller icke-vara istället.

Mental
2017-09-19, 12:50
Om man inte tittar på tv borde man slippa skatt för TV.
Om man är pacifist borde man slippa betala för försvarsmakten.
Om man är främlingsfientlig borde man slippa betala skatt för flyktingmottagning.
Om man inte äger bil borde man inte bidra med skatt till infrastrukturen
Alla borde få en checklista vad de vill betala skatt för, och sedan beskattas ut från det.

Yes
2017-09-19, 12:57
Om man inte tittar på tv borde man slippa skatt för TV.
Om man är pacifist borde man slippa betala för försvarsmakten.
Om man är främlingsfientlig borde man slippa betala skatt för flyktingmottagning.
Om man inte äger bil borde man inte bidra med skatt till infrastrukturen
Alla borde få en checklista vad de vill betala skatt för, och sedan beskattas ut från det.
Ja, ungefär så.

Sen är det ju lite lustigt att jämföra Radiotjänst med viktiga samhällsfunktioner som försvar och infrastruktur.

Xtreme-G
2017-09-19, 12:58
Mental har fattat läget!

Förstår inte varför detta upprör så fruktansvärt. SVT är nästan uteslutande min nyhetskälla och har så varit hela livet. Jag tycker dessutom att de gör ett ganska bra jobb överlag (Yes I said it!). Radiotjänst har jag inte mycket till övers för och jag tror inte detta riskerar att påverka "oberoendet".

Mental
2017-09-19, 13:00
Ja, ungefär så.

Sen är det ju lite lustigt att jämföra Radiotjänst med viktiga samhällsfunktioner som försvar och infrastruktur.

För många är ju public service lika viktigt som infrastruktur, det är ju bara en fråga om vad man själv anser är viktigt.

Jag brinner för försvaret t.ex, men känner många som inte vill betala en krona och gärna ser att det hela läggs ned.

The_RobRoy
2017-09-19, 13:01
Ja, ungefär så.

Sen är det ju lite lustigt att jämföra Radiotjänst med viktiga samhällsfunktioner som försvar och infrastruktur.

Tror du inte riktigt fattat hur viktig undersökande press är för att hålla korruption inom politik och företagande i schack. Skulle säga att i dagens samhälle är det viktigare än försvarsmakten som ett hot mot landet Sverige.

ApexProcyon
2017-09-19, 13:01
Mental har fattat läget!

Förstår inte varför detta upprör så fruktansvärt. SVT är nästan uteslutande min nyhetskälla och har så varit hela livet. Jag tycker dessutom att de gör ett ganska bra jobb överlag (Yes I said it!). Radiotjänst har jag inte mycket till övers för och jag tror inte detta riskerar att påverka "oberoendet".

Din referensram förklarar varför du kan hålla den åsikten.

Xtreme-G
2017-09-19, 13:14
Din referensram förklarar varför du kan hålla den åsikten.

Cool... Jag tycker att annan media såsom tidningar brukar vara väldigt liknande, så du får gärna tipsa om var jag hittar dessa äkta nyheter.

Grahn
2017-09-19, 13:22
Om du inte konsumerar produkten statlig tv så åtnjuter du ju inte fördelarna av den, försvaret tex om det hade någon förmåga konsumerar du ju tekniskt sett säkerhet av.

Så njaaa på den liknelsen...

Yes
2017-09-19, 13:27
För många är ju public service lika viktigt som infrastruktur, det är ju bara en fråga om vad man själv anser är viktigt.

Jag brinner för försvaret t.ex, men känner många som inte vill betala en krona och gärna ser att det hela läggs ned.
Försvaret är till för att skydda vår frihet och infrastruktur är nödvändigt för kommunikation. Och Public Service är till för att skapa program ingen egentligen vill se?
Nej, det handlar inte bara om perspektiv. Jag är för övrigt helt mot skatt.

Tror du inte riktigt fattat hur viktig undersökande press är för att hålla korruption inom politik och företagande i schack. Skulle säga att i dagens samhälle är det viktigare än försvarsmakten som ett hot mot landet Sverige.
Jag tror snarare det är du som inte riktigt förstår hur viktigt det är. Trots allt håller jag på den sidan som inte vill statsfinansierad media. I synnerhet inte när denna till en överväldigande majoritet består av en och samma politiska åskådning, samtidigt som den ger sken av vara politiskt oberoende.
Den skiten hör hemma i gamla kommuniststater.

Baskagge
2017-09-19, 13:36
Det låter spontant som detta kommer leda till ökade intäkter för public service? Någon som vet om planen är att samtidigt öka budgeten?

Frågenarkomanen
2017-09-19, 13:47
Försvaret är till för att skydda vår frihet och infrastruktur är nödvändigt för kommunikation. Och Public Service är till för att skapa program ingen egentligen vill se?
Nej, det handlar inte bara om perspektiv. Jag är för övrigt helt mot skatt.


Jag tror snarare det är du som inte riktigt förstår hur viktigt det är. Trots allt håller jag på den sidan som inte vill statsfinansierad media. I synnerhet inte när denna till en överväldigande majoritet består av en och samma politiska åskådning, samtidigt som den ger sken av vara politiskt oberoende.
Den skiten hör hemma i gamla kommuniststater. Är du för total anarki?

Yes
2017-09-19, 14:14
Är du för total anarki?
Nej.

r3mpuh
2017-09-19, 14:19
Brytpunkten är alldeles för låg & slår omotiverat hårt mot just den samhällsgrupp människor som faktiskt redan har den effektivt högst beskattade inkomsten: Aktivitetsersättning/Sjukersättning/Pension med blott garantibeloppet.

Det vore mycket rimligare om brytpunktens gräns låg på minst 200 000 riksdaler, om inte annat för att som det ser ut nu så kommer PS(Public Service) få mångfaldigt mer kosing i kassan stulet från folket än tidigare nästan som en direkt konsekvens utav att utgifterna vid namn Radiotjänst mer eller mindre elimineras, bissart nog men sant.

Alternativet är väl att sluta titta genom fingrarna & avskaffa sparka-på-den-som-redan-ligger-ned-avdraget eller eufemismen som är populärare i folkmun: "Jobbskatteavdraget". Då folk dock verkar sakna den delen av intellektet som används för att tänka & därför inte kan se längre fram än sin hand kan greppa, vägrar de även att acceptera likställningen bakom att deras selektiva signifikanta skattelättnad(som inte ens är linjär till att börja med) vars urholkning utav välfärden har en samhällsklasskapande effekt som bäst kan jämföras vid en omvänd Robin Hood beskrivning i form av; ta från de fattiga & ge till de rika!

Att sluta kolla bort är väl trots allt för vuxet gjort för att vågas hoppas på antar jag, men fegis utvägen av att likställa sjukersättning med annars möjligt utfört jobb hade väl iaf varit bättre än inget antar jag. Plåster på ett brutet ben.

Beemel
2017-09-19, 14:27
Om man inte tittar på tv borde man slippa skatt för TV.
Om man är pacifist borde man slippa betala för försvarsmakten.
Om man är främlingsfientlig borde man slippa betala skatt för flyktingmottagning.
Om man inte äger bil borde man inte bidra med skatt till infrastrukturen
Alla borde få en checklista vad de vill betala skatt för, och sedan beskattas ut från det.

Mer som att betala bränsleskatt om man inte kör bil eller alkoholskatt om man inte dricker.
Statliga televisionen är så långt från oberoende som man kan komma det samma gäller journalister i stort. Så det är i mina ögon inga argument FÖR en tv-skatt.
Jag kommer varken inhämta information eller på annat sätt nyttja SVT. Och jag anser inte att den är värd att lägga pengar på.
Om det nu är så viktigt borde det väl finnas många som är villiga att frivilligt betala för denna "demokratiska maskin". Tycker vi ska låta dem göra det!

Skulele kunna acceptera att en del av pengarna från till exempel boxer/viasat/comhem abonnemang gick till dessa kanaler och att de ingick i ett paket där de ej var bortväljbara. Så långt kan jag sträcka mig.

ARMSTARK
2017-09-19, 14:31
Ända sedan jag ägde min första TV har det första jag gjort varit att slå på TV'n på morgonen, detsamma när jag kommit hem från skolan eller jobbet. Därför kan jag inte försvara varför jag inte skulle betala TV licensen, jag är ju storkonsument. Att lägga avgiften på skatten är en bra ide, 99% av befolkningen tittar ju ändå på programen.

hahavaffan
2017-09-19, 14:57
Ända sedan jag ägde min första TV har det första jag gjort varit att slå på TV'n på morgonen, detsamma när jag kommit hem från skolan eller jobbet. Därför kan jag inte försvara varför jag inte skulle betala TV licensen, jag är ju storkonsument. Att lägga avgiften på skatten är en bra ide, 99% av befolkningen tittar ju ändå på programen.:Virro

dodie
2017-09-19, 15:13
Problemet med tv-avgiften är att den är orimligt hög. Om SVT kunde sluta köpa in serier som Game of Thrones (lär ju varit pissdyrt). Och sedan nu när alla jävlar i kiruna blir arbetslösa, så kanske det kunde räcka med 200kr per år. Den summan hade inte retat folk lika mycket tror jag.

Baskagge
2017-09-19, 15:37
Tittar man tillräckligt mycket med det här förslaget så kostar det ingenting.

Yes
2017-09-19, 15:47
Ända sedan jag ägde min första TV har det första jag gjort varit att slå på TV'n på morgonen, detsamma när jag kommit hem från skolan eller jobbet. Därför kan jag inte försvara varför jag inte skulle betala TV licensen, jag är ju storkonsument. Att lägga avgiften på skatten är en bra ide, 99% av befolkningen tittar ju ändå på programen.
Om 99% av befolkningen tittar på programmen vore det enkelt att finansiera SVT som en betalkanal.

Lycklig
2017-09-19, 16:29
Tråkigt.
När tror ni att den första skattehöjningen kommer?

Alexton
2017-09-19, 16:40
Själv tycker jag inte man ska behöva betala för något man inte vill ha eller vill använda, dålig propaganda kan jag få från BBC / fox Eller liknande om jag skulle känna ett behov.

Men gissar att våra ghetton måste betalas för på något sätt

r3mpuh
2017-09-19, 16:49
Brytpunkten är alldeles för låg & slår omotiverat hårt mot just den samhällsgrupp människor som faktiskt redan har den effektivt högst beskattade inkomsten: Aktivitetsersättning/Sjukersättning/Pension med blott garantibeloppet.

Det vore mycket rimligare om brytpunktens gräns låg på minst 200 000 riksdaler, om inte annat för att som det ser ut nu så kommer PS(Public Service) få mångfaldigt mer kosing i kassan stulet från folket än tidigare nästan som en direkt konsekvens utav att utgifterna vid namn Radiotjänst mer eller mindre elimineras, bissart nog men sant.

Alternativet är väl att sluta titta genom fingrarna & avskaffa sparka-på-den-som-redan-ligger-ned-avdraget eller eufemismen som är populärare i folkmun: "Jobbskatteavdraget". Då folk dock verkar sakna den delen av intellektet som används för att tänka & därför inte kan se längre fram än sin hand kan greppa, vägrar de även att acceptera likställningen bakom att deras selektiva signifikanta skattelättnad(som inte ens är linjär till att börja med) vars urholkning utav välfärden har en samhällsklasskapande effekt som bäst kan jämföras vid en omvänd Robin Hood beskrivning i form av; ta från de fattiga & ge till de rika!

Att sluta kolla bort är väl trots allt för vuxet gjort för att vågas hoppas på antar jag, men fegis utvägen av att likställa sjukersättning med annars möjligt utfört jobb hade väl iaf varit bättre än inget antar jag. Plåster på ett brutet ben.http://jobbskatteavdrag.se/skatterna.png


Ville bara tillägga att då riksnormen för försörjningsstödets uttryckligen är tänkt att även räcka till TV-avgiften, så tordes det enda logiska vara att minska månadsbeloppet med 200 riksdaler för alla våra socialbidragstagare i Svea rike.

- http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen

BelowAverage
2017-09-19, 17:12
Dåligt att det blir avsevärt dyrare för alla hushåll där fler än en jobbar......

Detta sticker lite extra i ögonen.
Ska de dra in mer cash och dessutom för något man inte ens använder vore det fint om de rapporterade mer objektivt.
I dagsläget känns det som att det barkar mot skattefinansierad propaganda.

micke81
2017-09-19, 17:31
Förvisso sugit att tvingas att betala för en tjänst man inte önskar nyttja men SVT/SR är samhällsnyttigt viktigt som kanal för krisinfo och däri kan jag se anledningen till att låta eländet vara skattefinansierat.
Är det för övrigt någon i den här tråden som tror att deras tv-licens har betalat för hela kalaset tidigare?

nu är jag något raljant men det ligger någon särskild sorts humor i att den största gruppen smitare på befintlig avgift med stor sannolikhet är de som faktiskt tycker att programutbudet är bra.Ytterligare önskar jag raljera över det här med att det ryker jobb inom segmentet för lågutbildade som har svårt att komma in på arbetsmarknaden genom en sådan åtgärd.

en stor stark
2017-09-19, 17:37
Fy fan. Ska bli skönt att ta min utbildning till något annat land där man kan tjäna lite pengar utan att så mycket ska tas från en och läggas på sånt här trams.

Petoria
2017-09-19, 17:59
Fy fan. Ska bli skönt att ta min utbildning till något annat land där man kan tjäna lite pengar utan att så mycket ska tas från en och läggas på sånt här trams.

Var då? De flesta länder har någon form av TV-avgift eller skatt som går till det.

Xtreme-G
2017-09-19, 18:06
Fy fan. Ska bli skönt att ta min utbildning till något annat land där man kan tjäna lite pengar utan att så mycket ska tas från en och läggas på sånt här trams.

Skön inställning när jag misstänker att hela din uppväxt samt utbildning varit skattefinansierad...

en stor stark
2017-09-19, 18:07
Var då? De flesta länder har någon form av TV-avgift eller skatt som går till det.

Det är inte lika smärtsamt om man inte totalt sett behöver lägga ut lika mycket i skatt.

en stor stark
2017-09-19, 18:08
Skön inställning när jag misstänker att hela din uppväxt samt utbildning varit skattefinansierad...

Självklart har den varit det. Det rör mig inte i ryggen, för "jag har inte haft" något val.

trädgårdsmöbel
2017-09-19, 18:37
Skön inställning när jag misstänker att hela din uppväxt samt utbildning varit skattefinansierad...

Jag gillar inte det argumentet. Som att man skulle vara skyldig samhället något för att man råkat bli född och inte haft anständigheten att ha tagit livet av sig ännu. Född med en skuld som man sedan måste betala tillbaks med massiv ränta och samtidigt vara så jävla ödmjuk och tacksam för. Detta särskilt när ens föräldrar och generationer innan det gett bra mycket mer än de fått.

mottat
2017-09-19, 19:03
Ända sedan jag ägde min första TV har det första jag gjort varit att slå på TV'n på morgonen, detsamma när jag kommit hem från skolan eller jobbet. Därför kan jag inte försvara varför jag inte skulle betala TV licensen, jag är ju storkonsument. Att lägga avgiften på skatten är en bra ide, 99% av befolkningen tittar ju ändå på programen.

http://mms.se/wp-content/uploads/_dokument/rapporter/tv-tittande/vecka/2017/VeTvTitt1736.pdf


Rätt långt från 99%

xan
2017-09-19, 19:14
För många är ju public service lika viktigt som infrastruktur, det är ju bara en fråga om vad man själv anser är viktigt.

Jag brinner för försvaret t.ex, men känner många som inte vill betala en krona och gärna ser att det hela läggs ned.

I vilka sammanhang vistas du? Aldrig i mitt liv stött på eller ens hört talas om någon som tycker att public service är lika viktigt som försvar, utbildning, rättsväsende, räddningstjänst, vägar eller någon annan viktig infrastruktur.

supercharge
2017-09-19, 19:14
Förvisso sugit att tvingas att betala för en tjänst man inte önskar nyttja men SVT/SR är samhällsnyttigt viktigt som kanal för krisinfo och däri kan jag se anledningen till att låta eländet vara skattefinansierat.


Är Melodifestivalen samhällsnyttigt? Hur är det med Skavlan eller allt annat som sänds? Jag säger inte att det bör läggas ned, jag säger bara att det kanske inte ska finansieras genom skattesedeln när vi idag har ett överflöd av innehåll. SVT kan precis lika gärna fungera som TV4 och säljas ut så kan alla som vill titta på det. Sedan kan vi ha en enda tråkig kanal för public service som kan sända samhällsinformation, riksdagsdebatter, nyheter och liknande som har någon form av samhällsnytta. En sådan kanal behöver inte ha en miljardbudget utan klarar sig på en spillra av vad de har nu.

Jag tycker inte riktigt det är försvarbart att staten ska ha något slags mediaimperium som nu ska finansieras av skattebetalarna därför att folk inte längre har lust att betala TV-licensen. Om vi ska vara helt ärliga så är den bristande betalningsviljan det enda skälet till varför det talas om skatt överhuvudtaget - man får inte in tillräckligt med pengar den vanliga vägen.

timpaz
2017-09-19, 19:54
Några produktioner jag uppskattat under åren (jag har säkert glömt flera):

Bolibompa
Julkalendern (back in the days)
Lilla-sportspegeln
Hjärnkontoret <3
Mitt i naturen <3
Antikrundan
Landet runt
På spåret
Pistvakt
Uppdrag granskning
Historieätarna
Vinterstudion
SM-veckan
OS
Arne Weise på julafton

Cooks
2017-09-19, 20:37
Rövknullad av regering igen, gött land.

svenbanan
2017-09-20, 02:00
Är Melodifestivalen samhällsnyttigt? Hur är det med Skavlan eller allt annat som sänds? Jag säger inte att det bör läggas ned, jag säger bara att det kanske inte ska finansieras genom skattesedeln när vi idag har ett överflöd av innehåll. SVT kan precis lika gärna fungera som TV4 och säljas ut så kan alla som vill titta på det. Sedan kan vi ha en enda tråkig kanal för public service som kan sända samhällsinformation, riksdagsdebatter, nyheter och liknande som har någon form av samhällsnytta. En sådan kanal behöver inte ha en miljardbudget utan klarar sig på en spillra av vad de har nu.

Jag tycker inte riktigt det är försvarbart att staten ska ha något slags mediaimperium som nu ska finansieras av skattebetalarna därför att folk inte längre har lust att betala TV-licensen. Om vi ska vara helt ärliga så är den bristande betalningsviljan det enda skälet till varför det talas om skatt överhuvudtaget - man får inte in tillräckligt med pengar den vanliga vägen.

De skulle kunna få producera barntv också.

mottat
2017-09-20, 03:34
De skulle kunna få producera barntv också.

Jag tror dem flesta små barn hellre sitter med ipad och kollar på youtube och samma klipp 43 gr i rad. Tror inte den barntv SVT gör är något magiskt.

r3mpuh
2017-09-20, 03:58
Tror inte den barntv SVT gör är något magiskt.Fel.

mbfn86LNzOg

Grahn
2017-09-20, 06:59
Detta sticker lite extra i ögonen.
Ska de dra in mer cash och dessutom för något man inte ens använder vore det fint om de rapporterade mer objektivt.
I dagsläget känns det som att det barkar mot skattefinansierad propaganda.

Håller helt med, började precis planera att kasta ut TVn då jag aldrig tittar på skiten men nu blev det ju menlöst. Troligen är de rädda för att många var på väg eller redan har gjort just detta......

Nu kommer de väl bygga ut snarare än banta sin verksamhet och börja fundera på hur de kan konkurrera med Netflix. Hade det varit en bantad men seriöst opartisk informationskanal som inte försökte vara en konkurrent till kommersiella underhållningskanaler så hade det inte stört mig lika mycket.

The_RobRoy
2017-09-20, 07:23
Nu kommer de väl bygga ut snarare än banta sin verksamhet och börja fundera på hur de kan konkurrera med Netflix. Hade det varit en bantad men seriöst opartisk informationskanal som inte försökte vara en konkurrent till kommersiella underhållningskanaler så hade det inte stört mig lika mycket.

Haha det vore ju klockrent, köper ut Millicom ifrån börsen och gör en jättesatsning på strömmande media i Afrika och Sydamerika. SVTplay det nya netflix. 7 år senare så stängs allt ner med enorma avskrivningar, precis som Vattenfalls bravader i Europa.

ARMSTARK
2017-09-20, 07:24
http://mms.se/wp-content/uploads/_dokument/rapporter/tv-tittande/vecka/2017/VeTvTitt1736.pdf


Rätt långt från 99%

De tio populäraste programmen, räkna upp alla som tittar på de andra programen så är du fan uppe i 99%, men då menar jag inte så mycket som jag själv tittar som är TV missbrukare. Jag har tex aldrig hört talas om någon (vuxen) som inte tittar på nyheterna på TV, där vill jag nog sätta 100%. ;)

Grahn
2017-09-20, 07:38
Haha det vore ju klockrent, köper ut Millicom ifrån börsen och gör en jättesatsning på strömmande media i Afrika och Sydamerika. SVTplay det nya netflix. 7 år senare så stängs allt ner med enorma avskrivningar, precis som Vattenfalls bravader i Europa.

Skulle ärligt talat knappt förvåna mig, vi/de/eu var väl upprörda över att Netflix var så amerikanskt och funtade på om de inte skulle tvinga in lite EU produktioner.
Alternativet är ju att konkurrera......

De tio populäraste programmen, räkna upp alla som tittar på de andra programen så är du fan uppe i 99%, men då menar jag inte så mycket som jag själv tittar som är TV missbrukare. Jag har tex aldrig hört talas om någon (vuxen) som inte tittar på nyheterna på TV, där vill jag nog sätta 100%. ;)

Är väl bara pensionärer som är betingade att titta på nyheterna på TV? Hela nätet är fullt av nyhetskällor.

King Grub
2017-09-20, 08:58
Jag har tex aldrig hört talas om någon (vuxen) som inte tittar på nyheterna på TV, där vill jag nog sätta 100%. ;)

Jag gör det definitivt inte. Direkt slöseri med tid.

svenbanan
2017-09-20, 09:00
Länge sedan jag såg nyheterna på SVT. Kanske att jag råkar titta nån gång i veckan.

Scratch89
2017-09-20, 09:53
De tio populäraste programmen, räkna upp alla som tittar på de andra programen så är du fan uppe i 99%, men då menar jag inte så mycket som jag själv tittar som är TV missbrukare. Jag har tex aldrig hört talas om någon (vuxen) som inte tittar på nyheterna på TV, där vill jag nog sätta 100%. ;)

Men vafan trollar du? Ditt perspektiv ger n=1. Jag har inte haft TV-sändningar på fyra år och har inte sett nyheter från SVT sedan jag flyttade hemifrån.

Shqypnia
2017-09-20, 09:57
Jag tycker inte den skrotas - den bara ändrar förklädnad egentligen. Jag svarade vet inte då jag är osäker om jag tkr det är bra eller dåligt.

Jag tkr dock Sveriges Public Service är ett bra koncept. Som invandrare så förstår jag värdet av en television helt oberoende av staten.

Vinter
2017-09-20, 09:58
Har inte tittat på Svensk Tv på 10 år, framförallt inte nyheter. Men det ska bli trevligt att betala skatt för det.

tumme
2017-09-20, 10:00
Några produktioner jag uppskattat under åren (jag har säkert glömt flera):

Bolibompa
Julkalendern (back in the days)
Lilla-sportspegeln
Hjärnkontoret <3
Mitt i naturen <3
Antikrundan
Landet runt
På spåret
Pistvakt
Uppdrag granskning
Historieätarna
Vinterstudion
SM-veckan
OS
Arne Weise på julafton

Kul för dig. Hoppas du uppskattar att vi andra har betalat för att finansiera din hobby, och våra egna hobbys.

King Grub
2017-09-20, 10:03
Några produktioner jag uppskattat under åren (jag har säkert glömt flera):

Bolibompa
Julkalendern (back in the days)
Lilla-sportspegeln
Hjärnkontoret <3
Mitt i naturen <3
Antikrundan
Landet runt
På spåret
Pistvakt
Uppdrag granskning
Historieätarna
Vinterstudion
SM-veckan
OS
Arne Weise på julafton

Vilken dynga. Jag borde få betalt för att slösa tid på något av ovanstående. Det sista jag vill är att betala för det. Eller betala för att andra skall kunna göra det. Låt dom finansiera sin egen konsumtion av skräp.

Scratch89
2017-09-20, 10:05
Jag tycker inte den skrotas - den bara ändrar förklädnad egentligen. Jag svarade vet inte då jag är osäker om jag tkr det är bra eller dåligt.

Jag tkr dock Sveriges Public Service är ett bra koncept. Som invandrare så förstår jag värdet av en television helt oberoende av staten.

En television finansierad av statliga medel som regeringen/riksdagen bestämmer över, som har en minister som styr utbudet och sätter agenda, och som gång på gång blir anklagade för att bedriva politisk opinion, är inte helt oberende av staten. Tyvärr.

Shqypnia
2017-09-20, 10:05
Vilken dynga. Jag borde få betalt för att slösa tid på något av ovanstående. Det sista jag vill är att betala för det. Eller betala för att andra skall kunna göra det. Låt dom finansiera sin egen konsumtion av skräp.

Hahaha

Men helt ärligt, t.om. du Grub måste ha älskat Bolibompa? :D

Yes
2017-09-20, 10:07
De tio populäraste programmen, räkna upp alla som tittar på de andra programen så är du fan uppe i 99%, men då menar jag inte så mycket som jag själv tittar som är TV missbrukare. Jag har tex aldrig hört talas om någon (vuxen) som inte tittar på nyheterna på TV, där vill jag nog sätta 100%. ;)
Eh, jag minns inte ens senast jag såg nyheterna på TV. Enda anledningen att jag ens har en TV är för att jag fick en av farsan. Jag vet inte ens om den funkar eftersom den inte varit inkopplad på flera år.

Vill jag se något TV-program streamar jag eller laddar ner till datorn. Utbudet från de svenska kanalerna är bortom den värsta dynga.

Yes
2017-09-20, 10:43
Gjorde en snabb överslagsräkning på skatteintäkterna för Public Service.

Räknat på 8 miljoner skattebetalare där 70% betalar 1300Kr/år och resterande 800Kr/år (en ren gissning då jag bara sett det talas om reducerad avgift eller ingen avgift, utan några siffror), då får vi...

9,2 miljarder kronor.

För att ta det på kroppsbyggares språk. Det är 76 666 ton Whey 80.

svenbanan
2017-09-20, 10:46
Jag tror dem flesta små barn hellre sitter med ipad och kollar på youtube och samma klipp 43 gr i rad. Tror inte den barntv SVT gör är något magiskt.

Vem har sagt att den är magisk? Men den är iaf gjord för barn. På youtube kan spottar ju folk ur sig värsta skitpropagandan för allt möjligt. Det finns mycket bra också, men vilket helvete att sitta och försöka moderera vad ungarna ska titta på där...

Barn gör heller en jävla massa skit som inte är bra för dem. Hade jag barn skulle jag slänga ut varenda ipad och telefon ur huset och sätta tidslås på datorn så de bara fick använda den nån timme om dagen.

svenbanan
2017-09-20, 10:48
Gjorde en snabb överslagsräkning på skatteintäkterna för Public Service.

Räknat på 8 miljoner skattebetalare där 70% betalar 1300Kr/år och resterande 800Kr/år (en ren gissning då jag bara sett det talas om reducerad avgift eller ingen avgift, utan några siffror), då får vi...

9,2 miljarder kronor.

För att ta det på kroppsbyggares språk. Det är 76 666 ton Whey 80.

Fan vad biffiga de ska bli!!!

Scratch89
2017-09-20, 10:49
Barn gör heller en jävla massa skit som inte är bra för dem. Hade jag barn skulle jag slänga ut varenda ipad och telefon ur huset och sätta tidslås på datorn så de bara fick använda den nån timme om dagen.

Men du hade satt dem framför TV:n istället?

King Grub
2017-09-20, 10:50
Alkoholister räknar om allt med ekonomiskt värde i sprit, kroppsbyggaren i kilo proteinpulver.

svenbanan
2017-09-20, 11:03
Men du hade satt dem framför TV:n istället?

Ja? Jag skrev ju det.

Hellre att de får sitta och titta på barnprogram som är gjorda specifikt för barn, trekvart på tv än surfa fritt på nån ipad.

Framförallt för att smartphones och ipads och liknande tingestar har en tendens att användas lite då och då (ganska ofta) under dagen om man ens äger en sådan. Jag tror inte dessa är nyttiga för fem öre.

Är det nåt som är konstigt med det eller?

Scratch89
2017-09-20, 13:35
Ja? Jag skrev ju det.

Hellre att de får sitta och titta på barnprogram som är gjorda specifikt för barn, trekvart på tv än surfa fritt på nån ipad.

Framförallt för att smartphones och ipads och liknande tingestar har en tendens att användas lite då och då (ganska ofta) under dagen om man ens äger en sådan. Jag tror inte dessa är nyttiga för fem öre.

Är det nåt som är konstigt med det eller?

Du behöver inte tolka min fråga som en anklagelse för det var en helt vanlig och rak fråga.

Jag ser inte direkt skillnaden. Det finns ju massor av bra barnprogram på youtube, och Netflix har ett helt sortiment bara för barn, där allt annat blir otillgängligt. SVT har massor av bra barnprogram, men de har inte längre ensamrätten på det.

timpaz
2017-09-20, 13:58
Kul för dig. Hoppas du uppskattar att vi andra har betalat för att finansiera din hobby, och våra egna hobbys.

Vilken dynga. Jag borde få betalt för att slösa tid på något av ovanstående. Det sista jag vill är att betala för det. Eller betala för att andra skall kunna göra det. Låt dom finansiera sin egen konsumtion av skräp.

Betalat? Det har jag aldrig sagt.

feyin
2017-09-20, 14:28
Rimligtvis borde väl kostnaden bli lägre nu när alla ska betala?

Kischen
2017-09-20, 14:36
Jag gör det definitivt inte. Direkt slöseri med tid.

Me neither. Många år sen sist.

StarkaUlf
2017-09-20, 14:59
Den viktigaste från är ju ändå; Vem vet mest?

Scratch89
2017-09-20, 15:42
Rimligtvis borde väl kostnaden bli lägre nu när alla ska betala?

Inte nödvändigtvis. En stor kritik mot SVT och SR är ju just att det som kostar mest är det som ger minst allmännytta; Så Ska Det Låta, Melodifestivalen, På Spåret osv är alla underhållningsprogram som vilken annan kanal skulle kunna ha, men är stora kostnader.

Hade budgeten och kostnaden minskat/ökat linjärt med hur många som betalade hade det ju inte varit något problem att intäkterna minskat, för då hade de kunnat börja kapa saker som kostar. Nu gör de istället det mest moraliskt felaktiga de kan göra; tvinga alla betala för saker som inte är nödvändigt för att de vägrar ändra på sig och inse att det nu för tiden finns andra sätt att både se på TV och få nyheter.

Hade SVT/SR endast bestått av t.ex nyheter, opartiska debattprogram, välgrundade och utforskande dokumentärer osv hade jag troligtvis betalat för att få tillgång till det. Det hade dessutom kostat en bråkdel av vad vi betalar idag.

svenbanan
2017-09-20, 17:37
Du behöver inte tolka min fråga som en anklagelse för det var en helt vanlig och rak fråga.

Jag ser inte direkt skillnaden. Det finns ju massor av bra barnprogram på youtube, och Netflix har ett helt sortiment bara för barn, där allt annat blir otillgängligt. SVT har massor av bra barnprogram, men de har inte längre ensamrätten på det.


Hur hade du tänkt dig att de skulle kolla på youtube om de inte har en padda?

Jag har heller inte sagt ett knyst om att SVT skulle vara bättre på att göra barnprogram än andra som gör barnprogram. Så du verkar vifta mot väderkvarnar.

Det jag sade var att jag inte skulle vilja att barnen hade ipads och smartphones öht, och att det då är lämpligt med barnprogram på tv.

supercharge
2017-09-20, 20:38
Det känns som att SVT:s varande är ganska mycket av generationsfråga. Det stämmer alla "alla" vuxna tittar på nyheterna om man menar personer över 60 år, och det beror på att de alltid tittat på nyheterna.

18-åringarna däremot vet knappt vad SVT är och skulle aldrig drömma om att frivilligt pröjsa 2340 kr per för det. Kostnaden motsvarar ett Netflixabonnemang plus ett HBO-abonnemang för ett år och det finns fortfarande kvar lite pengar att köpa snacks för. Eller så kan man med den kostnaden nästan helt subventionera ett Boxerabonnemang och få TV4, TV6 o.s.v. plus 16 valfria kanaler som inkluderar BBC, CNN, Eurosport o.s.v.

Scratch89
2017-09-20, 22:13
Hur hade du tänkt dig att de skulle kolla på youtube om de inte har en padda?

Jag har heller inte sagt ett knyst om att SVT skulle vara bättre på att göra barnprogram än andra som gör barnprogram. Så du verkar vifta mot väderkvarnar.

Det jag sade var att jag inte skulle vilja att barnen hade ipads och smartphones öht, och att det då är lämpligt med barnprogram på tv.

De kan väl kolla Youtube via en Smart-TV, ens dator, PS4 eller vad som helst? Samma sak med Netflix.

Aha, jag kanske missförstod dig. Jag trodde du menade att det dåliga med ipads och smartphones är tillgången till andra program, klipp och liknande, som man inte får om man bara sätter dem framför TV:n med SVT påslaget.

svenbanan
2017-09-21, 09:28
De kan väl kolla Youtube via en Smart-TV, ens dator, PS4 eller vad som helst? Samma sak med Netflix.

Aha, jag kanske missförstod dig. Jag trodde du menade att det dåliga med ipads och smartphones är tillgången till andra program, klipp och liknande, som man inte får om man bara sätter dem framför TV:n med SVT påslaget.

Snarare att smartphones och liknande förvandlar folk till hjärndöda zombies för att de lurar in folk i nåt slags beroende. Kan man förhindra detta från att ske redan vid fem års ålder så är det bara bra tycker jag.

Tv triggar ju inte igång belöningsmekanismer i hjärnan på samma sätt, och dessutom är det nog lättare att förhindra överdrivet tv-tittande.


Angående youtube och tillgång till "skräp" så tror jag att jag klagade på det också. Men då typ mest för att det rimligen är enklare att hålla koll på att ungarna inte kollar japansk tentakelporr ifall det är tv de tittar på jämfört med ifall de kollar på youtube/dator.

Grahn
2017-09-21, 09:35
Och TV har aldrig anklagats för att förvandla folk till just hjärndöda zombies?

Beemel
2017-09-21, 11:13
Och TV har aldrig anklagats för att förvandla folk till just hjärndöda zombies?

Samma argument har funnits för olika företelser i alla tider.
Den farliga Jazzmusiken som får folk att knarka,
Osedlighet på dansbanor som skapar nymfomaner,
Fyrkantiga ögon av TV-tittande,
Satanistiska meddelande på vinylskivor som gör ungdomar till mördare.
Internet som gör alla till bombgalna terroranarkister.

Smartphones och paddor är bara ännu en i mängden av dessa företelser.

Observera nu att jag inte säger att detta är "sanningar" eller inte.. Konstaterar bara att fenomenet inte är nytt.

svenbanan
2017-09-21, 12:29
Och TV har aldrig anklagats för att förvandla folk till just hjärndöda zombies?

Jo, men det är inte lika "beroendeframkallande" med TV som med smartphones.

Folk bryter ju fan ihop ifall de inte får ha mobilen bredvid sig konstant hela jävla dagen. Men de klarar av att inte titta på TV från åtta på morgonen till sex på kvällen. Skulle de inte få kolla vad varje jävla "pling" på luren var skulle de få psykbryt.

Dessutom så hinner man inte bli zombie och soffpotatis om man bara får titta på TV nån timme om dagen.

Lättare att hålla koll på ungarna så de inte sitter hela kvällen vid TV:n än att hålla koll på att de inte sitter med nån iphone hela kvällen ifall de har tillgång till en sådan.

Grahn
2017-09-21, 12:34
Jo, men det är inte lika "beroendeframkallande" med TV som med smartphones.

Folk bryter ju fan ihop ifall de inte får ha mobilen bredvid sig konstant hela jävla dagen. Men de klarar av att inte titta på TV från åtta på morgonen till sex på kvällen. Skulle de inte få kolla vad varje jävla "pling" på luren var skulle de få psykbryt.

Dessutom så hinner man inte bli zombie och soffpotatis om man bara får titta på TV nån timme om dagen.

Lättare att hålla koll på ungarna så de inte sitter hela kvällen vid TV:n än att hålla koll på att de inte sitter med nån iphone hela kvällen ifall de har tillgång till en sådan.

Säger inte att de är på alla sätt lika men att säga att TV räddar dig från smartphonens hjärndödhetspotential känns, tveksam då TV om något är mer hjärnslött vegeterande.

svenbanan
2017-09-21, 12:41
Säger inte att de är på alla sätt lika men att säga att TV räddar dig från smartphonens hjärndödhetspotential känns, tveksam då TV om något är mer hjärnslött vegeterande.

Vem har sagt det?

Jag har du inte sagt nåt sådant.

Jag har sagt att jag hellre skulle låta mina potentiella barn titta på barn tv en timme om dagen än att köpa dem en smartphone att leka med under den timmen. Ännu hellre skulle de vara ute och klättra i träd och kasta sten och bygga kojor fram till läggdags.

Framförallt för att jag helst vill skjuta upp det oundvikliga användandet av smartphones så långt som möjligt eftersom jag tror det är mer lätt hänt att det blir mer än en timme om dagen med mobilen ifall de har tillgång till den.

Grahn
2017-09-21, 12:52
Vem har sagt det?

Jag har du inte sagt nåt sådant.

Jag har sagt att jag hellre skulle låta mina potentiella barn titta på barn tv en timme om dagen än att köpa dem en smartphone att leka med under den timmen. Ännu hellre skulle de vara ute och klättra i träd och kasta sten och bygga kojor fram till läggdags.

Framförallt för att jag helst vill skjuta upp det oundvikliga användandet av smartphones så långt som möjligt eftersom jag tror det är mer lätt hänt att det blir mer än en timme om dagen med mobilen ifall de har tillgång till den.

Vad menar du med "hjärndöda zombies" isf om inte just hjärndöda?

Låter som bra ambitioner annars, dock rädd att barn gör mest som de vill och allt mindre som föräldrar önskar.

Hemi
2017-09-21, 13:01
Hur är det i Sverige vem äger SVT, den ägs av en stiftelse eller? För statlig är den väl inte. Nån som vet?

Stoltz
2017-09-21, 13:01
Låter som bra ambitioner annars, dock rädd att barn gör mest som de vill och allt mindre som föräldrar önskar.

Det tror jag med men det är ju hårt mot hårt som gäller mycket där.

Sen vet de fan hur bra det är för någon som är barn idag att växa upp utan det där sjätte sinnet i digital teknik som mer eller mindre alla i den yngre generation idag har. Utbildningarna är mer eller mindre anpassade för det och god datorvana är mer en självklarhet i en ungdoms CV idag än det var för tio år sedan när du var civilingenjör när du kunde göra OM-funktioner i excel.

xan
2017-09-21, 19:10
Hur är det i Sverige vem äger SVT, den ägs av en stiftelse eller? För statlig är den väl inte. Nån som vet?

"Sveriges Television Aktiebolag är ett svenskt stiftelseägt och licensfinansierat företag. Stiftelsens ledamöter utses av regeringen och licensmedlen tilldelas SVT av staten."

Hövdingen
2017-09-21, 19:49
Följer man Twitterkontot Granskning av Public Service får man också dagligen tydliga bevis på hur vårt ”opartiska” medieorgan väljer att skildra verkligheten på ett oerhört vinklat, alltid vänsterorienterat sätt. Man intervjuar personer utan att tala om att de till exempel är politiker i Feministiskt Initiativ eller V, man väljer att tolka läget i Venezuela som att landets kris enbart beror på att oljepriset sjunkit, man låter den övervintrade kommunisten Mikael Wiehe inleda en debatt i SVT Opinion Live om illegala flyktingars rätt att strejka med en egenkomponerad propagandalåt. Man kallar försvarsövningen Aurora för ”krigsövning” och man väjer att ge utrymme för att rapportera om ”sabotage” mot ”fredsdemonstrationen” mot Aurora, samtidigt som man undlåter att nämna att det är extremistideologin kommunism som förenar demonstranterna. Om nazister demonstrerade mot Aurora är jag övertygad om att SVT inte skulle omfamna ett sådant initiativ med samma slags välvilja.

Det bästa vore att befria public service från kravet på att de måste vara opartiska. Låt dem leka på samma villkor som andra medier, och låt dem som vill betala för kalaset. Låt dem klara sig bäst de vill på marknaden, låt dem kämpa på samma premisser som andra mediaprodukter. Visst kan medier som vill agera vänstermegafoner, men deras förutsättningar bör vara marknadens och inte på något vis priviligierade. De som vill sponsra det totalitära socialisttänket bör kunna göra det – men vi som vill avstå, ska ges samma möjlighet att göra så.
http://katerinamagasin.se/jag-vill-inte-tvangsbeskattas-for-statlig-mediepropaganda/

trädgårdsmöbel
2017-09-21, 22:36
Det skulle vara intressant med en undersökning på vad de som är positivt resp. negativt inställda till Public Service står politiskt. Fast jag vet redan på förhand vad en sådan undersökning tydligt skulle visa, så stryk det där med att det skulle vara intressant.

svenbanan
2017-09-22, 07:21
Vad menar du med "hjärndöda zombies" isf om inte just hjärndöda?

Låter som bra ambitioner annars, dock rädd att barn gör mest som de vill och allt mindre som föräldrar önskar.

Vad jag inte har sagt är att TV är någon räddning.

Grahn
2017-09-22, 07:36
Vad jag inte har sagt är att TV är någon räddning.

Faller inte stora delar av argumentationen för TV-avgift då?
Ärligt talat handlar det nog mest om vad du konsumerar på TV och vad du konsumerar på internet. En stor skillnad dock är att internet inte uppmuntrar till passivitet på riktigt samma sätt, du söker och finner.

Våra beroenden av sociala medier är ett separat problem som det nog finns rätt stora fördelar att försöka begränsa, inte minst för att mobbing bland skolbarn nu följer dig ända in i ditt sovrum där hemma.
Känns som många vuxna har svårt att hantera dessa medier så hur barn ska balansera det vettefan......

Ladugårdsdörr
2017-09-22, 07:46
Jag kan tänka mig en (1) skattefinansierad kanal med nyheter och samhällsinformation. Utbildningsprogram i linje med grundskolan, t.ex. skulle en lärare rekommendera barnen att se ett visst program som läxa och sedan diskuterar man det dagen efter. Finkultur, som redan är finansierad av staten och tyvärr är oerhört koncentrerad till Stockholm, skulle också kunna vara en del av utbudet och biligt att producera. Tänk ett par fasta kameror hos opera/teatrar.
Absolut ingen sport (det finns redan tillräckligt med sportkanaler, websändningar osv), inga lättsamma och dyra nöjesprogram och annat trams som privata alternativ redan producerar nog av. Avgiften/skatten skulle lätt kunna kapas till en bråkdel.

Grahn
2017-09-22, 07:53
Jag kan tänka mig en (1) skattefinansierad kanal med nyheter och samhällsinformation. Utbildningsprogram i linje med grundskolan, t.ex. skulle en lärare rekommendera barnen att se ett visst program som läxa och sedan diskuterar man det dagen efter. Finkultur, som redan är finansierad av staten och tyvärr är oerhört koncentrerad till Stockholm, skulle också kunna vara en del av utbudet och biligt att producera. Tänk ett par fasta kameror hos opera/teatrar.
Absolut ingen sport (det finns redan tillräckligt med sportkanaler, websändningar osv), inga lättsamma och dyra nöjesprogram och annat trams som privata alternativ redan producerar nog av. Avgiften/skatten skulle lätt kunna kapas till en bråkdel.

Ja en minimalistisk filosofi för TV/Radio skulle jag ha lättare att acceptera, deras ambition verkar ju snarare vara det motsatta.

svenbanan
2017-09-22, 08:21
Faller inte stora delar av argumentationen för TV-avgift då?
Ärligt talat handlar det nog mest om vad du konsumerar på TV och vad du konsumerar på internet. En stor skillnad dock är att internet inte uppmuntrar till passivitet på riktigt samma sätt, du söker och finner.

Våra beroenden av sociala medier är ett separat problem som det nog finns rätt stora fördelar att försöka begränsa, inte minst för att mobbing bland skolbarn nu följer dig ända in i ditt sovrum där hemma.
Känns som många vuxna har svårt att hantera dessa medier så hur barn ska balansera det vettefan......

Vilken argumentation då? Jag tycker det är vettigare att TV avgiften tas ut via skatt för att det då rimligen försvinner mindre pengar till diverse administration av det som "kunderna" betalar in. Men ännu hellre ser jag att folk inte tvingas betala alls för SVT, eftersom jag inte ser nån riktig poäng med en såpass snordyr statstv.

Om det nu prompt ska finnas statstv så tycker jag de kan få göra en massa barntv. Det är ju irmligen rätt billigt att producera jämfört med mycket annat. Så kan det få finnas lite alternativ till dygnet runt tecknat...

Klart att det hänger på vad man konsumerar på tv respektive internet. Det är väl det jag sagt hela tiden? Men jag tror det är lättare att hålla nere tv-tid till en timme om dagen, änn att hålla nere iphone-tid på samma sätt.

Sen är ju tv-tittande såklart mer passivt än iphone. Att detta skulle vara negativt är jag inte så säker på dock. Läsa böcker är väl också mer passivt än att surfa runt på nätet. Det brukar inte klagas så mycket på bokläsning.

Helt klart är ju sociala media det största otyget på dessa iphones. Det är ju egentligen detta jag skulle villa hindra barnen från att halka in på vid tidig ålder.

Grahn
2017-09-22, 08:30
Vilken argumentation då? Jag tycker det är vettigare att TV avgiften tas ut via skatt för att det då rimligen försvinner mindre pengar till diverse administration av det som "kunderna" betalar in. Men ännu hellre ser jag att folk inte tvingas betala alls för SVT, eftersom jag inte ser nån riktig poäng med en såpass snordyr statstv.

Om det nu prompt ska finnas statstv så tycker jag de kan få göra en massa barntv. Det är ju irmligen rätt billigt att producera jämfört med mycket annat. Så kan det få finnas lite alternativ till dygnet runt tecknat...

Klart att det hänger på vad man konsumerar på tv respektive internet. Det är väl det jag sagt hela tiden? Men jag tror det är lättare att hålla nere tv-tid till en timme om dagen, änn att hålla nere iphone-tid på samma sätt.

Sen är ju tv-tittande såklart mer passivt än iphone. Att detta skulle vara negativt är jag inte så säker på dock. Läsa böcker är väl också mer passivt än att surfa runt på nätet. Det brukar inte klagas så mycket på bokläsning.

Helt klart är ju sociala media det största otyget på dessa iphones. Det är ju egentligen detta jag skulle villa hindra barnen från att halka in på vid tidig ålder.

Då förstår jag din position bättre :)

Läsa är långt ifrån passivt, snarare tvärt om om man ser till hjärnaktivitet. Fysisk aktivitet ja då stämmer det nog, kan såklart vara nys men minns att jag läst om någon studie som visade på lägre energiförbrukning vid TV tittande än sovande vilket borde säga en del.

baktung
2017-09-22, 09:09
Skönt. En räkning mindre att behöva administrera hemifrån. Sen är det bara SVT som går att titta på. Av alla andra kanaler finns det för tillfället bara ett enda program som är värt att se: GWs Mord. Det är dock en skam att de så kallade underhållningsprogrammen är ren dynga med sedan länge uttjänta flimmerkändisar. Hör och häpna: "Diggiloo".

ApexProcyon
2017-09-22, 09:37
Huruvida NMR bör förbjudas eller ej diskuteras i Opinion. Argumenten för förbud får hetsa fritt utan mothugg medan mannen som hade som uppgift att vara motparten var sosse.

Neutrala Public Service briljerar som vanligt.

micke81
2017-09-22, 17:15
Är Melodifestivalen samhällsnyttigt? Hur är det med Skavlan eller allt annat som sänds? Jag säger inte att det bör läggas ned, jag säger bara att det kanske inte ska finansieras genom skattesedeln när vi idag har ett överflöd av innehåll. SVT kan precis lika gärna fungera som TV4 och säljas ut så kan alla som vill titta på det. Sedan kan vi ha en enda tråkig kanal för public service som kan sända samhällsinformation, riksdagsdebatter, nyheter och liknande som har någon form av samhällsnytta. En sådan kanal behöver inte ha en miljardbudget utan klarar sig på en spillra av vad de har nu.

Jag tycker inte riktigt det är försvarbart att staten ska ha något slags mediaimperium som nu ska finansieras av skattebetalarna därför att folk inte längre har lust att betala TV-licensen. Om vi ska vara helt ärliga så är den bristande betalningsviljan det enda skälet till varför det talas om skatt överhuvudtaget - man får inte in tillräckligt med pengar den vanliga vägen.


Mitt inlägg var uppenbarligen för kortfattat.
Återställ SVT/SR till vad det var med 1-2tv kanaler och X-antal radiokanaler och låt det därefter vara helt skattefinansierat.
Naturligtvis med en rejäl städning i sortimentet.
Det finns goda anledningar att ha så kallad public service men det måste skötas rätt och riktigt.

Aryt
2017-09-22, 17:16
SVT besökte Kuba/paradiset på jorden
”Kuba fänglsar verkligen. Å ena sidan en diktatur som begränsar sina invånare. Å andra sidan: här verkar ju folk må bra. Och det kanske inte bara beror på att man har fri sjukvård och att alla kan läsa."
"Begränsar sina invånare" kanske inte riktigt fångar i problematiken, och att sedan rättfärdiga övergreppen med att det ser bra ut..

”Kuba är verkligen både närodlat och närfixat. Det man behöver på bordet odlar man på egen hand, det som går sönder lagar man oavsett om det är kläder, cyklar eller bilar. För att man inte har råd helt enkelt. På det viset har Kuba även blivit bäst i världen på hållbarhet - ingen annanstans är det ekologiska avtrycket så litet som just här. Så det vi ser är kanske forntid och framtid på en och samma gång.” Menar SVT alltså att framtiden stavas planekonomi och ökad statlig repression? Och hur går det i så fall ihop med sändningstillståndets demokratikriterium?

– En svensk krögare menar att han har svårt att tro att någon kuban går och lägger sig hungrig och får oemotsagd upprepa myten om att Kuba har en mycket bra sjukvård inför två imponerade programledare.

https://www.svd.se/svts-monsterstat-stavas-kuba

ApexProcyon
2017-09-22, 17:37
"Begränsar sina invånare" kanske inte riktigt fångar i problematiken, och att sedan rättfärdiga övergreppen med att det ser bra ut..


https://www.svd.se/svts-monsterstat-stavas-kuba

Kontentan är att folk kan ha det bra, kanske till och med bättre, med munkavle och starka regleringar uppifrån.

Så länge folk finner sig i att hålla tyst och veta sin plats så blir det bättre för alla.

Hövdingen
2017-09-23, 12:44
1 september 2017.

Dagen efter att en polis knivhuggits i halsen på Medborgarplatsen i Stockholm rapporterar morgonekot om en känguru som blivit huggen i halsen nånstans nere i Australien. Jag står vid tekokaren i köket och mumlar för mig själv:

”Men vad i helvete…”

Inte för att jag är upprörd över vad som hänt kängurun (missförstå mig rätt: det är fruktansvärt med djur som misshandlas), utan för att SR lyckats igen.

Tajmingen är usel.

Och som så ofta de senaste 2-3 åren lyckas SR göra parodi på sig själva. Eller är det medvetet? Vilket nyhetsvärde har den knivskurna kängurun dagen efter att en polis knivhuggits mitt i Stockholms City? Och en annan nästan stenats till döds i Östberga söder om Stockholm?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kastade-sten-mot-polis-misstanks-for-mordforsok

Är det ett klumpigt försök att relativisera? Vill SR visa att knivdåd minsann händer även i andra delar av världen? Det är en paranoid tanke, men jag överväger dess rimlighet – på riktigt gör jag det.

Lite senare samma dygn ertappas det förment politiskt obundna företaget med att copy-pejsta en pamflett om tillträdande moderatledaren Ulf Kristersson från Dagens Arenas hemsida och sen lägga ut i sociala medier.

Flera SR-medarbetare hävdar att det är ett ”misstag”, men alla som jobbar i företaget vet att det givetvis inte är det. Man är bara så vana att komma undan med sån här skit att man knappt orkar sopa igen spåren efter sig längre. Insikten om hur mycket sånt här retar vanligt folk saknas; Kristersson är ju moderat. Han får tåla sånt.

Och lyssnarna också.
https://jensganman.wordpress.com/2017/09/22/sveriges-radio-rapport-fran-vardeavgrunden/

FzzqtQSpIFE