handdator

Visa fullständig version : Hur hade ni toppat inför milen ifrån detta upplägg?


Quazar
2017-09-17, 18:58
Tja!

Jag är nybörjare på löpning och ska springa ett milenlopp om 13 dagar inför Göteborgsvarvet i vår och siktar på under 50 minuter då jag har sprungit precis under 5:00/km i snitt i 6-7 km under några pass men inte riktigt velat maxa ut mig totalt och fortsätta den hastigheten i en mil.

Jag undrar hur ni hade toppat er i mitt läge och om det är någon mening att ens försöka toppa med den klena träningsmängden jag har då jag bara har tränat just löpning nu i 2,5 månad så väl jag haft möjlighet inför detta och de senaste veckorna har sett ut enligt nedan:

(Intervallerna har legat på 4x4 i 4:20-tempo. Passen runt milen har jag legat på träningstempot 5:20-5:40 ungefär och lufsat på)


V31: 3 pass på totalt 24 km (ett av passen var björgen-intervaller)
V32: 3 pass på totalt 15 km (samtliga björgen-intervaller)
V33: 4 pass på totalt 21 km (samtliga björgen-intervaller)
V34: 1 pass på totalt 11 km
V35: 3 pass på totalt 27 km (ett av passen var björgen-intervaller)
V36: 1 pass på 7 km (björgen-intervall, kom massa annat emellan)
V37 (nu) : 4 pass på totalt 27 km (ett av passen var björgen-intervaller)

Lillleif
2017-09-17, 19:13
Du kommer att fixa milen under 50 med en nummerlapp på bröstet, givet att du fixat 7 km i cirka 5 tempo under träning.

Kör lite fartlek dagarna innan för att få en bra känsla. Sedan är det olika om man vill vila innan loppet eller köra en kort genomblödare dagen innan.

svenbanan
2017-09-17, 19:17