handdator

Visa fullständig version : Sveriges Starkaste Man 2017 SVT Play


Pudzianovski
2017-09-17, 12:41
Sveriges Starkaste Man 2017 sänds på SVT Play idag 17 sep kl 14.00.

Kör en egen tråd om detta så inte folk missar. Tror det är live eller nästan iaf.

Vem vinner?

Shqypnia
2017-09-17, 12:44
De jävlarna startar en timme efter start.

rattlesnake61
2017-09-17, 12:45
Årsjö vinner om han inte är i riktigt dålig form. Han vann ju förra året bara nån vecka efter han dragit en bristning i knäböjen på WSM. Men blir kul att se hur svts produktion ser ut!

Pudzianovski
2017-09-17, 13:00
Här är en länk också!

https://www.svtplay.se/video/15191225/sveriges-starkaste-man/sveriges-starkaste-man-hela-tavlingen?start=auto

Shqypnia
2017-09-17, 13:01
Den startar inte hos mig.

Pudzianovski
2017-09-17, 13:05
Fungerar för mig.

An Iron Soul
2017-09-17, 13:13
Kul. Jag ska också titta på sändningen.
Jag hoppas att Martin forsmark kan slå Johannes Årsjö.
Den yngsta i fältet hejar jag extra på marcus yngvesson.

Bärsärk
2017-09-17, 13:20
Skoj, hörde att de skulle sändas på SVTplay!

Andreas som kommentator är briljant!

Shqypnia
2017-09-17, 13:27
Riktigt härligt att kolla på. Andreas gör det utmärkt som kommentator.

Bärsärk
2017-09-17, 13:40
Årsjö är fan inte mänsklig alltså, vi som följt han på instagram/facebook vet vilket dåligt år han haft. Och det märks typ inget, om han hade varit lite mindre skadad så han hade utan tvekan kunnat utmana som världens starkaste.

baktung
2017-09-17, 13:42
Hur mycket vägde pressobjektet i "På raka armar"?

Bärsärk
2017-09-17, 13:42
Hur mycket vägde pressobjektet i "På raka armar"?

Översatt till en vanlig skivstång tror jag det blir ca 200 kg.

Pudzianovski
2017-09-17, 13:54
Hur mycket vägde pressobjektet i "På raka armar"?

150 kg.

Men som sagts ovan så cirka 200 kg översatt till vanlig skivstång sa de. Fast det är nog svårt att översätta till vanlig skivstång.

anvihl
2017-09-17, 14:04
Årsjö är fan inte mänsklig alltså, vi som följt han på instagram/facebook vet vilket dåligt år han haft. Och det märks typ inget, om han hade varit lite mindre skadad så han hade utan tvekan kunnat utmana som världens starkaste.

Ja, han har ju varit skitnära på att vinna Europas starkaste man (2:a två gånger tror jag) och där är alla dom bästa utom Shaw med typ.

Boston
2017-09-17, 14:08
LOL, tragikomedi vilka sponsorer som har sina märken synliga på tävlingen. *facepalm*

Bärsärk
2017-09-17, 14:11
LOL, tragikomedi vilka sponsorer som har sina märken synliga på tävlingen. *facepalm*

Hur menar du?

Bärsärk
2017-09-17, 14:15
Jobbigt för Yngvesson, känns som att han inte har mycket att hämta här? Hur kvalade han ens in?

Boston
2017-09-17, 14:21
Hur menar du?

Kanske bara jag som är bitter men trodde att denna delen av sporten var befriad från den extremt ytliga fitness trams som alla namn på deras tröjor står för.

anvihl
2017-09-17, 14:25
Kanske bara jag som är bitter men trodde att denna delen av sporten var befriad från den extremt ytliga fitness trams som alla namn på deras tröjor står för.

Utan sponsorerna hade du inte kunnat kolla på finalen just nu.

Vad är det med Jocke föresten? Ser konstant blålila ut i nyllet och är helt täckt i typ vårtor? Bara otur med hygenetik?

baktung
2017-09-17, 14:26
Måste kommentatorn nämna att de är starka titt som tätt. cofffee

Bärsärk
2017-09-17, 14:30
Kanske bara jag som är bitter men trodde att denna delen av sporten var befriad från den extremt ytliga fitness trams som alla namn på deras tröjor står för.

Det är ju det tramset som det går bäst för just nu, vilka andra bolag i Sverige kan sponsra en träningsinriktad tävling? Ghymgrozzisten har knappast resurser för det.

Boston
2017-09-17, 14:41
Det är ju det tramset som det går bäst för just nu, vilka andra bolag i Sverige kan sponsra en träningsinriktad tävling? Ghymgrozzisten har knappast resurser för det.

Kollade lite från 2016, en hel del mindre bolag verkar kunna sponsra men vad vet jag, vart bara förvånad hur "fitness-tramset" vart överallt på denna tävling.

Men men, blir det mer prispengar osv så är väl det bara bra!

Bärsärk
2017-09-17, 14:43
"fitness-tramset" är över hela världen.

Kroppsbyggningen är död.

Strongman är dött.

Styrkelyft är dött.

Det här är väl första gången man kan se strongman i Sverige på 25 år eller något.

Bara fitness kvar.

ApexProcyon
2017-09-17, 14:56
Är inte kroppsbyggning mer eller mindre "fitness", eller är fitness någon mesigare lightvariant av bodybuilding?

Jag har extremt dålig koll på trender och termer för att beskriva dessa inom träningsvärlden. Spontant så känns dagens mellanmjölksfitness som mellanmjölksjoggare ifall man ska dra en parallell, det är ont om folk som vågar ta i och satsa ordentligt idag. Man ska vara "fit" och "hälsosam".

rooz
2017-09-17, 15:00
"fitness-tramset" är över hela världen.

Kroppsbyggningen är död.

Strongman är dött.

Styrkelyft är dött.

Det här är väl första gången man kan se strongman i Sverige på 25 år eller något.

Bara fitness kvar.

Första gången på tv sedan Magnus dagar och sporten är död?

Såattehh

Bärsärk
2017-09-17, 15:04
Första gången på tv sedan Magnus dagar och sporten är död?

Såattehh

Alltså att det sänds på SVTplay är ju en bra början, och visst ökar sporten men kom inte och säg att det är hetare än någonsin :d

Johannes har kämpat extremt hårt för att det ska komma till ens svtplay. Mycket har behövt stämma för att det här har blivit verklighet.

Är inte kroppsbyggning mer eller mindre "fitness", eller är fitness någon mesigare lightvariant av bodybuilding?

Jag har extremt dålig koll på trender och termer för att beskriva dessa inom träningsvärlden. Spontant så känns dagens mellanmjölksfitness som mellanmjölksjoggare ifall man ska dra en parallell, det är ont om folk som vågar ta i och satsa ordentligt idag. Man ska vara "fit" och "hälsosam".

Fitness är folk som tränar för välmående och utseende i största allmänhet, kropsbyggning är en extrem inriktning där du ska lägga på dig så mycket muskler som möjligt på så lågt kroppsfett som möjligt.

MackeJuve
2017-09-17, 15:18
Hopplöst att hänga på Facebook, Maxstyrka uppdaterar slutställningen i grenarna strax innan grenarna är klara i sändningen... Lätt löst jag vet, men ändå.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

ceejay
2017-09-17, 15:24
Årsjö är fan inte mänsklig alltså, vi som följt han på instagram/facebook vet vilket dåligt år han haft. Och det märks typ inget, om han hade varit lite mindre skadad så han hade utan tvekan kunnat utmana som världens starkaste.

Du får kanske ta alla uppdateringar och allt han gör med en nypa salt.

ApexProcyon
2017-09-17, 15:26
Fitness är folk som tränar för välmående och utseende i största allmänhet, kropsbyggning är en extrem inriktning där du ska lägga på dig så mycket muskler som möjligt på så lågt kroppsfett som möjligt.

Väldigt underligt hur någon som ägnar sig åt "fitness" inte verkar vilja ha mer muskler. Varför skulle man inte träna för det ifall man styrketränar? Mer muskler är ju en positiv bieffekt av att ha kontinuitet och utveckling i träningen.

Bärsärk
2017-09-17, 15:31
Du får kanske ta alla uppdateringar och allt han gör med en nypa salt.

Det här är fortfarande ifrån 4e februari

https://www.facebook.com/johannesarsjostrongman/photos/a.1667807683463222.1073741829.1437138786530114/1865678463676142/?type=3&theater

Så oavsett...

Och då gick ju inte ens operationen bra heller.

MackeJuve
2017-09-17, 15:46
Fy fan, stackars Martin. Kul tävling i alla fall, perfekt söndagsnöje!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

An Iron Soul
2017-09-17, 15:47
Jag hade velat se bättre "på plats" kommentator. Kalle är sjukt jobbig. :D
Tiderna i dom olika grenarna känns lite luddiga. Alla tidtagarur som behöver synkronisera tillsammans. Det var sjukt skumt.

Grattis Årsjö. :)

Bärsärk
2017-09-17, 15:47
Fy fan, stackars Martin. Kul tävling i alla fall, perfekt söndagsnöje!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Extra tråkigt för Martin också då verkligen alla vill att Johannes ska vinna.

MackeJuve
2017-09-17, 15:49
Jag hade velat se bättre "på plats" kommentator. Kalle är sjukt jobbig. :D
Tiderna i dom olika grenarna känns lite luddiga. Alla tidtagarur som behöver synkronisera tillsammans. Det var sjukt skumt.

Grattis Årsjö. :)Ja, att Kalle ska vara pajig och "skojig" när Martin helt uppenbart är helt förkrossad. Lite känsla, tack.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Bärsärk
2017-09-17, 15:51
Jag hade velat se bättre "på plats" kommentator. Kalle är sjukt jobbig. :D
Tiderna i dom olika grenarna känns lite luddiga. Alla tidtagarur som behöver synkronisera tillsammans. Det var sjukt skumt.

Grattis Årsjö. :)

Vanligtvis brukar det inte vara så jämt så de ska behövas synkas med klockor och räkna, det är ganska ovanligt. Men ja när man ser det såhär så verkar det ju lite konstigt

Lycklig
2017-09-17, 15:52
Kalle är det där extra saltet i såret man bara kan vara utan.

Bärsärk
2017-09-17, 15:53
Kalle är det där extra saltet i såret man bara kan vara utan.

Alex Danielsson skulle gjort det istället för Kalle.

anvihl
2017-09-17, 15:55
Alex Danielsson skulle gjort det istället för Kalle.

Så citronsyra istället för salt i såret? Nej tack.

Plast
2017-09-17, 16:35
Ovärdigt sätt att presentera vinnaren på enligt mig. Kalle som bara slänger ur sig att Johannes vunnit. Kunde gjorts snyggare och bättre. Men kul att det är tillbaka på TV iaf! Om än SVT Play.

Skvärra
2017-09-17, 16:50
Hade gärna sett programmet men bojkottar allt på SVT med Kalle, hans bror, deras vänner och fruar. Önskar SVT tog in programledare med kompetens som merit och inte vem man är vän/anhörig till. Orkar inte...

Shqypnia
2017-09-17, 17:23
Hade gärna sett programmet men bojkottar allt på SVT med Kalle, hans bror, deras vänner och fruar. Önskar SVT tog in programledare med kompetens som merit och inte vem man är vän/anhörig till. Orkar inte...

Lol.

Skyll dig själv då.

Shqypnia
2017-09-17, 17:47
PS. Bara jag som tkr Yngvesson ser ut som Mårten Gås från Kalle Anka serierna?

Rolv
2017-09-17, 17:51
Jag hade velat se bättre "på plats" kommentator. Kalle är sjukt jobbig. :D

Tiderna i dom olika grenarna känns lite luddiga. Alla tidtagarur som behöver synkronisera tillsammans. Det var sjukt skumt.



Grattis Årsjö. :)



Såg de sista grenarna. Tidtagningen kändes tveksam. Blev inte även den direkt avgörande (med små marginaler), vart guldet hamnade?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

MackeJuve
2017-09-17, 18:42
Hade gärna sett programmet men bojkottar allt på SVT med Kalle, hans bror, deras vänner och fruar. Önskar SVT tog in programledare med kompetens som merit och inte vem man är vän/anhörig till. Orkar inte...Konstigt beslut om du ville se själva tävlingen. Den var jättekul, så mycket i fokus var inte Kalle.

Andreas var verkligen kanon som expert. Kommentatorns ovana av sporten märktes men kan tänka mig att det är svårt att hitta en som har koll på strongman.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Pudzianovski
2017-09-17, 18:47
Jag tyckte det var en kul tävling att se! Perfekt söndagsmys. Tyckte produktion var rätt bra och Andreas var jäkligt bra som "expertkommentator". Får hoppas de sänder mer framöver cofffee

Bärsärk
2017-09-17, 19:04
Ovärdigt sätt att presentera vinnaren på enligt mig. Kalle som bara slänger ur sig att Johannes vunnit. Kunde gjorts snyggare och bättre. Men kul att det är tillbaka på TV iaf! Om än SVT Play.

Haha väldigt, som en spark i skrevet på Forsmark. Oerhört pinsamt att titta på faktiskt :laugh:

Man kan ju tycka att det borde finnas någon sorts rutin för hur man ska presentera en vinnare?

Jag hade hellre sett att man radade upp alla som deltog precis som man gör i bodybuilding på Mr Olympia. Tillslut står de bara två kvar på scenen och sen utropar man vinnaren.

delta_mats
2017-09-17, 19:06
Jag fnissade lite åt prispengarna i Sveriges största strongmantävling.

Matsa
2017-09-17, 19:10
Det är dock sällan det är så jämt att behovet av någon vidare rutin blir påtagligt. Oftast är det ganska klart efter sista tävlingen och de flesta vet resultatet redan innan det presenteras. Nu blev det dock en rysare och det är ju synd att de inte kunde göra det mesta av det.

An Iron Soul
2017-09-17, 19:48
Såg de sista grenarna. Tidtagningen kändes tveksam. Blev inte även den direkt avgörande (med små marginaler), vart guldet hamnade?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag vet inte exakt vilket placering Johannes Årsjö hade behövt hamna på för att Martin Forsmark skulle gått om i poängtotalen och därmed ta SM-guldet.
Men eftersom det bara skilde en halv poäng i totalen tror jag att det rör sig om bara några hundradelar eller 1-2 sekunder.


Just av den anledningen tycker jag att "tidtagaruren" borde diskuteras.
Det kan iofs visa sig att arrangörerna har gjort helt rätt. Jag vet inte till 100% och det kanske inte spelar någon roll nu när Johannes Årsjö utropats som vinnare.

Atlasstenar:

Martin Forsmark - 5 på 19,34
Fredrik Johansson - 5 på 23,28
Torbjörn Persson - 5 på 23,38
Joachim Gustavsson - 5 på 26,87
Johannes Årsjö - 5 på 28,12
Johnny Hansson - 5 på 28,21
Andreas Ståhlberg - 4 på 17,93
Ola Nilsson - 4 på 29,44
Fredrik Svensson - 3 på 22,00
Marcus Yngvesson 3 på 30,75

Edit:
https://www.instagram.com/p/BZJidSxA0wp/?taken-by=johannesarsjo

An Iron Soul
2017-09-17, 20:08
Det är dock sällan det är så jämt att behovet av någon vidare rutin blir påtagligt. Oftast är det ganska klart efter sista tävlingen och de flesta vet resultatet redan innan det presenteras. Nu blev det dock en rysare och det är ju synd att de inte kunde göra det mesta av det.

Det tycker jag är beundransvärt.
Trots att det i stort sett inte finns en krona att tjäna i strongman så kämpar dom här killarna av fri vilja och med glädje.
Syftet har aldrig varit att bli känd eller tjäna stora pengar på det.
Alla läger ner sin tid och energi p.g.a kärlek till styrketräningen.
Det lägger grunden till varför det är en så pass bra stämning mellan dom tävlande.

Många visar en jäkla kompisanda.
Är en kille färdig med sina atlastenar och sin motståndare kämpar för att få upp den sista så får han stöd och pepp mot sin mottävlande. Det är fan inte i många andra sporter man ser sånt.

+ på kvällens bankett blir det alltid Rajtan tajtan. :D

r3mpuh
2017-09-17, 20:12
Den startar inte hos mig.Har du betalt tv-avgiften?

1x0
2017-09-17, 20:14
Andreas var riktigt bra! Stör mig på honom annars (i tyngre radio).

Prischeckarna skulle de inte visat upp - riktigt pinsamma summor haha.

Roligaste var Årsjö's piruett med 150 kg, säkert bra för hans rygg.

Jocke67
2017-09-17, 22:10
Dopingtestas dessa killar nånting?

baktung
2017-09-17, 23:14
Jag vet inte exakt vilket placering Johannes Årsjö hade behövt hamna på för att Martin Forsmark skulle gått om i poängtotalen och därmed ta SM-guldet.
Men eftersom det bara skilde en halv poäng i totalen tror jag att det rör sig om bara några hundradelar eller 1-2 sekunder.


Just av den anledningen tycker jag att "tidtagaruren" borde diskuteras.
Det kan iofs visa sig att arrangörerna har gjort helt rätt. Jag vet inte till 100% och det kanske inte spelar någon roll nu när Johannes Årsjö utropats som vinnare.

Atlasstenar:

Martin Forsmark - 5 på 19,34
Fredrik Johansson - 5 på 23,28
Torbjörn Persson - 5 på 23,38
Joachim Gustavsson - 5 på 26,87
Johannes Årsjö - 5 på 28,12
Johnny Hansson - 5 på 28,21
Andreas Ståhlberg - 4 på 17,93
Ola Nilsson - 4 på 29,44
Fredrik Svensson - 3 på 22,00
Marcus Yngvesson 3 på 30,75

Edit:
https://www.instagram.com/p/BZJidSxA0wp/?taken-by=johannesarsjo

Nog fan är det en rättmätig vinnare alltid som får upp fem stenar trots en bicepsruptur! Han hade gjort det snabbare utan skadan och de 9 hundradelarna hade varit fler.

bigtraps
2017-09-18, 05:07
De pratades en del om att Lars Norén hade hallrekordet på 400.
Var själv på plats och såg lyftet.
Skulle varit kul att se vad Lasse hade gjort med remmar och dagens markdräkt.
Dessutom vägde han runt 118 då

MackeJuve
2017-09-18, 07:56
Om jag minns rätt så gled en av stenarna lite ur famnen på Johnny under hans stenserie. Det blev plocka upp, justera, lägga upp stenen istället för bara plocka upp och lägga upp. Det avgjorde i sådant fall SSM, lätt att han tappade åtminstone 0,5 sekunder på det.

Kan ju i och för sig komma på fler händelser. F. Johansson var ju otroligt nära på 390 kg i marklyft, det hade gett Årsjö mindre poäng. Otroligt små marginaler verkligen.

MackeJuve
2017-09-18, 08:00
Men kul att det blev Hansson och Forsmark som gör Årsjö sällskap den 11:e november. Forsmark var väl tämligen given men får jag välja en tredje ur fältet så blir det Hansson. Han kan ställa till med mest oreda. Hoppas att årets SSM gav honom en boost för att förbättra sin statiska styrka. Måste varit väldigt kul för honom att dra 360 kg.

Andreas Guiance
2017-09-18, 08:49
Uppskattar verkligen alla era snälla kommentarer*cupid*

Plast
2017-09-18, 08:54
En fråga som dök upp hos mig när jag kollade på sändningen. Måste det inte vara fördelaktigt att lyfta sist på just Atlasstenarna? Ett av de stora problemen med just den grenen verkar uppenbarligen vara att få grepp kring stenarna. När då 4-5 personer brottats med stenarna innan man själv ska lyfta och kladdat in dem med det där klistret de använder så tänker jag att det borde gynna den sista lyftaren?
Men det kanske är lite "grejen" med strongman, vad vet jag. På samma sätt som att tidtagaruren känns sjukt godtyckliga så kanske det är samma här med stenarna. Att man mer "bara kör" och att det inte ska vara så jävla exakt och perfekt osv. som många andra idrotter.

MackeJuve
2017-09-18, 09:01
Uppskattar verkligen alla era snälla kommentarer*cupid*

:thumbup:

En fråga som dök upp hos mig när jag kollade på sändningen. Måste det inte vara fördelaktigt att lyfta sist på just Atlasstenarna? Ett av de stora problemen med just den grenen verkar uppenbarligen vara att få grepp kring stenarna. När då 4-5 personer brottats med stenarna innan man själv ska lyfta och kladdat in dem med det där klistret de använder så tänker jag att det borde gynna den sista lyftaren?
Men det kanske är lite "grejen" med strongman, vad vet jag. På samma sätt som att tidtagaruren känns sjukt godtyckliga så kanske det är samma här med stenarna. Att man mer "bara kör" och att det inte ska vara så jävla exakt och perfekt osv. som många andra idrotter.

Visst, det kan säkert ha en liten positiv inverkan. De som kör bland de sista borde dock ha ungefär samma förutsättningar och det är ju deras heat som är av intresse. Nästan alltid de bästa som kör sist.

Största fördelen borde dock vara att man vet hur de andra ha presterat. Nu körde ju Ståhlberg och Hansson mot varandra men säg att Ståhlberg var ett heat innan Hansson, då kan Hansson gå på vad Ståhlberg gjorde. Tog han "bara" fyra stenar så kan Hansson köra sin serie ganska lugnt med enda syfte att ta alla fem stenarna.

En bättre jämförelse är väl i och för sig Forsmark vs Årsjö. Årsjö visste innan sitt heat att han behövde ta alla fem stenarna och detta ganska så snabbt. Hade färre klarat alla fem så hade han istället kunna chilla och bara inrikta sig på att få upp samtliga.

z_bumbi
2017-09-18, 09:12
Finns det någon resultatlista någonstans?

Lennix
2017-09-18, 09:17
Håller med föregående skribenter om att tidtagningen suboptimal när man har grenar där det handlar om hundradelar exempelvis "bilbärgningen".
I det stora hela var det riktigt underhållande och bra ordnat event. Grenarna var också väl utvalda, marklyftet var lite halvlångsamt att titta på annars var det bra flyt!

z_bumbi
2017-09-18, 09:18
Det här är väl första gången man kan se strongman i Sverige på 25 år eller något.

Say what?

En fråga som dök upp hos mig när jag kollade på sändningen. Måste det inte vara fördelaktigt att lyfta sist på just Atlasstenarna? Ett av de stora problemen med just den grenen verkar uppenbarligen vara att få grepp kring stenarna. När då 4-5 personer brottats med stenarna innan man själv ska lyfta och kladdat in dem med det där klistret de använder så tänker jag att det borde gynna den sista lyftaren?
Men det kanske är lite "grejen" med strongman, vad vet jag. På samma sätt som att tidtagaruren känns sjukt godtyckliga så kanske det är samma här med stenarna. Att man mer "bara kör" och att det inte ska vara så jävla exakt och perfekt osv. som många andra idrotter.

Klister blir halt när det är vått så jag gissar att en del skulle föredra att stenen var helt ren när de börjar men jag ska vid tillfälle fråga om saken.

ccm
2017-09-18, 12:53
Finns det någon resultatlista någonstans?

All resultat finns på MAXstyrkas facebooksida.

MackeJuve
2017-09-18, 13:10
All resultat finns på MAXstyrkas facebooksida.

Vad ville Johannes att du skulle hålla koll på när han och Johnny möttes i på-raka-händer?

rattlesnake61
2017-09-18, 13:26
Riktigt trist att prispengarna är så små, men det har väl att göra med att sporten inte är så populär. 2003 var första pris 35.000 kr och nu i år får tredje platsen 3000 kr. Prispengarna borde ju dubblats sedan 2003 tycker man...

ceejay
2017-09-18, 13:30
Riktigt trist att prispengarna är så små, men det har väl att göra med att sporten inte är så populär. 2003 var första pris 35.000 kr och nu i år får tredje platsen 3000 kr. Prispengarna borde ju dubblats sedan 2003 tycker man...

En del av försäljningen på plats borde kanske gå till de tävlande. Man utnyttjar de som tränar och tävlar för att tjäna pengar själva och de får inte ett skvatt.

hahavaffan
2017-09-18, 13:57
Vad ville Johannes att du skulle hålla koll på när han och Johnny möttes i på-raka-händer?Johnnys reps gissar jag på.

Man and Machine
2017-09-18, 14:41
Ovärdigt sätt att presentera vinnaren på enligt mig. Kalle som bara slänger ur sig att Johannes vunnit. Kunde gjorts snyggare och bättre. Men kul att det är tillbaka på TV iaf! Om än SVT Play.

Kan bara hålla med. Fantastiska förutsättningar för att bygga upp lite spänning och så vräker han bara ur sig vem som vunnit. Tar ju flera sekunder innan publiken fattar något. Riktigt uselt och noll respekt för tvåan.

Hur som, kul för Johannes som varit så skadedrabbad. Lätt att unna människor som går så totalt all in smått magiska 9 vinster i rad! Det rekordet kommer stå sig minst 10 år!

ccm
2017-09-18, 14:50
Vad ville Johannes att du skulle hålla koll på när han och Johnny möttes i på-raka-händer?

Ja, han ville att jag skulle räkna Johnnys reps och meddela honom om han ropade sen för att veta hur många han behövde göra.

te1on
2017-09-18, 15:14
Vart hittar man resultaten för alla klasser i helgen på tyngre Classic ?

Jorgen
2017-09-18, 18:35
Vart hittar man resultaten för alla klasser i helgen på tyngre Classic ?

www.skkf.org

te1on
2017-09-18, 18:57
Tackar

DiktatorN
2017-09-18, 19:27
Vilket jävla trams strongman har blivit, klister och marklyftsdräkter :D

Men i övrigt en riktigt grym och väldigt spännande tävling.

Rolv
2017-09-18, 20:58
Jag vet inte exakt vilket placering Johannes Årsjö hade behövt hamna på för att Martin Forsmark skulle gått om i poängtotalen och därmed ta SM-guldet.
Men eftersom det bara skilde en halv poäng i totalen tror jag att det rör sig om bara några hundradelar eller 1-2 sekunder.


Just av den anledningen tycker jag att "tidtagaruren" borde diskuteras.
Det kan iofs visa sig att arrangörerna har gjort helt rätt. Jag vet inte till 100% och det kanske inte spelar någon roll nu när Johannes Årsjö utropats som vinnare.

Atlasstenar:

Martin Forsmark - 5 på 19,34
Fredrik Johansson - 5 på 23,28
Torbjörn Persson - 5 på 23,38
Joachim Gustavsson - 5 på 26,87
Johannes Årsjö - 5 på 28,12
Johnny Hansson - 5 på 28,21
Andreas Ståhlberg - 4 på 17,93
Ola Nilsson - 4 på 29,44
Fredrik Svensson - 3 på 22,00
Marcus Yngvesson 3 på 30,75

Edit:
https://www.instagram.com/p/BZJidSxA0wp/?taken-by=johannesarsjo



9 hundradelar så hade Årsjö droppat 1 placering på denna grenen. Var det de hundradelarna som avgjorde guldet?!

Oavsett sjukt imponerande av honom att få upp stenarna med avsliten biceps.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bärsärk
2017-09-18, 21:09
Håller med föregående skribenter om att tidtagningen suboptimal när man har grenar där det handlar om hundradelar exempelvis "bilbärgningen".
I det stora hela var det riktigt underhållande och bra ordnat event. Grenarna var också väl utvalda, marklyftet var lite halvlångsamt att titta på annars var det bra flyt!

Som sagt vanligtvis brukar det inte vara så jämt mellan folk i strongman det är ingen sådan typ av tävling.

Brukar oftast vara bred marginal mellan 1an och 2an.

Kolla på WSM exempelvis, kan vara minuter mellan deltagarna i vissa moment

https://youtu.be/k9fLrtI4RKo?t=295

Andreas Guiance
2017-09-19, 00:40
En del av försäljningen på plats borde kanske gå till de tävlande. Man utnyttjar de som tränar och tävlar för att tjäna pengar själva och de får inte ett skvatt.

Jag lovar att försäljningen på plats, inklusive biljetter, inte täcker i närheten av tävlingens kostnader:) För att ge lite perspektiv: ljud, ljus och hotell för helgen kostade över en halv miljon.
Själva prispengarna finns det riktlinjer för på förhand. Men om det här får upp intresset hoppas man så klart kunna få upp dem*flex*

Shqypnia
2017-09-19, 00:43
Jag lider verkligen med konstapeln Forsmark! Han verkar vara en riktig genuin kille, hur härlig som helst.

feyin
2017-09-19, 07:43
Sjukt mycket cred till de som arrangerat detta!
Riktigt kul att sporten/sporterna verkligen lever i Sverige.

ceejay
2017-09-19, 07:55
Jag lovar att försäljningen på plats, inklusive biljetter, inte täcker i närheten av tävlingens kostnader:) För att ge lite perspektiv: ljud, ljus och hotell för helgen kostade över en halv miljon.
Själva prispengarna finns det riktlinjer för på förhand. Men om det här får upp intresset hoppas man så klart kunna få upp dem*flex*

Samtidigt är det en hel del reklam för Tyngre också. Men jag förstår, det är ändå ett vinstdrivande företag.
Tycker du var grym Andreas! :)

Lennix
2017-09-19, 08:13
Som sagt vanligtvis brukar det inte vara så jämt mellan folk i strongman det är ingen sådan typ av tävling.

Brukar oftast vara bred marginal mellan 1an och 2an.

Kolla på WSM exempelvis, kan vara minuter mellan deltagarna i vissa moment

https://youtu.be/k9fLrtI4RKo?t=295

Och det förstår jag absolut! jag sa inte att tidtagningen var dålig utan suboptimal för "bilbärgningen" eftersom det blev så tight som det blev. Då vet man det till nästa gång och får antingen ha säkrare klockning eller ändra utformningen för att få större skillnader!

Hade det inte lyfts i sändningen hur klockningen gick till hade vi heller inte haft några åsikter :)

1x0
2017-09-19, 09:16
Varför tycker ni synd om Forsmark? Sett flertal skriva. Han kom tvåa rättvist, eller har jag missat något? Tidtagningen felade?

Drfg
2017-09-19, 09:28
Vad hade hänt om Forsmark kört 400 i marken istället och de hade kommit lika i poäng?

MackeJuve
2017-09-19, 09:53
Varför tycker ni synd om Forsmark? Sett flertal skriva. Han kom tvåa rättvist, eller har jag missat något? Tidtagningen felade?

Han var närmare än någonsin att vinna SSM och såg väldigt besviken ut när Årsjö annonserades som vinnare, räcker inte det?

ccm
2017-09-19, 10:15
Vad hade hänt om Forsmark kört 400 i marken istället och de hade kommit lika i poäng?

Då hade Johannes vunnit ändå då han hade fler grensegrar. Hade Johannes varit en tiondel långsammare på stenarna hade han dock kommit tvåa.

Andreas Guiance
2017-09-19, 10:35
Samtidigt är det en hel del reklam för Tyngre också. Men jag förstår, det är ändå ett vinstdrivande företag.
Tycker du var grym Andreas! :)

Tack kompis*cupid*

Ja absolut, det är den kommersiella uppsidan: reklamen:) Det jag menade var bara att intäkterna från själva eventet inte lämnade kvar någon stor pengapåse vi sitter och håller på:d Men jag tycker ju att det är fantastiskt för tyngre på precis alla sätt!

Drfg
2017-09-19, 10:40
Då hade Johannes vunnit ändå då han hade fler grensegrar. Hade Johannes varit en tiondel långsammare på stenarna hade han dock kommit tvåa.

Okej, skönt att det inte var det (dåliga) beslutet som avgjorde iaf ;)

lördagsgrogg
2017-09-23, 10:06
Sänds på TV1 i eftermiddag om jag inte missförstått tablån. 16,50.

Xtreme-G
2017-09-23, 10:21
Sänds på STV1 i eftermiddag om jag inte missförstått tablån. 16,50.

Japp, ett sammandrag.

Bärsärk
2017-09-23, 11:40
Och det förstår jag absolut! jag sa inte att tidtagningen var dålig utan suboptimal för "bilbärgningen" eftersom det blev så tight som det blev. Då vet man det till nästa gång och får antingen ha säkrare klockning eller ändra utformningen för att få större skillnader!

Hade det inte lyfts i sändningen hur klockningen gick till hade vi heller inte haft några åsikter :)

Det kanske låter larvigt, men borde man inte kunna ha en knapp som man ska springa och trycka på som man har i typ vissa gameshows?

Shqypnia
2017-09-23, 13:26
Glöm inte att se på TV idag. Jag jobbar dessvärre men bad tjejen kolla på det (åtminstone ha den igång :D).