handdator

Visa fullständig version : Återkommande nackspärrepisoder


Mantus
2017-09-15, 09:27
Jag har av och till de senaste åren råkat ut för ont i övre ryggen. Smärtan är koncentrerad kring ryggraden ungefär där rhomboideus minor och major fäster (men det finns ju en hel del andra muskler i det området också som det skulle kunna vara) och brukar oftast vara på min högersida och göra det svårt för mig att vrida nacken fullt ut åt vänster i ett par dagar för att gradvis avta. Det gör även ont att föra nacken framåt och bakåt i normalt fullt rörelseomfång.

Jag har nu lyckats lokalisera när jag oftast får ont. Det är när jag gör en rörelse där jag för bak nacken samtidigt som jag utför en övning med tung belastning framför min tyngdpunkt. Jag har aldrig känt något i de övningar där jag visserligen har nacken bakåt men håller den fixerad som exempelvis knäböj och marklyft.De gånger under det senaste året som jag kommer ihåg har det skett när jag:

1. Testade på stångstöttning. Just när jag skulle kasta iväg stången och vikten därmed var framför kroppens tyngdpunkt och jag explosivt tryckte uppåt med huvudet bakåtlutat.

2. Körde uppvärmning i striktpress bakom nacke och sedan i utsträckt läge förde fram stången för att lägga ner den i en front rack-position. Möjligen kan stelhet från mycket bilåkning dagarna innan spela in där.

3. Somnade i fåtöljen (jag är en idiot) med nacken bakåtlutad. När jag vaknade upp hade jag en diffus smärta som blev större

4. Utförde sälrodd med medelbrett grepp. I sista två seten blev det rätt aggressiv slitning av stången uppåt samtidigt som min kropp krökte sig i en karakteristisk sälrodd istället för att ligga platt på bänken. I sista setet märkte jag hur nacken började smärta och lade genast av.


Mina problem startade för tre år sedan då jag just börjat med tyngdlyftning. Då var det i en lutande hantelpress som det för första gången drog till och sedan slog jag upp skadan igen när jag utförde en dålig stöt. Naprapaten jag då gick till trodde det var rhomboiderna och sade att det skulle läka ihop igen snart nog.

Frågan jag har är om det kan vara rhomboiderna. Påverkas de vid de rörelser jag beskrivit ovan? I sådana fall, vad bör göras. Är det långsam uppstärkning som bör ske på något sätt eller någon sorts stretching? Jag kommer att vara försiktig hädanefter med att utföra oförsiktiga rörelser (sälrodd får nog stryka på foten) och jag är numer mycket bättre på att värma upp. Finns det något annat jag borde tänka på.

Det bör väl även sägas att jag har ett kontorsjobb men försöker sitta samt stå med bra hållning. Jag lider inte heller av framåtroterade axlar.

Jag kommer för övrigt att kontakta sjukgymnast nästa gång det sker men det vore intressant att få lite feed-back från alla kunniga härifrån då jag med min lekmannakunskap och google-fu inte alls kan sluta mig till vad det kan vara.