handdator

Visa fullständig version : inför kyrkovalet


ARMSTARK
2017-09-14, 21:33
Vad ska man tänka på?
Finns det politiska skäl att inte rösta?
Ska man följa bibliska idéer i frågan?
Andra tankar?

trädgårdsmöbel
2017-09-14, 21:40
Man skall rösta SD för att göra vänstertomtar sura. Ett skäl gott som något.

mattilainen
2017-09-14, 21:42
Röstar bara för att hålla ute SD från kyrkan.

Shqypnia
2017-09-14, 21:44
Kan man rösta bort kyrkan helt :D?

ApexProcyon
2017-09-14, 21:49
Jag vill rösta för att hålla politiken och politikerna borta från kyrkan.

ARMSTARK
2017-09-14, 21:49
Kan man rösta bort kyrkan helt :D?

Ja, men då ska du inte rösta SD. Själv står jag alltid mella M och Sd. Numera står S för den politiken jag tänker på så det blir nog de.

Snubben
2017-09-15, 06:17
Det du ska tänka på är hur du snabbast kan lämna kyrkan.

Grahn
2017-09-15, 06:28
Vore ju najs om vi kunde få rösta för att alla religioner som bäst skulle ha föreningsstatus och klippa banden stat och kyrka lite till.

Dreas
2017-09-15, 06:28
Det du ska tänka på är hur du snabbast kan lämna kyrkan.Om man inte vill ge pengar till deras förträffliga arrangemang och kunna ta del av vissa fina traditioner såsom giftermål, dop mm så visst.

Öppna förskolan och alla aktivitetsdagar kyrkan där jag bor fixar är guld värt för småbarnsföräldrar och ett skäl så gott som något för att vara kvar.

trädgårdsmöbel
2017-09-15, 06:30
Vore ju najs om vi kunde få rösta för att alla religioner som bäst skulle ha föreningsstatus och klippa banden stat och kyrka lite till.

Föreningsstatus för judendom och kristendom, men förbud mot islam hade vart nåt!

shut teh face
2017-09-15, 06:31
Om man inte vill ge pengar till deras förträffliga arrangemang och kunna ta del av vissa fina traditioner såsom giftermål, dop mm så visst.

Öppna förskolan och alla aktivitetsdagar kyrkan där jag bor fixar är guld värt för småbarnsföräldrar och ett skäl så gott som något för att vara kvar.
Man kan nyttja dessa även om man inte är med i kyrkan.

Jag var länge med i kyrkan för diverse saker och ting, bevara fina kyrkor, öppna förskolan. Men det får redan bidrag av staten för många sådana här saker.

Grahn
2017-09-15, 06:35
Föreningsstatus för judendom och kristendom, men förbud mot islam hade vart nåt!

Nej lite symmetri får det vara.....förutsatt att föreningen inte predikar saker som skulle frånta dem rätten att vara en dvs.

Dreas
2017-09-15, 06:38
Man kan nyttja dessa även om man inte är med i kyrkan.

Jag var länge med i kyrkan för diverse saker och ting, bevara fina kyrkor, öppna förskolan. Men det får redan bidrag av staten för många sådana här saker.
Ja, vill man snylta utan att betala är det såklart inget problem. Jag tjänar såpass bra att de 150-200kr vi pratar om max inte gör något.

ARMSTARK
2017-09-15, 07:37
Ja, vill man snylta utan att betala är det såklart inget problem. Jag tjänar såpass bra att de 150-200kr vi pratar om max inte gör något.

Men Sverige är gratis, visste du inte det? Man kan ta vad man vill och behöver aldrig tillföra någonting.

shut teh face
2017-09-15, 08:31
Jag tänker inte betala mer än nödvändigt iaf, man betalar redan alldeles för mycket skatt för och det blir bara sämre och sämre med välfärden.

Dreas
2017-09-15, 08:35
Jag tänker inte betala mer än nödvändigt iaf, man betalar redan alldeles för mycket skatt för och det blir bara sämre och sämre med välfärden.Den sämre välfärden har inte med kyrkan att göra dock.

J.V
2017-09-15, 08:48
Den sämre välfärden har inte med kyrkan att göra dock.De gar ju alltid att inte ge en enda javla krona till en enda kyrka och lagga de pengarna pa vard och skola istallet.

Dreas
2017-09-15, 08:54
De gar ju alltid att inte ge en enda javla krona till en enda kyrka och lagga de pengarna pa vard och skola istallet.Japp, det hade jag varit för då jag tycker religion inte har att göra i ett modernt samhälle. Men nu har vi religionsfrihet och kyrkor :)

baktung
2017-09-15, 09:08
Jag fick för mig att jag skulle svara i den här tråden, men sen kom jag på att "Va fan? Jag kunde ju inte bry mig mindre".

Beemel
2017-09-15, 10:46
Om man inte vill ge pengar till deras förträffliga arrangemang och kunna ta del av vissa fina traditioner såsom giftermål, dop mm så visst.

Öppna förskolan och alla aktivitetsdagar kyrkan där jag bor fixar är guld värt för småbarnsföräldrar och ett skäl så gott som något för att vara kvar.

Har varit både på bröllop och "dop" i och utanför kyrkan. De senare har alltid varit bra mycket finare och trevligare. Mindre dynga om låtsaskompisar i himlen också som bonus.
Mitt eget bröllop hölls helt utan kyrklig inblandning och var något av de finaste jag vart med om.

Diomedea exulans
2017-09-15, 10:49
Har läst igenom snabbeskrivningar av alla ledningsgrupper i kyrkomötet.

Miljöpartister i svenska kyrkan var intressanta för de prioriterar miljön - de vill sätta solceller på kyrkorna! - och för att de värnar om att bekämpa betryck och verka för mångfald.

SD var intressanta för att de vill prioritera äldre och och de med psykisk ohälsa. Men det avskräckte lite att de påstår sig vara en motpol till vänsterliberalism.

Vänstern i svenska kyrkan var intressanta för de är det enda partiet som tycker att alla präster ska viga par oavsett sexuell läggning och könsidentitet. Men det avskräcker lite att de vill utarbeta en jämlik och rättvis ekonomisk fördelningsnyckel, vad innebär det ens?

Snubben
2017-09-15, 11:29
Om man inte vill ge pengar till deras förträffliga arrangemang och kunna ta del av vissa fina traditioner såsom giftermål, dop mm så visst.

Öppna förskolan och alla aktivitetsdagar kyrkan där jag bor fixar är guld värt för småbarnsföräldrar och ett skäl så gott som något för att vara kvar.

Vem i sitt friska sinne vill ta efter traditioner från en religion som mördat otaliga människor? Ännu mer ofattbart hur människor som ej är troende eller aktiva kristna vill gifta sig eller ha dop i kyrkan. Hycklare så det skriker om det - som som att fira en kommunistisk högtid eller gå på nazistiskt firande för "det är en fin tradition".

Dreas
2017-09-15, 12:32
Vem i sitt friska sinne vill ta efter traditioner från en religion som mördat otaliga människor? Ännu mer ofattbart hur människor som ej är troende eller aktiva kristna vill gifta sig eller ha dop i kyrkan. Hycklare så det skriker om det - som som att fira en kommunistisk högtid eller gå på nazistiskt firande för "det är en fin tradition".Varför är det så knepigt? Vi kommer att gifta oss i kyrkan där jag haft alla mina skolavslutningar, döpts och konfirmerats. Det har inget med gud att göra i dagsläget även om samtliga saker är kristna.

Vi gillar tanken och det har inget med hycklande att göra.

Beemel
2017-09-15, 12:43
Varför är det så knepigt? Vi kommer att gifta oss i kyrkan där jag haft alla mina skolavslutningar, döpts och konfirmerats. Det har inget med gud att göra i dagsläget även om samtliga saker är kristna.

Vi gillar tanken och det har inget med hycklande att göra.

För min del vill jag inte ha något att göra eller överhuvudtaget förknippas med en uppfattning som bygger på att förkasta vetenskap och som genom historien har mördat pch förföljt oliktänkande. Lika lite som jag vill att ha göra med politisla diton.

Men det är givetvis ett fritt val att göra så om man tycker det är en fin tradition att följa. Det är ju det som är så fint med friheten vi har i den här delen av världen.

Snubben
2017-09-15, 18:07
Varför är det så knepigt? Vi kommer att gifta oss i kyrkan där jag haft alla mina skolavslutningar, döpts och konfirmerats. Det har inget med gud att göra i dagsläget även om samtliga saker är kristna.

Vi gillar tanken och det har inget med hycklande att göra.

Nejdå, inget hycklande alls.

Hövdingen
2017-09-15, 18:13
Röstar bara för att hålla ute SD från kyrkan.

Fungerar det bra?

shadowfire
2017-09-15, 19:35
Finns det något parti som vill lägga ner kyrkan så blev jag plötsligt sugen på att rösta.

TheOne1994
2017-09-15, 19:45
Fungerar det bra?

:)
Finns snart bara SD kvar som parti väl ? eller bor folk fortfarande under stenar ?

R0B
2017-09-15, 20:02
:)
Finns snart bara SD kvar som parti väl ? eller bor folk fortfarande under stenar ?

Tror nog du får lyfta lite på din sten själv om det är så du ser det rådande politiska läget.

ApexProcyon
2017-09-15, 20:14
Jag gillar inte SD, men jag håller ändå tummarna för dominans i kyrkovalet. Moralpanikens tårar värmer min själ.

Jag kan dessvärre inte rösta då jag är utskriven ur Svenska kyrkan sedan fem år tillbaks. Beviset för det sitter inramat på väggen på hedersplatsen.

Dreas
2017-09-15, 21:32
Nejdå, inget hycklande alls.
Du verkar inte riktigt kunna se annat än din bild av saker. Då blir det svårt.

Agitator
2017-09-15, 22:14
Synd att det fortfarande är röstkort och sådan skit.

Bankid och online tack.

Snubben
2017-09-16, 10:28
Du verkar inte riktigt kunna se annat än din bild av saker. Då blir det svårt.

Right back at'cha.

Snubben
2017-09-16, 10:31
Finns det något parti som vill lägga ner kyrkan så blev jag plötsligt sugen på att rösta.

https://www.facebook.com/SatanistisktInitiativ/

https://satanisterna.tumblr.com/post/96609136248/r%C3%B6sta-r%C3%A4tt-r%C3%B6sta-d%C3%B6tt-alla-ska-ner-satan

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/21151292_10155597534635699_2101635655338897701_n.j pg?oh=be8929e4e567dc548a68cc6c6502111a&oe=5A45DD9A

;)

Shqypnia
2017-09-16, 10:32
De hycklande rasisterna SD vill ta över genom att spela på "identitetskortet". Värna om din kristna identitet...

Det sista vi behöver är mer identitetspolitik. Och nej, värna inte om din kristna "identitet". Religionens tid är ute.

Dreas
2017-09-16, 10:50
Right back at'cha.Du menar genom att inte kalla folk för hycklare? :smash:

tossefar
2017-09-16, 10:57
Du menar genom att inte kalla folk för hycklare? :smash:

Nog har han väl en poäng när du säger att du vill använda kyrkan för giftemål och dop, men att det inte har med gud att göra?

Det är ju bokstavligen hyckleri...

Jag väljer att behålla de 450 kronorna / mån och gifter mig någon annanstans.

Sverker
2017-09-16, 11:16
Kyrkovalet har inget med dop att göra. Dopet är inträdet i den kristna församlingen. Jag kan döpa med vatten ifall det skulle behövas;)

Grahn
2017-09-16, 11:31
De hycklande rasisterna SD vill ta över genom att spela på "identitetskortet". Värna om din kristna identitet...

Det sista vi behöver är mer identitetspolitik. Och nej, värna inte om din kristna "identitet". Religionens tid är ute.

Rädd att motreaktionen till identitetspolitiken som drivits till ett crescendo inte blir en mer individualistisk politik utan bara mer identitetstänk av annan sort.

Fördelen med att vara pessimist är att man kan va glad åt att få fel ibland.

mattilainen
2017-09-16, 12:50
Fungerar det bra?

Precis röstat så ja.

q4G8kWS30p8

Kryss
2017-09-16, 14:22
Precis röstat så ja.

q4G8kWS30p8

Kommentarerna på youtube är roligast :d

Hövdingen
2017-09-16, 14:36
Precis röstat så ja.

Så de är utestängda nu?

stridis
2017-09-16, 15:00
Är folk fortfarande med i svenska kyrkan? Är man inte religiös så blir det bara konstigt och är man frälst med en tro så vad i helvete gör du i just den kyrkan, när det finns frikyrkor full med troende som tar sin tro på allvar?:smash:

Baha
2017-09-16, 15:18
Hur mycket tjänar en kyrkopolitiker? kan man se det någonstans?

Hur mycket kostar alla politiker Svenska kyrkan, eller hur funkar det där?

skulle va intressant veta

ApexProcyon
2017-09-16, 15:20
Jag blir djupt äcklad av alla som inte är det minsta religiösa som ändå gnuggar händerna över hur kyrkan borde styras politiskt. Deras hjärta finns inte i kyrkan alls men ändå så ska dom påverka dess framtid för att gynna sin egen agenda.

Magnus N
2017-09-16, 15:23
Hur mycket tjänar en kyrkopolitiker? kan man se det någonstans?

Hur mycket kostar alla politiker Svenska kyrkan, eller hur funkar det där?

skulle va intressant veta

Gammal artikel men ger lite inblick

https://www.sydsvenskan.se/2003-04-19/folkvalda-far-allt-mellan-0-och-51-000-kr

Hövdingen
2017-09-16, 19:28
Jag blir djupt äcklad av alla som inte är det minsta religiösa som ändå gnuggar händerna över hur kyrkan borde styras politiskt. Deras hjärta finns inte i kyrkan alls men ändå så ska dom påverka dess framtid för att gynna sin egen agenda.

Lol. Hur skiljer det sig från hur fascister använt kyrkan i historien?

ApexProcyon
2017-09-16, 19:36
Lol. Hur skiljer det sig från hur fascister använt kyrkan i historien?

Mussolini gav kyrkan och påven självständighet via Vatikanstaten. Ser du fortfarande ingen skillnad?

Icketroende som vill lägga sin näsa i kyrkans affärer borde veta hut.

Hövdingen
2017-09-16, 20:06
Mussolini gav kyrkan och påven självständighet via Vatikanstaten. Ser du fortfarande ingen skillnad?

Icketroende som vill lägga sin näsa i kyrkans affärer borde veta hut.

Mussolini var knappast någon vän av kyrkan:

The Pope was, of course, being short-sighted – we have to remind ourselves that his infallibility does not extend into the realm of politics! He also did not have the benefit of hindsight. One of his concessions was that the state could control the appointment of bishops, which would horrify the modern papacy, as witnessed by the situation in China. Yet another major problem was the attempt by the Fascists gradually to remove all Catholic organizations from public life. This culminated in 1931 with a closing down of Catholic newspapers and an attempt to end Catholic Action, the non-political social organization.
http://www.catholicnewsagency.com/column/the-church-mussolini-and-fascism-1648/

ApexProcyon
2017-09-16, 20:25
Det där är helt ryckt ur sin kontext, situationen runt den tidpunkten var långt ifrån enkel. Kyrkan var långt ifrån enad och det fanns grupper som var direkt fientliga till staten, kyrkan ska ge tusan i att försöka påverka staten och vice versa.

Fascistiska rörelser har för det mesta haft en väldigt god relation till kyrkan, såväl ortodox som katolsk. Ett signum för många framträdande fascister har varit deras starka tro och arbete med och för kyrkan.

https://1phil4everyill.files.wordpress.com/2010/11/catholic-heads-od-state.jpg?w=540&h=431

mini
2017-09-16, 22:18
Är folk fortfarande med i svenska kyrkan? Är man inte religiös så blir det bara konstigt

Varför? Man kan ju tycka att kyrkan har en bra verksamhet ur humanitär synvinkel och man väljer att stödja den.

Klein
2017-09-17, 00:32
Jag blir djupt äcklad av alla som inte är det minsta religiösa som ändå gnuggar händerna över hur kyrkan borde styras politiskt. Deras hjärta finns inte i kyrkan alls men ändå så ska dom påverka dess framtid för att gynna sin egen agenda.

Äh, prästerna och biskoparna i svenska kyrkan är ju själva inte kristna annat än till namnet så det är lika illa från båda hållen.

Beskåda kristendomens första kvinnliga homosexuella biskop: EVA BRUNNE!
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e8/Eva_Brunne-2.jpg/220px-Eva_Brunne-2.jpg

Den "gudfruktiga" Eva Brunne har även föreslagit att man ska ta bort de kristna symbolerna från Sjömanskyrkan så att den blir mer inbjudande för människor från andra religioner.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/biskopen-vill-ta-bort-kristna-symboler-i-sjomanskyrkan

Vare sig hon kan bibeln eller ej så tjänar hon en annan herre än Gud.

Leviticus 18:22, "You shall not lie with a male as one lies with a female; it is an abomination."1

Leviticus 20:13, "If there is a man who lies with a male as those who lie with a woman, both of them have committed a detestable act; they shall surely be put to death. Their bloodguiltness is upon them."

1 Corinthians 6:9-10, "Or do you not know that the unrighteous shall not inherit the kingdom of God? Do not be deceived; neither fornicators, nor idolaters, nor adulterers, nor effeminate, nor homosexuals, 10 nor thieves, nor the covetous, nor drunkards, nor revilers, nor swindlers, shall inherit the kingdom of God."

Romans 1:26-28, "For this reason God gave them over to degrading passions; for their women exchanged the natural function for that which is unnatural, 27 and in the same way also the men abandoned the natural function of the woman and burned in their desire toward one another, men with men committing indecent acts and receiving in their own persons the due penalty of their error. 28 And just as they did not see fit to acknowledge God any longer, God gave them over to a depraved mind, to do those things which are not proper."

Let your women keep silence in the churches: for it is not permitted unto them to speak; but they are commanded to be under obedience, as also saith the law. 1 Corinthians 14:34

Let the woman learn in silence with all subjection. But I suffer not a woman to teach, nor to usurp authority over the man, but to be in silence. 1 Timothy 2:11-12

For Adam was formed first, then Eve; and Adam was not deceived, but the woman was deceived" (1 Timothy 2:13-14)

stridis
2017-09-17, 07:29
Varför? Man kan ju tycka att kyrkan har en bra verksamhet ur humanitär synvinkel och man väljer att stödja den.

Det skulle väl vara i brist på bra alternativ då.
Man kan tycka de anordnar helt ok brädspelkvällar också. Men lite skaver det.

Sverker
2017-09-17, 07:44
Har precis röstat. Inflytande från medlemmarna genom demokrati är inget självklart. Det är något man får kämpa för, varje gång.
Genom att rösta bestämmer vi vilka som tar besluten åt oss.

MasterChief
2017-09-17, 07:49
Här är en intressant artikel om problematiken med kyrkoval och kyrkan som politisk maktfaktor, skriven av en präst och en doktor i religionshistoria.

https://timbro.se/app/uploads/2016/02/omvagen_om_gud3.pdf

Politiker har alltså ett avgörande inflytande över kyrkans teologi, lära och utveckling, dels genom kyrkomötets sammansättning, dels till följd av att organisationen på regional och lokal nivå är ordnad på ett sätt som strukturellt påminner om kommuner. Trots att reformen vid sekelskiftet syftade till att skilja kyrkan från staten i meningen att skapa en självständig kyrka har också partisystemet ett fortsatt starkt inflytande.

Trots att separationen mellan kyrka och stat är genomförd sedan 1 januari 2000 har verksamheten i vissa avseenden förblivit lagstadgad. Svenska kyrkan har enligt lag att hantera tre uppgifter. För det första, den har ett uppdrag att förvalta och sprida den kristna tron, bekännelsen och läran. För det andra, den har medlemmarnas uppdrag – kyrkans ledning på alla nivåer utnämns i demokratiska val, som fortfarande väsentligen är partipolitiska – att verkställa demokratiskt fattade beslut. För det tredje, den har att följa lagar som definierar Svenska kyrkan som ett rikstäckande, evangelisk-lutherskt trossamfund, organiserat i församlingar, stift och på nationell nivå. Det finns en spänning i dessa uppdrag, som oundvikligen leder till konkurrerande mål. Om kyrkans ledning både vill följa sitt uppdrag och tillgodose medlemmarnas intresse säger det sig självt att kyrkans rörelsefrihet på det idémässiga planet i någon mening är begränsad.

Svenska kyrkan behöver granskas kritiskt från utgångspunkten att den är en legitim aktör som behöver bemötas som vore den vilken opinionsbildande organisation som helst. Kyrkans företrädare förefaller ibland ges utrymme i debatter i kraft av sin position, snarare än av vad de säger. I exempelvis miljö- och välfärdspolitiska frågor kommer Svenska kyrkan med ideologiska utspel och pamfletter som saknar såväl innehållslig stringens som gedigna faktaunderlag.

shadowfire
2017-09-17, 10:31
Det skulle väl vara i brist på bra alternativ då.
Man kan tycka de anordnar helt ok brädspelkvällar också. Men lite skaver det.

Nu är jag inte pro svenska kyrkan på något sätt, men de gör bra mycket mer än så. Här i götet har de rätt stora aktiviteter för missbrukare och hemlösa och bjuder även in folk som är ensamma på julafton till julfirande mm. Diakonissor gör ett jättejobb med att åka hem till äldre människor och bara ge dem sällskap och socialt umgänge, hjälpa dem med olika aktiviteter mm. Som exempel.

Jag är uppvuxen i en familj som arbetat både lönat och oavlönat med dessa saker, så jag är fullgod insyn i temat.

Däremot tycker jag fortfarande att det ska vara en ickepolitisk organisation som vilken välgörenhetsorganisation eller förening som helst. Kyrkovård ska bedrivas precis som hembygdsgårdar och hembygdsmuséum av föreningar. Hela kyrkans organisation som är en mix av kommun- och landstingsinfluenser ska vara helt frikopplad staten imo.

Magnus N
2017-09-17, 18:16
De hanterar inte röstandet helt hundra iaf

"Flera personer som SVT Nyheter talat med har nekats att rösta i kyrkovalet. Detta trots att det tydligt står på röstsedeln att de ska kunna rösta i valfri röstningslokal på valdagen."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flera-upprorda-efter-att-ha-nekats-rosta-i-kyrkovalet

Angel
2017-09-17, 18:49
När kommer resultaten?

Magnus N
2017-09-17, 18:52
När kommer resultaten?

http://kyrkoval.svenskakyrkan.se/Valresultat2017/prel/Visning/Resultat/Kyrkomote.aspx

Vallokalerna stänger 2000

Ovanstående hemsida kommer börja uppdateras kl 21, då har runt 25-30% räknats och man kommer få en rätt bra överblick på hur det kommer gå.

De regionala och lokala valen kommer nog ta längre tid.

Angel
2017-09-17, 19:18
http://kyrkoval.svenskakyrkan.se/Valresultat2017/prel/Visning/Resultat/Kyrkomote.aspx

Vallokalerna stänger 2000

Ovanstående hemsida kommer börja uppdateras kl 21, då har runt 25-30% räknats och man kommer få en rätt bra överblick på hur det kommer gå.

De regionala och lokala valen kommer nog ta längre tid.

Spännande.

Känns som SD var de enda som gjorde någon som helst reklam i detta valet.

mattilainen
2017-09-17, 20:50
Så de är utestängda nu?

Jag har gjort det jag kan, helt enkelt. Samma med min sambo och vänner. Mr. SD behöver inte bli så irriterad nästa gång ;)

Spännande.

Känns som SD var de enda som gjorde någon som helst reklam i detta valet.

Ja, deras reklam räckte gott och väl för att jag skulle gå och rösta! Just för att de ska få det lite svårare. Så kanske behövs bara deras reklam..

ApexProcyon
2017-09-17, 20:52
Äh, prästerna och biskoparna i svenska kyrkan är ju själva inte kristna annat än till namnet så det är lika illa från båda hållen.


Vare sig hon kan bibeln eller ej så tjänar hon en annan herre än Gud.

Jag håller med dig helt och hållet. Svenska kyrkan har ruttnat sönder inifrån, jag tycker mer att det är symboliskt vidrigt. I praktiken så är den svenska kyrkan allt annat än kristen.

Magnus N
2017-09-17, 20:57
Prognosen säger att C, Posk och SD ökar medan resten står still eller tappar.

samt valdeltagandet ökat 5% ifrån 12 till 17%

Angel
2017-09-18, 06:06
Jag har gjort det jag kan, helt enkelt. Samma med min sambo och vänner. Mr. SD behöver inte bli så irriterad nästa gång ;)



Ja, deras reklam räckte gott och väl för att jag skulle gå och rösta! Just för att de ska få det lite svårare. Så kanske behövs bara deras reklam..


Alltid härligt när någon lyckas engagera!

Old Nick
2017-09-18, 06:43
Jag tycker det är helt knäppt att man har ett allmänt val till något som Svenska Kyrkan. Och att man vill att politikerna skall styra över religionen.

Vill man inte att kyrkan skall tas över av ett rasistparti, jamen sköt den som vanliga föreningar sköts då. Låt de engagerade medlemmarna gå på nomineringsmöten och årsmöten och rösta fram styrelsemedlemmar och ordförande. Sen kan de sköta sig själva, precis som alla andra religiösa samfund.

r3mpuh
2017-09-18, 06:45
När är Moskévalet?

Hövdingen
2017-09-19, 20:32
Det där är helt ryckt ur sin kontext, situationen runt den tidpunkten var långt ifrån enkel. Kyrkan var långt ifrån enad och det fanns grupper som var direkt fientliga till staten, kyrkan ska ge tusan i att försöka påverka staten och vice versa.

Fascistiska rörelser har för det mesta haft en väldigt god relation till kyrkan, såväl ortodox som katolsk. Ett signum för många framträdande fascister har varit deras starka tro och arbete med och för kyrkan.

https://1phil4everyill.files.wordpress.com/2010/11/catholic-heads-od-state.jpg?w=540&h=431

Om du ska trolla kan du väl åtminstone vara lite rolig.

Jag har gjort det jag kan, helt enkelt. Samma med min sambo och vänner. Mr. SD behöver inte bli så irriterad nästa gång ;)


Är inte det minsta irriterad.

ApexProcyon
2017-09-19, 20:57
Om du ska trolla kan du väl åtminstone vara lite rolig.


Tafatt ryckande efter halmstrån vilket du uppenbart saknar förmåga att placera i ett relevant sammanhang samt ad hominem. Varför skriva något alls?

Fascismen har starka band till kristendomen och har främjat den mycket historiskt. Att påstå annat är historielöst.

grondahl
2017-09-19, 21:34
Jag tycker det är helt knäppt att man har ett allmänt val till något som Svenska Kyrkan. Och att man vill att politikerna skall styra över religionen.

Jag är inte medlem och får inte rösta i kyrkovalet. Jag är inte medlem i något parti men får ändå rösta i EU, kommun, landsting och riksdagsval. Är det verkligen allmänt i kyrkovalet?

Hövdingen
2017-09-21, 16:50
Tafatt ryckande efter halmstrån vilket du uppenbart saknar förmåga att placera i ett relevant sammanhang samt ad hominem. Varför skriva något alls?

Fascismen har starka band till kristendomen och har främjat den mycket historiskt. Att påstå annat är historielöst.

Ok. Vi kan titta på vad den hängivna Adolf har sagt:

”I längden kommer nationalsocialismen och religionen inte längre kunna samexistera … Den allra bästa lösningen vore att låta religionerna göra slut på sig själva, utan någon förföljelse. /…/ Det tyngsta slaget som någonsin drabbat mänskligheten var när kristendomen kom. Bolshevismen är kristendomens oäkta barn. Båda är judens påhitt.” – s 6-7, natten till den 12 juli 1941

”[Krigandet] är i överensstämmelse med naturens lagar. Genom kämpandet förnyas ständigt eliten. Lagen om urvalet rättfärdigar denna oupphörliga kamp, genom att se till att den bäst anpassade överlever. Kristendomen är ett uppror mot naturens lag, en protest mot naturen. I förlängningen skulle kristendomen innebära ett systematiskt odlande av människans misslyckande.” – s 51, natten till den 10 oktober 1941


”Det är inte läge att nu ge oss in i en strid mot kyrkorna. Det bästa är att låta kristendomen dö en naturlig död. En långsam död för något trösterikt med sig. Den kristna läran får ge vika för vetenskapens framsteg. Religionen kommer tvingas att göra fler och fler eftergifter. Gradvis smular myterna sönder. Det enda som återstår är att bevisa att det inte finns någon gräns mellan det organiska och det oorganiska. När vår förståelse för universum har vuxit sig större, när majoriteten vet att stjärnorna inte är ljuskällor utan världar, kanske bebodda världar som vår egen, då kommer den kristna läran dömas ut som absurd.” – s 59-60, 14 oktober 1941

…vi har ingen anledning att önska att italienarna och spanjorerna skulle göra sig fria från drogen kristendom. Vi kan vara det enda folket som blivit immunt mot denna sjukdom.” – s 145, 13 december 1941
https://newtonbloggen.wordpress.com/2012/10/26/hitlers-plan-att-utrota-kristendomen/

Adolf Hitler's religious beliefs have been a matter of debate; the wide consensus of historians consider him to have been irreligious and anti-Christian.
https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_views_of_Adolf_Hitler

Verkligen en devoterad kristen. Amen.