handdator

Visa fullständig version : elektronisk-körj0urnaI. för arbetsgivaren!?


Torh
2017-09-14, 18:13
På min arbetsplats fyller varje säljare i sin destination (kundbesök), antal km, datum och lämnar månadsvis detta för "godkännande", vidare till ekonomiavdelningen som betalar ut milersättning. (vi betalar vårt eget bränsle).

Vi har förmånsbilar som vi betalar förmånsvärde för och dessa får således användas obegränsat för privatbruk, men man ska deklarera sin tjänstemil.
Nu fick VD:n för sig om att man kan använda bilens inbyggda positioneringssystem och via en app få en elektronisk körjournal. Vi vet förstås varför han vill det, för att kontrollera vilka tider säljarna åker till och från besök och om någon skulle smita hem lite tidigare, men man kanske kom hem sent förra veckan, men det lär ingen bry sig om osv. Som utesäljare har man generellt lite frihet under ansvar, men detta skulle förstås innebära mycket diskussioner och tjafs för något som aldrig tidigare varit några problem.
Körjournalen i sig är egentligen rätt bra, men då ska man förstås ta bort hålltiderna, för det är ju egentligen inte intressant för milersättningen och skattmasen, det är antal km, datum, och destination.

Jag kollade lite med kollegor i branschen, men ingen annan redovisade hålltider på detta vis.
Är det vettigt att arbetsgivaren ska granska exakt när man åker hemifrån, lämnar besöken, tar en pisspaus och när man kommer hem? Det kan förstås finnas vissa branscher med servicebilar etc. där man behöver veta sånt, men inte i den branschen vi är i.

Tankar och erfarenheter ?

Bob90
2017-09-14, 18:51
Har hört idén nämnas flera gånger förut har hört talas om att det används som du säger liknande lösningar i transportbolag och hos speditörer.

Det har ju dock blivit väldigt mycket snack om utvidga detta nu när det har blivit "trendigt" att köra ihjäl folk med kapade fordon. Kommer nog komma en hel del nya system, regler och bestämmelser där inom ett par år. Men detta gäller ju främst/bara tyngre trafik så som lastbilar och dylikt Låter lite småaktigt att lägga in sånt i tjänstbilar för säljare, men det är säkert inga juridiska problem att få igenom det eftersom företaget äger bilarna. Nu har jag inte någon koll alls på säljarbranschen så kan inte yttra mig om det.

Mantus
2017-09-14, 22:06
På min arbetsplats fyller varje säljare i sin destination (kundbesök), antal km, datum och lämnar månadsvis detta för "godkännande", vidare till ekonomiavdelningen som betalar ut milersättning. (vi betalar vårt eget bränsle).

Vi har förmånsbilar som vi betalar förmånsvärde för och dessa får således användas obegränsat för privatbruk, men man ska deklarera sin tjänstemil.
Nu fick VD:n för sig om att man kan använda bilens inbyggda positioneringssystem och via en app få en elektronisk körjournal. Vi vet förstås varför han vill det, för att kontrollera vilka tider säljarna åker till och från besök och om någon skulle smita hem lite tidigare, men man kanske kom hem sent förra veckan, men det lär ingen bry sig om osv. Som utesäljare har man generellt lite frihet under ansvar, men detta skulle förstås innebära mycket diskussioner och tjafs för något som aldrig tidigare varit några problem.
Körjournalen i sig är egentligen rätt bra, men då ska man förstås ta bort hålltiderna, för det är ju egentligen inte intressant för milersättningen och skattmasen, det är antal km, datum, och destination.

Jag kollade lite med kollegor i branschen, men ingen annan redovisade hålltider på detta vis.
Är det vettigt att arbetsgivaren ska granska exakt när man åker hemifrån, lämnar besöken, tar en pisspaus och när man kommer hem? Det kan förstås finnas vissa branscher med servicebilar etc. där man behöver veta sånt, men inte i den branschen vi är i.

Tankar och erfarenheter ?

Ta upp det med facket.

Läs även igenom skriften "positioneringsteknik i arbetslivet" på Datainspektionens webbplats samt webbplatsens frågor och svar som behandlar detta.