handdator

Visa fullständig version : Helkropp 6 dagar i veckan = muskeltillväxt???


Rock5teady
2017-09-13, 23:03
Nu är jag inne på min 5 vecka med helkropp!

Tror nog jag har underskattat helkropp pass! Jag älskar det!!! inte nog med det, jag få chansen att träna samma muskelgrupp varje dag!! :D

Jag kan inte säga att jag känner mig större, men jag känner mig mycket starkare och hårdare!

Jag såg detta första gången på Tyngre när J.G snackade om det och la upp ett studie om hur det påverkade att köra helkropp och ville direkt testa det!

Min fråga är : Hur länge bör han köra helkropp 6 dagar i veckan? Borde man ha en deload eller ska man köra till kroppen säger ifrån?

Har ni testat helkropp? Isåfall vad har ni fått för resultat?

HA EN god kväll kolisar 😉

ceejay
2017-09-13, 23:38
En tjej jag tränar kör helkropp 7 dagar i veckan. Andra jag tränar kör 5-6 helkroppspass i veckan. Ena tjejen har gjort det i 4 månader nu.

dmoller
2017-09-13, 23:38
jan guillou årets pt?

Rock5teady
2017-09-14, 00:11
En tjej jag tränar kör helkropp 7 dagar i veckan. Andra jag tränar kör 5-6 helkroppspass i veckan. Ena tjejen har gjort det i 4 månader nu.

Schysst! Hur är schemat lagd då? 6 dagar sen repet eller?

viringer
2017-09-14, 07:51
Det beror antagligen på två saker. 1. Volymen har undermedvetet ökat pga högre frekvens. 2. Du har inte någon särskild muskekmassa så din SRA kurva är så pass kort att du kan träna samma kroppsdel varje/varannan dag.

VOLT
2017-09-14, 08:35
Bra träning för nybörjare, tror dock inte du kan bygga massa med helkropp

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Rock5teady
2017-09-14, 11:06
Bra träning för nybörjare, tror dock inte du kan bygga massa med helkropp

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Vince Gironda,Leroy Colbert,George Elferman, Arnold var dom nybörjare när dom vann allt med deras helkropp pass...

VOLT
2017-09-14, 11:11
Vince Gironda,Leroy Colbert,George Elferman, Arnold var dom nybörjare när dom vann allt med deras helkropp pass...Blanda inte Anabola med verklighet nu, finns en anledning varför det funkande för dom.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Mantus
2017-09-14, 11:15
Bra träning för nybörjare, tror dock inte du kan bygga massa med helkropp

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Som mest massa har jag byggt när jag körde halv- och helkroppspass med hög volym fyra dagar i veckan. Det var när jag gick från byggarsplitt till halvkropp och helkropp som jag äntligen gick från speta till att vara lite mindre speta. Då hade jag ändå tränat i runt sex år innan. Jag hade rekommenderat halv- och helkroppspass framför traditionella byggarsplittar såväl som stronglifts eller Wendlers för nybörjare och mer avancerade (men de brukar aldrig vilja ha råd ändå) som vill lägga på sig massa.

mulliy
2017-09-14, 11:16
Blanda inte Anabola med verklighet nu, finns en anledning varför det funkande för dom.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Fast du är ju ute och cyklar. Självklart kan du bygga massa med helkroppspass.
Frågan är varför man vill träna det varje dag hela veckan däremot, det är nog inte optimalt.
Och brosplits blev väl stort först när AAS kom om jag inte missminner mig.

Prost
2017-09-14, 11:43
Har tränat helkroppspass varje dag sedan ett par år tillbaka. Idag så blev det 10km löpning innan helkroppspasset, varje set tas till failure förutom var fjärde dag då jag tar det lugnt.

CalleP
2017-09-14, 12:28
Jag tränar 1-3 helkroppspass per vecka med mesvikter för att hålla igång. För mig och mina låga mål funkar det kanon, behöver inte lägga ner speciellt mycket tid för att må och se lite bättre ut. :D

Tror det är svårt att bygga bra på det, dels svårt mentalt att ta ut sig ordentligt per muskelgrupp och känns som om första övningen ger mest då man är som mest fräsch.
Jämför man det med t.ex en byggarsplit så är det svårt att inte ta ut sig med tanke på volymen man kör per pass.

Sedan att diverse byggare från 50,60,70 talet körde helkropp i början som om det skulle gjort någon större skillnad. Vi pratar om personer som ligger i det absoluta toppskiktet av genetik, tror de hade svarat bra på vilken split de nu än körde...

VOLT
2017-09-14, 12:53
Fast du är ju ute och cyklar. Självklart kan du bygga massa med helkroppspass.
Frågan är varför man vill träna det varje dag hela veckan däremot, det är nog inte optimalt.
Och brosplits blev väl stort först när AAS kom om jag inte missminner mig.Vem har sagt att dom inte kan bygga? Ja sa det är en bra träning för nybörjare och inget för en avancerad

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

ceejay
2017-09-14, 12:57
Mycket snack nu.

Maximal
2017-09-14, 13:09
Vem har sagt att dom inte kan bygga? Ja sa det är en bra träning för nybörjare och inget för en avancerad

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Lust att förklara varför en avancerad inte kan använda sig av såpass hög frekvens för bra resultat?

VOLT
2017-09-14, 13:50
Lust att förklara varför en avancerad inte kan använda sig av såpass hög frekvens för bra resultat?Har svårt och tro att en avancerad som har tränat i 10 år skulle kunna lägga på sig massa med en övning som är 3×10 Per muskelgrupp

Kan tänka mig att det är bra för en som vill bibehålla eller en som är nybörjare

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

VOLT
2017-09-14, 13:52
Jag tränar 1-3 helkroppspass per vecka med mesvikter för att hålla igång. För mig och mina låga mål funkar det kanon, behöver inte lägga ner speciellt mycket tid för att må och se lite bättre ut. :D

Tror det är svårt att bygga bra på det, dels svårt mentalt att ta ut sig ordentligt per muskelgrupp och känns som om första övningen ger mest då man är som mest fräsch.
Jämför man det med t.ex en byggarsplit så är det svårt att inte ta ut sig med tanke på volymen man kör per pass.

Sedan att diverse byggare från 50,60,70 talet körde helkropp i början som om det skulle gjort någon större skillnad. Vi pratar om personer som ligger i det absoluta toppskiktet av genetik, tror de hade svarat bra på vilken split de nu än körde...Håller med dig.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

pepplez
2017-09-14, 13:55
Vem har sagt att dom inte kan bygga? Ja sa det är en bra träning för nybörjare och inget för en avancerad

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

https://www.google.se/search?q=dunning-kruger+effect&safe=off&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwid873V3KTWAhVlYZoKHSLcBe0Q_AUICigB&biw=2400&bih=1237

clavain
2017-09-14, 14:00
Har svårt och tro att en avancerad som har tränat i 10 år skulle kunna lägga på sig massa med en övning som är 3×10 Per muskelgrupp

Kan tänka mig att det är bra för en som vill bibehålla eller en som är nybörjare

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Inget som säger att du måste köra alla muskler med samma intensitet alla dagar. Variera vilka muskelgrupper du fokuserar på för dagen och skruva ner intensiteten på resten av kroppen.

Gör du så får du hyffsat hög volym, varierad intensitet och hög frekvens. Funkar finfint för att bygga massa.

viringer
2017-09-14, 19:58
Lust att förklara varför en avancerad inte kan använda sig av såpass hög frekvens för bra resultat?

Jag förklarar gärna åt honom. Som jag skrev så är SRA kurvan väldigt kort hos en nybörjare eftersom deras muskelmassa är så låg, vilket innebär att dom kan genomgå flera adaptionscykler per vecka. Ronnie Coleman däremot har lår så enorma att hans SRA kurva antagligen tar en hel vecka. Det är anledningen till varför stora bodybuilders kör så pass spridda splittar, volymerna är för höga för att återhämta sig från så snabbt.

ceejay
2017-09-14, 20:02
Du kanske inte ska hänvisa till SRA-kurvan om du inte ens vet vad det innebär att träna med hög frekvens. Du har fått den från JTS va?

z_bumbi
2017-09-14, 20:28
Inget som säger att du måste köra alla muskler med samma intensitet alla dagar. Variera vilka muskelgrupper du fokuserar på för dagen och skruva ner intensiteten på resten av kroppen.

Det är så enkelt men så svårt att få många att begripa.

trädgårdsmöbel
2017-09-14, 20:29
Är det sant att kvinnor klarar högre träningsvolym och frekvens än män? Nu vet jag inte om det är så, men om det är så, så kanske man skall tänka på det vad gäller uppläget, att räkna med faktorn kön.

Anders The Peak
2017-09-14, 20:51
Om man/kvinna/hen tränar helkropp varje dag behöver volymen vara ungefå
är densamma som tre helkroppspass. Finns lite studier på frekvensen 5 genomgångar per vecka men då har de endast kört en muskelgrupp. Antingen armar eller ben med goda resultat. Men helkropp då känns det något kärvt med återhämtingskapaciteten(trång sektor) om träningen inriktar sig på maxstyrka eller hypertrofi.

Rock5teady
2017-09-14, 21:43
http://tyngre.se/artiklar/hur-ofta-ska-du-traena-foer-att-oeka-i-styrka/

Anders The Peak
2017-09-14, 22:30
http://tyngre.se/artiklar/hur-ofta-ska-du-traena-foer-att-oeka-i-styrka/

Dividing total training volume into 6 smaller sessions was more effective than the traditional 3 sessions per week regime both for the increase in 1 RM in squat and bench-press, as well as for the increase in thigh muscle CSA. The mechanisms behind the superior effects of more frequent and smaller sessions cannot be directly addressed in this study, but more frequent stimuli for hypertrophy and less fatiguing sessions might be possible explanations.

Intensitet~ 40-73.1% 1RM testperiod 15 veckor och deltagarna hade tränat i snitt ett år innan de deltog i frekvensprojektet 2009.

viringer
2017-09-14, 23:24
Du kanske inte ska hänvisa till SRA-kurvan om du inte ens vet vad det innebär att träna med hög frekvens. Du har fått den från JTS va?

Lär dig att läsa gubben.

ceejay
2017-09-14, 23:44
Jag vet precis vad du skrev. Du upprepar bara vad andra har sagt, och fel dessutom.
Helkroppspass går alldeles utmärkt som avancerad också.

Jocke67
2017-09-15, 06:21
deltagarna hade tränat i snitt ett år innan de deltog i frekvensprojektet 2009.

Var fick du den infon?
Tyngre-länken säger "Alla deltagarna i studien hade tävlat i nationella tävlingar i Norge det senaste halvåret och tränat styrkelyft i minst ett år.*"

Jocke67
2017-09-15, 06:26
deltagarna hade tränat i snitt ett år innan de deltog i frekvensprojektet 2009.

Var fick du den infon?
Tyngre-länken säger "Alla deltagarna i studien hade tävlat i nationella tävlingar i Norge det senaste halvåret och tränat styrkelyft i minst ett år.*"

Eller menar du inte samma studie?

Anders The Peak
2017-09-15, 09:40
Var fick du den infon?
Tyngre-länken säger "Alla deltagarna i studien hade tävlat i nationella tävlingar i Norge det senaste halvåret och tränat styrkelyft i minst ett år.*"

Från studien/artikeln som presenterades vid symposiumet.

Men jag har hittade en annan återgivning av studien som inte har samma uppgifter.

Länk (https://www.strongerbyscience.com/high-frequency-training-for-a-bigger-total-research-on-highly-trained-norwegian-powerlifters/)

Rock5teady
2017-09-15, 14:26
Inget som säger att du måste köra alla muskler med samma intensitet alla dagar. Variera vilka muskelgrupper du fokuserar på för dagen och skruva ner intensiteten på resten av kroppen.

Gör du så får du hyffsat hög volym, varierad intensitet och hög frekvens. Funkar finfint för att bygga massa.

Det gör jag redan :)

Rock5teady
2017-09-15, 14:31
Jag förklarar gärna åt honom. Som jag skrev så är SRA kurvan väldigt kort hos en nybörjare eftersom deras muskelmassa är så låg, vilket innebär att dom kan genomgå flera adaptionscykler per vecka. Ronnie Coleman däremot har lår så enorma att hans SRA kurva antagligen tar en hel vecka. Det är anledningen till varför stora bodybuilders kör så pass spridda splittar, volymerna är för höga för att återhämta sig från så snabbt.

Så även om jag kör 3 gånger helkropp i veckan tungt kommer jag inte kunna lägga på mig samma eller mer massa för en som kör split eller ppl?

Gymmis
2017-09-15, 15:03
Från studien/artikeln som presenterades vid symposiumet.

Men jag har hittade en annan återgivning av studien som inte har samma uppgifter.

Länk (https://www.strongerbyscience.com/high-frequency-training-for-a-bigger-total-research-on-highly-trained-norwegian-powerlifters/)

Intervju som är intressant att lyssna på i ämnet:

/A3DGbLfVAgE

Rock5teady
2017-09-17, 07:30
Jag gjorde om upplägget till 3 dagar i veckan? Är det någon snäll själ som har lust och titta genom det och ge lite feedback?

Det blir 3-4 gånger i veckan;

Pass A

Chin up 4x8
Incline press DB 4x8
Bänk press 4x10
Sydolyft 4x10
Shrug DB 3x10
Spider curl 4x10
Reverse curl 3x10
Triceps push down med rep 4x10
Knäböj 4x10
Vadpress 3x15

Pass B

Marklyft 4x10
Incline press DB 4x6
Pullover press 4x8
Arnold press 4x8
Kabel över huvet 4 x 10
En arms kabel curl 4x10
Reverse curl 4x10
Face pull 4x10
Ben press 4x10
Vadpress 4x15
Farmers walk 2x faulire (40 kg)

Scorpionida
2017-09-17, 10:56
Väldans massa övningar, en arms kabel curl t ex, varför behövs just denna t ex? Att köra många övningar ger inte större muskelmassa, att köra stor volym ger det däremot, och för detta behövs inte så många övningar. Men iaf, min första tanke är att kör på, så får du testa om du verkligen orkar köra så där många övningar efter några veckor.

Sedan så kan du ha alla komplementövningar om du absolut vill, men bygg din bas på basövningarna, mark, böj, bänk och chins (eller chin-ups). Se till att öka på dessa varje vecka, så kommer styrkan/massan följa automatiskt.

Ps sedan så har du ej ens bakre rygg med, förutom lite mark och lite chin-ups. Du behöver köra lika mycket drag-övningar som push-övningar, t ex stångrodd, hantelrodd, kabelrodd, samt latsdrag är alltid bra.

Jag skulle egentligen rekommendera dig också att följa något program istället för att plocka ihop ett eget. Först när du vet lite mer om programmering kan du börja köra eget upplägg.

LunaSpice
2017-09-18, 21:13
Bakre rygg?

Scorpionida
2017-09-19, 03:25
Bakre rygg?

Mellersta o övre. Antagonister till kroppens främre del. Råkade bli bakre rygg då i tanken. Tankevurpa.

Poängen iaf att kör lika mycket kroppens främre som bakre del.

Edit. Tex ett push/pull/leg schema hade passat TS bra med tanke på frekvensen han vill köra.

ceejay
2017-09-19, 07:48
Du kommer hata livet med den volymen varje pass.