handdator

Visa fullständig version : Skadat bröst


Mickee
2017-09-13, 21:42
Tja,

Har under flera veckors tid haft problem med bröstträningen då jag känt mig skev i överkroppen vilket lett till att jag belastade vänstra bröstet mer än högra.
Detta fortsatte och vänstra bröstet blev mer och mer spänt/stramt.

I måndags sa bröstet ifrån då det kändes som vänstra bröstet skulle rivas av under bänkandet.
Efteråt kunde jag knappt träna axlar/triceps alls heller då det stramade så mycket från bröstet.

Om man känner nu efter några dagar känns det som en stor knut/knöl på bröstet, nästan uppe vid armhålan.
Att resa armarna rakt upp gör att det stramar ordentligt, känns som muskeln typ har dragit ihop sig. Provade lite chins och andra övningar och det drar rätt ordentligt då också..

Jag antar det är svårt att säga vad det är för något när man inte kan klämma och känna, men är detta något vanligt vid över-/felbelastning (haft en väldigt tung period med mycket volym)?

Låter det som något man kan massera så det lossnar? Eller är det något man vilar bort?

Joe Hardgainer
2017-09-14, 09:21
Är du osäker. Uppsök fysio.

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

Mickee
2017-09-14, 09:30
Är du osäker. Uppsök fysio.

Det har jag, men fick inte tid innan om 2 veckor så kollar här först om det är något man kan göra så länge.

Joe Hardgainer
2017-09-14, 09:41
Det har jag, men fick inte tid innan om 2 veckor så kollar här först om det är något man kan göra så länge.

Som sagt. Svårt att säga förrän du har blivit undersökt och bedömd. En 2 veckors NSAID kur är aldrig fel.

Sheogorath
2017-09-14, 12:17
Har muskeln blivit deformerad kan du i princip anta att du fått en större muskelbristning.

Mickee
2017-09-14, 12:38
Har muskeln blivit deformerad kan du i princip anta att du fått en större muskelbristning.

Ja det låter rimligt.

Känns som sagt som en klump, typ 5x3 cm stor.
Ser ut som man går runt och spänner bröstet hela tiden.

Om vi skulle anta att det är det, kan man underlätta något innan man har fått kollat upp det och bekräftat?

Voltaren? Liniment? Väldigt lätt träning för att få in blod i muskeln? Total vila?

mattilainen
2017-09-14, 12:54
låter som en ruptur, kanske partiell?

Sheogorath
2017-09-14, 13:10
Ja det låter rimligt.

Känns som sagt som en klump, typ 5x3 cm stor.
Ser ut som man går runt och spänner bröstet hela tiden.

Om vi skulle anta att det är det, kan man underlätta något innan man har fått kollat upp det och bekräftat?

Voltaren? Liniment? Väldigt lätt träning för att få in blod i muskeln? Total vila?

Undvik alla smärtsamma aktiviteter men träna gärna runt skadan för att, som du säger ha bra blodgenomströmning. Överhuvudtaget är rörelse bra men aldrig rörelser som gör ont, när det är en muskelbristning.