handdator

Visa fullständig version : Övertränar jag överkroppen?


coloz
2017-09-11, 19:41
Tränar just nu såhär och känner inga dåliga effekter av träningen eller nåt men känns som att jag tränar lite för många set/vecka... 21 år gammal.

Mån: Bröst, triceps, axlar (PRESS)
Tis: Rygg, biceps (DRAG)
Ons: Vila
Tors: Ben
Fredag: Bröst, triceps, axlar (PRESS)
Lör: Rygg biceps (DRAG)
Sön: vila

Vet att jag kanske borde träna benen lite mer i förhållande till hur mkt jag tränar överkroppen. Men är nöjd med benen.

Ett vanligt presspass ser ut som följande

Lutande hantelpress 5 set till fail
Axelpress 5 set till fail
Dips 5 set till fail
Flyesmaskin 4 set
Tricepskabel 4 set
Hantellyft åt sidan 4 set

Ett vanligt dragpass

Chins 5 set till fail
Sittande rodd kabel 5 set till fail
Hantelrodd 5 set
Latsdrag 4 set
Random ryggmaskin 3 set
Bicepscurl 5 set

Kaukasuskokosnöt
2017-09-11, 20:01
Svårt att avgöra! Beror på vad din kropp är van med. Går du från att inte träna alls till att börja med detta är skaderisken stor, men har du några års kontinuerlig träning i ryggsäcken är det ingen fara.

A och O är att lära sig att lyssna på sin kropp. Det är bara du själv som kan avgöra om du har ork eller ej.

Laksen
2017-09-11, 20:03
Om du verkligen kör 15 set per pass till fail så övertränar du antagligen, det blir 30 set till fail per vecka. Också om du klarar av det finns det absolut ingen orsak att köra så många set till fail.

dodie
2017-09-12, 14:31
Du kör ett upplägg väldigt likt mitt, jag kör dock mer armar, lite mer press. Men ungefär lika mycket rygg. Kör på! :)

Överträning handlar dock om mer än bara träning. Sömn, mat, stress, relation, ångest, jobb osv kan påverka det negativt.

DiktatorN
2017-09-12, 16:44
Nej men däremot så undertränar du benen så det står härliga till.

smerk
2017-09-12, 17:06
Jag skulle säga 1-2 färre set per övning för bröst och rygg och dubbla mängden set för armar och mellersta axlar

Honken
2017-09-12, 23:47
~30 arbetsset till failure för varje muskelgrupp, varje vecka, år in, år ut? Jesus christ.

ARMSTARK
2017-09-13, 09:29
Det beror på om du kör 5-6 reps till fail eller 30 reps, tunga vikter sliter mer på nervsystemet och leder garanterat till överträning om du kör så varje set varje pass. Den här diskussionen fördes i en annan tråd förra veckan, minns inte vilken dock.