handdator

Visa fullständig version : En liten uppdatering


Baan
2017-09-10, 18:03
Jag har dem senaste åren inte haft något jätteintresse att hålla mig ā jour om vilka kosttillskott är "bäst" för stunden, delvis kanske att träningen tagit mindre plats. Men för att ändå känna att jag optimerar tillskotten något har jag några frågor:

1. Är det tillbaks till vassle som gäller som "optimalt" träningsprotein? Det verkar så i forumet. Har använt div. EAA själv i samband med träning och tänkte att jag byter tillbaka om mjölk ändå är det bästa.

2. Om man nu ska ta vassle när man tränar, vad ska man ha EAA till? Som tillskott när man vill hålla nere kalorierna och vid periodisk fasta? Eller inga skäl alls?

3. Är det fortfarande mjölkprotein/kasein-varianter som gäller som mellanmåls och nattprotein eller är något annat bättre idag?

4. När det gäller övriga tillskott har jag en uppfattning att det som funkar (till någon grad) är kreatin, betaalanin och koffein. Har jag missat något?

King Grub
2017-09-10, 18:17
1. Vassleprotein är bäst.

2. Ja, om man har väldigt ont om kaloriplats.

3. Vassleprotein är och har varit bättre som mellanmålsprotein, om det inte går extremt lång tid mellan större måltider. Du har redan tillgång till långsamt protein från dessa måltider. Kasein på kvällen. Om vi pratar bara om proteinpulver, annars är allt vanligt matprotein lika bra eller bättre. Äggproteinpulver också, men det är dyrare och smakar sämre.

4. HMB, kanske. Omega 3 och vitamin D kan fylla sin funktion, men är inte direkt träningsrelaterat.

Baan
2017-09-10, 22:35
Tack för ett bra svar!

Apropå trean, jag har haft Body Science Casein som mellanmål- och nattprotein - skulle det alltså vara bättre med rent vassle där, förutom som nattprotein? Kanske överkurs och att det ev. mest ger mer för plånboken, då jag antar att vasslekoncentrat fortfarande tillhör dem billigaste proteinsorterna?

Klein
2017-09-11, 03:51
Inget nytt under solen:

http://www.byggamusklersnabbt.se/kosttillskott/de-10-basta-lagliga-kosttillskotten-for-att-bygga-muskler/

Prost
2017-09-11, 09:36
4. Ashwagandha möjligen.

smerk
2017-09-11, 12:18
Finns det nån ''regel'' gällande EAA bruk för maximal effektivitet? Det jag syftar på är om det är som med vassle att kroppen bara bara utnyttja X antal gram vassle till muskeluppbyggning vid fastande tillstånd?

King Grub
2017-09-11, 12:26
10 gram. 20 gram efter helkroppspass. Mer än 10 gram vid andra tillfällen ger ingen extra effekt annat än hos gamla. Där kan man dubbla dosen.

Beemel
2017-09-11, 12:44
10 gram. 20 gram efter helkroppspass. Mer än 10 gram vid andra tillfällen ger ingen extra effekt annat än hos gamla. Där kan man dubbla dosen.

Vart går, i detta fallet åldersgränsen för "gamla"?

King Grub
2017-09-11, 12:46
65-70 någonstans.

Aryt
2017-09-11, 12:56
Tack för ett bra svar!

Apropå trean, jag har haft Body Science Casein som mellanmål- och nattprotein - skulle det alltså vara bättre med rent vassle där, förutom som nattprotein? Kanske överkurs och att det ev. mest ger mer för plånboken, då jag antar att vasslekoncentrat fortfarande tillhör dem billigaste proteinsorterna?

Det blir snabbt stora mängder kalcium om du äter kasein.
Bodyscience casein innehåller kring 2000 mg per 100 g att jämföra med en gräns kring 2500 mg som "säker".

Baan
2017-09-12, 18:40
Det blir snabbt stora mängder kalcium om du äter kasein.
Bodyscience casein innehåller kring 2000 mg per 100 g att jämföra med en gräns kring 2500 mg som "säker".

Hm, ja... ser attt det blir nästan täckt dagsbehov av en jäkla shake. Även om jag byter ut en kasein mot vassle och bara tar kasein på kvällen blir det en del över dagsbehovet. Snittar ca halvkg kvarg om dagen med. Kanske bäst att skippa kaseinet helt och bara ta vanligt vassle?

Jag antar att kalcium finns i alla vassle/kasein-pulver oavsett prisklass?

King Grub
2017-09-12, 18:42
Inte mycket alls i vassle.

Baan
2017-09-12, 21:50
Nej, det är betydligt bättre. En höftning är att två proteindrinkar och ett halvkg kvarg motsvarar ungefär dagsbehovet. Nu är jag nog uppe i det dubbla och har varit länge.