handdator

Visa fullständig version : Tycker du detta stämmer kring jobb och hobby?


FrankNewton
2017-09-09, 18:43
Tycker du detta stämmer kring jobb och hobby? Det var någon här på forumet som skrev något som gav mig en ordentlig tankeställare kring karriär och arbete.

Folk säger ju hela tiden: Jobba med det du gillar/älskar... Då tänker jag: Jo det stämmer, det låter klokt.

Men när jag såg en användare här på forumet skrev: När en hobby//ett intresse blir en påtvingad vardag så tappar man lusten till det//intresset dör.

Det är så jävla sant, det finns säkert roliga jobb till en början MEN när vilken hobby som helst//roligt arbete blir en påtvingad vardag så dör intresset.

Vad tror ni? Tycker ni det är sant också?

King Grub
2017-09-09, 19:03
"Jobb" är när man får betalt för att göra något man inte skulle gjort frivilligt. ;)

baktung
2017-09-09, 19:14
Jag håller nog med. Det finns inget jag skulle vilja jobba med förutom att sköta min egen träning och rå om mig själv.

xan
2017-09-09, 19:18
Beror väl helt på hur starkt intresset är. Vissa kan syssla med samma saker i hela deras liv och aldrig tröttna, andra förbrukar sina intressen snabbt och vill göra nytt. Man har inget val än att helt enkelt följa hjärtat och hoppas att man har möjligheten att sedan byta om gnistan försvinner.

trädgårdsmöbel
2017-09-09, 19:36
Det finns ju dem som kan ägna en hobby lika mycket tid som de arbetar/skulle arbetat. 40h/vecka datorspelande tex. Visst, de måste ju inte utan gör det ändå, men hade dessa timmar blivit tråkigare för dem av att få betalt? (Mer än marginellt pga. kravet då)

FrankNewton
2017-09-09, 19:53
Det finns ju dem som kan ägna en hobby lika mycket tid som de arbetar/skulle arbetat. 40h/vecka datorspelande tex. Visst, de måste ju inte utan gör det ändå, men hade dessa timmar blivit tråkigare för dem av att få betalt? (Mer än marginellt pga. kravet då)
Det är ju när man blir tvingad till ett speciellt schema som intresset dör.

xan
2017-09-09, 19:59
Det är ju när man blir tvingad till ett speciellt schema som intresset dör.

Det är nog långa arbetsdagar som är problemet. Det är få personer som är så intresserade av en enskild aktivitet att dom vill syssla med det 8 timmar per dag. Optimalt vore ju om man hade ett så högavlönat jobb att man kunde jobba halvtid och fortfarande ha gott om pengar.

Frågenarkomanen
2017-09-09, 20:39
Sheogorath skrev nyss i någon sjukgymnasttråd att han väljer att slippa söndagsångesten framför en något fetare månatlig inkomst - vilket antyder att det inte är jobbigt att gå till jobbet.

Dreas
2017-09-09, 20:52
Jag håller helt med! Mitt största intresse var under stor del av uppväxten datorer, inte bara spela utan plocka, testa och allt möjligt. Sen jag började jobba med datorer och spenderar 8 timmar framför en varje dag så vill jag bara att min egna dator ska fungera. Inget krångel, inget pill. Tur att träning och kost är kul att läsa om. Hade funderingar på att inrikta mig på kroppen när jag skulle plugga vidare, känns bra att inte ha valt den inriktningen då jag tror att jag hade dödat mitt intresse.

Yes
2017-09-09, 22:42
Nej, det beror helt enkelt på. Om det ska funka med hobbyn som yrke måste det vara under rätt förutsättningar. Ofta faller det roliga bort när det känns påtvingat, men det är också för att det roliga ändras till tråk.

Tycker du det är roligt att rita? Toppen! Vad säger du om att rita träd, buskar och stenar minst 8 timmar om dagen i 5 år? Är du fortfarande sugen på det?

Om du instället får mycket mer frihet med möjlighet att nära din kreativitet, hade du varit mer sugen då?

Yes
2017-09-09, 22:51
Jag håller helt med! Mitt största intresse var under stor del av uppväxten datorer, inte bara spela utan plocka, testa och allt möjligt. Sen jag började jobba med datorer och spenderar 8 timmar framför en varje dag så vill jag bara att min egna dator ska fungera. Inget krångel, inget pill. Tur att träning och kost är kul att läsa om. Hade funderingar på att inrikta mig på kroppen när jag skulle plugga vidare, känns bra att inte ha valt den inriktningen då jag tror att jag hade dödat mitt intresse.
Det här är ett exempel på temat jag nämnde. Jag älskar också datorer men det jag tycker är roligt är inte nödvändigtvis samma sak som jag kan få betalt för.
Jag vill inte programmera varje dag eller administrera system. Vill inte sitta med support eller sälja saker. Och så vidare...
Men, det hade varit coolt att jobba på Xerox gamla elefantkyrkogård. Du vet, stället där Apple och Microsoft shoppade idéer (och kompetens) när de bland annat introducerade GUI;et. Det hade aldrig kunnat bli tråkigt.

Klein
2017-09-09, 23:42
Om jag varit ungkarl så skulle jag då hellre ha min hobby som jobb än att ge 40 timmar i veckan av mitt liv till något som jag bara gör för pengarna. Om man har familj så har man ju inte mycket till val om man inte har så osannolik tur att hobbyn drar in rejält med deg.

baktung
2017-09-10, 00:04
Nej, det beror helt enkelt på. Om det ska funka med hobbyn som yrke måste det vara under rätt förutsättningar. Ofta faller det roliga bort när det känns påtvingat, men det är också för att det roliga ändras till tråk.

Tycker du det är roligt att rita? Toppen! Vad säger du om att rita träd, buskar och stenar minst 8 timmar om dagen i 5 år? Är du fortfarande sugen på det?

Om du instället får mycket mer frihet med möjlighet att nära din kreativitet, hade du varit mer sugen då?

Det förutsätter nog att man får maximal frihet. Så fort någon ska inskränka denna frihet på ett eller annat sätt blir det nog tråkigt i längden.

En konstnär får rita vad han vill så länge han bara ritar med oljefärger. Tänk om han ledsnar på olja efter ett tag och vill testa något annat?

Du blir anställd som porrstjärna men alla motspelare ser ungefär likadana ut med jättelika silikonbröst, och är i ungefär samma ålder. Hur länge skulle det vara intressant?

Eller säg att jag skulle få möjlighet att vara kroppsbyggare på heltid bara så länge jag följde ett visst träningsschema? Skulle inte alls passa mig, även om jag sannolikt skulle tacka ja till jobbet. :D

Minikubik
2017-09-10, 05:15
Mitt jobb är stundtals min hobby. Ibland kör jag något projekt som väcker lusten i mig och jag spenderar utan problem hela kvällarna åt att läsa på, lära mig, fundera, för att på dagarna njuta av vad jag gör. Detta går över och grå tristess infinner sig. Eller intressanta projekt men som jag gjort så många gånger att det inte är kul osv osv tror det är få förunnat att få älska sitt jobb alla dagar i veckan oavsett vad man jobbar med. Men är dom bra dagarna fler än dom dåliga, och dom dåliga ändå känns rätt okej så tror jag man hittat ganska rätt

Hanse
2017-09-10, 06:35
I mitt jobb får jag ofta sitta och läsa om något som även är ett av mina intressen. Dvs jobbet blir då extra intressant och detta läsande i ämnet sker även på min obetalda fritid.
Det primära med jobbet är att få en försörjning. Men eftersom man spenderar en hel del tid på jobbet så är det (i alla fall för mig) viktigt att trivas där och ha kul.
Vad som gör ett jobb trivsamt och kul är individuellt.
Träningen som är min stora hobby och tar upp en stor del av min fritid skulle jag inte vilja jobba med.
Jag jobbar bara 40 timmar i veckan men skulle gärna korta ner tiden något.

laham
2017-09-10, 07:29
Man jobbar för att tjäna pengar oavsett om man gillar det eller inte. Du jobbar för att försörja dig själv, din familj osv. Vissa är lyckligt lottade och tjänar pengar på sitt drömyrke / hobby andra får ta vilket jobb som helst som ligger öppet framför dem.

Här i Sverige kan du överleva på soc om du väljer att inte jobba, men i andra länder måste du jobba för din överlevnad.

Jag själv trivs på mitt jobb, men Jag har valt att starta eget och hoppas kunna försörja mig en dag på det jag älskar att göra och jag vet innerst inne att jag aldrig kommer tröttna på det :)

Hanse
2017-09-10, 07:57
Här i Sverige kan du överleva på soc om du väljer att inte jobba, men i andra länder måste du jobba för din överlevnad.
)

Lite ot men. Alla civilicerade länder har någon form av försörjningsstöd. Folk som är arbetslösa ligger inte och dör av svält på gatorna. Sverige har kanske störst andel av sin befolkning i arbete av alla länder i världen. Jag har ALDRIG träffat en person som valt försörjningsstöd framför arbete. Tror inte det är så vanligt förekommande. Möjligtvis en och annan lågutbildad lat ung man på landsorten.

xan
2017-09-10, 10:18
Jag har ALDRIG träffat en person som valt försörjningsstöd framför arbete. Tror inte det är så vanligt förekommande. Möjligtvis en och annan lågutbildad lat ung man på landsorten.

Lär vara väldigt ovanligt ja, men jag har bott i samma lägenhet som en 60-årig konstnär som under hela sitt liv levt på bidrag istället för att arbeta, eftersom att han ansåg att man "Har rätt att göra det man älskar." :rolleyes:

Hövdingen
2017-09-10, 10:34
Nja, det verkar inte stämma för fotbollsproffs i a f. Har aldrig hört talas om ett proffs som lagt av p g a bristande motivation.

Vinter
2017-09-10, 10:34
Lär vara väldigt ovanligt ja, men jag har bott i samma lägenhet som en 60-årig konstnär som under hela sitt liv levt på bidrag istället för att arbeta, eftersom att han ansåg att man "Har rätt att göra det man älskar." :rolleyes:

68 rörelsen, vilken Succé för Sverige.

Bärsärk
2017-09-10, 10:45
Jag skulle hellre satsa på ett yrke där man får ut så mycket som möjligt av sin fritid på, dvs ett yrke där man mår bra och håller sig frisk.

Sen får man göra något roligt på sin fritid istället.

spoon
2017-09-10, 10:58
Jag håller med i påståendet. Många som mekade som unga slutade med det när dom blev mekaniker.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

StarkaUlf
2017-09-10, 11:01
Nja, det verkar inte stämma för fotbollsproffs i a f. Har aldrig hört talas om ett proffs som lagt av p g a bristande motivation.

Jag tycker att det verkar finnas gott om proffs som gör det.

Hövdingen
2017-09-10, 11:09
Jag tycker att det verkar finnas gott om proffs som gör det.

Typ?

Vinter
2017-09-10, 11:15
Vill man bara jobba 8h dagligen sedan göra annat, och nöjer sig med ett "jobb" för att tjäna pengar till uppehälle. Så är det smart att satsa 1-3 år på disciplinerade studier till ett yrke där det finns framtidsmöjligheter.
Gör man det i ett bristyrke som betalar bra, kan man ofta klara sig på deltid om man vill.

Klart värt det.
För övrigt, börja pensionsspara innan det blir för sent.

FrankNewton
2017-09-10, 11:16
Nja, det verkar inte stämma för fotbollsproffs i a f. Har aldrig hört talas om ett proffs som lagt av p g a bristande motivation.
Skillnaden är att de tjänar miljoner per år.

r3mpuh
2017-09-10, 11:21
Varför skulle man någonsin utföra en meningslös uppgift? :confused:

Hövdingen
2017-09-10, 11:37
Skillnaden är att de tjänar miljoner per år.

Så du menar att de spelar bara för pengarna? I sådana fall skulle de nog inte spela i landslaget med tanke på hur lite de får för det. Många fortsätter dessutom spela på lägre nivå efter karriären, typ gratis eller för småpengar.

Det är skitsnack att en tröttnar på sitt intresse bara för att det blir ett yrke. Verkar GW tröttnat på kriminologi? Har Dawkins tröttnat på vetenskap?

spoon
2017-09-10, 11:40
Varför skulle man någonsin utföra en meningslös uppgift? :confused:För lön.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

spoon
2017-09-10, 11:43
Det beror väl på hur mycket man gillar sin hobby. Kan man tänka sig att göra sin hobby 24/7 eller kanske bara några timmar om dagen? Mättar man intresset för hobbyn genom att jobba med det

Skickat från min D5803 via Tapatalk

xan
2017-09-10, 12:05
Nja, det verkar inte stämma för fotbollsproffs i a f. Har aldrig hört talas om ett proffs som lagt av p g a bristande motivation.

Dom flesta avdankade stjärnor hade lätt kunnat söka sig till något professionellt lag på lägre nivå och fortfarande tjäna bra med pengar, men många ser inte glädjen i det längre och slutar.

Alexton
2017-09-10, 12:20
En smula kanske. Mitt intresse för att bestiga berg och bergsklättring har minskat. Men detta kan delvis bero på att jag får min "fix" genom jobbet.
Drar iväg 3 veckor till Valloire och gör precis detta imorgon, när jag kommer tillbaka så är det sista jag vill se ett berg.
Däremot älskar jag fortfarande att utforska, vandra och campa. Mer tid över till detta då jag ändå får klättring gratis.

StarkaUlf
2017-09-10, 12:48
Typ?

Ska jag rabbla upp personer menar du?

Det är många som slutar pga bristande motivation när dom lätt hade kunnat fortsätta spela i flera år till och tjäna bra med pengar (miljontals kronor). Om än kanske inte på den absoluta toppnivån men strax under.

Fotbollsproffs, hockeyproffs, friidrottare, basketspelare, amerikanska fotbollsspelare, golfspelare, tennisspelare osv.

Har du tjänat 50 miljoner så kanske du inte har motivationen att lägga ner den tid som behövs för att tjäna några miljoner till när du har utfört samma sport i 25-30 år. Det är ju inte så att dom kan ligga på latsidan utan det krävs fortfarande mycket för att ligga på den nivån.

Hövdingen
2017-09-10, 12:57
Ska jag rabbla upp personer menar du?

Det är många som slutar pga bristande motivation när dom lätt hade kunnat fortsätta spela i flera år till och tjäna bra med pengar (miljontals kronor). Om än kanske inte på den absoluta toppnivån men strax under.

Det är många alltså. Men du känner inte till någon av dem?

Magnus N
2017-09-10, 12:59
Det är många alltså. Men du känner inte till någon av dem?

Kim Ekdal de Rietz lade av pga bristande motivation t.ex

StarkaUlf
2017-09-10, 13:21
Det är många alltså. Men du känner inte till någon av dem?

Jag blir sällan irriterad på detta forum, men är du på riktig? En stor del av fotbolls och hockeyproffsen som kommer upp i åldern slutar på grund av bristande motivation. Dom är inte redo att lägga ner den tid som krävs för att fortsätta spela som proffs och dra in några miljoner till. Du vet väl att det finns mer än typ 100 spelare?

Många av dom hade kunnat gå till sämre ligor och tjäna bra med pengar, men dom slutar istället.

Kim Ekdal de Rietz lade av pga bristande motivation t.ex

Där har vi en. Och han var på sin absoluta topp av karriären.

Usain Bolt.

"– Om man tappar motivationen att träna så är det bättre att sluta före man börjar förlora lopp och skämma ut sig."

Marshawn Lynch (Har dock börjat om igen)

Wladimir Klitschko

Dominik Hasek

John Urschel

Peter Schmeichel

Ai Miyazato

Antonio Cassano

Jaap Stam

Landon Donovan

Mikael Nilsson

Sofia Arvidsson

xan
2017-09-10, 13:23
Det är många alltså. Men du känner inte till någon av dem?

Är det verkligen så svårt att föreställa sig att en atlet eller vem som helst lägger av pga bristande motivation? :confused:

StarkaUlf
2017-09-10, 13:35
Vi kan väl säga som så att en hel hög med spelare från t.ex Premier league hade kunnat fara till Asien och fortsätta spela några år för att dra in herrans många miljoner men lägger av istället då dom inte orkar lägga ner den tid som krävs. Dom är less helt enkelt och dom har redan tjänat tillräckligt. Och då pratar jag inte om stjärnspelarna i lagen.

Sen finns det dom som fortsätter spela enbart pga det är deras jobb. Dom tycker inte att det är roligt längre, men dom kan inget annat så dom slutar inte.

Hövdingen
2017-09-10, 13:54
Jag blir sällan irriterad på detta forum, men är du på riktig? En stor del av fotbolls och hockeyproffsen som kommer upp i åldern slutar på grund av bristande motivation. Dom är inte redo att lägga ner den tid som krävs för att fortsätta spela som proffs och dra in några miljoner till. Du vet väl att det finns mer än typ 100 spelare?

Många av dom hade kunnat gå till sämre ligor och tjäna bra med pengar, men dom slutar istället.



Där har vi en. Och han var på sin absoluta topp av karriären.

Usain Bolt.

"– Om man tappar motivationen att träna så är det bättre att sluta före man börjar förlora lopp och skämma ut sig."

Marshawn Lynch (Har dock börjat om igen)

Wladimir Klitschko

Dominik Hasek

John Urschel

Peter Schmeichel

Ai Miyazato

Antonio Cassano

Jaap Stam

Landon Donovan

Mikael Nilsson

Sofia Arvidsson

Bra exempel. Ska vi titta på några. Dominik Hasek la av som 46 åring. Schmeichel la av vid 40. Stam, Donovan och Cassano la av vid ca 35, typ då de flesta lägger av för att kroppen inte är i samma skick som förr.

Det är du som inte fattar vad diskussionen handlar om. Jag pratar om inte om avdankade stjärnor, det är rätt naturligt att lägga av när man inte längre kan prestera på toppnivå. Jag pratar om personer som kanske är på toppen av sin karriär men ändå lägger av. Och jag pratade om fotboll.

Björn Borg är ett exempel, han la av vid 26.

Hövdingen
2017-09-10, 13:56
Är det verkligen så svårt att föreställa sig att en atlet eller vem som helst lägger av pga bristande motivation? :confused:

Ja om denne är på toppen av karriären.

StarkaUlf
2017-09-10, 13:58
Jag pratar om personer som kanske är på toppen av sin karriär men ändå lägger av. Och jag pratade om fotboll.

Björn Borg är ett exempel, han la av vid 26.

Då kanske du ska skriva det. Eller måste man vara på toppen av sin förmåga/karriär för att räknas som proffs enligt dig?

Nja, det verkar inte stämma för fotbollsproffs i a f. Har aldrig hört talas om ett proffs som lagt av p g a bristande motivation.

Vi har bara svarat på det du skrev.

xan
2017-09-10, 13:59
Ja om denne är på toppen av karriären.

Hur ska man vara på topp i karriären om man inte ens har motivation som drivkraft? Spelar man på den nivån och inte verkligen älskar det man gör så kommer man prestera skit och få sparken.

Hövdingen
2017-09-10, 14:34
Då kanske du ska skriva det. Eller måste man vara på toppen av sin förmåga/karriär för att räknas som proffs enligt dig?

Vi har bara svarat på det du skrev.

Man bör kunna skilja på en spelare som går i pension och en som lägger av p g a bristande motivation.

Hur ska man vara på topp i karriären om man inte ens har motivation som drivkraft? Spelar man på den nivån och inte verkligen älskar det man gör så kommer man prestera skit och få sparken.

Vad har det med det jag skrev att göra?

StarkaUlf
2017-09-10, 14:38
Man bör kunna skilja på en spelare som går i pension och en som lägger av p g a bristande motivation.


Men förmodligen går väldigt många spelare i pension just för att dom saknar motivationen att fortsätta träna dag ut och dag in. Trots att det skulle resultera i några miljoner extra om dom bara valde en annan klubb.

Medellönen i andradivisionen i England var t.ex ~3,5 miljoner/år för två år sedan.

I tredjedivisionen så låg den på lite under miljonen. En halv miljon i fjärdedivisionen.


Nåväl, nog om det ^^ Eym out.

xan
2017-09-10, 17:41
Björn Borg är ett exempel, han la av vid 26.

Ok, så vad är det vi diskuterar? Att sluta när man är på topp pga bristande motivation går endast i vissa sporter, men inte fotboll?

Hövdingen
2017-09-10, 18:23
Men förmodligen går väldigt många spelare i pension just för att dom saknar motivationen att fortsätta träna dag ut och dag in. Trots att det skulle resultera i några miljoner extra om dom bara valde en annan klubb.

Medellönen i andradivisionen i England var t.ex ~3,5 miljoner/år för två år sedan.

I tredjedivisionen så låg den på lite under miljonen. En halv miljon i fjärdedivisionen.


Nåväl, nog om det ^^ Eym out.

Nja, de flesta pensionerar sig för att de inte kan göra samma saker som de kunde för några år sedan. Man kanske inte platsar längre och klubbar brukar inte förlänga med sådana spelare. Man kanske inte heller är så sugen på att spela för 5000 åskådare när man är van att spela för 50000.

Ok, så vad är det vi diskuterar? Att sluta när man är på topp pga bristande motivation går endast i vissa sporter, men inte fotboll?

Jag pratade om fotboll eftersom det är den enda sport jag är insatt i. Jag vet inte hur det ser ut i andra sporter.