handdator

Visa fullständig version : Starkare av att bli tyngre?


PKtarzan
2017-09-08, 22:07
Varför blir man starkare av att gå upp i vikt? Säg att man går upp 10kg i vikt, givetvis kommer dessa kilon ju inte vara enbart muskler (om man inte är helt grön till träning) Men oftast blir iaf de flesta avsevärt mycket starkare av den extra vikten på kroppen. Vad beror detta primärt på? Mer gynsamma vinklar? Helt enkelt en stabilare kropp?

Bob90
2017-09-08, 22:13
Alltså det beror ju helt på övningen. Fördel med extra vikt kan tex vara minskat ROM och "rörlighet", men det kan vara en nackdel i tex ryck/stöt och definitivt i kroppsviktsövningar.

PKtarzan
2017-09-08, 22:24
Alltså det beror ju helt på övningen. Fördel med extra vikt kan tex vara minskat ROM och "rörlighet", men det kan vara en nackdel i tex ryck/stöt och definitivt i kroppsviktsövningar.

Absolut! Menar primärt i skivstångsövningar, typ böj och mark

Frågenarkomanen
2017-09-08, 23:40
Ja, det blir man.

Om jag äter mig fet utan att träna så blir jag ungefär lika stark som en normalviktig person som tränar ordentligt, eller lite starkare t o m.

svenbanan
2017-09-09, 00:00
Man lägger på sig muskler mycket lättare ifall man ligger på ett redigt kaloriöverskott. Överskottet sitter sedan kvar runt magen och skvalpar. När man ledsnar på att vara fet så hamnar man på energiunderskott och blir av med det gamla överskottet. Men eftersom det också är svårt att behålla muskler vid energiunderskott så blir man även av med de muskler man lade på sig under överskottet.

Har man tur så blir man av med lite mindre muskler vid bantandet än man lade på sig under grisbulken.

Laksen
2017-09-09, 00:07
Ja blir vanligen starkare i mark då jag går ner i vikt, har dålig kroppsbyggnad för mark och magen blir lätt i vägen. I andra övningar har styrkeökningarna nog att göra med bättre vinklar och stabilitet. Lite extra vätska i musklerna hjälper mycket.

exevision
2017-09-09, 14:22
Man blir stabilare.

delta_mats
2017-09-09, 15:04
Man blir fetstark helt enkelt.