handdator

Visa fullständig version : Hur fungerar det med CSN om man hoppar av studier?


MartyL
2017-09-08, 15:08
Som jag pratade om i en tidigare tråd känner jag mig väldigt osäker om jag ska fortsätta på det högskoleprogram jag valt, jag tror att ett annat program (ingenjör) hade passat bättre för en tekniknörd som jag.

Jag har tagit CSN för 1 termin, dvs fram till jul någon gång om jag förstått rätt, jag har fått ut en utbetalning av 3, jag har läst på skolan i c:a 2 veckor.

Om jag avslutar mina studier nu, vad händer då, någon som vet? Hur många poäng måste jag då läsa in för att kunna få CSN nästa gång jag börjar studera?


mvh

Vinter
2017-09-08, 15:21
Som jag pratade om i en tidigare tråd känner jag mig väldigt osäker om jag ska fortsätta på det högskoleprogram jag valt, jag tror att ett annat program (ingenjör) hade passat bättre för en tekniknörd som jag.

Jag har tagit CSN för 1 termin, dvs fram till jul någon gång om jag förstått rätt, jag har fått ut en utbetalning av 3, jag har läst på skolan i c:a 2 veckor.

Om jag avslutar mina studier nu, vad händer då, någon som vet? Hur många poäng måste jag då läsa in för att kunna få CSN nästa gång jag börjar studera?


mvh

Du blir återbetalningsskyldig för alla pengar du fått som du inte fått betyg eller godkänt på en kurs. Dessutom mister du den tiden du studerat från din totala pott.

Vad du ska göra är att direkt återbetala hela beloppet och anmäla att du inte ska fortsätta. Då slipper du överraskningar i framtiden.

MartyL
2017-09-08, 15:29
Hittade detta på deras hemsida.

Lämna tillbaka pengar - undvik återkrav och resultatkrav
Om du kontaktar CSN inom 30 dagar efter utbetalningen kan du lämna tillbaka studiemedlen. På så sätt kan du senare slippa få ett återkrav om du fått pengar som du inte haft rätt till. Då slipper du också betala ränta på pengarna. De veckor som du lämnar tillbaka studiemedlen för räknar vi inte som använda. Det innebär att vi inte tar med dem när vi räknar hur många veckor du haft studiemedel. Vi prövar inte heller studieresultatet för de veckorna.

FrankNewton
2017-09-08, 15:32
Vilket program läser du just nu? Du behöver inte skriva lärosäte.

MartyL
2017-09-08, 15:34
jag läser till systemvetare