handdator

Visa fullständig version : Går det att jämföra? Lyssna på en föreläsning/seminarium/lektion och läsa själv?


FrankNewton
2017-09-08, 04:53
Att lyssna på någon och anteckna känns ganska lätt & inte särskilt ansträngande, göra så i 4h varje vardag känns som ingenting... Sedan pluggar man 4h/vardag självständigt... Kanske inte är så jobbigt att plugga på heltid ändå?

Jag måste testa hur som helst, vet inte om jag klarar av det.

ceejay
2017-09-08, 05:30
Det svåra är att faktiskt göra det då det blir lätt att tänka "äsch, jag behöver nog inte".
Eget ansvar är riktigt drygt ibland.

FrankNewton
2017-09-08, 05:43
Självstudierna är jobbigast, men hur jobbigt är det att sitta på en föreläsning/seminarium/lektion jämfört med att läsa själv?

Kan man enkelt börja plugga efter dessa 4h/vardagsföreläsningarna utan att känna sig psykiskt utmattad?

wintersnowdrift
2017-09-08, 07:34
Självstudierna är jobbigast, men hur jobbigt är det att sitta på en föreläsning/seminarium/lektion jämfört med att läsa själv?

Kan man enkelt börja plugga efter dessa 4h/vardagsföreläsningarna utan att känna sig psykiskt utmattad?

Det beror HELT på nivån på föreläsningen. Två timmar intensiv linjär algebra där du varannan minut ska hänga med i ett nytt matematiskt bevis är rätt ansträngande.

Diomedea exulans
2017-09-08, 07:55
Det beror HELT på nivån på föreläsningen. Två timmar intensiv linjär algebra där du varannan minut ska hänga med i ett nytt matematiskt bevis är rätt ansträngande.

Och på hur jobbigt det är att läsa. Vissa böcker fattar man inte ett skit av, andra flyter på som välskriven skönlitteratur.

Mental
2017-09-08, 08:19
Sedan beror det ju på HUR man lär sig.
Personligen behöver jag bearbeta material flera gånger för att det ska finnas kvar ett par månader senare när det är dags för tenta.
Så jag fick anteckna flitigt och sedan bearbeta anteckningarna. För mig fungerade följande bäst. Lyssna på föreläsning och anteckna mycket för hand. Renskriva på dator samma dag eller senast dagen efter. Konstruera frågeformuleringar/instuderingsfrågor eller flash cards från materialet. Plugga i grupp med andra, oftast lär jag mig själv bäst genom att förhöra/undervisa andra i ämnet. För mig är det mycket svårare att plugga ensam, jag presterar bäst i en grupp där många är engagerade och har olika infallsvinklar och man öppet kan resonera kring materialet.

Shqypnia
2017-09-08, 08:54
Problemet ligger väl i disciplinen, som redan nämnts tidigare. Eftersom jag visste att jag inte kommer att sitta hemma 2-4h och läsa böcker så stack jag till föreläsningarna. Hade vänner som kom väldigt sälan men klarade sig väl ändå.