handdator

Visa fullständig version : Sne i höften i bänkpress


svartakronan
2017-09-06, 15:58
Såg idag när jag filmade bänkpressen framifrån att min höft är helt sne. Har förut typ bara filmat bänkpressen från profil vinkel tisigare och inte sett det. Jag är ganska säker på att det kan vara detta som gjort att jag tidigare haft problem med vänster sida korsrygg.
Hur ska jag fixa det?

https://vimeo.com/232668558


Skickat från min iPhone med Tapatalk

erks
2017-09-06, 18:28
Börja med att kolla din rörlighet i höften och jämna ut eventuella skillnader.

svartakronan
2017-09-06, 19:35
Börja med att kolla din rörlighet i höften och jämna ut eventuella skillnader.



Tror du det är farligt om jag fortsätter bänka såhär?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Määng
2017-09-06, 21:53
Lite dålig vinkel men allt ser ut snett. Det ser inte ut som att du får ner bägge skulderbladen lika långt ner heller. Är ena axeln högre än andra när du ser i spegeln?

svartakronan
2017-09-07, 06:32
Lite dålig vinkel men allt ser ut snett. Det ser inte ut som att du får ner bägge skulderbladen lika långt ner heller. Är ena axeln högre än andra när du ser i spegeln?



Inte när jag bara står vanligt men när jag kör vissa övningar så åker höger axel lite högre upp.
Jag tror inte heller att jag får ner skulderbladen lika långt.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Chorizo
2017-09-07, 07:22
Ser ut som hela du ligger snett. Kanske smal och dålig bänk så du hamnar lite mer på en sida?

svartakronan
2017-09-07, 07:31
Ser ut som hela du ligger snett. Kanske smal och dålig bänk så du hamnar lite mer på en sida?



Den bänken är i det bredaste laget.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

exevision
2017-09-07, 07:56
För mig så var/är jag olika rörlig i höft, fotleder och axlar. Töja detta innan pressandet hjälper. Men lära sig placera fötterna lika och spänna upp sig korrekt, bestämt, hjälper mest. Iaf för mig.
Efter varje set kan du ta och titta på hur du har fötterna.

svartakronan
2017-09-07, 08:11
För mig så var/är jag olika rörlig i höft, fotleder och axlar. Töja detta innan pressandet hjälper. Men lära sig placera fötterna lika och spänna upp sig korrekt, bestämt, hjälper mest. Iaf för mig.
Efter varje set kan du ta och titta på hur du har fötterna.



Har du någon bra stretch för höften?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

skattefusk
2017-09-07, 08:42
YXu6M6axc1Y

svartakronan
2017-09-07, 13:07
Alltås någon kunnig som kan svara på detta.
Ser det riktigt illa ut? Så illa att jag borde abrupt sluta att bänka tungt tills jag rättat till? Eller kan jag fortsätta som vanligt och samtidigt försöka bli rakare?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

exevision
2017-09-07, 15:55
Alltås någon kunnig som kan svara på detta.
Ser det riktigt illa ut? Så illa att jag borde abrupt sluta att bänka tungt tills jag rättat till? Eller kan jag fortsätta som vanligt och samtidigt försöka bli rakare?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sen jag blivit rak eller i alla fall blivit mindre sned så mår min rygg och axlar bättre. Sen känner man sig starkare när det blir rätt. Sen kanske man inte ska begära att det alltid ska vara spikrakt. Kom även på att jag är rakare när jag har en lägre stångträff än vad jag först trodde var bra. Så du kanske ska prova det?

Määng
2017-09-07, 16:08
Det du bör göra innan du börjar stretcha och ändra stångplaceringar är att låta någon kunnig se på dig IRL.

svartakronan
2017-09-07, 16:41
Sen jag blivit rak eller i alla fall blivit mindre sned så mår min rygg och axlar bättre. Sen känner man sig starkare när det blir rätt. Sen kanske man inte ska begära att det alltid ska vara spikrakt. Kom även på att jag är rakare när jag har en lägre stångträff än vad jag först trodde var bra. Så du kanske ska prova det?



Hur blev du rakare?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svartakronan
2017-09-07, 18:35
Det kanske inte ens är höften som är sne, ifall axlarna är olika höjd så blir väl höften sne automatiskt bara att grundproblemet ligge ri axlarna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Chorizo
2017-09-07, 19:20
YXu6M6axc1Y

Klassisk brädseglare :D

Määng
2017-09-07, 20:24
Det kanske inte ens är höften som är sne, ifall axlarna är olika höjd så blir väl höften sne automatiskt bara att grundproblemet ligge ri axlarna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag var visuellt sned i axlarna och skulderbladen låg i olika höjd. Mitt problem kom från höften.

svartakronan
2017-09-07, 20:25
Jag var visuellt sned i axlarna och skulderbladen låg i olika höjd. Mitt problem kom från höften.



Okejdå, bara spekulerade.
Men kan ju prova att "rätta" till höften. Vad använde du dig av för övningar för det ändamålet? Man kan ju alltid prova.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Määng
2017-09-07, 20:26
Okejdå, bara spekulerade.
Men kan ju prova att "rätta" till höften. Vad använde du dig av för övningar för det ändamålet? Man kan ju alltid prova.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag gick till naprapat.

svartakronan
2017-09-07, 20:30
Jag gick till naprapat.



Gav han dig inga övningar som du skulle göra ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Määng
2017-09-07, 20:31
Gav han dig inga övningar som du skulle göra ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej.

exevision
2017-09-08, 10:41
Hur blev du rakare?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Töjde fotleder och höftböjare. Träna bröstryggen. Lägga sig rak på bänken. Du verkar vara sned redan innan du lägger dig. Du verkar spänna snett redan innan du lägger dig. Spänn upp dig där du ligger istället. Följ Rikards första variant på hur du spänner upp dig här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7684564&postcount=3

karlingen
2017-09-08, 15:29
Är din högre skinka större än din vänstra?

svartakronan
2017-09-08, 16:29
Är din högre skinka större än din vänstra?



Tvärtom faktiskt, har svårare med att spänna högra skinka med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

karlingen
2017-09-08, 16:34
Tvärtom faktiskt, har svårare med att spänna högra skinka med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Bra! (Eller ja, det är inte bra) jag tror jag vet vad du lider av.

Stretcha dina hip flexors och försök aktivera den svaga skinkan

svartakronan
2017-09-08, 16:35
Bra! (Eller ja, det är inte bra) jag tror jag vet vad du lider av.



Stretcha dina hip flexors och försök aktivera den svaga skinkan



Jaha okej. Kan alltid prova.
Hur stretchar jag hip flexors bäst?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

karlingen
2017-09-08, 16:53
Jaha okej. Kan alltid prova.
Hur stretchar jag hip flexors bäst?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

De här funkar bäst:

https://youtu.be/P87rvk7wIec

svartakronan
2017-09-10, 00:16
Jag har märkt att när jag till exempel sitter på toa så är alltid mitt högra knä lite längre fram än mitt vänstra, även om fötterna är exakt i linje med varandra, är det inte en indikator på att höften är sne?

Jag provade förresten det han sa i videon men svårt att säga om det hjälper efter endast en gång. Ska fortsätta göra det varje dag och se om det blir bättre.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ett Orm
2017-09-10, 00:55
Jag har märkt att när jag till exempel sitter på toa så är alltid mitt högra knä lite längre fram än mitt vänstra, även om fötterna är exakt i linje med varandra, är det inte en indikator på att höften är sne?

Jag provade förresten det han sa i videon men svårt att säga om det hjälper efter endast en gång. Ska fortsätta göra det varje dag och se om det blir bättre.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lider du av det? De flesta är inte helt symmetriska och är man inte det så kanske det inte är så smart alla gånger att forcera kroppen till att försöka bli det.

Här förklaras det bra varför man bör tänka sig för innan man börja bända och bryta.

watch?v=yNWDwE7-cS0&index=3&list=PLzrCE4Zx99kde4WZDFLh1_kQH5eCxtYnW

Ett Orm
2017-09-10, 01:15
Nope det där var ju inte alls rätt avsnitt..

Gör om gör rätt:

yNWDwE7-cS0

svartakronan
2017-09-10, 07:23
Lider du av det? De flesta är inte helt symmetriska och är man inte det så kanske det inte är så smart alla gånger att forcera kroppen till att försöka bli det.



Här förklaras det bra varför man bör tänka sig för innan man börja bända och bryta.



watch?v=yNWDwE7-cS0&index=3&list=PLzrCE4Zx99kde4WZDFLh1_kQH5eCxtYnW


Menar du att jag inte bör rätta till min höft?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svartakronan
2017-09-10, 07:40
https://imgur.com/Zb3wEli
Här tror jag att jag är rak....


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Järvskan
2017-09-10, 08:06
Högra axeln är högre än vänstra, om du jämför fingrarna och armbågarna.
Det är svårt att ge konkreta råd vad du kan göra när man inte undersökt dig, men jag skulle ha tagit en noggrannare titt på vänster ländrygg och höft för att se hur stel du var på den sidan jämfört med högra.

svartakronan
2017-09-10, 08:57
Högra axeln är högre än vänstra, om du jämför fingrarna och armbågarna.

Det är svårt att ge konkreta råd vad du kan göra när man inte undersökt dig, men jag skulle ha tagit en noggrannare titt på vänster ländrygg och höft för att se hur stel du var på den sidan jämfört med högra.



Får ta det med "min" naprapat nästa gång.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ett Orm
2017-09-10, 15:28
Menar du att jag inte bör rätta till min höft?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej. Jag menar att jag inte vet och inte du heller pga att vi inte vet vad det beror på.
Och är det inte något du faktiskt får problem av så bör kanske fokus ligga någon annanstans.

Anders The Peak
2017-09-10, 15:33
https://imgur.com/Zb3wEli
Här tror jag att jag är rak....


Skickat från min iPhone med Tapatalk

En normal kroppskonstruktion som du får lefva med och kompensera med att vinkeln i tex bänkpress blir något sned i både nedlyft och upplyft. Sluta att överanalysera och få en enklare vardag :)

svartakronan
2017-09-10, 17:06
En normal kroppskonstruktion som du får lefva med och kompensera med att vinkeln i tex bänkpress blir något sned i både nedlyft och upplyft. Sluta att överanalysera och få en enklare vardag :)



Men jag har haft problem med både ländrygg, stela skuldror, nacke och axlar. Just därför analyserar jag vad det kan bero på. Muskelknutorna på infraspinatus kommer tillbaka hela tiden, får ibland känningar i axeln med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk