handdator

Visa fullständig version : Min deff funkar ej


mTOK
2017-09-06, 13:36
Hej!


Jag har problem att hitta kost som är bra och kan ge mig maximalt under min deff jag ska starta inom kort.

Ska få i mig 2480 kcal per dag och av dessa behöver jag få i mig ca 270g protein 50g fett och resten fylla upp med kalorier.

Kan någon hjälpa mig hur en typisk dag kan se ut baserat på dessa macro, för jag får inte det att gå ihop :(.


Hoppas någon kan hjälpa mig!


//Vilsen

pepplez
2017-09-06, 13:53
Blir rätt trist mat på den där fördelningen. Mycket "rent protein" (proteinpulver) och "rena kolhydrater" (frukt, ris etc) annars kommer fettet sticka iväg. Jag siktar på 240 protein, 80 fett och kolhydrater upp till 3000 kcal men hamnar nästan alltid högre på fettet och då äter jag ändå rätt fettsnålt, jämfört med hur jag brukade äta iaf.

chfl
2017-09-06, 15:36
Varför just dessa siffror på protein och fett? Blir svårt att få till något som inte är till största del tillskott.

Snobbe
2017-09-07, 11:06
Vad är det i din deff som inte fungerar, låter inte ens som du försökt? 270g protein per dag kommer du få kämpa att få i dig oavsett om du bulkar eller deffar iaf. Varför ska du ha den mängden protein?

AlexGBG
2017-09-07, 12:55
Vad är det i din deff som inte fungerar, låter inte ens som du försökt? 270g protein per dag kommer du få kämpa att få i dig oavsett om du bulkar eller deffar iaf. Varför ska du ha den mängden protein?

270g är väl inte så farligt? Jag ligger just nu på 240g per dag och äter runt 2400 kcal per dag, får avstå från mina mittpådagen shakes samt även dra ner storleken på kvällsshaken för att inte ligga allt för högt.

I dagsläget dricker jag en shake på morgonen, och beroende på hur jag ligger till mellan 0 och 75g på kvällen.

En gissning; 3g protein/kg kv x 90kg = 270.

knooox
2017-09-07, 13:17
Man behöver väl knappast "kämpa" för att få i sig 270g? Så mycket är det ju ändå inte.

fysiokost
2017-09-07, 14:26
Hej!
Ska få i mig 2480 kcal per dag och av dessa behöver jag få i mig ca 270g protein 50g fett och resten fylla upp med kalorier.
//Vilsen

Jag ser personligen inte riktigt vitsen med att lägga sig på ett proteinintag som motsvarar närmare 45 % av totala energiintaget? Det tar bara onödig plats från annan mat och dess näringsämnen. 50 g fett är tvärtom onödigt lågt.

På 2500 Kcal skulle jag föreslå en fördelning mer likt 30/30/40 eller något i den stilen. Dvs, ~200 g protein, ~80 g fett och ~250 g kolhydrater.

AlexGBG
2017-09-07, 14:50
Jag ser personligen inte riktigt vitsen med att lägga sig på ett proteinintag som motsvarar närmare 45 % av totala energiintaget? Det tar bara onödig plats från annan mat och dess näringsämnen. 50 g fett är tvärtom onödigt lågt.

På 2500 Kcal skulle jag föreslå en fördelning mer likt 30/30/40 eller något i den stilen. Dvs, ~200 g protein, ~80 g fett och ~250 g kolhydrater.

Det är väl rätt väl visat att det kan finnas fördelar med att ligga på iaf. 3g protein per kg kroppsvikt, speciellt vid deff?

fysiokost
2017-09-07, 15:52
Det är väl rätt väl visat att det kan finnas fördelar med att ligga på iaf. 3g protein per kg kroppsvikt, speciellt vid deff?

"Väl visat" med 3 g tycker jag är att ta i - framförallt mängder högre än så - om vi inte snackar för en population med redan låg fettprocent och hög andel muskelmassa vill säga. Min uppfattning är att fallet inte är så här. Även om proteinet i sig inte utgör någon direkt nackdel riskerar det göra det indirekt i detta fall när det tar upp en väldigt stor andel av det dagliga energiintaget, dvs platsen för andra makronutrienter och näringsämnen blir lidande.

z_bumbi
2017-09-08, 11:13
Vad väger du och vad är målvikten?
Hur har du kommit fram till mängderna du vill få i dig?

mTOK
2017-09-08, 13:35
Vad väger du och vad är målvikten?
Hur har du kommit fram till mängderna du vill få i dig?

Jag har läst att bäst är att få i sig 2.5 - 3 g protein per kg och 0.5g fett per kg, därefter fylla upp resterande med kalorier, därav mina siffror.

Är detta fel ?

pepplez
2017-09-08, 13:42
Jag har läst att bäst är att få i sig 2.5 - 3 g protein per kg och 0.5g fett per kg, därefter fylla upp resterande med kalorier, därav mina siffror.

Är detta fel ?
Inte nödvändigtvis fel men förmodligen onödigt strikt.

mTOK
2017-09-08, 13:42
Jag ser personligen inte riktigt vitsen med att lägga sig på ett proteinintag som motsvarar närmare 45 % av totala energiintaget? Det tar bara onödig plats från annan mat och dess näringsämnen. 50 g fett är tvärtom onödigt lågt.

På 2500 Kcal skulle jag föreslå en fördelning mer likt 30/30/40 eller något i den stilen. Dvs, ~200 g protein, ~80 g fett och ~250 g kolhydrater.

Lyssnar gärna och tar till mig av ditt inlägg, men vill du vara vänlig och utveckla varför det är bättre att köra 30/30/40 än mitt upp lägg, tack.

pepplez
2017-09-08, 13:52
Lyssnar gärna och tar till mig av ditt inlägg, men vill du vara vänlig och utveckla varför det är bättre att köra 30/30/40 än mitt upp lägg, tack.

Haha, det han föreslår är ju en rätt normal fördelning skulle jag säga, som man dessutom kan upprätthålla med en kosthållning som inte innebär extrema restriktioner. Tycker snarare du ska förklara varför det skulle vara bättre med ditt förslag :)

1x0
2017-09-08, 16:52
Vad väger du?
Antar 90-100 kg. 2480 kcal, hur har du kommit fram till det? Har du vardagsaktivitet och tränar en del, låter det som ett saftigt kaloriunderskott.

3 gram protein xkg kv när en -1000kcalunderskott-deffar tycker jag är värt. Blir (som pepplez påpekat) tråkig mat för fett- och kolhydratsintaget blir lågt. (Om du inte har extremt hög energibalans kombinerat med låg kroppsvikt.)

Niemil
2017-09-08, 20:24
Igår lega jag på 2229 kcal med 272g proteiner.
Jag åt två ägg på morgonen, sedan 50g whey efter träningen. Sedan till lunch åt jag vanilj kvarg + proteinpudding mintchoklad som jag brukar äta på jobbet då det är simpelt, mättande, låg kalorier och ej lessnat på det än.
Sedan väl hemma åt jag proteinpannkaka och på kvällen testa frysa ner en blandning av kvarg, whey och dylikt.

När jag är hungrig hemma och ej vill maxa på med kalorier brukar jag nu senaste tiden äta isbergssallad+fetaost.

z_bumbi
2017-09-10, 16:12
Jag har läst att bäst är att få i sig 2.5 - 3 g protein per kg och 0.5g fett per kg, därefter fylla upp resterande med kalorier, därav mina siffror.

Är detta fel ?

Fylla upp med kolhydrater antar jag du menar och i så fall är det inte fel men det är bara ett sätt att göra det på.
Men vad väger du, vad är målvikten och hur kom du fram till siffran 2480 kcal?

mTOK
2017-09-12, 09:45
Fylla upp med kolhydrater antar jag du menar och i så fall är det inte fel men det är bara ett sätt att göra det på.
Men vad väger du, vad är målvikten och hur kom du fram till siffran 2480 kcal?


Jag väger 93kg.

Jag hittade en sida på nätet där man knappar in hur lång/ålder/vikt/aktivitetsnivå m.m sedan räknar den ut hur mycket bör få i mig varje dag. Därefter drog jag av 700kcal.