handdator

Visa fullständig version : Rehab axlar


Uffesmyg
2017-09-06, 06:24
Haft problem med vänster axel ett tag. Känns på två ställen - djupt innuti och mer ytligt.

Mer ytligt när jag rör armen mot bröstet då smärtar det mellan axel och nyckelben. Spec vid 180 grader då "kläms" det.
gör ont att sova på den sidan då jag upplever att något kläms.

djupa smärtan kommer när jag sträcker axeln i ytterläge. Känns när jag sträcker mig och ökar vid belastning Till exempel i en pressövning över huvudet

Rotatorkuffar / baksida axlar / roddar som gäller ? Tacksam för svar!!

Pepparspray
2017-09-06, 07:54
Sätta diagnos på internet är helt omöjligt men jag har haft mycket trubbel med axlar. Det som fungerat för mig är att:
Värma upp mycket innan träning med rotacuffar, pressar och latsdrag BAKOM nacken på en lagom lätt vikt för att öka rörligheten, använd en perfekt teknik. gör det ont, sänk vikten.

Häng i ett räcke/stång/whatever bli bekväm i hängande position.

Gör typ Windmills/turkish get-ups. Detta är i min mening någon sorts generell axel rehab/prehab som fungerat väldigt bra för mina extremt struliga samt opererade högeraxel. Mvh :)

Joe Hardgainer
2017-09-06, 08:15
Eller så går du till en fysio , blir korrekt undersökt och får en kvalificerad bedömning

Mvh

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

Uffesmyg
2017-09-06, 14:04
Eller så går du till en fysio , blir korrekt undersökt och får en kvalificerad bedömning

Mvh

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

Har gjort! Fick diagnosen inflammerad nyckelbensled och när jag frågade om jag hade inklämning i axeln fick jag svaret: ja

Kortisonspruta eller diflofenak 50mg som första åtgärd, valde diflofenak framför spruta. Ingen skillnad på 14 dagar smärtan försvann successivt efter 2-3 månader. gjort rotstorcuffsövningar dagligen sen dess men fortf smärta som beskrivs ovan. Därför jag ber om tips här / Ulf

Joe Hardgainer
2017-09-06, 14:08
Kortison kan provas för att underlätta fortsatt rehab. Dock oklart vad kortison gör med leden på sikt. Har ingen erfarenhet av att spruta unga axlar. Mest sprutat äldre med artrosaxlar där kirurgi inte är ett alternativ

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

Scratch89
2017-09-06, 14:40
Vad är det för övningar du har gjort? Att stå och rotera med armbågen längs med kroppen kan ju vara bra initiala övningar men om det är problem när du har armen lyft så är det ju där man får börja lägga krutet i rehabiliteringen.

Uffesmyg
2017-09-07, 11:17
Vad är det för övningar du har gjort? Att stå och rotera med armbågen längs med kroppen kan ju vara bra initiala övningar men om det är problem när du har armen lyft så är det ju där man får börja lägga krutet i rehabiliteringen.

Ja utåt och inåtrotartioner har jag fått i kabelmaskin.
Baksida axlar med hantlar.

För tillfället mest problem när jag sover, känns som det kläms mellan nyckelben och axel

Uffesmyg
2017-09-07, 14:22
Provade nyss med 1kg hantlar, I vänster får jag en djup känsla i axeln, i toppläget/ytterläget vid press. Gör inte jätteont som för några månader sen men den finns där. Högern känns jättefin. kan det va bra att träna rörlighet och lätta pressar med gummiband eller ska man undvika allt över huvudet?

Är fö målare så tacksam för hjälp då det är viktigt att vara hel i kroppen

Scratch89
2017-09-07, 22:36
Skulle du kunna lägga upp en film på hur du utför rörelsen?
Jag tycker också att man ska börja stegra träningen, inte nödvändigtvis med vikt utan med mer komplexa övningar. T.ex ståendes med armen rakt ut åt sidan och rotera där. Ofta behövs det ingen vikt alls om man ska göra det korrekt, utan sving och utan att kompensera med skuldran.

Anders The Peak
2017-09-09, 08:44
Provade nyss med 1kg hantlar, I vänster får jag en djup känsla i axeln, i toppläget/ytterläget vid press. Gör inte jätteont som för några månader sen men den finns där. Högern känns jättefin. kan det va bra att träna rörlighet och lätta pressar med gummiband eller ska man undvika allt över huvudet?

Är fö målare så tacksam för hjälp då det är viktigt att vara hel i kroppen

Målare och plattsättare får ofta AC-leds artos pga monotona repetitiva rörelser i arbetet oftast förvärras skadorna av gymträningen.

Det är bra att vara sjukskriven under den akuta fasen av inflammationen och vara försiktig över lång tid samt följa fysioterapeutens råd/behandling.

Uffesmyg
2017-09-09, 13:41
Målare och plattsättare får ofta AC-leds artos pga monotona repetitiva rörelser i arbetet oftast förvärras skadorna av gymträningen.

Det är bra att vara sjukskriven under den akuta fasen av inflammationen och vara försiktig över lång tid samt följa fysioterapeutens råd/behandling.

Är acleden samma som nyckelbensleden?

Scratch89
2017-09-10, 22:49
Är acleden samma som nyckelbensleden?

Ja precis! Den yttre leden mot axeln (inte den inre mot bröstbenet).