handdator

Visa fullständig version : Brutal styrka i vilken övning skapar kraftfullast Wow-reaktion hos er?-


Frågenarkomanen
2017-09-05, 19:19
Eftersom min förra poll blev kuppad och förintad långt innan den hade tjänat sitt syfte så does honor demand att jag gör en ny.

Om man ska imponera på er, och helt enkelt få er att känna mest Wow!-känslor, vilken övning ska man då vara brutalt stark i?

Jag hoppar över tyngdlyftningsövningarna av två skäl:
1. I den här tråden är det råstyrka som ska imponera, inte graciös teknik.
2. Ryck, stöt och särskilt enarmsvarianterna är så pass mycket coolare än vanliga gymövningar att de vinner alldeles för lätt.

Jag räknar upp övningarna i pollen efter hur högt upp -> ner. musklerna den stimulerar sitter. Ingen annan inbördes gradering finns.

För de stora muskelgrupperna är det för mig ganska självklart vilken övning som gäller, men gällande de små så tar jag den övning jag själv uppfattar som mest standard och klassisk.

Mike Hat
2017-09-05, 19:26
Militärpress garanterat. Något bestialt i att kunna lyfta sig själv över huvudet typ.

MasterChief
2017-09-05, 19:36
Tunga militärpressar av de vanliga övningarna.

Och när Kinney, en slank herre på 80 kg, klämmer coc4 som den vore gjord av skumgummi. Tyvärr så har något liknande aldrig gjorts sedan dess.

Bushwick Bill
2017-09-05, 19:37
Olympiska lyften

Frågenarkomanen
2017-09-05, 19:45
Militärpress garanterat. Något bestialt i att kunna lyfta sig själv över huvudet typ.

Tunga militärpressar av de vanliga övningarna.

Och när Kinney, en slank herre på 80 kg, klämmer coc4 som den vore gjord av skumgummi. Tyvärr så har något liknande aldrig gjorts sedan dess.

Vad är det med internetforum och fascination för militär- och pushpress? Det är inte bara på Kolozzeum, utan även på engelskspråkiga sidor för SL/OL/Strongman, som typ Sugden Barbell, Pendlay's gamla forum, P&B, så hyllas militärpress över nästan alla andra övningar.

Samtidigt är det ytterst ovanligt att se någon köra på över 80 kg IRL. Det är säkert annorlunda för er som tränar på riktiga lyftargym eller i knaprarkällargym men på kommersiella fitnessgym så pressar folk mycket sällan mer än 80 pannor.

... om den tränas alls, alltså. Vanligtvis är folk totalt ointresserade av den.

Hur kommer det sig att det finns en så stor diskrepans mellan intresset för press över huvudet för online-nördarna i jämförelse med random gymnissar?

Det kan omöjligen ha att göra med att den inte ger bättre aesthetics, då den tränar flera discomuskler mycket effektivt.

Vad tror ni? Får nästan starta en separat tråd för det sedan när moderatorerna har glömt hur jag har betett mig idag.

[QUOTE=Bushwick Bill;7818335]Olympiska lyften[/QUOTE Syntax error i skallen eller läste du inte TS?

Petoria
2017-09-05, 19:48
Mycket manligare att stå upp och pressa än att ligga på ryggen som en mes.

Tristan1
2017-09-05, 19:51
Marklyft helt klart

Bushwick Bill
2017-09-05, 19:52
Syntax error i skallen eller läste du inte TS?

Brutal styrka i vilken övning skapar kraftfullast Wow-reaktion hos er?

Olympiska lyften är mitt svar.

Termy
2017-09-05, 19:52
Jag slänger in en annan styrkeprestation istället. Victorians.

xdKkH5ZAE-A

trädgårdsmöbel
2017-09-05, 19:57
Knäböj. Jag är själv väldigt klen i den, så jag blir förbluffad och imponerad av vilken semiimponerande knäböj som helst. Snygg tjej som lyfter 80kg? = Fyfan vad starkt! Byggare som hockey-tutar på 160kg i många reps = Fyfan vad vad starkt! Tungviktstyrkelyftare som böjer upp 230kg raw på tävling?=Fyfan vad starkt! Dito fast med 350kg?=Fyfan vad starkt! Böja mer än vad man bänkar? =Fyfan vad starkt! Böja lika mycket som man ryggstödsaxelpressar?=helt normal ratio.

smerk
2017-09-05, 20:03
Militärpress, eftersom det är svårare att ''fuska'' till höga vikter så som en SL-are som ligger uppbryggad med 5cm ROM i bänken.

Bob90
2017-09-05, 20:24
Av dem givna alternativen, militärpress. Ryck är också jävligt imponerande.
Och har även sett en tjej (kanske 55-ish kroppsvikt) köra en turkish getup med 32 kg kettlebell. Det var ett riktig wtf-moment.

trädgårdsmöbel
2017-09-05, 21:30
Av dem givna alternativen, militärpress. Ryck är också jävligt imponerande.
Och har även sett en tjej (kanske 55-ish kroppsvikt) köra en turkish getup med 32 kg kettlebell. Det var ett riktig wtf-moment.

Jag har sett en man på kanske 120-130kg köra en turkish get up med sin 40kg (c:a) tunga fru. Det var också ett wtf-moment, dels prestationen, valet av vikt och dels storleksskillnaden i paret:)

Diomedea exulans
2017-09-05, 21:47
Man måste ju ta med i beräkningen att man måste kunna uppfatta just hur mycket vikt det rör sig om. I marklyft med femtioelva plattor, kanske av olika färg, om de ens är färgkodade, måste man kanske ställa sig och räkna en stund för att fatta att det rör sig om 300+ kg eller vad det nu är. I militärpress ser man snabbt att vikten är gigantisk.

Bob90
2017-09-05, 22:08
Vad är det med internetforum och fascination för militär- och pushpress? Det är inte bara på Kolozzeum, utan även på engelskspråkiga sidor för SL/OL/Strongman, som typ Sugden Barbell, Pendlay's gamla forum, P&B, så hyllas militärpress över nästan alla andra övningar.

Samtidigt är det ytterst ovanligt att se någon köra på över 80 kg IRL. Det är säkert annorlunda för er som tränar på riktiga lyftargym eller i knaprarkällargym men på kommersiella fitnessgym så pressar folk mycket sällan mer än 80 pannor.

... om den tränas alls, alltså. Vanligtvis är folk totalt ointresserade av den.

Hur kommer det sig att det finns en så stor diskrepans mellan intresset för press över huvudet för online-nördarna i jämförelse med random gymnissar?


Militärpress är den enda övning jag faktiskt bryr mig om att bli starkare i. Detta är delvis pga diverse skador och skit, men i huvudsak för att det är min favoritövning. Särskilt eftersom jag var brutalt svag(are) i den när jag började köra.

trädgårdsmöbel
2017-09-05, 22:52
Random gymnissar räknar sittande axelpress med ryggstöd i smith till näsdjup som militärpress. Så de blir inte imponerade av tex. 120kg i militärpress, för det är kanske vad de själva lyfter i en övning de tror är direkt jämförbar.

Illustrerade mannen
2017-09-06, 05:51
Trots att det tydligt förklarades varför de inte är med säger jag Olympiska lyft.

baktung
2017-09-06, 06:04
Stångcurl överlägset. Tänk att få se en liten kille stå och striktcurla tio reps på 100 kg. Då hade man tappat hakan!

Agitator
2017-09-06, 08:43
Valfritt mellan dessa, vilken man nu än ser.


Marklyft först efter man börjar se vikter över 330 kg.
Militärpress när det är 120+ kg
Liggande triceps bakom nacken runt 100 kg
Sittande hantelpress 60 kgs hantlar för axlar

panzerpig
2017-09-06, 09:12
Jag tycker alla tunga lyft är imponerande. Styrka är styrka. Kan inte säga att jag tycker +300 kg mark är mer imponerande än +100 kg strikta stångcurl. Båda är jävligt ovanliga och imponerande.

feyin
2017-09-06, 09:15
Miltiärpress är så jävla grisbrutalt tycker jag.

ARMSTARK
2017-09-06, 09:17
Marklyft helt klart, det är de tyngsta vikterna som går att lyfta. Sen är det något speciellt när man själv tycker att man är rätt stark och någon lyfter flera hundra kg mer i en övning.

Beemel
2017-09-06, 09:41
Det som imponerar mest på mig är nog Iron Cross, Side lever, Planche

MackeJuve
2017-09-06, 09:44
Knäböj. Det är en av de mindre disco-kompatibla övningarna som kräver mycket råstyrka. Att jag själv är mindre bra i den övningen gör givetvis sitt också. Ser jag någon böja på vikter som avslöjar att personen i fråga bör ligga runt omkring 200 kg i 1RM så klassificerar jag genast denne som seriös med sin träning och som bättre på att styrketräna än mig själv(trots att jag inte vet dennes bänkpress- eller marklyfts-resultat).

r3mpuh
2017-09-06, 14:39
Konventionell marklyft, givetvis.

Lennix
2017-09-06, 14:43
Jag förstår inte hur folk kan bänka så jävla tungt eftersom jag själv är helt usel i bänk.

Agitator
2017-09-06, 18:37
Konventionell marklyft, givetvis.

Helt klart.

Sumor går knappt att titta på oavsett vikt.

Frågenarkomanen
2017-09-08, 17:31
Militärpress solklar vinnare. Wtf? Var finns alla dess militärpress-fans i verkligheten?

Eller är det just därför ni imponeras? För att i verkligheten så är det ovanligt med en sådan relativt modest siffra som 80 kg?

vicarious
2017-09-08, 18:21
olympiska lyften

+1. Clean and jerk, särskilt med squat jerk-teknik är otroligt mäktigt.


Jag hoppar över tyngdlyftningsövningarna av två skäl:
1. I den här tråden är det råstyrka som ska imponera, inte graciös teknik.


Du tror inte det krävs råstyrka för att göra en clean and jerk? En C&J är varianter av 3 av de övningar du listat i en och samma. Draget (marklyft), vändningen (böj) och stöten (militärpress).

Petoria
2017-09-08, 18:24
Militärpress solklar vinnare. Wtf? Var finns alla dess militärpress-fans i verkligheten?

Eller är det just därför ni imponeras? För att i verkligheten så är det ovanligt med en sådan relativt modest siffra som 80 kg?

Vi träffas nån gång om året i speciella klubbar

Cooks
2017-09-08, 19:05
Inget av det i listan, ser en sönderdopad (vit, Skånsk, förmodligen inavlad)gorilla posta sina "PBs" i en träningsgrupp jag är med i på Facebook hela tiden, ökar med 5kg i veckan typ, tycker inte alls sånt är imponerande. Visst var det coolt första gången man såg Coleman köra med de där enorma hantlarna i hantelpress (var iofs runt 18 då) men nja inget sedan dess.

Dock jävligt grymt när folk som är i riktigt bra form frivänder mycket!

Frågenarkomanen
2017-09-08, 19:28
Inget av det i listan, ser en sönderdopad (vit, Skånsk, förmodligen inavlad)gorilla posta sina "PBs" i en träningsgrupp jag är med i på Facebook hela tiden, ökar med 5kg i veckan typ, tycker inte alls sånt är imponerande. Visst var det coolt första gången man såg Coleman köra med de där enorma hantlarna i hantelpress (var iofs runt 18 då) men nja inget sedan dess.

Dock jävligt grymt när folk som är i riktigt bra form frivänder mycket!

Borde det inte bli mer imponerande om det är en person som inte är i bra form?

svenbanan
2017-09-08, 20:15
Borde det inte bli mer imponerande om det är en person som inte är i bra form?

Tror han menar att det är vanligare att "tjockisar" sliter upp stora vikter. Inget är coolare än en liten tjej som är en tvärhand hög och smal som en sticka stöter en vikt som motsvarar ett välfyllt kylskåp.

shut teh face
2017-09-08, 21:10
Jag blir imponerad av fina djupa knäböj på hög vikt. Har själv problem med djupet och tung vikt så det är väl därför. :)

För övrigt är jag imponerad av folk som är väldigt allsidiga och duktiga, lyfter tungt, springer fort och långt, smidiga, bra koordination etc. Det är den ultimata utmaningen liksom. Inte särskilt imponerad av folk som äter som grisar och står på gymmet och lyfter skrot hela dagarna men får hjärtstillestånd av att gå till bilen ..

BjornS
2017-09-08, 21:16
Tunga militärpressar av de vanliga övningarna.

Och när Kinney, en slank herre på 80 kg, klämmer coc4 som den vore gjord av skumgummi. Tyvärr så har något liknande aldrig gjorts sedan dess.

Vet inte hur mycket Valery Tolstoy väger men han ser ganska normal ut men med onormal kross-styrka. Certifierad på GHP9 och stänger COC#4

Skulle kunna vara Kinneys "arvtagare":hbang:

Rickard
2017-09-08, 21:19
Jag tycker att det är en kombination utav vikt på stången och utförande.
Är utförandet inte snyggt så blir det mindre imponerande.

eternallord
2017-09-08, 21:38
Jag blir imponerad av fina djupa knäböj på hög vikt. Har själv problem med djupet och tung vikt så det är väl därför. :)

För övrigt är jag imponerad av folk som är väldigt allsidiga och duktiga, lyfter tungt, springer fort och långt, smidiga, bra koordination etc. Det är den ultimata utmaningen liksom. Inte särskilt imponerad av folk som äter som grisar och står på gymmet och lyfter skrot hela dagarna men får hjärtstillestånd av att gå till bilen ..

Håller med. Powerlifters lyfter mycket högre vikter, men det känns inte alls imponerande jämfört med en djup, vacker, ATG-böj.

nLVJTBZtiuw

eternallord
2017-09-08, 21:49
Jag är också medveten om att olympisk lyft var förbjudna, men det finns fan inget mer imponerande när det gäller styrka. Såna här videor hade jag kunnat kolla på hela dagen:

cv_EWWDV2O0

StarkaUlf
2017-09-08, 22:17
Jag är också medveten om att olympisk lyft var förbjudna, men det finns fan inget mer imponerande när det gäller styrka. Såna här videor hade jag kunnat kolla på hela dagen:

cv_EWWDV2O0

Det sjuka är att han hade tagit förstaplatsen i ryck med det där :D

Cooks
2017-09-09, 06:15
Borde det inte bli mer imponerande om det är en person som inte är i bra form?

Tror han menar att det är vanligare att "tjockisar" sliter upp stora vikter.

Precis. Vältränad individ med ensiffrigt bf%.

Agitator
2017-09-09, 07:16
Ser massvis med tjockisar och aldrig några imponerande vikter!

Värst är det när jag ser spegeln på gymmet dock!

J.V
2017-09-09, 11:17
Militarpress. En valutford militarpress med enorma vikter ar sa vackert att jag ibland ringt doktorn och fragat om jag borde vara orolig nar erektionen inte lagt sig flera timmar senare.

Frågenarkomanen
2017-09-09, 11:18
Militarpress. En valutford militarpress med enorma vikter ar sa vackert att jag ibland ringt doktorn och fragat om jag borde vara orolig nar erektionen inte lagt sig flera timmar senare.

Vad är "enorma vikter" i fallet militärpress?

J.V
2017-09-09, 11:23
Vad är "enorma vikter" i fallet militärpress?Det beror pa hur pass strikt utforandet eller, men for en generell siffra: over kroppsvikt.