handdator

Visa fullständig version : Hur sover du?


PKtarzan
2017-09-05, 18:11
Personligen brukar jag ligga på vänster sida med en kudde mellan benen och en för huvudet givetvis:) har inte reflekterat över min position i sängen då jag vaknar, men den är nog inte den samma som när jag somnar (oftast). Hur brukar ni lägga er när ni ska sova? Rygg, sida, mage? Samt har ni några lustiga rutiner/ritualer som ni måste göra för att kunna komma till ro?:D

xan
2017-09-05, 18:26
15 minuter Instagram i sängen, annars blir det ingen sömn alls. Somnar oftast på mage.

anvihl
2017-09-05, 18:28
Kan bara somna på mage, vaknar ofta på mage också.

CalleP
2017-09-05, 18:28
På sidan, kramandes en kudde gråtandes till sömns varje natt.

ApexProcyon
2017-09-05, 18:34
Jag kan endast sova på mage med höger arm under kudden med vänster ben uppdraget mot magen. Helst med någon radio eller podcast på svag volym i bakgrunden.

Frågenarkomanen
2017-09-05, 18:47
Inte alls när jag går på uppåt, och hur som helst och var som helst när jag går på nedåt.

Frågenarkomanen
2017-09-05, 18:49
Jag kan endast sova på mage med höger arm under kudden med vänster ben uppdraget mot magen. Helst med någon radio eller podcast på svag volym i bakgrunden.

Sorry mannen, du vet att jag gillar dig, men det där tyder tyvärr på att du är beta :/

Stomach sleepers were referred to as “free-fallers” holding onto their pillows with arms to the side. They comprised 7% of the study and list personality traits such as outgoing, brash, anxious and a feeling of not being caught up on a daily basis.

Träffad eller är du ett undantag från regeln? Ärligt svar påbjuds.

smerk
2017-09-05, 18:50
På vänster/höger sida. Går ej att somna på rygg eller mage, förutom efter hård utekväll

King Grub
2017-09-05, 18:53
Måste somna på vänster sida, men kan vakna lite hur som helst.

Frågenarkomanen
2017-09-05, 18:56
Måste somna på vänster sida, men kan vakna lite hur som helst.

Ja, det vore ju något förargligt om det var tvärtom.

King Grub
2017-09-05, 18:58
Jag menar givetvis att jag kan vrida mig hur som helst när jag väl sover, men för att kunna somna måste jag ligga på vänster sida.

Skorpio76
2017-09-05, 18:59
Jag ligger mest på sidan och redvid mig har jag en bild på Matt Goss i popduon Bros!

Frågenarkomanen
2017-09-05, 19:00
Jag menar givetvis att jag kan vrida mig hur som helst när jag väl sover, men för att kunna somna måste jag ligga på vänster sida. Ja, du skrev ju det. Jag konstaterade bara att det är tur att det inte är tvärtom, att du kan somna hur som helst men måste ligga på vänster sida för att vakna.

xan
2017-09-05, 19:00
Ja, du skrev ju det. Jag konstaterade bara att det är tur att det inte är tvärtom, att du kan somna hur som helst men måste ligga på vänster sida för att vakna.

2/10 för ansträngning

G.W
2017-09-05, 19:07
Behöver ligga på vänster sida samt andas genom munnen för att somna.

ApexProcyon
2017-09-05, 19:13
Sorry mannen, du vet att jag gillar dig, men det där tyder tyvärr på att du är beta :/


Träffad eller är du ett undantag från regeln? Ärligt svar påbjuds.

Aldrig reflekterat över varför. Jag föredrar rutin, jag får exakt samma höjd som jag är van vid ifall jag har en tunn kudde med en arm under. När jag tänker efter så ligger jag nästan mer halvt mot höger sida än på magen, men armen måste vara där eftersom att jag använder extremt tunna kuddar.

Ångest är inget jag har problem med, då är nog strävan efter rutin en större last hos mig.

Ska läsa lite om det där nu, intressant om det ligger något i det.

Frågenarkomanen
2017-09-05, 19:26
När jag var ung och osäker sov jag bara på mage, men i takt med att jag blev hårdare, mer alfa och framförallt badass så sov jag mer och mer på rygg, och idag skulle jag skämmas oerhört av att ligga på mage likt en liten skrajsen flicka.

StarkaUlf
2017-09-05, 19:42
När jag var ung och osäker sov jag bara på mage, men i takt med att jag blev hårdare, mer alfa och framförallt badass så sov jag mer och mer på rygg, och idag skulle jag skämmas oerhört av att ligga på mage likt en liten skrajsen flicka.

Jag vill vara som du. Such wow.

ApexProcyon
2017-09-05, 19:58
När jag var ung och osäker sov jag bara på mage, men i takt med att jag blev hårdare, mer alfa och framförallt badass så sov jag mer och mer på rygg, och idag skulle jag skämmas oerhört av att ligga på mage likt en liten skrajsen flicka.

Den dagen jag börjar sova på rygg för att jag är ängslig över huruvida jag är beta eller alfa så vet jag med all säkerhet att jag är beta. ;)

Raschmus
2017-09-05, 19:59
Jag är tydligen ärkealfa. Somnar alltid soldaten på rygg, naken och utan täcke. Vaknar däremot nästan alltid med täcke.

Edit: vinterhalvåret somnar jag med täcke. Gammal kåkjävel, blir kallt

MasterChief
2017-09-05, 20:00
När jag var ung och osäker sov jag bara på mage, men i takt med att jag blev hårdare, mer alfa och framförallt badass så sov jag mer och mer på rygg, och idag skulle jag skämmas oerhört av att ligga på mage likt en liten skrajsen flicka.

Så det är mer alfa att ligga på rygg med fria luftvägar än att ligga på mage med kudden i munnen? Begränsad syretillförsel under natten härdar. Och hur tror du en antilop hade sovit, på rygg eller mage? Däremot ett lejon, som inte har några fiender, hade grävt ner sig i kudden med ett "fuck you" till hela savannen på läpparna.

Lipservice
2017-09-05, 20:09
Somnar alltid på höger sida liggandes emot min CPAP-maskin annars brukar jag trassla in mig i slangen. Vaknar oftast alltid på rygg.

Raschmus
2017-09-05, 20:10
Så det är mer alfa att ligga på rygg med fria luftvägar än att ligga på mage med kudden i munnen? Begränsad syretillförsel under natten härdar. Och hur tror du en antilop hade sovit, på rygg eller mage? Däremot ett lejon, som inte har några fiender, hade grävt ner sig i kudden med ett "fuck you" till hela savannen på läpparna.

Vi alpha måste syresätta enorm volym muskelmassa, därav nödvändigt med fria luftvägar för att öht vakna igen.

xan
2017-09-05, 20:17
Vi alpha måste syresätta enorm volym muskelmassa, därav nödvändigt med fria luftvägar för att öht vakna igen.

Pft, syre? Vad fjantigt.

Petoria
2017-09-05, 20:20
På rygg/mage vänd mot kanten av sängen oavsett vilken sida jag ligger på, med handen utanför sängkanten.

Bärsärk
2017-09-05, 20:29
Framstupa sidoläge

xcv
2017-09-05, 21:06
Personligen brukar jag ligga på vänster sida med en kudde mellan benen och en för huvudet givetvis:)

Exakt samma, måste ha något mellan knäna. Har alltid vänster arm utsträckt under huvudkudden också.

Kabuto
2017-09-05, 21:23
Behöver ligga på vänster sida samt andas genom munnen för att somna.

Ganska stor grej för mig, brukar somna mycket lättare om jag typ försöker slappna av käken så munnen öppnar sig lite lätt. Brukar alltid ligga i höger sidoläge ett tag och om jag inte somnar där byter jag till rygg, sen vänster, sen rygg, osv ^^

Frågenarkomanen
2017-09-05, 22:56
Så det är mer alfa att ligga på rygg med fria luftvägar än att ligga på mage med kudden i munnen? Begränsad syretillförsel under natten härdar. Och hur tror du en antilop hade sovit, på rygg eller mage? Däremot ett lejon, som inte har några fiender, hade grävt ner sig i kudden med ett "fuck you" till hela savannen på läpparna.

Vad får du detta ifrån? Vilken undersökning?

Back Sleepers
Soldier sleepers lie flat on their backs with their arms near their bodies and down to the side. This position also leads to problems with snoring which can decrease the overall quality of sleep, but overall is considered the best for pain prevention. Personality traits associated with the soldier position include expecting people to perform to a higher standard, quiet and reserved. Låter åtminstone mer alfa än fosterställningsliggarna med sin oro.

Sohlsken
2017-09-06, 01:05
Sedan jag har börjat springa mycket sover jag på rygg vid behov. Annars föredrar jag att sova på vänster sida med en kudde mot magen, eller på mage. Det går tillbaks till barndomens magproblem. Att trycka något mot magen fick det att göra mindre ont.

r3mpuh
2017-09-06, 02:26
Extremt varierande. Ibland 16 timmar i sträck, ibland var 20 min var 4;de timme.

xan
2017-09-06, 10:26
Extremt varierande. Ibland 16 timmar i sträck, ibland var 20 min var 4;de timme.

Vadan detta? :(

baktung
2017-09-06, 12:24
Somnar antingen på sidan eller på rygg. Mage kan jag inte ligga på, känns för obekvämt i längden.

På sidan är det med den undre armen runt halsen, så att samma hand ligger bakom motsatt öra, och sen ligger den övre armen ovanför denna med handen i höjd med motsatt sida av pannan. Klarar inte att ligga med armarna utsträckta. Föredrar att ligga på vänster sida, men det krävs ju variation.

På rygg är det inte raklång mitt på ryggen utan mer snett på ryggen med ena benet lite uppdraget och med händerna på bröstet eller magen. Eller kanske med ena armen utmed sidan. Det varierar nog.

Försöker se till att ligga i sängen minst 7 timmar. Oftast blir det runt 8 timmar i bingen inkl. insomning. Skulle säga att jag sover utmärkt sen ett par år tillbaka och somnar oftast inom trekvart.

Isseman
2017-09-06, 13:01
Ja, det vore ju något förargligt om det var tvärtom.

hahaha :D

Minikubik
2017-09-06, 13:06
På sidan, nära en halvnaken kvinna

xan
2017-09-06, 13:09
På sidan, nära en halvnaken kvinna

Och när du vaknar är hon borta?

Minikubik
2017-09-06, 13:10
Och när du vaknar är hon borta?

Nä, men oftast en bit bort. Blir så jävla varm på natten

C.E.J.
2017-09-06, 17:05
Behöver ligga på vänster sida samt andas genom munnen för att somna.

Vilket helvete!

G.W
2017-09-06, 20:29
Ganska stor grej för mig, brukar somna mycket lättare om jag typ försöker slappna av käken så munnen öppnar sig lite lätt. Brukar alltid ligga i höger sidoläge ett tag och om jag inte somnar där byter jag till rygg, sen vänster, sen rygg, osv ^^

Något är det med avslappning. Märker att jag andas snabbare genom munnen också.

Vilket helvete!


Det går bra, i de flesta sängar, samt i min egen så är det inget problem med att ligga på vänster sida :naughty:. Tror andningen har något med avslappnad att göra.

1r0n8u88l3
2017-09-06, 20:35
Somnar alltid på rygg... somnar i regel inom 1-2 minuter....

C.E.J.
2017-09-06, 21:18
Det går bra, i de flesta sängar, samt i min egen så är det inget problem med att ligga på vänster sida :naughty:. Tror andningen har något med avslappnad att göra.

Jomen, halsen då? När jag är förkyld måste jag andas genom munnen, det är jordens helvete just för att 8h andning genom munnen leder till jäääääävligt torr mun och hals. Detta måste väl vara universellt, yes?

G.W
2017-09-06, 22:10
Jomen, halsen då? När jag är förkyld måste jag andas genom munnen, det är jordens helvete just för att 8h andning genom munnen leder till jäääääävligt torr mun och hals. Detta måste väl vara universellt, yes?

Jo visst, men det handlar bara om insomnandet. Då jag sover tror jag att näs-andningen tar över. Vaknar aldrig torr i munnen förutom då man är bakfull och sjuk.

HMS Laestander
2017-09-06, 22:14
Somnar i regel liggandes åt vänster, övre armen under kudden. Vaknar lite hur fan som helst, ibland med täcket flyttat så att "utdelen" av täcket är uppe i nyllet och man har lite innetäcke i ansiktet.