handdator

Visa fullständig version : Dr. Mikael om kosttillskott i TV4


Sheikah
2017-09-05, 10:33
3yPWY42Ozn4

QUsMXKXxkHs&t=2s

Borde de verkligen gå in och härja i det här området? Hade varit intressant att höra vad ni tycker om den här informationen.

Denstillasittande
2017-09-05, 11:02
Jag tycker absolut de borde gå in och prata om kosttillskott. Företagen vill trots allt tjäna pengar och då bruka det tänjas på sanningen. Tror verkligen att de flesta har ingen aning om vad som behövs och inte behövs.

Överlag tycker jag det var bra information och precis som han sa, han pratar mer om den vanliga motionären.

Petoria
2017-09-05, 11:03
Lät ganska vettigt baserat på målgruppen.

ceejay
2017-09-05, 11:05
Det blir svårt att klämma in vettig information på så kort tid. Av den anledningen borde isåfall det ägnas tid åt en sak i taget.
Jag förstod dock inte det han sa i slutet. Man ska inte ta en proteinshake efter träning, man skulle pröva vatten. Sen påstår han direkt efteråt att man kan pröva "den bästa sportdrycken som finns" mjölk. Motsägelse?

Vinter
2017-09-05, 11:15
Dom skulle nog ha koncentrerat sig på produkter som egentligen har noll eller ringa effekt. Argumentationen "mer är onödigt" blir lätt missförstådd.

Beemel
2017-09-05, 11:20
Kan bara se den första av klippen, av någon anledning får jag inte det andra att fungera, så jag uttalar mig bara om det.

Han säger väl inget direkt provocerande eller kontroversiellt.
Att icke elitsatsande troligen klarar sig bra på vanlig kost låter ganska rimligt.
En del har lite väl stor tilltro på det som står på kosttillskottsförsäljarnas hemsidor.

Gällande mängden protein så kan man alltid diskutera skillnaden på vad som är "tillräckligt" och vad som är "optimalt".
Jag tror att väldigt många av de som tränar klarar sig utmärkt på 1,5g per kg kroppsvikt.
Men då det inte finns några direkta risker med att käka 2g eller mer
och då det enligt undersökningar kan ge (om än små) fördelar så kan man väl trycka i sig så mycket för att vara helt safe.

Kanske väldigt många anser sig själva som elitsatsande, vad vet jag.


Gällande prestationshöjare (och här handlar det mest om min högst personliga åsikt), PWO och dylikt så är jag fortfarande rätt hårt troende att det allra mesta är antingen totalt värdelöst slöseri med pengar.
Antingen det eller så handlar det om gråzonspreparat, som kanske egentligen borde, men inte har hunnit bli, vara olagliga

Jag räknar verkligen inte mig själv som elitsatsande, jag är en ambitiös motionär (styrka och kondition) som vill ha en fungerande kropp och må bra.
Ett trevligare utseende och att kunna äta lite mer god mat är positiva bieffekter.
Använder Proteinpulver då jag tycker det är smidigt och billigt.
I övrigt så använder jag Kreatin och ibland, ganska sällan, koffein.

B12, D-vitamin och omega-3 tillskott äter jag också, men det är inte för träningens skull.

Xtreme-G
2017-09-05, 11:39
Kan inte hitta något han säger som jag inte håller med om. Tvärt om, bland det bästa jag hört om kosttillskott i vanlig media.

Sheikah
2017-09-06, 18:20
http://traningslara.se/dr-mikael-om-kosttillskott-och-traning-i-nyhetsmorgon/

Bärsärk
2017-09-06, 18:39
http://traningslara.se/dr-mikael-om-kosttillskott-och-traning-i-nyhetsmorgon/

Jacob missar ju helt målgruppen för vilka som kollar på TV4 nyhetsmorgon för råd om kosttillskott :laugh:

Xtreme-G
2017-09-06, 18:45
http://traningslara.se/dr-mikael-om-kosttillskott-och-traning-i-nyhetsmorgon/Såg det där idag och tycker att Jacob blivit lite vårdslös med tramsstämpeln på slutet. Visst, det där med att yngre och inte äldre behöver mer protein reagerade jag också på, men glömde bort det. Han angriper uppenbara syftningsfel i ett löpande samtal, vilken nivå är det? Precis som talaren ovan anser jag att man får sätta in det i en kontext som tar hänsyn till målgruppen. Jag håller med om att det inte hade varit klockrent i tyngre radio, men den målgruppen tar inte sina träningsråd från nyhetsmorgon. Mycket sämre inslag om kosttillskott har jag sett i vanlig media.

Sheikah
2017-09-06, 18:58
Såg det där idag och tycker att Jacob blivit lite vårdslös med tramsstämpeln på slutet. Visst, det där med att yngre och inte äldre behöver mer protein reagerade jag också på, men glömde bort det. Han angriper uppenbara syftningsfel i ett löpande samtal, vilken nivå är det? Precis som talaren ovan anser jag att man får sätta in det i en kontext som tar hänsyn till målgruppen. Jag håller med om att det inte hade varit klockrent i tyngre radio, men den målgruppen tar inte sina träningsråd från nyhetsmorgon. Mycket sämre inslag om kosttillskott har jag sett i vanlig media.

Kan hålla med dig i det stora hela och Jacob är allergisk mot faktafel. Jag ser en situation där en mamma kollar på detta och ser sin tonåring dricka en proteinshake efter gymmet. Att som tonåring försvara sin konsumtion av ett suspekt pulver i skafferiet, i en diskussion om att det inte behövs, är svårt, har själv varit där. Hade kanske varit bättre om Mikael poängterade att följande har undantag och det ibland kan finnas fördelar med proteinpulver.

Att det finns sämre inslag råder det inget tvivel om. TV4 nyhetsmorgons tittarsiffror vet jag inget om men jag gissar att de är höga. Mycket av det som Dr.Mikael tar upp har diskuterats i miljöer, där jag ibland befunnit mig, där kunskap kring träning och nutrition ofta är otillräcklig för att kunna tänka kritiskt.

Bärsärk
2017-09-06, 19:02
För en person som bara tränar för att må bra/gå ner lite i vikt så behövs verkligen inte proteinpulver eller kosttillskott överhuvudtaget, mjölk är anabolt som fan och dessutom är det gott. Om jag fick egna barn så skulle jag hellre ge dessa mjölk och en fralla efter fotbollsträningen än proteinpulver och energibar.

Bob90
2017-09-06, 19:03
I runda svängar tycker jag han framförde det vettigt. Men det där med att inte ta tex en proteinshake eller så efter träningen, om man inte käkar på 6 timmar efter man har tränat så är man ju hopplöst energilös, grinig, trött och snudd på nära döden :d
Och då är det ju väldigt smidigt att dricka sina kalorier, som då i form av proteinshake inte bara består av massa socker eller diverse onödiga kemikalier (nåja, jag spär ut mitt naturella proteinpulver med chokladdryckspulver :naughty:)

Jag förstod dock inte det han sa i slutet. Man ska inte ta en proteinshake efter träning, man skulle pröva vatten. Sen påstår han direkt efteråt att man kan pröva "den bästa sportdrycken som finns" mjölk. Motsägelse?

Jag tog det som ett skämt, han citerade väl Arlas slogan rakt av? :d

Bärsärk
2017-09-06, 19:10
Du behöver inte ta något alls efter träningen, en påse haribo nappar och en ostfralla så är det lugnt.

Det är det totala intaget över hela dagen som spelar roll, det vet vi väl alla vid det här laget.

aryaa
2017-09-06, 20:12
Man måste ju få kritisera inslaget även om det finns dom som är sämre. Förstår inte varför man i inslag inte säger som det är(/ser ut att vara i dagsläget), som Gudiol alltid gör, som passar alla målgrupper istället för att lägga snacket på en sån nivå att man kan misstolka allt. :)

Woodrow
2017-09-06, 20:26
Ursäkta Off Topic, men vem kan någonsin glömma hans bränna:

http://www.hant.se/wp-content/uploads/2017/02/mikael-sol-650x340.png

Bärsärk
2017-09-06, 20:32
Ursäkta Off Topic, men vem kan någonsin glömma hans bränna:

http://www.hant.se/wp-content/uploads/2017/02/mikael-sol-650x340.png


Haha sjukt bra!

FpXBtzkG5VY

Ser ut som en skinnsoffa i ansiktet

nyrjoh
2017-09-06, 21:22
Dr Mikael sågas som sig bör vid fotknölarna:http://traningslara.se/dr-mikael-om-kosttillskott-och-traning-i-nyhetsmorgon/

vicarious
2017-09-06, 21:38
Jag tror att problemet med Dr Mikael är att han verkar gilla att ge raka svar. Han gillar att svara med bestämda JA eller NEJ, det ger pondus och slagkraft. Han framstår som en person som vet mycket och är kunnig. Man hör sällan honom säga "jag vet inte" eller liknande. Yrkesmässig stolthet kanske?

Kritiken är på sin plats. Väljer man att uttala sig i media om sånt man inte har helt hundra koll på får man ta smällarna. Tror inte han bryr sig ändå. Det är enkla pengar för honom att vara med i Nyhetsmorgon.

MasterChief
2017-09-06, 21:44
Dr Mikael sågas som sig bör vid fotknölarna:http://traningslara.se/dr-mikael-om-kosttillskott-och-traning-i-nyhetsmorgon/

Lol, varför läsa tråden liksom.

svenbanan
2017-09-06, 21:56
Jag tror att problemet med Dr Mikael är att han verkar gilla att ge raka svar. Han gillar att svara med bestämda JA eller NEJ, det ger pondus och slagkraft. Han framstår som en person som vet mycket och är kunnig. Man hör sällan honom säga "jag vet inte" eller liknande. Yrkesmässig stolthet kanske?

Kritiken är på sin plats. Väljer man att uttala sig i media om sånt man inte har helt hundra koll på får man ta smällarna. Tror inte han bryr sig ändå. Det är enkla pengar för honom att vara med i Nyhetsmorgon.

Den klassiska klyshan om att ju mer säker folk verkar vara på att de har rätt, ju troligare är det att de snackar skit, håller än alltså. :D

Frågenarkomanen
2017-09-06, 22:01
Du behöver inte ta något alls efter träningen, en påse haribo nappar och en ostfralla så är det lugnt.

Det är det totala intaget över hela dagen som spelar roll, det vet vi väl alla vid det här laget.

Öh, det beror givetvis på hur lång tid efter träningen man äter nästa mål. Är det bara en timme tills man ska äta så är det såklart ingen fara men om det skulle dröja många timmar så kommer man att ha förlorat viktiga timmar under vilka aminosyrakänsligheten och proteinsyntesen är förhöjd.

"Haribo nappar och en ostfralla" ger inte tillräckligt med protein om det inte är åtminstone tio skivor ost på, eller ännu fler om man har tränat hela kroppen.

trädgårdsmöbel
2017-09-06, 22:08
Efter ett träningspass är man ju normalt sett både hungrig och törstig, såpass att den där annars äckliga 60g. proteindrinken smakar gott att klunka ner. Så jag tycker att efter träningen är ett ypperligt tillfälle att pressa i sig en ganska stor mängd billigt och äckligt protein.

Man vill ju inte direkt klunka en sån nån annan gång på dagen, eller?

Frågenarkomanen
2017-09-06, 22:18
Efter ett träningspass är man ju normalt sett både hungrig och törstig, såpass att den där annars äckliga 60g. proteindrinken smakar gott att klunka ner. Så jag tycker att efter träningen är ett ypperligt tillfälle att pressa i sig en ganska stor mängd billigt och äckligt protein.

Man vill ju inte direkt klunka en sån nån annan gång på dagen, eller?

60 gram är en skaplig överdrift dock. Det räcker med en tredjedel om du tränar en muskelgrupp och två tredjedelar vid helkropp. Om du inte är dopad, så klart. Är du inte det är det bättre att sprida ut den på två eller tre tillfällen.

Och förövrigt smakar ju proteinpulver gott nuförtiden - särskilt när man blandar med mjölk. Skillnaden mellan proteindrink och milkshake är inte allt för stor.

trädgårdsmöbel
2017-09-06, 22:21
Angående om att kunna ge raka svar: Nu är ju Dr. Mikael svensk, men i några andra länder så är det en väldigt viktig egenskap för en doktor. Då skall man helst inte avvakta, höra med kollegor, googla eller bläddra efter svar i medicinsk litteratur utan kunna (utan tvivel i rösten) svara direkt, annars förlorar man anseende (och kunder). Det kan vara så viktigt att kunna göra detta, att man hellre fejkar och säger något som låter bra istället för att erkänna sig "svag".

Det var OT, men är man besserwisser så är man.

Frågenarkomanen
2017-09-06, 22:40
Det är snarare så jävla skönt att höra någon ge raka besked i stället för det som annars är standardsvar till alla sorters frågor (åtminstone i det här landet): "Det beror på", "Det är relativt" eller "Det kan vara både och". Det är svar man kan ge till precis alla problem och på så sätt helgardera sig för att ha fel.

Ja,

svartakronan
2017-09-07, 08:02
För en person som bara tränar för att må bra/gå ner lite i vikt så behövs verkligen inte proteinpulver eller kosttillskott överhuvudtaget, mjölk är anabolt som fan och dessutom är det gott. Om jag fick egna barn så skulle jag hellre ge dessa mjölk och en fralla efter fotbollsträningen än proteinpulver och energibar.



Jag tänker på alla varningar senaste tiden om att inte dricka för mycket mjölk, och för att få samma mängd protein som en portion proteindrink så måste man ju dricka runt 7 dl.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Old Nick
2017-09-07, 09:17
Det är snarare så jävla skönt att höra någon ge raka besked i stället för det som annars är standardsvar till alla sorters frågor (åtminstone i det här landet): "Det beror på", "Det är relativt" eller "Det kan vara både och". Det är svar man kan ge till precis alla problem och på så sätt helgardera sig för att ha fel.

Ja,

Så man ska drämma till med ett tvärsäkert svar, även om det faktiskt är mer komplicerat än så? Låter ju jättebra. *whatever*

Jag håller med Gudiol här. Proteintillskott är inte onödigt. Det finns typ bara fördelar. Och jag håller definitivt inte med om att Mikael riktar sig till en målgrupp som inte behöver kosttillskott. Det är snarare byggarna och fitnessfolket som är pålästa och engagerade nog att sköta sånt här via kosten. Gemene soffpotatis och hobbymotionär klarar/orkar det INTE, och dessa skulle helt klart dra nytta av proteintillskott.

Men å andra sidan vill ju just denna målgrupp höra att det "inte behövs". Och att de gör helt rätt, samt känna att de är lite mer välinformerade än de där skumma muskelbyggarna. Så på så vis är det väl "rätt" målgrupp. De får det budskap som känns bekvämast. Inte det som är objektivt bäst för hälsan.

F Ultra
2017-09-08, 02:00
Så man ska drämma till med ett tvärsäkert svar, även om det faktiskt är mer komplicerat än så? Låter ju jättebra. *whatever*

Jag håller med Gudiol här. Proteintillskott är inte onödigt. Det finns typ bara fördelar. Och jag håller definitivt inte med om att Mikael riktar sig till en målgrupp som inte behöver kosttillskott. Det är snarare byggarna och fitnessfolket som är pålästa och engagerade nog att sköta sånt här via kosten. Gemene soffpotatis och hobbymotionär klarar/orkar det INTE, och dessa skulle helt klart dra nytta av proteintillskott.

Men å andra sidan vill ju just denna målgrupp höra att det "inte behövs". Och att de gör helt rätt, samt känna att de är lite mer välinformerade än de där skumma muskelbyggarna. Så på så vis är det väl "rätt" målgrupp. De får det budskap som känns bekvämast. Inte det som är objektivt bäst för hälsan.

Precis. Tydligen så behöver man inte objektiv fakta om man tillhör en viss målgrupp, bara den inställningen är ju egentligen ganska intressant.

Dessutom så påstod väl den gode doktorn att man inte skulle kombinera styrketräning med kardio, det om något gäller ju verkligen enbart för de som vill optimera en av dessa färdigheter och därmed inte den målgrupp som tydligen enligt vissa här tränar för att undvika framsteg.

Frågenarkomanen
2017-09-08, 02:33
Så man ska drämma till med ett tvärsäkert svar, även om det faktiskt är mer komplicerat än så? Låter ju jättebra. *whatever*

Jag håller med Gudiol här. Proteintillskott är inte onödigt. Det finns typ bara fördelar. Och jag håller definitivt inte med om att Mikael riktar sig till en målgrupp som inte behöver kosttillskott. Det är snarare byggarna och fitnessfolket som är pålästa och engagerade nog att sköta sånt här via kosten. Gemene soffpotatis och hobbymotionär klarar/orkar det INTE, och dessa skulle helt klart dra nytta av proteintillskott.

Men å andra sidan vill ju just denna målgrupp höra att det "inte behövs". Och att de gör helt rätt, samt känna att de är lite mer välinformerade än de där skumma muskelbyggarna. Så på så vis är det väl "rätt" målgrupp. De får det budskap som känns bekvämast. Inte det som är objektivt bäst för hälsan.

Jag tycker också att proteinpulver är bra och under fattiga perioder har det varit min primära källa till protein, och att just medelsvensson i många fall, för att inte säga de allra flesta, skulle tjäna på att lägga till 1-3 dl proteinpulver per dag (helst ännu mer, så klart, men 1-3 är så pass lite och lätt att alla klarar det).

Som jag skrev: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7818952&postcount=22

Har aldrig påstått något annat.