handdator

Visa fullständig version : El-akupunktur?


Bob90
2017-09-04, 20:20
Blev introducerad till detta innan jag han hejda sjukgymnasten, aldrig hört talas om.
Spontant så känns det bara som kvacksalveri, det enda jag lyckats googla till mig är att elakupuntur kan mildra illamående efter cellgifter eller under graviditet.

Fnns det några vetenskapliga belägg eller praxis för detta i Sverige? Risker? Det är ju löjligt låga ampere (stod 0.8mA på strömmataren) men kändes fan inte skönt och small till på ett sätt jag aldrig upplevt u höger sida när jag reste mig upp efter att ha suttit ner i ca 1½ timma typ 40 min efter "behandlingen".

Xtreme-G
2017-09-04, 20:48
Akupunktur som sådant har inget vetenskapligt stöd. Vet inte hur det är när man kopplar på el (har själv fått det en gång faktiskt) men det höjer säkert placeboeffekten.

CoKEmaN
2017-09-05, 09:21
Det finns viss evidens för akupunktur men ingenting som man inte har kunnat återskapa med hjälp av sham-akupunktur vad jag förstått.
El-Aku fungerar på samma sätt som TENS, vilket det finns evidens för vad jag fått lära mig i alla fall, där är det nog desto svårare att använda sig av "sham-tens" än vid akupunktur.
Om man använder sig av Hi-Tens så kan det smärtlindra med hjälp av gate Control teorin, https://en.wikipedia.org/wiki/Gate_control_theory.
Det finns mycket praxis för att använda sig av det, evidensen är jag mindre säker på.
Jag har dock god erfarenhet av det på t ex knäsmärta och tennisarmbåge hos patienter.
Överhuvudtaget att stimulera nerven på något sätt för att försöka bryta smärtsignalerna är något man diskuterar, jag är dock osäker på evidensen.
0,8mA är fullt tillräckligt för att få en stimulering av nerven, dock brukar man mäta aktionspotential i nerven i mV, en TENS-apparat kan ge en spänning på upp till 350V, men med väldigt liten ström såklart.
350V, 0,8mA ~ 0,28watt.

Bob90
2017-09-07, 06:09
Det finns viss evidens för akupunktur men ingenting som man inte har kunnat återskapa med hjälp av sham-akupunktur vad jag förstått.
El-Aku fungerar på samma sätt som TENS, vilket det finns evidens för vad jag fått lära mig i alla fall, där är det nog desto svårare att använda sig av "sham-tens" än vid akupunktur.
Om man använder sig av Hi-Tens så kan det smärtlindra med hjälp av gate Control teorin, https://en.wikipedia.org/wiki/Gate_control_theory.
Det finns mycket praxis för att använda sig av det, evidensen är jag mindre säker på.
Jag har dock god erfarenhet av det på t ex knäsmärta och tennisarmbåge hos patienter.
Överhuvudtaget att stimulera nerven på något sätt för att försöka bryta smärtsignalerna är något man diskuterar, jag är dock osäker på evidensen.
0,8mA är fullt tillräckligt för att få en stimulering av nerven, dock brukar man mäta aktionspotential i nerven i mV, en TENS-apparat kan ge en spänning på upp till 350V, men med väldigt liten ström såklart.
350V, 0,8mA ~ 0,28watt.

Alright, intressant. Och ja, 0,8 mA var faktiskt ganska obehagligt, särskilt när jag tog andetag. så nog stimulerar det nerverna :d