handdator

Visa fullständig version : Räknare till civilingenjörsstudent


j0nisch
2017-09-04, 14:28
Hejsan!

Jag har börjat plugga till civilingenjör i höst. På våra tentor är det förbjudet att ha räknare men jag antar att det inte är fel att ha räknare när man pluggar och så. Frågan är då vilken räknare som gäller?

Hade ti-84 på gymnasiet och den sägs räcka till allt på utbildningen, men kan få en ti-89 för ett bra pris. Vad är det som gäller?? Är det bättre att ha högre än 84?

Mvh Johan

Rickard
2017-09-04, 14:42
Vilken typ av civilingenjör?

j0nisch
2017-09-04, 15:18
Vilken typ av civilingenjör?

Haha kan ju vara värt att nämna så klart. Industriell ekonomi.

Vinter
2017-09-04, 15:23
Haha kan ju vara värt att nämna så klart. Industriell ekonomi.

De läser väl inte den mer avancerade matten/fysik där man tjänar på att programmera vissa formler. Så jag räknar med att en ti-89 räcker gott.

The Swedish Oak
2017-09-04, 15:25
Börja med o fråga dina föreläsare eller klasskompisar om råd. Kanske skolan har att låna ut eller något sammarbete med en butik där du kan få en som är anpassad för kursen till bra pris?

Blocket och tradera är ju nice om man vill komma billigt undan också:

http://www.tradera.com/search?q=Texas%20Instruments
https://www.blocket.se/malmo?q=Texas+instruments&cg=0&w=3&st=s&ca=23_11&is=1&l=0&md=th

Rickard
2017-09-04, 15:28
Haha kan ju vara värt att nämna så klart. Industriell ekonomi.

Väljer man typ inte inriktning där, typ maskin eller så också?

Men jag skulle tippa på att du inte behöver någon mer avancerad räknare än typ casio fx82 eller någon annan tentamensgodkänd räknare.

Xtreme-G
2017-09-04, 15:31
På högskolan använder man sällan räknare utan räknar allt analytiskt. Hade nästan aldrig med mig räknare under mina år som ingenjörsstudent.

Torsk_ole
2017-09-04, 16:22
Ti-84 kommer att duga bra om du nu ens kommer använda den.

spann
2017-09-04, 17:48
Jag har använt min TI-84 i termo, elektro, komponent kurs mfl. så även om du inte använder den i de första mattekurserna kommer du ha användning för en senare

Bob90
2017-09-04, 21:57
Jag läser också civing, har dock också precis börjat nu i år. Har en TI-30X Pro (saknar grafräknare), sjukt najs. Går på solcell också så man behöver inte bry sig om batterier. Köpte den när min Ti-82 stats dog. Kostade typ 200-300 kr också. Men har du en ti-84 så är den ju mer avancerad.

Har inte använt miniräknaren mer än ett par gånger, det är bara om du vill kontrollera grafer, att du har tänkt rätt osv. Eller när böcker ger idiotiska värden som kräver miniräknare.

Den utan undantag mest förekommande miniräknaren jag sett hos äldre kursare (typ årskurs 2-4) är ti-84. Men det är typ främst i statistikkurser eller konstiga elektrokurser här med.

Miniräknaren på din telefon kommer duga gott (lutar du på telefonen med kalkylatorn uppe får du ju upp trigfunktioner, kvadratroten, kvadrat, rad, fakultet, logaritmer, e och pi. Graferna jag är osäker på för hand ritar jag på wolfram alpha via appen eller så istället.

Men jag hade sparat din ti-84, den kommer med all sannolikhet räcka mer än väl, krävs det mer avancerade grejer än vad den klarar så är det mycket smidigare att köra på datorn ändå.

På seminarier, KS, prov, tenta etc får du ändå inte ha miniräknare eller ens formelsamling med undantag för någon enstaka kurs. Så det är lika bra att vänja sig att räkna utan den.

Xtreme-G
2017-09-04, 22:30
Justja, ett tips till alla som är bekanta med era gamla TI-räknare men har dem undanstoppade någonstans. Det finns en app som emulerar räknare till mobilen. Kan vara bra att ha någon gång, eller bara en kul grej.


Wabbitemu creates a Texas Instruments graphing calculator right on your Android device. Wabbitemu supports the TI-73, TI-81, TI-82, TI-83, TI-83 Plus, TI-83 Plus Silver Edition, TI-84 Plus, TI-84 Plus Silver Edition, TI-85, and TI-86. Fast and convenient, Wabbitemu allows you to always have your trusty calculator with you. Because Wabbitemu is an emulator, the calculator it creates will act exactly like the real thing.

Funkar alltså exakt som förut. Precis lika långsamma också!

twinhan
2017-09-05, 06:02
Läser själv sista året och gått dragandes med en TI-82 som funkat bra till tentor och diverse uppgifter. Dock blir det mestadels något beräkningsprogram (t.ex matlab) om jag känner att miniräknaren inte räcker till, vilket händer en hel del. Hett tips är att du börjar använda dig utav någon slags programmering för beräkning själv, lönar sig.

Skulle säga att en bitigare miniräknare skulle kanske möjligtvis behövas om du läser mycket statistik eller vill ha ett trevligare interface.

pepplez
2017-09-05, 11:37
Tog mig igenom teknisk fysik med en TI-82. Mer avancerat än så är pengarna i sjön. Ska du göra obskyra algebraiska förenklingar/matrismultiplikationer etc är det smidigare att köra något symbolhanteringsprogram på internet, typ WolframAlpha.

Stuffer
2017-09-05, 11:49
Pluggade civilingenjör i Farkostteknik som till stor del är samma utbildning som maskinteknik. Klarade mig bra på min TI-83 genom hela utbildningen. Till de mer avancerade räkneövningarna satt vi alltid vid dator och körde MatLab

Vinter
2017-09-05, 11:53
Pluggade civilingenjör i Farkostteknik som till stor del är samma utbildning som maskinteknik. Klarade mig bra på min TI-83 genom hela utbildningen. Till de mer avancerade räkneövningarna satt vi alltid vid dator och körde MatLab

Det är väl egentligen ingen tvekan att en bärbar med rätt program är betydligt bättre än en miniräknare generellt.

Yes
2017-09-05, 12:44
Jag förvånas över att dessa primitiva maskiner finns kvar. Finns det även ingenjörshipsters som kör på någon gammal Olivetti?

Stuffer
2017-09-05, 14:44
Det är väl egentligen ingen tvekan att en bärbar med rätt program är betydligt bättre än en miniräknare generellt.

Det är klart det är så. För vissa tentor var dock räknare ett måste och då var TI-83 fullt tillräcklig.
Dator eller mobiltelefon var vanligtvis inte okej som hjälpmedel på tenta.

Vinter
2017-09-05, 14:53
Det är klart det är så. För vissa tentor var dock räknare ett måste och då var TI-83 fullt tillräcklig.
Dator eller mobiltelefon var vanligtvis inte okej som hjälpmedel på tenta.

Min tanke om miniräknare kommer från min Ti-82 stats jag använde. Jag har en benägenhet att skriva nått tecken fel ibland. Då är Ti-84 smidigare då man kan kopiera delar, och den har minne så man kan återkopiera delar som blivit fel utan att behöva skriva om hela formeln.

Men som sagt bärbar fixar allt det och lite till.