handdator

Visa fullständig version : Disponera övningarna vid bröstträning


Glasnost
2017-09-03, 14:22
De flesta inklusive mig själv lägger ju bänkpress/ hantelpress först på bröstpasset och avslutar med flyes, cable crossovers etc. Egot vill ju lyfta tunga vikter, vilket blir svårt om man redan tröttat ut musklerna med koncentrationsövningar. Om vi bortser från styrkelyftare och de som är mest inriktade på att lyfta tungt, utan tänker på oss som tränar främst för hypertrofi, finns det några fördelar med att avsluta passen med pressarna? Man kan ju tänka att efter koncentrationsövningarna så är musklerna rejält uppvärmda och skaderisken borde då vara lite mindre vid pressarna, på bekostnad av vikten då, men spelar det någon roll för hypertrofi?

smerk
2017-09-03, 19:17
Intressant. Kör man t.ex. flyes innan bänk kanske man kan göra bröstet ännu tröttare i bänk? Jag känner ofta mycket i bröst i bänken men triceps brukar också bli helt slut, oklart vad som får mig att sluta. Syftet med min bänk är iallafall att träna bröstet.

Glasnost
2017-09-03, 19:40
Man vill ju pumpa ur bröstet rejält utan att skada sig, särskilt efter 40, och man kanske växer bättre och säkrare på detta vis ..

viringer
2017-09-03, 21:01
Om du tröttar ut bröstmusklerna så kommer andra muskler ta över i övningar som bänkpress.

King Grub
2017-09-03, 21:08
Kör man triceps först aktiveras bröstet mer i bröstträningen.

Scratch89
2017-09-03, 21:40
Jag undrar vad som har fått diskussionen kring byggarträning på tapeten igen. För bara ett par år sedan var det nästan nackskott eller åtminstone idiotförklaring om man tränade över 5 reps mer sällan än tre gånger i veckan per muskel. Nu är vi tillbaka vid 90-talsbyggarträningen.

Jag gillar det, men ni som har tränat ett tag, t.ex King Grub, har det kommit såna här variationer/trender förut? Jag tycker mig bara ha sett trenden från byggning, men jag har ju bara tränat i drygt ett decennium.

smerk
2017-09-03, 22:39
Jag undrar vad som har fått diskussionen kring byggarträning på tapeten igen. För bara ett par år sedan var det nästan nackskott eller åtminstone idiotförklaring om man tränade över 5 reps mer sällan än tre gånger i veckan per muskel. Nu är vi tillbaka vid 90-talsbyggarträningen.

Jag gillar det, men ni som har tränat ett tag, t.ex King Grub, har det kommit såna här variationer/trender förut? Jag tycker mig bara ha sett trenden från byggning, men jag har ju bara tränat i drygt ett decennium.

För min del som tränat ett par år lärde jag mig i början på youtube där alla sade att blir du stark kommer du garanterat vara stor. Sen experimenterade jag själv och läste lite här och insåg att högvolym är bäst.

mikaelj
2017-09-04, 09:20
Jag undrar vad som har fått diskussionen kring byggarträning på tapeten igen. För bara ett par år sedan var det nästan nackskott eller åtminstone idiotförklaring om man tränade över 5 reps mer sällan än tre gånger i veckan per muskel. Nu är vi tillbaka vid 90-talsbyggarträningen.

Jag gillar det, men ni som har tränat ett tag, t.ex King Grub, har det kommit såna här variationer/trender förut? Jag tycker mig bara ha sett trenden från byggning, men jag har ju bara tränat i drygt ett decennium.Mer nyanserat nu. Det beror på är väl egentligen svaret. Vi är inte tillbaka till 90-talsbyggningen, vi är inte fast vid 2010-talet.

Arne Persson
2017-09-04, 09:24
Personligen rekommenderar jag tyngsta övningarna först och gärna avsluta lite lättare med tex tunga superset.

trädgårdsmöbel
2017-09-04, 09:56
Bänkpress är ju en sådan övning man kan lyfta en hel del vikt i även om man är trött. Jag har tex. märkt att om jag kör bänkpress först så orkar jag mindre i sned bänkpress sedan än om jag kör den sneda först och den platta efter. Så för att få utlopp för maximal viktkåthet i alla övningar man kör i sin press-träning är det dumt att lägga bänkpressen först.

I ett press-pass brukar jag lägga bänkpress som tredje eller fjärde övning.

Det gör jag även av en annan orsak: Jag älskar bänkpress, det är min favoritövning, men den tar gärna över för mig om den ligger först. Går bänkpressen dåligt blir hela passet dåligt, genom att lägga den senare avdramatiserar jag bänkpressen och gör den mer njutningsfull, jag släpper prestigen en del och nöjer mig med att det är tungt och hardkår att bänkpressa utan att noja så värst över exakt vikt och exakt antal reps.

Mats J
2017-09-04, 10:15
Jag undrar vad som har fått diskussionen kring byggarträning på tapeten igen. För bara ett par år sedan var det nästan nackskott eller åtminstone idiotförklaring om man tränade över 5 reps mer sällan än tre gånger i veckan per muskel. Nu är vi tillbaka vid 90-talsbyggarträningen.

Jag gillar det, men ni som har tränat ett tag, t.ex King Grub, har det kommit såna här variationer/trender förut? Jag tycker mig bara ha sett trenden från byggning, men jag har ju bara tränat i drygt ett decennium.

Ja det kommer och går, jag har tränat 26 år och tycker det alltid varit så här, HIT, volym, helkropp, split, tungt, lätt etc. etc. trender som kommer och går. Det handlar nog helt enkelt att de flesta letar efter det optimala och det som ska ge de stora resultaten och att det inte finns något sådant upplägg, utan allt funkar ungefär lika bra/dåligt I längden. Det är mer variationen som gör att en trend ändras, nu kör alla byggar split igen och om några år så börjar någon med helkropp och får då bättre resultat (tillfälligt) och sedan sprids det och är snart sanningen och det riktiga.

Jocke67
2017-09-04, 10:40
Lite mer balanserat här senaste halvåret. Förståsigpåarna förutsätter inte automatiskt att alla har som mål att maximera resultat i böj/bänk/mark.

Stoltz
2017-09-04, 12:15
Jag undrar vad som har fått diskussionen kring byggarträning på tapeten igen. För bara ett par år sedan var det nästan nackskott eller åtminstone idiotförklaring om man tränade över 5 reps mer sällan än tre gånger i veckan per muskel. Nu är vi tillbaka vid 90-talsbyggarträningen.


På många amerikanska forum fanns inte samma hets på böj/mark/bänk 3ggr/v som det fanns här (i min erfarenhet).
De som skramlade mest här på Kolo var ju till majoriteten (inte alla, och ingen nämnd ingen glömd :D) var ju relativt unga och lite nyfrälsta och hade hittat något som de trivdes med, så blev det lite som i grundskolan - Spelade du inte fotboll så var du inte bra på nånting ;)

DonFlex
2017-09-04, 15:18
De flesta inklusive mig själv lägger ju bänkpress/ hantelpress först på bröstpasset och avslutar med flyes, cable crossovers etc. Egot vill ju lyfta tunga vikter, vilket blir svårt om man redan tröttat ut musklerna med koncentrationsövningar. Om vi bortser från styrkelyftare och de som är mest inriktade på att lyfta tungt, utan tänker på oss som tränar främst för hypertrofi, finns det några fördelar med att avsluta passen med pressarna? Man kan ju tänka att efter koncentrationsövningarna så är musklerna rejält uppvärmda och skaderisken borde då vara lite mindre vid pressarna, på bekostnad av vikten då, men spelar det någon roll för hypertrofi?

Jag har börjat med att lägga pressarna sist och jag inbillar mig att muskelutvecklingen blivit bättre, definitivt inte sämre.

z_bumbi
2017-09-04, 17:16
Jag undrar vad som har fått diskussionen kring byggarträning på tapeten igen. För bara ett par år sedan var det nästan nackskott eller åtminstone idiotförklaring om man tränade över 5 reps mer sällan än tre gånger i veckan per muskel. Nu är vi tillbaka vid 90-talsbyggarträningen.

Jag gillar det, men ni som har tränat ett tag, t.ex King Grub, har det kommit såna här variationer/trender förut? Jag tycker mig bara ha sett trenden från byggning, men jag har ju bara tränat i drygt ett decennium.

Det går i cykler. Nackskotten var väl iofs mest av de som var nyfrälsta även om även de som tränat ett bra tag utan variation ofta blir frälsta när de inför variation.

Scratch89
2017-09-04, 19:48
Tack för bra svar. :)

smerk
2017-09-04, 20:33
För min del är bröstet mer utvecklat än triceps, så det kanske kan vara en ide att inleda passen (bröst, axlar, triceps) med flyes innan pressarna, eller blir det bara halvdant för både bröst och triceps?

trädgårdsmöbel
2017-09-06, 15:59
För min del är bröstet mer utvecklat än triceps, så det kanske kan vara en ide att inleda passen (bröst, axlar, triceps) med flyes innan pressarna, eller blir det bara halvdant för både bröst och triceps?

Har du bra pecs men dåliga triceps och vill åtgörda det så kan du skippa flyes helt tycker jag och köra enbart pressar i din bröstträning för att få in mer träni g för just triceps. Givetvis skall du även träna triceps isolerat.

Diomedea exulans
2017-09-06, 16:17
Har du bra pecs men dåliga triceps och vill åtgörda det så kan du skippa flyes helt tycker jag och köra enbart pressar i din bröstträning för att få in mer träni g för just triceps. Givetvis skall du även träna triceps isolerat.

Därför kör jag inga flyes. (Plus att jag ändå hatar flyes.) Får se om det funkar.