handdator

Visa fullständig version : Välmående och styrka


Delightful_imp
2017-09-02, 17:10
Hej alla vänner!

För 7 år sen slutade jag tävla i styrkelyft då jag gick från att vara junior till senior. Det blev för tungt och tärde på kropp och själ.

Jag har sen dess tränat olika saker men det finns ingenting som är tillräckligt roligt (eller tillgängligt) för att lägga tid och energi på det till vardags. Jag har därför tränat för lite och ätit för mycket godis vilket lämnar mig med en svag och tung kropp kombinerat med trasiga knän.

Jag har nu bestämt mig för att ta mig tillbaka till gymmet. Jag börjar på den begränsade gymkedjan Puls & träning med styrketräning och förhoppningsvis lite skonsam konditionsträning.

Jag hoppas kunna träna iaf tre gånger i veckan där jag kör helkropp. Övningarna :
Frivändning
Frontböj
Uppåtlutad hantelpress
Marklyft
Latsdrag
Rodd
Div axelövningar
Div mag/bålövningar

Vi får se om knäna orkar med övningarna annars får jag utvärdera och kanske köra lite rehab + det som fungerar.

Imorgon börjar jag!

xan
2017-09-02, 17:21
Lycka till!

Delightful_imp
2017-09-03, 17:35
Tack Xan! Jag behövde det!

Idag körde jag mitt första gympass på kanske 18 månader och det gick så mycket bättre än jag trodde att det skulle gå! Fick andnöd av kroppsanstängningen sista seten vilket känns helt ok att ha pressat sig igenom.

Monsterpass idag, tog kanske 90 min

Frivändning
20kg 10

Frivändning + Frontböj
30kg 5

Frontböj
40kg 6
50kg 5
Hade sån pump i benen att jag knappt kunde påbörja sista setet, men det gick ok

Marklyft
20kg 10
30kg 5
40kg 5
60kg 5 - superlätt
80kg 5 - lätt men tappar ryggen
100kg 1
För svag i bål. Behöver stärka den och kanske ta med mig bälte

Bänkpress (det fanns en bänk här, jag kör!)
20kg 10
40kg 5
50kg 5
55kg 3
Det var hyfsat lätt och jag hade bra kontroll. Var lite för feg och litade inte på min förmåga, så stannade där

Latsdrag (technogym)
40kg 10
45kg 10, 6

Rodd (technogym)
35kg 8, 8

Militärpress
20kg 8, 6

Lite mage

Det kändes fantastiskt att vara tillbaka i gymmet och de flesta övningarna kändes klockrent. Jag fick inte helt till det i militärpressen och måste träna teknik i mark och bänk.

Delightful_imp
2017-09-05, 17:33
Mycket av dagens pass blev förstört av att jag i söndags räknade helt fel på vikterna. Jag tänkte inte på att skivstången jag böjde med förra passet var en smalare stång som max väger 15kg istället för 20. Det blev därmed tungt och jävligt i böjen idag då jag trodde jag hade samma vikt.

Frivändning m stång 6 (+ lite mer som gick sådär...)

Frontböj
30kg 5
50kg 2 - astungt!
30kg 8

Marklyft
30kg 8
60kg 6
85kg 3, 5, 5
Fuskade lite med studs. För att få tillräckligt båltryck fick jag hålla andan mellan repsen. Rätt lätt men mycket fusk.

Bänkpress
20kg 10
40kg 8
50kg 3, 4
35kg med stopp 8
Tungt och svårt att få stabilitet

Rodd
35kg 10, 10

Latsdrag
45kg 10, 8

Militärpress
20kg 10, 6

Mage

Rehab

Jag har haft sån fruktansvärd träningsvärk att jag knappt har kunnat leva. Det gjorde nog att det inte var lika mycket kraft i kroppen idag som i söndags. Det kommer även påverkar hur dagarna på jobbet är. Men jag har tillräckligt med energi för att träna iaf och jag kan känna hur träningen just ger mig ökat välmående i livet.

Delightful_imp
2017-09-07, 17:28
Skulle kört passet idag också, men benen klarade det inte. Var trött och öm i uppvärmningen och varken böj eller Marklyft fungerade. Så jag körde lite rygg och så får det vara bra. Nu ska jag vila så kanske jag kan köra igen på söndag.

Delightful_imp
2017-09-11, 18:24
Då kör vi igen!

Jag var lagom sugen på att träna när jag släntrade in på gymmet efter 8h jobb och ca 1h att ta mig till/från bibliotek för att hitta böcker till veckans studier. Mycket i huvudet helt enkelt. Men det löste ett pass på gymmet!

Pass 4

Uppvärmning: frivändningar och frontböj m 20kg stång + marklyft med trästav
- Konstaterade att det var väldigt svårt för mig att sitta bekvämt i startpositionen i marklyft. Smärta och stelhet i knäna.

Marklyft
40kg ca 10
70kg 8 - superlätt!
90kg 5, 4
Tappade form och hade Smärta i ländryggen vid första rep. Antagligen inget farligt, det var nog bara tungt.

Rodd
35kg 10,10
Ökar nästa pass

Hantelpress (lite lutning)
14kg 10
18kg 6
Imponerad. Kändes fel men rätt lätt. Det mesta jag tagit är 22,5 eller 25kg hantlar när jag lyfte som mesta.

Mage

Latsdrag
45kg 10,10
Kanske höjer nästa pass

Skönt. Tror det blir smart att dela böj- och marklyftspassen då mina ben annars ger upp. Det blir alltså 1-2 pass böj/mark i veckan. Nästa pass ska jag försöka bänka.

Jag tänkte ta med mig bälte till nästa pass med marklyft så att jag inte behöver vara lika orolig för buktrycket. Har ni som läser det här några tankar eller känslor om det?

Delightful_imp
2017-09-18, 18:00
Efter en kortare förkylning är jag tillbaka.

Frontböj
Stång (15kg?) 10
35kg 8
40kg 8, 8
- Det var inte så tungt men jobbig känsla i kroppen. Ont i axlarna.

Liggande hantelpress (15 graders lutning)
14kg 10
18kg 8
20kg 0 - får inte upp första
- Rätt lätt, bra känsla

Latsdrag
50kg 10, 8

Rodd
40lg 8, 6
- pb vikt på några år? Har alltid varit svag i rodd

Lite axlarna, mage, rehab

Delightful_imp
2017-09-21, 18:31
Idag var jag så trött att jag knappt kunde gå när jag kom in på gymmet, men det blev ett helt ok pass. Kan känna att träningen ger och inte tar energi!

Pass 6

Frontböj
20kg 8
30kg 8
40kg 8
45kg 8
- Sista var tung för ryggen. Sista repet tappade jag ner stången till armväcken (håller armarna i kors vid lyfte då "tyngdlyftsgreppet" gör för ont i handlederna

Bänk
20kg ca 8
30kg 8
40kg 6
50kg 4
57,5kg 1 - tungt!
Med stopp 40kg 8
- Tungt och jäkligt. Kändes dok bra att köra med stopp. 10kg under kroppsvikt får väl ändå vara ok så här tidigt

Latsdrag
50kg 10, 10
- Lite fusk

Rodd
40kg 8,8
- Så tungt

Militärpress
20kg 10, 8

Lite axlar

Crunches på boll
10 kg 10, 10, 10