handdator

Visa fullständig version : Sliten av träningen (Så ser mitt upplägg ut)


m4x
2017-09-01, 09:45
Hej

Jag börjar med och skriva hur min veckorutin ser ut..

Måndag:
• Helkroppspass basövningar

Knäböj
1x 5x90kg
1x 10x75kg
1x 15x60kg

Marklyft
1x 5x60kg
1x 5x80kg
1x 5x100kg
1x 5x120kg
1x 5x130kg

Bänkpress (maskin)
1x 10x40kg
1x 5x60kg
1x 5x80kg
1x 3x90kg
3x 5x100kg

Militärpress (maskin)
1x 5x30kg
1x 5x50kg
1x 3x70kg
3x 5x80kg

Pullups
3x6

Tisdag:
• Cykelpass 24km ToR jobbet
• Spänst, hoppträning ca 20min upp för trappor med 8kg viktväst

Onsdag
• Cykelpass 24km ToR jobbet

Torsdag:
• Innebandyträning kväll 01:30

Fredag
• Cykelpass 24km ToR jobbet (Beror på hur jag känner mig)
• Styrketräning basövningar

Bänkpress:
1x 10x20kg
1x 5x40kg
1x 5x60kg
1x 3x70kg
1x 5x80kg
1x 8x70kg
1x 12x60kg

Militärpress
1x 10x20kg
1x 5x40kg
1x 5x50kg
1x 8x45kg
1x 10x40kg

Pullups
3x6

Lördag/Söndag
• Vila eller innebandymatch beroende på helg

Idag känner jag mig trött/sliten och vet att jag kommer behöva 2 ordentliga sovdagar för att återhämta mig. Blir mörkrädd av tanken när matchdagar tillkommer på helgen..

Jag sover 7,5-8 timmar varje dag, går och lägger mig vid samma tidpunkt. Ibland händer det att jag går upp på natten och är hungrig = dålig natt = mer sliten den veckan

Min primära fokus är att prestera på innebandyn. Igår kände jag mig seg och sliten på planen. Jag tror min träningsvolym är för "hög" och behöver hitta en bättre balans. Dock vill jag behålla "muskulaturen" och är därför "rädd" att trappa ner på vikterna..men jag vet inte om det är vikterna som gör mig sliten.

Vad för ändringar i schemat skulle ni göra om nu innebandyn är lite av det primära målet att prestera på topp i. Samt för att minska tröttheten? Tränar jag med för höga vikter?

Wormzie
2017-09-01, 09:50
Hur ser käk ut? Med så mycket träning+match+motion så behöver man äta _mycket_ :) Känner du dig sliten så håll igen lite i perioder, typ strunta i gymmet nåt av passen och åk bil/buss till och från jobbet ett par dagar.

speedy83
2017-09-01, 11:23
För min del så ser den mängden träning helt galen ut i ett vilo- och återhämtningsperspektiv. Visst massor med mat hjälper men jag tror inte att mat ensamt hjälper i längden, kroppen behöver vila för att kunna bli starkare och utvecklas.

MackeJuve
2017-09-01, 11:42
Jag tycker att din träningsvolym ser långt ifrån extrem ut. Hur mycket tar du ut dig när du cyklar till och från jobbet?

m4x
2017-09-01, 11:52
Wormize
Käket är bra, får i mig ca 2500-3000 kcal om dagen, något mindre när jag vilar. En hel del kolhydrater i kosten

Speedy83
Ja exakt, det är kanske vila som fattas. Men då måste man fimpa av något..frågan är om man ska minska på vikterna?

Mackjuve
Cyklar i snitt 24km/h

MackeJuve
2017-09-01, 12:01
Hur trött blir du av att cykla i 24 km/h i snitt(hastigheten säger mig ingenting)?

Jag har väldigt svårt att se att en minskning av vikterna är vägen att gå, du har redan ett väldigt avskalat schema. Skit i ett eller ett par av cykelpassen om du är sliten. Det mest intressanta tycker jag dock är ansträngningsnivån på dina aktiviteter. Om jag rabblar upp allt jag gör på en vecka(fem styrketräningspass, tre löpning och en fotbollsmatch) så låter det säkert i överkant. I praktiken så är det inte särskilt jobbigt att styrketräna och de allra flesta löppass lämnar jag med mer gas i tanken. Hade jag däremot maxat milen varje löppass och kört typ crossfit-inspirerad styrketräning så hade jag kanske varit helt matt.

bubbe
2017-09-01, 12:10
Hur trött blir du av att cykla i 24 km/h i snitt(hastigheten säger mig ingenting)?

Jag har väldigt svårt att se att en minskning av vikterna är vägen att gå, du har redan ett väldigt avskalat schema. Skit i ett eller ett par av cykelpassen om du är sliten. Det mest intressanta tycker jag dock är ansträngningsnivån på dina aktiviteter. Om jag rabblar upp allt jag gör på en vecka(fem styrketräningspass, tre löpning och en fotbollsmatch) så låter det säkert i överkant. I praktiken så är det inte särskilt jobbigt att styrketräna och de allra flesta löppass lämnar jag med mer gas i tanken. Hade jag däremot maxat milen varje löppass och kört typ crossfit-inspirerad styrketräning så hade jag kanske varit helt matt.

Han kanske gasar järnet på en gammal damtralla?

Skämt åsido, håller med dig. Beror helt på hur mycket TS tar ut sig varje dag. Jobbet kanske är ovant och sliter, är cyklingen till och från helt kollapsfärdigt med eftersvettning långt efter dusch, eller är det bara en ovana att styrketräna ihop med övriga aktiviteter. Kanske äter för dåligt med mat eftersom han vaknar hungrig etc.

Enklast att minska på tempot på cyklingen som jag ser det, iaf om man är orolig för matchhelgerna.

myling
2017-09-01, 19:01
Tränar likartat, 3 styrkepass och cyklar till jobbet (32km ToR). När jag blev sliten sänkte jag tempot från 25km/h till 23 km/h (var inte planerat, kör på lättare växlar och det blev utfallet). Känner mig mycket piggare nu.
Mitt tips är att cykla långsammare. Styrketräningen ska du behålla.

Bitchtit
2017-09-02, 07:40
Volymen ser hanterbar ut förutsatt att du har lite träningsvana. En rimlig justering om du känner dig sliten kan väl vara att inte köra lika hårt när du cyklar/gymmar.