handdator

Visa fullständig version : Det händer ingenting, nu behöver jag er hjälp.


Julis
2017-08-31, 22:17
Hej! Helt ny här, kanske ämnet redan varit på tapeten eller så postar jag i fel forumdel, skjut mig inte då :em:
Jag är just nu väldigt frustrerad för jag upplever att resultat uteblir både vad gäller kropp och Träning.
I vardagen tränar jag varierat. Går minst 30 (oftast över en timme) VARJE dag, tränar crossfit 2 ggr/ veckan, varvar högintensiv cardio som spinning och löpning kanske 2-4ggr i veckan och försöket klämma in ett eller ett par hederliga gymbesök. Typ så. Varierar givetvis ganska mycket men bortsett från prommarna så tränar jag 4-7 dagar i veckan, ibland 2ggr/ dag. I augusti när jag haft semester så har jag tränat så gott som varje dag.
Jag är vegan men får i mig tillräckligt med proteiner, ca 125-130 gram/ dag so no worries! Jag brottas med mycket sötsug och ska väl erkänna att det slinker ner lite sötsaker mellan varven, men jag äter drygt 1600 kcal/ dag som grund.

Jag har under större delen av mitt vuxna liv varit ganska slimmad, 58-62 kg till 169 cm. Jag har aldrig lyckats få någon vidare muskelmassa men sett rätt vältränad ut ändå. Typ alltid. Jag har det senaste året förfallit vad gäller både vikt och utveckling. Jag har gått upp till 66kg och det är tyvärr inga muskler som är bakom den viktökningen. Jag upplever att jag inte utvecklas i träningen oavsett vad det är jag sysslar med. Allt står stilla och jag blir vare sig starkare eller snabbare

Summasummarum så blir jag bara tjockare fast att jag tränar betydligt mycket mer än medelsvensson. Jag jobbar som sjuksköterska med mycket psykisk stress och det är ju inte ett helt stillasittande jobb iafl. Kan det vara stressen som är boven i dramat? Den psykiska från jobbet och att jag fysiskt stressat kroppen ned träning? Som sagt händer det är det slinker ner nån gång då och då tofuglass men jag tycker inte den borde vara hela boven. Förutom att jag tränar mer olika slags träning så lever jag likadant som jag gjort i flera år. Jag trivs sämre på min arbetsplats kan jag tillägga också. Annars så..

Jag vill såklart gilla min kropp igen. Även om jag inte är överviktig så vill jag gärna bli av med det fett som smugit sig på. Jag vet dock inte riktigt vad jag ska göra. Är det så enkelt att jag borde äta mindre? Jag orkar inte träna mer iafl. Så ni kloka... tips?

pepplez
2017-09-01, 04:42
Äter du fortfarande 1600 kcal? Hur noga räknar du?

RassK
2017-09-01, 07:46
Jag vill såklart gilla min kropp igen. Även om jag inte är överviktig så vill jag gärna bli av med det fett som smugit sig på. Jag vet dock inte riktigt vad jag ska göra. Är det så enkelt att jag borde äta mindre? Jag orkar inte träna mer iafl. Så ni kloka... tips?

Det här har inget med fysisk träning att göra. Gå en kurs i mindfulness eller börja på yoga. Där lär du dig älska din kropp för vad den är - och inte vad du vill att den ska vara.

Shqypnia
2017-09-01, 08:54
Det här har inget med fysisk träning att göra. Gå en kurs i mindfulness eller börja på yoga. Där lär du dig älska din kropp för vad den är - och inte vad du vill att den ska vara.

Hon vill kanske gå från att vara i friendzone med sin kropp till ett äktenskap. :D

Julis
2017-09-01, 09:49
Äter du fortfarande 1600 kcal? Hur noga räknar du?

Noga skulle jag säga. Jag väger väger min mat när det kommer till ris, linser, böner, tofu och sånt men höftar med sallader och råa grönsaker.
Ja, jag äter 1600 kcal fortfarande men kommer upp i 2000 kcal på helger. Jag tycker att det i vilket fall inte borde generera i en viktuppgång. eventuellt så överskattar jag hur mycket kalorier jag förbränner under en dag och att jag gör mig av ned mindre kalorier i vardagssammanhang.

Julis
2017-09-01, 09:55
[QUOTE=Shqypnia;7816280]Hon vill kanske gå från att vara i friendzone med sin kropp till ett äktenskap. :D[/QUOT

Hehe! Bra svar! Och det ligger sanning i det. Jag har alltid accepterat min kropp och t om tyckt om den. Nu när röven växer och kärlekshandtagen blir än mer greppvänliga så uppskattar jag mitt forna jag ännu mer.
Jag gillar känslan av att vara nöjd och kunna ha mina kläder utan att de stramar.

ApexProcyon
2017-09-01, 11:23
Räknar du kalorierna i godiset som slinker ned? Många "glömmer" och/eller underskattar små undantag här och där. Många bäckar små.

MaxTheMarketer
2017-09-01, 11:46
Skriv ned exakt ALLT du äter innan du äter det. Ha även ett papper där du redan skrivit ned hur många kalorier per hundra gram på saker som du ofta äter är. Då tvingas du att tänka till varje gång du vill stoppa i dig något som kanske inte är så bra för dig på lång sikt.

Stress kan vara en bidragande faktor, men om du annars rör på dig och tränar mer än den genomsnittliga svensken så är det du som underskattar ditt kaloriintag och måste börja skriva ned allt som du äter eller vill äta så du kan "komma på dig själv" när du kanske vill stoppa i dig något som inte kommer att gynna dig i längden.

Köp en almanacka där du kan skriva ned texter och testa detta i en månad och utvärdera.