handdator

Visa fullständig version : Om man kör till failure, var går rep-gränsen där det inte längre ger något?


Frågenarkomanen
2017-08-31, 20:10
Skulle t ex 1x30 ge lika bra tillväxt som 1x20? Bättre?

Kan man även köra typ 1x40 och få lika bra resultat?

Anders The Peak
2017-08-31, 20:49
Skulle t ex 1x30 ge lika bra tillväxt som 1x20? Bättre?

Kan man även köra typ 1x40 och få lika bra resultat?

Troligen fungerar det bra upptill 30 reps om det är i första set och att du endast klarar 20-25 i andra set.

dietmar schmidtbleicher pratar om minst 15-20 reps för att bygga muskler (http://www.salisbury.edu/sportsperformance/Articles/STRENGTH%20TRIANING%20STRUCTURE%20PRINCIPLES%20AND %20METHODOLOGY%20-%20SCHMIDTBLEICHER.pdf)

trädgårdsmöbel
2017-08-31, 21:33
Det är svårt att pressa sig till fail med så höga reps, man säljer sig gärna kort tycker jag. I ett set går det bra, men sen blir det lätt så åtminstone för mig att jag hade klarat tex. 20, men slutar vid 15-16.

Så jag tycker det är lättare att lägga på lite mer vikt, och köra kring 10 istället.

Hemi
2017-09-01, 01:27
Har sett idrottare på elitnivå styrketräna och "gnugga" vikterna med mycket kort ROM 5-10 "reps" för att sedan göra full ROM i 10-15 reps och det blir då ganska mycket tyngre än om man enbart gjort de 10 sista repsen. Mest i benövningar, har provat, vet inte om jag gillar det än...

Agitator
2017-09-01, 01:57
Har kört många pass med maxningar på ~40 ~25 ~20 reps.

Efter sådana set har jag lagt på lite till vikt och gjort några set (1-3) 4-8 reps och och ansett den övningen vara avklarad.
Har hänt att man vilat 30-40+ min efter en sådan maxning innan man gör de där extra bonussetten.

Helt ok. Men det sliter olika beroende på vilka vikter man kör på.

Hemi
2017-09-01, 02:08
Swarzeneggers 21an och Arne Persson hade väl en 28an, är också sätt att dela upp långa set för att mentalt klara av dem. Har experimenterat med liknande och längre grejer i super/compound sets. Blir extremt hamster-monotont att repetera exakt samma sak för att segt känna att det kanske börjar ta slut nånstans runt 30, tycker jag.

ARMSTARK
2017-09-01, 07:19
Det beror rätt mycket på vad du vill ha ut av träningen, tränar du för stora muskler är det nog overkill att köra mer än 30 reps, men däremot tex kampsportare och klättrare tränar nästan uteslutande högrep träning.
För muskelbygge tror jag det är effektivare att köra 10-12 reps, kort vila, 10-12 reps osv. Då kan du komma upp i ganska stora volymer fast det blir högt antal reps samtidigt.

King Grub
2017-09-01, 08:08
Nollan är 60 % av 1RM. Inga speciella skillnader vad gäller hypertrofi även på lättare än så belastning bara man går till fail, vilket då innebär många repetitioner. För styrka är tyngre belastning överlägset, men medför då sina egna potentiellt negativa effekter som skaderisk och stress av nervsystemet.

http://i.imgur.com/A2GOoOS.jpg

Tack till Brad Schoenfeld för bilden.

ARMSTARK
2017-09-01, 11:40
Nollan är 60 % av 1RM. Inga speciella skillnader vad gäller hypertrofi även på lättare än så belastning bara man går till fail, vilket då innebär många repetitioner. För styrka är tyngre belastning överlägset, men medför då sina egna potentiellt negativa effekter som skaderisk och stress av nervsystemet.

http://i.imgur.com/A2GOoOS.jpg

Tack till Brad Schoenfeld för bilden.

Är det den upplevda vikten eller den faktiska vikten som stressar nervsystemet? Lite svårt att förklara, jag tänker så här: En som tränat ett tag kanske kan göra några 3:or till fail på 100kg, och det skulle förmodligen slita rätt mycket på nervsystemet. Men jag skulle kunna bolla med den vikten, 10X10 är knappt ansträngande, men det måste ju slita som fan på nervsystemet, eller flyttar man gränsen för vad kroppen/nervsystemet klarar?

Iliyas
2017-09-01, 13:26
Hur många set ska man köra per muskelgrupp och hur länge ska man vila mellan setten?

King Grub
2017-09-01, 13:39
Det finns inget universellt "man ska" på den frågan.

smerk
2017-09-01, 14:23
Det finns inget universellt "man ska" på den frågan.

Nått du kan föreslå per vecka att utgå ifrån för att sedan prova sig fram?
Har höjt mitt rejält och kör typ 24 set för rygg, 18 för bröst, 24 axlar, 30 armar

Iliyas
2017-09-01, 14:25
Det finns inget universellt "man ska" på den frågan.

Hmmm ok. Inget riktmärke?

ARMSTARK
2017-09-01, 14:49
Det finns inget universellt "man ska" på den frågan.

Vad tror du om min fråga, #9? Ökar stressen på CNS linjärt med vikten eller blir det uthålligare ju starkare man blir?

Agitator
2017-09-02, 00:56
När jag gått för en högreps maxning så får handleder och CNS stryk. Så gör det inte allt för ofta. Upplever det som att jag fortfarande har känningar från det 1-2 månader ibland efteråt. Men har även med övrig träning att göra som inte låter en återhämta sig tillräckligt.

Sakta men säkert flyttar man nivåerna dock.

Ett Orm
2017-09-02, 01:56
2-5 set och 20-50 sek belastat TuT per set är en ok riktlinje att utgå från.

baktung
2017-09-02, 07:19
Jag hittade en bröstmaskin på gymmet där jag verkligen fick kontakt. Upplevde att detta också gav mig tillväxt bättre än tidigare. Det var inte längesen men nånting började hända med muskeln.

Grejen är att jag nu kunde köra 20-30 reps, till skillnad från bara 8-12 som i hantelbänken, utan att bli trött i armarna. Däremot fick jag verkligen upp en sveda i bröstmuskeln som jag inte hade känt tidigare. Och jag tror det är denna man ska sträva efter. Den där brännande känslan. Sen behöver man inte gå till fail, vilket för mig säkert hade inneburit över 40 reps på dessa vikter. Det räcker att man gnuggar en stund med brännande känsla. Absolut fail är bara onödigt.

Iliyas
2017-09-03, 17:39
Så man ska reppa vikterna till fail med 60% av sitt 1rpm?

King Grub
2017-09-03, 18:23
Kör du så lätt eller lättare får du antagligen gå till fail för att se lika stor tillväxt som av tyngre vikter. Tränar man tungt stimulerar man fler tillväxtfaktorer och behöver inte gå till fail. Båda sätten har för- och nackdelar, och det är säkert bra att ha med båda sätten i sin träning. Poängen är mer att man inte måste träna tungt för att växa. Men det är ju jobbigare att träna lätt och gå till fail hela tiden. Det gör ont och är psykiskt jobbigt.

Frågenarkomanen
2017-09-04, 13:57
Kör du så lätt eller lättare får du antagligen gå till fail för att se lika stor tillväxt som av tyngre vikter. Tränar man tungt stimulerar man fler tillväxtfaktorer och behöver inte gå till fail. Båda sätten har för- och nackdelar, och det är säkert bra att ha med båda sätten i sin träning. Poängen är mer att man inte måste träna tungt för att växa. Men det är ju jobbigare att träna lätt och gå till fail hela tiden. Det gör ont och är psykiskt jobbigt.
Öh ... nä. Åtminstone inte i praktiken, eftersom när man tränar lätt och till fail, så använder man oftast lättare övningar och vikter än när man kör tungt.

Det är så mycket värre att dra en tung åtta i mark eller böj, än att dra av 40 reps till fail i curl eller hantelrodd eller flyes. Det förstnämnda tär verkligen på psyket, och är jobbigt långt innan det ens börjar, medans det sistnämnda gör så att det bränner lite i muskeln, men utöver det så är det bara att göra det:kontrahera - håll emot - kontrahera - et cetera, och man behöver inte lägga något mentalt krut på det. Man gör det som en robot, bara.

Det fungerar inte när man drar en tung åtta i marklyft. Där måste man vara 100 % närvarande och fokusera till 100 %. Redan efter två repetitioner så tänker man "Hur fan ska jag klara det här? Det kommer aldrig gå", och tappar lusten att fortsätta, men man måste göra det ändå. Tappar man fokus så kan man bli skadad för livet.

Man får inte samma brännande känsla i musklerna, men: och? Känslan av mjölksyra, tryck och pump är ju till och med belönande, rent psykiskt, även om det gör ont fysiskt. Efter ett tungt set mark/böj mår man bara dåligt och vill bara gå och lägga sig i något mörkt, tyst rum.


Ja, det hade varit värre om man dragit av 40 repetitioner till failure i mark, men det gör man ju inte, i praktiken. Man väljer kanske 40 repetitioner ryggextensioner i stället. Eller så väljer man bara 40 repetitioner koncentrationscurl i cable crossen. Och det är långt, långt ifrån lika jobbigt som tunga set marklyft och knäböj, för att inte tala om militärpress (bänkpress är betydligt lättare; antagligen eftersom man inte behöver stå upp (skiten borde varken räknas som basövning eller vara standardövningen att mäta styrka i)).

DonFlex
2017-09-04, 15:21
Jag vill nog hävda att högrep till failure är "jobbigare" än tunga lågrep.

King Grub
2017-09-04, 15:45
Ja, det är inte ens jämförbart, särskilt inte i längden, att hela tiden gå till fail på kanske 30+ reps set efter set, pass efter pass. Det är extremt påfrestande. Det sliter kanske inte på kroppen på samma sätt, men det gör ont och är en direkt psykisk belastning.

Frågenarkomanen
2017-09-04, 15:55
Jag vill nog hävda att högrep till failure är "jobbigare" än tunga lågrep.

Ja, det är inte ens jämförbart, särskilt inte i längden, att hela tiden gå till fail på kanske 30+ reps set efter set, pass efter pass. Det är extremt påfrestande. Det sliter kanske inte på kroppen på samma sätt, men det gör ont och är en direkt psykisk belastning.

Vilka övningar kör ni när ni kör till failure på höga repetitionsantal då?

King Grub
2017-09-04, 16:08
Allt utom mark. 10 set knäböj med 25 reps styck till fail och 90 sekunder vila mellan seten så är man lagom glad.

Frågenarkomanen
2017-09-04, 16:20
Allt utom mark. 10 set knäböj med 25 reps styck till fail och 90 sekunder vila mellan seten så är man lagom glad. Ja, är man självskadebenägen på den nivån så förstår jag att det är jobbigare än lågreps.

De flesta som kör 25 repetitioner ben gör det dock inte i form av knäböj, utan väljer typ benspark i stället, och även om benspark bränner mer än 8-12 reps knäböj till failure så är 8-12 reps knäböj tuffare psykiskt än 25 repetitioner till failure i bensparken.

Ja, jag "jämför äpplen och päron", men i praktiken så väljer man i verkligheten (i det här fallet) äpple eller päron beroende på hur man mår - det är inte per automatik så att man alltid väljer äpple.

Man väljer alltså ofta lättare, mindre komplicerade övningar när man kör många repetitioner.


Apropå ingenting alls: varför inte många repetitioner i marklyft?

King Grub
2017-09-04, 16:34
Man får väl jämföra övning med övning. Tunga benspark med lätta benspark osv. Tunga benspark är ju t ex ingenting jämfört med lätta till fail. Annat än om det gör ont i knäna då.

Frågenarkomanen
2017-09-04, 17:16
Man får väl jämföra övning med övning. Tunga benspark med lätta benspark osv. Tunga benspark är ju t ex ingenting jämfört med lätta till fail. Annat än om det gör ont i knäna då. Varför inte marklyft?

Jag jämförde som sagt äpplen med päron medvetet. I praktiken så kör man oftare lätta isolationsövningar när man kör 20+ repetitioner, och basövningar när man kör tyngre. Och det är jobbigare - åtminstone om man är någorlunda stark - att dra en svintung åtta i mark eller militärpress, än att köra 20 repetitioner stångcurl eller benspark.

baktung
2017-09-04, 17:28
Marklyft till fail (8-15 reps) är ingenting jämfört med latsdrag till fail (20-30 reps).

I den mer isolerande övningen börjar det pirra i nerverna i hela kroppen och jag kan få en krypande pissnödig-känsla som jag bara vill ska ta slut. Men jag fortsätter att reppa, en till och en till, trots att det kan kännas som att bli kittlad över hela kroppen. Dessutom kräver det mer fokus på kontakt.

I helkroppsövningen blir man förstås muskulärt mer utmattad men det infinner sig inte samma obehag. Det kräver inte samma fokus utan man bara kör tills man stupar. Man tar ju bara i som fan. Klart mindre psykologiskt påfrestande.

Om vi däremot testar att gå till fail med en vikt vi inte vet hur många gånger vi klarar, säg marklyft med 50 kg, så skulle det vara ett psykologiskt helvete att länge länge kunna utföra en rep till.

Frågenarkomanen
2017-09-04, 17:38
Marklyft till fail (8-15 reps) är ingenting jämfört med latsdrag till fail (20-30 reps).

I den mer isolerande övningen börjar det pirra i nerverna i hela kroppen och jag kan få en krypande pissnödig-känsla som jag bara vill ska ta slut. Men jag fortsätter att reppa, en till och en till, trots att det kan kännas som att bli kittlad över hela kroppen. Dessutom kräver det mer fokus på kontakt.

I helkroppsövningen blir man förstås muskulärt mer utmattad men det infinner sig inte samma obehag. Det kräver inte samma fokus utan man bara kör tills man stupar. Man tar ju bara i som fan. Klart mindre psykologiskt påfrestande.

Om vi däremot testar att gå till fail med en vikt vi inte vet hur många gånger vi klarar, säg marklyft med 50 kg, så skulle det vara ett psykologiskt helvete att länge länge kunna utföra en rep till. Är du ironisk nu? Att du inte tycker marklyft är jobbigt kan ha att göra med att du bara dragit 160 kg.

baktung
2017-09-04, 17:44
Är du ironisk nu? Att du inte tycker marklyft är jobbigt kan ha att göra med att du bara dragit 160 kg.

Inte ironisk. Det är ju bara uppfriskande att få ta ut sig i en helkroppsövning. Att göra det i en isolationsövning är ett långt lidande.

Vad har vikten med saken att göra? Mitt max är väl lika jobbigt för mig som ditt max är för dig?

Frågenarkomanen
2017-09-04, 17:57
Inte ironisk. Det är ju bara uppfriskande att få ta ut sig i en helkroppsövning. Att göra det i en isolationsövning är ett långt lidande. Det där låter bara jättesnurrigt. För de allra flesta är det tvärtom. Att känna mjölksyra och pump i biceps är nästan en skön smärta; att känna ryggraden komprimeras och bändas under 100 kg militärpress är allt annat än skönt.

Vad har vikten med saken att göra? Mitt max är väl lika jobbigt för mig som ditt max är för dig? Nej. Ju tyngre vikt man kör på, desto jobbigare är det, även om man har blivit starkare. För just musklerna så är det såklart lika jobbigt, men för senor, ligament, skelett o s v så blir det tyngre och tyngre.

Eddie Hall fick ju nästan hjärtattack när han drog 500 i mark. Även om det är jobbigt att maxa i marklyft även på min/din nivå, så är det garanterat värre på hans.

Freddi Smulter, som har mer erfarenhet än både dig och mig gällande att lyfta tungt, säger ju t ex att nybörjare kan köra tungt betydligt oftare än starkare personer. Han tränade bänk två gånger per dag i början - något som skulle förstöra honom idag.

baktung
2017-09-04, 18:21
Det där låter bara jättesnurrigt. För de allra flesta är det tvärtom. Att känna mjölksyra och pump i biceps är nästan en skön smärta; att känna ryggraden komprimeras och bändas under 100 kg militärpress är allt annat än skönt.

Nej. Ju tyngre vikt man kör på, desto jobbigare är det, även om man har blivit starkare. För just musklerna så är det såklart lika jobbigt, men för senor, ligament, skelett o s v så blir det tyngre och tyngre.

Eddie Hall fick ju nästan hjärtattack när han drog 500 i mark. Även om det är jobbigt att maxa i marklyft även på min/din nivå, så är det garanterat värre på hans.

Freddi Smulter, som har mer erfarenhet än både dig och mig gällande att lyfta tungt, säger ju t ex att nybörjare kan köra tungt betydligt oftare än starkare personer. Han tränade bänk två gånger per dag i början - något som skulle förstöra honom idag.

Men ryggraden komprimeras ju inte så mycket om du klarar åtta reps på vikten. Då är det fortfarande en lätt vikt oavsett övning.

Jag har hört det där argumentet och det stämmer väl i somliga aspekter av vilken stryk kroppen tar. Men rent psykologiskt (och det var väl psyket vi snackade om?) tycker jag inte det är jobbigare att köra en tia till fail i t.ex. knäböj idag när jag gör det på 120 kg än vad jag tyckte när jag gjorde det på som bäst 80 kg. Jag är mer vältränad idag och återfår flåset efteråt fortare tack vare det.

Dessutom tycker jag om utmattningen man känner av att genomföra den behandlingen. Det är en skön smärta. Failsetet i curl är bara oskönt eftersom mer än halva kroppen är stilla under tiden.

1x0
2017-09-04, 18:37
Marklyft till fail (8-15 reps) är ingenting jämfört med latsdrag till fail (20-30 reps).


Vad har vikten med saken att göra? Mitt max är väl lika jobbigt för mig som ditt max är för dig?
Det där låter bara jättesnurrigt. För de allra flesta är det tvärtom. Att känna mjölksyra och pump i biceps är nästan en skön smärta; att känna ryggraden komprimeras och bändas under 100 kg militärpress är allt annat än skönt.

Nej. Ju tyngre vikt man kör på, desto jobbigare är det, även om man har blivit starkare. För just musklerna så är det såklart lika jobbigt, men för senor, ligament, skelett o s v så blir det tyngre och tyngre.

Eddie Hall fick ju nästan hjärtattack när han drog 500 i mark. Även om det är jobbigt att maxa i marklyft även på min/din nivå, så är det garanterat värre på hans.

Freddi Smulter, som har mer erfarenhet än både dig och mig gällande att lyfta tungt, säger ju t ex att nybörjare kan köra tungt betydligt oftare än starkare personer. Han tränade bänk två gånger per dag i början - något som skulle förstöra honom idag.
Tänkte samma!

Marklyft och knäböj till fail. 60-80% 1RM. Det är det värsta som finns. Småövningar till fail (20-30 reps) är ingenting i jämförelse!

Nu kopierar (och utvecklar) jag din liknelse: Kör Eddie Hall en amrap på 80% (400 kg, lol) kommer han säkert vara sliten i en vecka. Medans om Kalle kör en amrap på 80 kg (100 kg 1RM) kan han säkert göra det dagen efter och prestera likadant. :)
Skillnaden i tonnage är extrem!

Frågenarkomanen
2017-10-01, 18:06
Nollan är 60 % av 1RM. Inga speciella skillnader vad gäller hypertrofi även på lättare än så belastning bara man går till fail, vilket då innebär många repetitioner. För styrka är tyngre belastning överlägset, men medför då sina egna potentiellt negativa effekter som skaderisk och stress av nervsystemet.

http://i.imgur.com/A2GOoOS.jpg

Tack till Brad Schoenfeld för bilden.

Vänta, va? Enligt diagrammet är ju "low loads" att föredra för dynamic strength?

Sarco
2017-10-01, 18:11
Vänta, va? Enligt diagrammet är ju "low loads" att föredra för dynamic strength?

Nej?