handdator

Visa fullständig version : Du ska nog inte besvära XXX! H-n gillar inte dig!


Skorpio76
2017-08-31, 14:20
Jag har ju berättat för er att jag har autistiska drag. När man har det har man svårt att tolka andra människors tysta språk eller hur man nu ska säga. Signaler som inte alltid är helt tydliga, men som ändå säger om det är tillåtet eller inte tillåtet att söka kontakt med den eller den. Det sägs ju också att personer med autism och autismliknande symptom drar sig undan. Det gör jag också, men med tanke på hur mycket negativ respons jag har fått möta har jag på senare tid börjat undra om det kanske rentav kan ha något samband.
Jag har ofta råkat ut för att en tredje part har gått emellan och säger ifrån att man minsann inte ska besvära den där personen som man egentligen bara vill få kontakt med och helt enkelt lära känna. H-n gillar en ändå inte. Vidare säger den tredje parten att denne tror nog inte att man ska hålla på för mycket, för då tycker den där som man vill lära känna bara att det är jobbigt.
Jag har också blivit tillsagd att jag ska försvinna, för att de andra som sitter ocmh pratar bara tycker att jag är jobbig och jo visst. Jag ska erkänna att jag har ett enormt berättarbehov och att mitt sätt att söka kontakt väldigt ofta går ut på att just berätta saker.
Jag har även fått höra kommentarer som att "vi hade det så trevligt innan du kom", "nu var det slut på friden", "nu dog friden". Det har faktiskt lett till att jag har satt mig ensam nånstans i slutänden. Inte för att jag direkt vill vara ensam då, men då slipper jag få höra att de andra besväras av mitt sällskap.
Hur är det för dig? Har du varit med om något liknande. Har någon sagt något sånt till dig att du minsann inte ska besvära XXX? Har du kanske själv sagt så till någon? Jag skulle väldigt gärna vilja veta varför man säger så över huvud ragwt. Hur kan man ha mage att göra det? Hur kan man bara komma på tanken?
En sak som jag har lagt märke till vad gäller just såna här forum, så är det just det att de är så bra, för här är det ingen som säger något sånt. Här behöver man inte skämmas för att man är annorlunda. Jag vet inte om det här är något som enbart drabbar personer med autistiska drag, men jag skulle inte bli förvånad ifall den gruppen av människor är överrepresenterad vad det gäller att få just denna tuyp av negativ respons. Vad tror du? Om det är så att vi är överrepresenterade till att drabbas av detta: Hur ska vi då göra för att lyckas få kontakt på ett vettigt och bra sätt?

trädgårdsmöbel
2017-08-31, 15:03
Om folk av alla de sorter ofta blir sura på dig och säger åt dig så pass tydligt så är du antagligen väldigt påträngande och jobbig. För det skall mycket till för de flesta människor att kunna agera så, de flesta av oss tolererar någon som vi finner "lätt" irriterande och försöker vara tillmötesgående och artiga ändå.

Om du tror att ditt berättande av saker är boven i dramat, så sluta berätta saker, utan istället lyssna, kommentera, ställ frågor, men håll inte monolog eller föreläsning.

SalkinA
2017-08-31, 15:45
Jag har ju berättat för er att jag har autistiska drag. När man har det har man svårt att tolka andra människors tysta språk eller hur man nu ska säga. Signaler som inte alltid är helt tydliga, men som ändå säger om det är tillåtet eller inte tillåtet att söka kontakt med den eller den. Det sägs ju också att personer med autism och autismliknande symptom drar sig undan. Det gör jag också, men med tanke på hur mycket negativ respons jag har fått möta har jag på senare tid börjat undra om det kanske rentav kan ha något samband.
Jag har ofta råkat ut för att en tredje part har gått emellan och säger ifrån att man minsann inte ska besvära den där personen som man egentligen bara vill få kontakt med och helt enkelt lära känna. H-n gillar en ändå inte. Vidare säger den tredje parten att denne tror nog inte att man ska hålla på för mycket, för då tycker den där som man vill lära känna bara att det är jobbigt.
Jag har också blivit tillsagd att jag ska försvinna, för att de andra som sitter ocmh pratar bara tycker att jag är jobbig och jo visst. Jag ska erkänna att jag har ett enormt berättarbehov och att mitt sätt att söka kontakt väldigt ofta går ut på att just berätta saker.
Jag har även fått höra kommentarer som att "vi hade det så trevligt innan du kom", "nu var det slut på friden", "nu dog friden". Det har faktiskt lett till att jag har satt mig ensam nånstans i slutänden. Inte för att jag direkt vill vara ensam då, men då slipper jag få höra att de andra besväras av mitt sällskap.
Hur är det för dig? Har du varit med om något liknande. Har någon sagt något sånt till dig att du minsann inte ska besvära XXX? Har du kanske själv sagt så till någon? Jag skulle väldigt gärna vilja veta varför man säger så över huvud ragwt. Hur kan man ha mage att göra det? Hur kan man bara komma på tanken?
En sak som jag har lagt märke till vad gäller just såna här forum, så är det just det att de är så bra, för här är det ingen som säger något sånt. Här behöver man inte skämmas för att man är annorlunda. Jag vet inte om det här är något som enbart drabbar personer med autistiska drag, men jag skulle inte bli förvånad ifall den gruppen av människor är överrepresenterad vad det gäller att få just denna tuyp av negativ respons. Vad tror du? Om det är så att vi är överrepresenterade till att drabbas av detta: Hur ska vi då göra för att lyckas få kontakt på ett vettigt och bra sätt?

En sådan kommentar kan ju faktiskt vara skämtsamt menad, beror helt på vem som säger det och på vilket sätt det sägs.

Diomedea exulans
2017-08-31, 15:52
Jag blir anklagad för mansplaining jämt när jag kommenterar feministbloggar. Annars är jag aldrig med om det, nej.

Scratch89
2017-08-31, 16:02
Jag känner flera med autistiska drag, mer eller mindre, och även om de inte kan förstå det sociala spelet så är de duktiga på att härma andra och lära sig vad som är socialt acceptabelt och vad som inte är det, även fast de inte förstår "varför".

Det är ju en stark signal att de säger så till dig, men det hade ju varit mer konstruktivt att säga "när du gör såhär och såhär så upplevs det på detta viset". Hur ska du annars kunna lära dig?

Du skulle också kunna sitta med och lyssna mer, och när du ska prata kan du fråga dig "är det jag säger relevant för diskussionen och vill andra höra det jag vill berätta?".

Har man inget inbyggt och naturligt filter får man nog tyvärr bygga sig ett eget den hårda vägen.

dmoller
2017-08-31, 17:45
Prata mindre
lär dig observera

Diomedea exulans
2017-08-31, 19:39
En tumregel jag har (som jag tyvärr bryter mot ofta) är att det alltid är bättre att prata för lite än för mycket. Om du är tyst en hel kväll förutom att du inflikar två roliga kommentarer så kommer folk minnas dig som "den roliga".

Om du observerar folk i din omgivning så kommer du märka att det finns många som är populära fastän de nästan aldrig säger någonting.

pluckepuck
2017-09-01, 08:22
Jag har både vänner och familj i din situation. Får oftast höra att denne är "för mycket" och att denne är jobbig hit och dit.
Jag brukar istället bara flyta med personen och be dom andra hålla käften. Man ska kunna vara sig själv och inte behöva anpassa sig efter vad andra tycker. Jag har också hamnat i de lägen och tyckt att det varit jobbigt men jag vet om att det bara är glädje och energi som sprudlar. Vad jag inte förstår är varför man vill försöka tysta ner en sådan person.

exevision
2017-09-01, 10:25
Man ska kunna vara sig själv och inte behöva anpassa sig efter vad andra tycker.

Det skulle vara mycket trevligare och världen skulle vara betydligt vänligare om folk kunde tänka på sina medmänniskor och visa hänsyn.

Mats J
2017-09-01, 10:38
Mitt ex har asberger och hon får ofta höra just det det där, men mest tydligt är det att folk undviker henne. Första gången du träffar henne är de flesta "Men guuuud vad trevlig hon är", men ju mer man lär känna henne ju mer kommer det smygande. Hon blir ofta för "på" och intensiv, fastnar I diskutioner utan att märka att alla andra inte är intresserade. Ofta moralisera över andras beteende utifrån vad hon tycker är rätt, och tar då upp det direkt. Blir hon osäker eller upprörd på något kan hon inte släppa det utan det måste redas ut med timlånga samtal eller A4 efter A4 i mail eller chattar.

De flesta orkar inte med sånt, utan vill ha det enkelt och lättsamt. Även vid djupare diskutioner vill de kunna släppa det och gå vidare utan att behöva förklara i timmar i flera veckor efter varför de sa en sak eller gjorde si eller så.

Jag personligen har aldrig råkat ut för det, men jag är åt andra hållet, socialt anpassningsbar, lyhörd på kroppspåk och ogillar starkt konflikter (snudd på mesig)

frys
2017-09-01, 11:05
Kan bekräfta att folk tror jag är jättetrevlig/social ifall dom kommer fram o frågar hur mycket jag har kvar. Då insisterar jag alltid att dom ska köra emellan utan att dom frågat det. Sen märker dom att jag är ungefär lika social som en sten och undviker mig i fortsättningen.

Känner igen mig mycket i det Mats skriver ovan. Behöver också prata ut och hamnar lätt i tjafs med folk för dom inte vill förstå min sida av saken(Vilket 99% av gångerna antagligen är helt åt helvete, Jag menar ifall det luktar illa överallt så kanske det är mig det är fel på :P)

Passar jättebra ihop med folk som är pratkvarnar dock. att dom kanske håller i 80-90% av samtalet.

Märkte också förut att jag stör folk, därför brukar det vara enklare att vara sluten för annars får dom 200% av mig direkt.

Ett annat problem som autism-ish är att man oftast upplever själv att man har bättre kontakt med folk än man egentligen har. Ibland kan någon varit en av mina bästa vänner en tid och för dom har jag bara varit någon att umgås med för dom inte haft någon annan just då. Så väldigt svårt att se genom "falska" personer.

Bjorneman
2017-09-01, 11:22
Nej, det har jag aldrig hört men jag pratar heller aldrig med någon som ser uppenbart besvärad ut.

Du lär vara ganska påträngande och "jobbig" om du ofta får höra detta från alla möjliga personer.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Diomedea exulans
2017-09-01, 12:56
Ett annat problem som autism-ish är att man oftast upplever själv att man har bättre kontakt med folk än man egentligen har. Ibland kan någon varit en av mina bästa vänner en tid och för dom har jag bara varit någon att umgås med för dom inte haft någon annan just då. Så väldigt svårt att se genom "falska" personer.

Det problemet har jag. Jag pluggar ju, och det har hänt att jag arbetat med någon, suttit bredvid den på tåget eller liknande, och tyckt mig ha världens bästa konversation med denne... Men nästa dag när man ser personen på skolan så kanske den inte ens hälsar, eller bara hälsar med en besvärad nick, och sätter sig långt bort från en i lektionssalen trots att det finns en ledig stol bredvid en.

I kombination med att det tydligen är sexism att vara för social (det kallas för "mansplaining" eller att man är "en skön snubbe") så blir jag väldigt avskräckt från att söka kontakt med folk.

Skorpio76
2017-09-01, 13:12
Mitt ex har asberger och hon får ofta höra just det det där, men mest tydligt är det att folk undviker henne. Första gången du träffar henne är de flesta "Men guuuud vad trevlig hon är", men ju mer man lär känna henne ju mer kommer det smygande. Hon blir ofta för "på" och intensiv, fastnar I diskutioner utan att märka att alla andra inte är intresserade. Ofta moralisera över andras beteende utifrån vad hon tycker är rätt, och tar då upp det direkt. Blir hon osäker eller upprörd på något kan hon inte släppa det utan det måste redas ut med timlånga samtal eller A4 efter A4 i mail eller chattar.

De flesta orkar inte med sånt, utan vill ha det enkelt och lättsamt. Även vid djupare diskutioner vill de kunna släppa det och gå vidare utan att behöva förklara i timmar i flera veckor efter varför de sa en sak eller gjorde si eller så.

Jag personligen har aldrig råkat ut för det, men jag är åt andra hållet, socialt anpassningsbar, lyhörd på kroppspåk och ogillar starkt konflikter (snudd på mesig)Det är fruktansvärt jobbigt och jag har ingenting emot att ha diagnosen atypisk autism, men det sårar något enormt att höra alla jobbiga kommentare och dessutom verkar det finnas de människor som tror att de äger rätten att bestämma vem man får prata med eller inte!

Mats J
2017-09-01, 14:40
Det är fruktansvärt jobbigt och jag har ingenting emot att ha diagnosen atypisk autism, men det sårar något enormt att höra alla jobbiga kommentare och dessutom verkar det finnas de människor som tror att de äger rätten att bestämma vem man får prata med eller inte!

Ja förstår det, och jag har ju på nära håll sett hur mycket mitt ex lidigt över exakt det här. Alltid kännt sig utanför och att folk undviker henne och tycker hon är en jobbig jävel. Och det finns verkligen inge ont i henne och hon vill bara väl.

Skorpio76
2020-01-09, 05:59
En sådan kommentar kan ju faktiskt vara skämtsamt menad, beror helt på vem som säger det och på vilket sätt det sägs.De gånger som jag har varit med om det har inte kommntaren varit skämtsamt menad.

Ricken13
2020-01-09, 09:53
Jag har ju berättat för er att jag har autistiska drag. När man har det har man svårt att tolka andra människors tysta språk eller hur man nu ska säga. Signaler som inte alltid är helt tydliga, men som ändå säger om det är tillåtet eller inte tillåtet att söka kontakt med den eller den. Det sägs ju också att personer med autism och autismliknande symptom drar sig undan. Det gör jag också, men med tanke på hur mycket negativ respons jag har fått möta har jag på senare tid börjat undra om det kanske rentav kan ha något samband.
Jag har ofta råkat ut för att en tredje part har gått emellan och säger ifrån att man minsann inte ska besvära den där personen som man egentligen bara vill få kontakt med och helt enkelt lära känna. H-n gillar en ändå inte. Vidare säger den tredje parten att denne tror nog inte att man ska hålla på för mycket, för då tycker den där som man vill lära känna bara att det är jobbigt.
Jag har också blivit tillsagd att jag ska försvinna, för att de andra som sitter ocmh pratar bara tycker att jag är jobbig och jo visst. Jag ska erkänna att jag har ett enormt berättarbehov och att mitt sätt att söka kontakt väldigt ofta går ut på att just berätta saker.
Jag har även fått höra kommentarer som att "vi hade det så trevligt innan du kom", "nu var det slut på friden", "nu dog friden". Det har faktiskt lett till att jag har satt mig ensam nånstans i slutänden. Inte för att jag direkt vill vara ensam då, men då slipper jag få höra att de andra besväras av mitt sällskap.
Hur är det för dig? Har du varit med om något liknande. Har någon sagt något sånt till dig att du minsann inte ska besvära XXX? Har du kanske själv sagt så till någon? Jag skulle väldigt gärna vilja veta varför man säger så över huvud ragwt. Hur kan man ha mage att göra det? Hur kan man bara komma på tanken?
En sak som jag har lagt märke till vad gäller just såna här forum, så är det just det att de är så bra, för här är det ingen som säger något sånt. Här behöver man inte skämmas för att man är annorlunda. Jag vet inte om det här är något som enbart drabbar personer med autistiska drag, men jag skulle inte bli förvånad ifall den gruppen av människor är överrepresenterad vad det gäller att få just denna tuyp av negativ respons. Vad tror du? Om det är så att vi är överrepresenterade till att drabbas av detta: Hur ska vi då göra för att lyckas få kontakt på ett vettigt och bra sätt?

Det låter som att folk är idioter och att du behöver hitta nya vänner.

Skrollovicz
2020-01-09, 10:38
Jag känner ofta att jag är i vägen för andras välbefinnande, dock inte så att någon säger till mig att jag är jobbig. Har bipolär sjukdom.

Lafayette
2020-01-09, 13:09
Skorpio is back? :o

trädgårdsmöbel
2020-01-09, 15:52
Det är något särskilt sorgsamt med att behöva revidera sin självbild. När man ser sig själv som en viss person, och sedan får man reda på att omvärlden ser något helt annat.

Ladugårdsdörr
2020-01-09, 16:24
Det är klart han lackar ur när du stressar han sådär.

Lafayette
2020-01-09, 16:54
Det är klart han lackar ur när du stressar han sådär.

Vadå lugn o lugn