handdator

Visa fullständig version : Kan man köpa en bostadsrätt i Norge, hyra ut och bli rik?


FrankNewton
2017-08-31, 02:28
Kan man köpa en bostadsrätt i Norge, hyra ut och bli rik?

Vad jag kan se så kostar "fellesutgifter/felleskost" som jag gissar är hyran, el, vissa avgifter osv... Oftast hamnar dessa kostnader omkring 2-5.000 nok/månad för en 60-100 kvm... Sedan hyr man ut lägenheten till en person i varje rum för ca 5000 nok/månad... 4 personer, det blir 20.000 nok/månad.

Kan man bli rik på detta sätt? Eller hur fungerar det i Norge?

Tack.

svenbanan
2017-08-31, 05:13
Kan man köpa en bostadsrätt i Norge, hyra ut och bli rik?

Vad jag kan se så kostar "fellesutgifter/felleskost" som jag gissar är hyran, el, vissa avgifter osv... Oftast hamnar dessa kostnader omkring 2-5.000 nok/månad för en 60-100 kvm... Sedan hyr man ut lägenheten till en person i varje rum för ca 5000 nok/månad... 4 personer, det blir 20.000 nok/månad.

Kan man bli rik på detta sätt? Eller hur fungerar det i Norge?

Tack.

Förmodligen inte.

Dels så skulle jag tro att norge (precis som sverige) har lagar som förhindrar ocker. Dvs man får inte dra nytta av att folk är desperata (om de nu är det) och köpa alla hus i staden och tvinga folk till skyhöga hyror.

Ponera att det saknas sådana lagar. Då skulle ju någon redan ha köpt alla fastigheter och hyrt ut rummen. Ifall en bostad säljs så lär den vara sjukt dyr eftersom det ju är inbakat att man kan hyra ut den till sinnessjuka priser. Dvs du är tvungen att ligga ute med dina pengar väldigt länge innan du kan få tillbaks dem.

Ifall de har lagar mot ocker men du ändå försöker dig på denna scam så lär ju inte många vara intresserade av att hyra skulle jag tro. Din hyra lär ju ligga högt över vad det kostar på andra ställen.

Detta är iaf vad min logik säger mig. Jag har noll koll på norska bostadsmarknaden och norska lagar. Men tycker det låter som en sjukt sunkig idé.

Ladugårdsdörr
2017-08-31, 05:52
Kan man köpa en bostadsrätt i Norge, hyra ut och bli rik?

Man kan och många har tjänat bra med pengar på detta. Numera är det pga. oljepriset andra tider och jag tror de flesta försöker sälja av. Det är förövrigt väldigt vanligt att villor byggs med en uthyrningsdel (vanligtvis källaren) då man kan hyra ut skattefritt så länge man själv bor på mer än 50% av bostadsytan.

Bob90
2017-08-31, 06:10
Finns nog bättre och schysstare sätt att få stålar.

Petoria
2017-08-31, 06:33
Har du inte några miljoner liggandes på kontot får du väl räkna med räntekostnaderna också?

mela
2017-08-31, 09:17
Det är nog inte bara bara men det är många som tjänar pengar på det iaf i Oslo.

Du måste skatta på vinsten från uthyrningen. Så har du fasta utgifter på 16k och drar in 20k måste du skatta på de 4k där emellan.

Läs här:
https://www.nordisketax.net/main.asp?url=files/nor/sve/032.asp


Sedan ska du få lån på norsk bank med. Vilket kräver att du har norsk personnummer och ja, en kontantinsats.

BigForre
2017-08-31, 16:10
Allt går i cykler och ibland är det bättre och ibland är det sämre. Jag tror att de glada riktigt glada tiderna av att flippa bostäder börjar mattas av inom den närmaste tiden.

En viktig parameter tycker jag i varje fall skulle vara att ditt köp står sig bra i värde vid sidan av att du får in lite pengar varje månad. Uppsidan där tycker jag ser ut att mattas till följd av flertalet faktorer.

Starke75an
2017-08-31, 20:33
Du kan plättlätt köpa villor i Sverige på landet för 5 miljoner och leva gott på hyran sen.

Alltså köpa en drös billiga hus.