handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta samt näringstajming för att kompensera för leptinresistens


Tisu
2017-08-30, 17:56
Tjo

Är en person som har ganska lätt för att gå ner i vikt med åtgärder och dieter, men efter att jag börjar äta efter hunger igen går jag upp lika mycket. Kan bero på leptinresistens, vad vet jag? Var pinnsmal till 18 år ålder (80 kg på 196cm). Nu ligger min hungersneutrala vikt på runt 115kg...

Men tycker mig läs att man kan motverka, eller parera, effekten av leptinresistens med periodisk fasta samt näringstajming.

Tänkte lägga upp kostomläggningen här för att få synpunkter på den. Jag tycker att den verkar fungera (första veckan än så länge).

Fasta: periodisk 8/16h

Första måltid: 13:00, rikligt med protein och måttligt med fett. "Inga" kolhydrater. Tänk LCHF, men inte fettdrypande.

Om hungrig mellan målen: Helst inte kolhydrater (vänta så länge som möjligt med kolhydrater). Något protein, typ pulver eller propud.

Avslutande måltid: 21:00. Protein och rikligt med kolhydrater. Måttligt med fett (vet inte hur jag ska tänka med fettet här.... ska det vara lågt?).

Jag tycker att hungerskänslan är betydligt bättre. Åt lunch först kl 16 idag utan problem.

Jag tycker mig läsa till att det finns vetenskapliga belägg för att det är ett bra upplägg, men kan ha fel. Vad säger ni?

Angel
2017-08-30, 22:29
Hoppas på bra svar, är också intresserad av hur man kan påverka leptin

Domedagskrabban
2017-08-31, 04:50
I länkarna nedan står lite om hur PF och att koncentrera kolhydratsintaget till kvällen tror påverka kroppen. Jag har kört PF i ca 5,5 år med majoriteten av kolhydratsintaget på kvällen. Förr körde jag kolhydratscykling, men numera äter jag samma sak varje dag, dvs. runt balans. Mitt mål när jag började PF var att kunna gå runt väldigt deffad, dvs. runt 6 % BF kanske, utan att må dåligt. Började uppbulkad efter flera års styrketräning som hade gått väldigt bra; åt för det mesta efter aptit och låg nog runt 11-12 % BF större delen av tiden, men efter en grisbulk låg jag nog runt 20 % BF, (gick från ca 90-101 kg under grisbulken). Slutade riktigt deffad men mycket svagare (tappade en hel del muskler under slutet av deffen för att tappa det sista fettet).

Deffade som sagt till riktigt lågt kroppsfett och kunde t.o.m. hålla den låga vikten bra tack vare PF skulle jag säga; att få äta sig mätt två gånger per dag gjorde hungern mer uthärdlig. Dock fick jag symptom som extrem hunger, trötthet, noll sexlust, sömnproblem och matfantasier jämt och ständigt, trots att det ibland utlovas att PF möjliggör att dessa sidoeffekter inte uppkommer. Tillslut insåg jag att mitt mål är svårt att hålla i längden.

Numera ligger jag runt eller strax över vad som verkar vara min gamla setpoint, dvs. runt 12-14 % BF kanske (12,5 % enligt styrkelabbets kalkylator med midjemått) och allting nämnt ovan har normaliserats; jag mår mycket bättre oh styrkan har kommit tillbaka.


http://traningslara.se/koststrategier-for-leptin-och-viktkontroll/

http://www.styrkelabbet.se/kolhydrater-sent-pa-kvallen/

Tisu
2017-09-09, 23:22
Läst ovanstående länkar.

Men ingen som har en åsikt om upplägget samt dess troliga verkningar?