handdator

Visa fullständig version : Smärtande brachioradialis eller brachialis


Dovahkiin
2017-08-30, 16:02
Jag har sedan någon dryg månad haft en återkommande smärta, på utsidan och nedre delen av ena överarmen, som inte ger med sig. Först tänkte jag enbart biceps och la all form av rodd/chins/bicepscurls åt sidan för att enbart träna annat tills det läkt, men det retas ändå ständigt upp. Bland annat har jag känt att bänkpressen kan få det att hugga till, och det ömmar vid diverse axelövningar (till och med vid pårackning av lowbar-böjen) med mera. När det ömmade som mest hade jag även ont nedåt i underarmen, därför jag misstänker brachioradialis främst.

Frågan är om det nästan kommer krävas total vila från styrketrningen en tid för att detta ska få läka ut när det verkar blossa upp av så väldigt många övningar? Bara att hantera viktskivor kan vara ett problem, så inte ens marken är helt skonad.

Bör jag göra något utöver vila? Massage/antiinflammatoriska/värme/kyla m.m?

Dovahkiin
2017-09-27, 21:10
Svarar själv då ingen annan gjorde, mest ifall någon annan söker info senare. Jag letade vidare och har väl kommit fram till lite olika saker. Men först, jag körde vila från de övningarna som var värst, bänk, pullups och rena bicepscurls typ, och smärtan avtog. Tränade annat, även armar i form av triceps.

Det verkar som en möjlig bov i detta var att jag nyligen gått över till lowbar böj, något som andra med samma plötsliga smärta i överarmen vid bänkpressande (främst i bottenläget då) verkar ha gemensamt. Det verkar vara kunna vara allt från teknik-problem i lowbaren till för dålig axelmobilitet, till för svaga rotator cuffs som är kärnan i det. Lowbar-böjen skapar problemet som sedan liksom kommer till sin spets under belastning i bänkpressens rörelse.

Håller på att dels träna på att slappna av och hitta ett lugnare läge för axlar och armar under min lowbar-böj, något jag inte var bra på i början då jag nog överspände allt för att hålla stången på plats. Tränar sedan lite fokuserat på brachialis i högreps med revere grip preacher curls med EZ-stång. Börjat köra shoulder external rotations i kabelmaskin för att stärka rotator cuffsen. Ser till att värma upp och stretcha axlarna rejält före böj-passen, dynamiska shoulder dislocations med en kvast verkar funka rätt bra. Sist ligger jag lågt med bänkpressen ett tag till så allt detta kan få börja ge något innan jag börjar känna på det igen, får nöja mig med olika sorters flyes för nu. Är just nu smärtfri och kan träna allt detta utan några problem. Även vågat mig på pullups som verkar fungera. Kan försöka komma ihåg att skriva framöver om jag till slut kan bänka igen utan att få samma problem.

1x0
2017-09-29, 13:34
Jag har drabbats av samma. Lowbarböjen huvudboven.

Tipsade i annan tråd, grepp i lowbar:
Bredare greppbredd
Vik handlederna (kräver handledslindor på tunga vikter annars får du ont)
Shoulder dislocations innan böjen
No pinky/eagle grip https://www.elitefts.com/wp/wp-content/uploads/2011/08/photo-6.jpg
Rippetoe-greppet http://i.imgur.com/I2EJGSG.png (förvärrar dock för mig)
Pressa inte ned armbågarna för mycket
Armbågsvärmare

Dovahkiin
2017-09-29, 23:31
Jag har drabbats av samma. Lowbarböjen huvudboven.

Tipsade i annan tråd, grepp i lowbar:
Tackar för svaret! Kul att jag lyckats söka mig till samma svar iaf. Ska jobba vidare på greppet i lowbaren och öka flexibiliteten i axlarna så mycket jag kan. Körde klart bredare grepp senast (alltid tumlöst) men fick snarare mer ont än innan, troligen då jag inte lyckats hitta ett avslappnat läge där stången ligger helt tryggt på ryggen, och spänner axlar och armar för att stabilisera. Har en ganska upprätt rygg i böjen även vid lowbar... Är bara att jobba vidare på det, vill inte tvingas återgå till highbar.

1x0
2017-09-30, 08:43
Tackar för svaret! Kul att jag lyckats söka mig till samma svar iaf. Ska jobba vidare på greppet i lowbaren och öka flexibiliteten i axlarna så mycket jag kan. Körde klart bredare grepp senast (alltid tumlöst) men fick snarare mer ont än innan, troligen då jag inte lyckats hitta ett avslappnat läge där stången ligger helt tryggt på ryggen, och spänner axlar och armar för att stabilisera. Har en ganska upprätt rygg i böjen även vid lowbar... Är bara att jobba vidare på det, vill inte tvingas återgå till highbar.
Ju bredare du håller ju svårare blir det att få stången att ligga bra. Bli tajt. Håll så smalt du kan utan smärtor.
Satsa på att bygga övre ryggmassa och baksida axlar. Ta magnesium på tröjan. Ha en stång med bra mitten-räffling.

Du kan alltid köra både high- och lowbar. Highbar klarar du tolerera högre frekvens och volym med. Mindre slitsam böjstil.

Dovahkiin
2017-11-26, 18:07
Har fått ordning på lowbar böjen genom att anpassa tekniken mer så jag kunnat slappna av och inte belasta axlar och armar alls så mycket för att hålla stången på plats. Kör ett förhållandevis smalt grepp, då jag har insett att jag har rätt bra axelrörlighet. Har kört en jäkla massa shoulder dislocations som uppvärmning, och det har nog hjälpt med. Även fått mycket lugnare och lättare att racka av och på, när jag ändrat lite saker från hur jag gjorde vid highbar.

Har kunnat bänkpressa på, och öka i vikter där. Även testat 1RM och flera lågreps-pass, utan att smärtan kommit tillbaka. Verkar ha gjort susen detta.

Scratch89
2017-11-26, 21:06
Hur menar du att du höll förr i lowbarböjen för att armbågen skulle ta stryk?

Dovahkiin
2017-11-26, 21:16
Hur menar du att du höll förr i lowbarböjen för att armbågen skulle ta stryk?
Övre fästet, inte i armbågen. Trodde ju det var biceps som strulade först, men insåg sedan att det var mellan biceps och triceps ganska mitt på överarmen jag hade min ömmaste punkt. Hur smärtan uppstår vet jag inte exakt, men att det grundar sig i att ha dålig form i lowbar så att man bär upp stor del av vikten med armarna/axlarna verkar vara fler som kommit fram till då det är en gemensam nämnare för de som upplevt just detta. Inte greppet i sig.

Lennix
2017-11-27, 09:09
Jag har också haft stora problem med armbågarna med lowbarböj men det har hjälpt med att ändra greppet (jag kör Rippetoe-greppet)

anar jag viss skepticism från Scratch89?

Scratch89
2017-11-29, 22:26
Övre fästet, inte i armbågen. Trodde ju det var biceps som strulade först, men insåg sedan att det var mellan biceps och triceps ganska mitt på överarmen jag hade min ömmaste punkt. Hur smärtan uppstår vet jag inte exakt, men att det grundar sig i att ha dålig form i lowbar så att man bär upp stor del av vikten med armarna/axlarna verkar vara fler som kommit fram till då det är en gemensam nämnare för de som upplevt just detta. Inte greppet i sig.
Ah, då är jag med. Det kanske blev någon form av kraftig isometrisk rotation i axeln i ett väldigt trångt och utsatt läge?


anar jag viss skepticism från Scratch89?
Nej, inte alls! Jag bara fattade inte hur han höll. :d