handdator

Visa fullständig version : Vassle vs Kasein


MrXpert
2017-08-29, 15:57
Kanske en dum fråga men utgå ifrån att du vill ta en shake med proteinpulver varje kväll klockan 18. Om jag förstår det rätt så kan jag ta en vassleshake med ca 30g protein och tillgodose mig den mängden protein utan att det omvandlas till glykos (d.v.s. att jag får användning av proteinet till att reparera och ge tillväxt åt musklerna). Men låt oss säga att jag tar en kaseinshake innehållande 50-60g (?) protein som utsöndras under en längre tid. Kan kroppen då få användning för all det proteinet eller är det fortfarande så att en kaseinshake med 50g protein kan ge ett överskott på aminosyror och istället omvandlas till glykos och inte användas för att täcka upp mitt proteinbehov?

Anledningen till att jag frågar är att jag har svårt att få i mig tillräckligt med protein. Är en stor kille på knappt 2m och ligger runt tresiffrigt i vikt och vill få i mig i runda slängar 200g protein om dagen. Om jag tar en stor vassleshake på kvällen så kommer inte mer än 30g användas för att nå upp i det dagliga målet på 200g men om jag istället tar en stor kaseinshake så kanske det kan bidra med mer än ”bara” 30g?

King Grub
2017-08-29, 16:03
40 gram maximerar proteinsyntesen i musklerna hela natten. Äter du mer stimuleras proteinsyntesen av det också, men då inte mer i muskulaturen, utan i mage, tarmar, levern, huden, osv.