handdator

Visa fullständig version : Söker kritik på styrketräningsschema


Stensson1
2017-08-29, 11:41
Hej,

Mitt mål med styrketräningen är kort sagt att bygga muskler. Jag har lite problem med både rygg och knän så marklyft och knäböj faller tyvärr bort. Ni får gärna kritisera ihjäl mitt nuvarande upplägg och ryta åt mig att jag glömt bort någon muskelgrupp, tränar för lite eller något annat ni kommer på. Jag gillar övningar som aktiverar många olika muskler samtidigt och av den anledningen är både chin-ups och dips med i mitt upplägg.

Jag kör två pass i veckan och det är exakt samma övningar i båda passen bortsett från axlar. Ett riktmärke som jag har under varje övning är 4 st sets med max 8-10 repetitioner. Min svagaste övning är utan tvekan chin-ups. Jag orkar ca 6 repetitioner på set 1, 2 repetitioner på set 2 och ½-1 repetition på set 3-4. *flex* Mina favoritövningar är dips och sittande kabelrodd. Blir genuint glad när jag kör dem.

Pass 1:

1. Chin-ups (smalt grepp)

2. Benlyft (raka ben)

3. Dips

4. Benpress

5. Sittande kabelrodd

6. Vadlyft

7. Axelpress (stående) med hantlar eller skivstång (varierar)


Pass 2:

1. Chin-ups (smalt grepp)

2. Benlyft (raka ben)

3. Dips

4. Benpress

5. Sittande kabelrodd

6. Vadlyft

7. Hantellyft åt sidan

david80
2017-08-30, 12:24
Nu kommenterar jag inte upplägget i sig utan mer chinsen. Om du vill ha in större träningsvolym där (fler reps) vilket jag tror kan vara vettigt så kan du ju testa nån typ av assisterande chins.
Set 1: 6 reps utan assistans,
Set 2: 8-10 reps med gummiband
Set 3: samma som set 2 eller ett grövre gummiband så du klarar 12-15 reps.
Nåt liknande det har jag gjort och tycker det funkar bra.