handdator

Visa fullständig version : Kaffe, koffein och hälsa


King Grub
2017-08-29, 08:18
To evaluate the associations between coffee and caffeine consumption and various health outcomes, we performed an umbrella review of the evidence from meta-analyses of observational studies and randomized controlled trials (RCTs). Of the 59 unique outcomes examined in the selected 112 meta-analyses of observational studies, coffee was associated with a probable decreased risk of breast, colorectal, colon, endometrial, and prostate cancers; cardiovascular disease and mortality; Parkinson's disease; and type-2 diabetes. Of the 14 unique outcomes examined in the 20 selected meta-analyses of observational studies, caffeine was associated with a probable decreased risk of Parkinson's disease and type-2 diabetes and an increased risk of pregnancy loss. Of the 12 unique acute outcomes examined in the selected 9 meta-analyses of RCTs, coffee was associated with a rise in serum lipids, but this result was affected by significant heterogeneity, and caffeine was associated with a rise in blood pressure. Given the spectrum of conditions studied and the robustness of many of the results, these findings indicate that coffee can be part of a healthful diet.

Annu Rev Nutr. 2017 Aug 21;37:131-156. Coffee, Caffeine, and Health Outcomes: An Umbrella Review.

http://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev-nutr-071816-064941?rfr_dat=cr_pub%3Dpubmed&url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori%3Arid%3Acrossref.org&journalCode=nutr

PsykopatVegan
2017-08-29, 14:29
Övertygad om att alla droger i långa loppet tar mer än vad de ger.

Kroppen har helt enkelt överläge med hästlängder, börjar mer och mer inse att även mediciner i bästa fall kan vara tillfälliga lösningar.

Ska jag vara vetenskaplig, vilket vi ska vara så ökar kaffein ångestfeels och det ökar ju stressen vilket förkortar livet. Sedan får det hjärtat att slå snabbare, och hjärtat kan nbara slå så många slag.

Men jag känner mig trygg med det första jag sa, ALLA droger är underlägsna kroppen som har formats fram under miljoner av års testande.
Att då tror att vi kan optimera dess effekter med en liten substans som verkar väldigt generellt på kroppen är storhetsvansinne.

RassK
2017-08-29, 16:17
Övertygad om att alla droger i långa loppet tar mer än vad de ger.

Kroppen har helt enkelt överläge med hästlängder, börjar mer och mer inse att även mediciner i bästa fall kan vara tillfälliga lösningar.

Ska jag vara vetenskaplig, vilket vi ska vara så ökar kaffein ångestfeels och det ökar ju stressen vilket förkortar livet. Sedan får det hjärtat att slå snabbare, och hjärtat kan nbara slå så många slag.

Men jag känner mig trygg med det första jag sa, ALLA droger är underlägsna kroppen som har formats fram under miljoner av års testande.
Att då tror att vi kan optimera dess effekter med en liten substans som verkar väldigt generellt på kroppen är storhetsvansinne.

Du menar
https://scontent-arn2-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/21149679_332974770505884_8700264506468597760_n.jpg

knooox
2017-08-29, 17:02
Vad är skillnaden mellan droger och medicin, enligt dig, psykopatvegan?

LunaSpice
2017-08-29, 17:52
Jag upplever ingen ångest av vanligt kaffe oavsett hur mkt jag dricker. Skulle jag däremot börja med PWO dagligen, koffeintabletter eller "fatburn Ultra Magnifico 2k" så kommer ångesten som ett brev på posten. Undviker såna preparat som pesten. En kopp stark kaffe är det som funkar allra bäst för mig innan passen.

PsykopatVegan
2017-08-29, 18:49
Du menar
https://scontent-arn2-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/21149679_332974770505884_8700264506468597760_n.jpg

Kan ta mina erfarenheter.

Antihistaminer, magsyremedicin och SSRI.

Antihistaminerna började jag ta för att jag fick utslag på ett test, sedan åt jag dem i flera år, ENBART för att det började klia så jävligt när jag slutade ta dem.

SSRI, att de inte har en stor fet varningssign på det skitet att komma av det kan ta år om man vill göra det utan att må skit och riskera sitt välmående är skandal.

Magsyremedicin ungefär samma.

Vad jag menar är att alla mediciner verkar kroppen anpassa sig till och när du vill sluta så är det förjävligt.

När det gäller min egen situation är jag numera i stort sett fri från skiten, har bara magsyreskiten att trappa ut sen är jag fri från BIG PHARMA.

Att tro att man kan optimera kroppens funktioner med piller och droger i längden är ren och skär ARROGANS.
Innan jag litar på BIG PHARMA och deras supermediciner vill jag ha en redogörelse från dem om hur kroppen verkligen fungerar. Tills dess kan de skita på sig själva med sin arrogans om att en medicin som "verkar fungera" genom att ta ett piller som fungerar lite som det fungerar att förgifta en hel sjö för att ta död på en enskild fiskindivid.

LunaSpice
2017-08-29, 20:07
Vet du hur många personer som idag klarar av sitt liv och är självförsörjande tack vare SSRI-preparat? Du kan ju inte motsätta dig all medicinsk vetenskap bara för att du själv har en annan upplevelse. Det du har upplevt är ju sant för dig men det går inte att generalisera rakt av... herregud.

PsykopatVegan
2017-08-29, 20:20
Vet du hur många personer som idag klarar av sitt liv och är självförsörjande tack vare SSRI-preparat? Du kan ju inte motsätta dig all medicinsk vetenskap bara för att du själv har en annan upplevelse. Det du har upplevt är ju sant för dig men det går inte att generalisera rakt av... herregud.

Det finns studier som antyder att SSRI fungerar bättre än placebo det stämmer.

Egentligen spelar det kanske ingen roll om SSRI så är placebo eller inte om det hjälper en självmordsbenägen att inte ta sitt liv men är och kommer vara extremt tvivelaktig till den här vågen av utskrift av dessa piller till de flesta och mesta.

Och om det nu finns en minoritet som faktiskt blir hjälpta då de behöver mer serotonin i synapserna så undrar jag stilla hur fan vi ska sålla ut dessa individer, för som det är idag vet man inte ens vad som faktiskt försiggår i hjärnan och hur exakt SSRI hjälper. Är metoden att ge skiten till alla kommer jag protestera och sätta mig emot.

Vad vi däremot vet är att SSRI har utsättningssymptom som kan vara rena helvetet för individer, vi vet också att människor kommer tro att piller är lösningen och på toppen av gräddet så vet vi också att massorna får dras med bieffekterna av SSRI. Saker som att få sina feels avstängda och mest bara fungera.

Kischen
2017-08-29, 21:06
Slutade läsa efter big pharma.

PsykopatVegan
2017-08-30, 00:47
Slutade läsa efter big pharma.



faaaaiiir enough. Nu berätta för mig hur du absolut lurar kroppen och maximerar prestandan. :naughty::naughty:


Nej men för att vara seriös en medicin kan vara fine om den är livsnödvändig eller räddar ditt liv alltså där och då.
Men typ alla andra vilket är typ alla andra kan spolas ner i Fukushimas vattentankar.

Kroppen har utvecklats under flera miljoner år och vi förstår inte ens hur hjärnan fungerar. Och BIG PHARMA säger mig att jag kan maximera mina prestationer med 55% eller få depressionslindring av deras symptomfria piller. Nej tack.

exevision
2017-08-30, 05:29
Lite skillnad mellan SSRI och kaffe...

Konradsson
2017-08-30, 15:33
Och BIG PHARMA säger mig att jag kan maximera mina prestationer med 55% eller få depressionslindring av deras symptomfria piller.

Ge ett exempel på ett seriöst läkemedelsbolag som har påstått något av ovanstående.

Aryt
2017-08-30, 17:08
Ge ett exempel på ett seriöst läkemedelsbolag som har påstått något av ovanstående.

The RIAT researchers identified Study 329 as an example of a misreported trial in need of restoration. The article by Keller and colleagues, which was largely ghostwritten,3 claimed efficacy and safety for paroxetine that was at odds with the data.4 This is problematic because the article has been influential in the literature supporting the use of antidepressants in adolescents.5
http://www.bmj.com/content/351/bmj.h4320
https://study329.org/

Men du har rätt. Det vanligaste är att de undanhåller datan (se reboxetine-härvan), ljuger om biverkningar (e.g. sexuell dysfunktion vid SSRI - 10 gånger vanligare i verkligenheten än enligt läkemedelsbolagen), jämför behandling utsättningsbesvär med cold turkey istället för naiva patienter (inadekvat washout), eller misslyckas att ens blinda dubbelblindade studier.

PsykopatVegan
2017-08-30, 18:39
Ge ett exempel på ett seriöst läkemedelsbolag som har påstått något av ovanstående.

Har du sett amerikansk tv? Reklampauserna?

exevision
2017-08-30, 18:42
Har du sett amerikansk tv? Reklampauserna?

Vad de har för reklam på andra sidan pölen, vad har det med tråden att göra?
Tråden handlar om kaffe och koffein.

PsykopatVegan
2017-08-30, 18:51
Vad de har för reklam på andra sidan pölen, vad har det med tråden att göra?
Tråden handlar om kaffe och koffein.

Fast personen frågade mig om jag sett dessa påstående av läkemedelsbolag. Du inser att skillnaden mellan oss och USA är att i USA har BIG Pharma (kommer använda uttrycket då det retar upp:naughty::naughty::naughty:) är att de där har fått betydligt friare tyglar.


DÄRFÖR frågade jag hen om hen möjligtvis har sett på amerikansk tv.

exevision
2017-08-30, 18:57
Fast personen frågade mig om jag sett dessa påstående av läkemedelsbolag. Du inser att skillnaden mellan oss och USA är att i USA har BIG Pharma (kommer använda uttrycket då det retar upp:naughty::naughty::naughty:) är att de där har fått betydligt friare tyglar.


DÄRFÖR frågade jag hen om hen möjligtvis har sett på amerikansk tv.

Hur som helst är det stor skillnad på läkemedel och kaffe.

Konradsson
2017-08-30, 20:11
http://www.bmj.com/content/351/bmj.h4320
https://study329.org/

Men du har rätt. Det vanligaste är att de undanhåller datan (se reboxetine-härvan), ljuger om biverkningar (e.g. sexuell dysfunktion vid SSRI - 10 gånger vanligare i verkligenheten än enligt läkemedelsbolagen), jämför behandling utsättningsbesvär med cold turkey istället för naiva patienter (inadekvat washout), eller misslyckas att ens blinda dubbelblindade studier.
Det är inte vad jag frågade efter. Jag vill ha ett exempel på ett läkemedelsbolag som gör reklam till konsumenten för symptomfria läkemedel. Du gav ett exempel på en forskare (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Martin_Keller_(psychiatrist)) (anställd av Brown University, inte något läkemedelsbolag) som friserade siffror i en vetenskaplig studie (inte riktad åt konsumenter) för att få läkemedlet att verka säkrare (inte symptomfritt). Det står till och med i originalstudien (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11437014) att 30% av deltagarna hoppade av på grund av biverkningar.
Har du sett amerikansk tv? Reklampauserna?
Reklamerna har alltid en finstil text på botten, eller en speedad röst i slutet, som räknar upp biverkningar. Och självklart en bipacksedel. Om du inte läser den har du dig själv att skylla.

Länka gärna en reklam för "symptomfria läkemedel".

sumialic
2017-08-31, 11:15
Finns det studier på hur mycket koffein ökar blodtrycket långsiktigt? Jag snittar nämligen runt 400 mg om dagen så vore högst intressant att veta hur detta påverkar mig.

King Grub
2017-08-31, 11:20
https://insights.ovid.com/pubmed?pmid=15834273

King Grub
2017-08-31, 11:22
http://i.imgur.com/pAedQrD.jpg

Aryt
2017-08-31, 12:24
Det är inte vad jag frågade efter. Jag vill ha ett exempel på ett läkemedelsbolag som gör reklam till konsumenten för symptomfria läkemedel. Du gav ett exempel på en forskare (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Martin_Keller_(psychiatrist)) (anställd av Brown University, inte något läkemedelsbolag) som friserade siffror i en vetenskaplig studie (inte riktad åt konsumenter) för att få läkemedlet att verka säkrare (inte symptomfritt). Det står till och med i originalstudien (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11437014) att 30% av deltagarna hoppade av på grund av biverkningar.


Något fel tror jag att de gjorde med tanke på böteslappen
In 2004 New York State Attorney Eliot Spitzer sued GSK for having withheld data,[21][22] and in 2012 the United States Department of Justice fined the company $3 billion, including a sum for withholding data on paroxetine, unlawfully promoting it for the under-18s, and preparing a misleading article on study 329.[e] https://en.wikipedia.org/wiki/Study_329

Konradsson
2017-08-31, 13:46
Något fel tror jag att de gjorde med tanke på böteslappen

Ja, självklart gjorde de fel. Sådant fusk förekommer i alla branscher med starka finansiella incitament. Men de gjorde inte reklam för symptomfria läkemedel. Jag vågar påstå att inget läkemedelsbolag någonsin har gjort reklam för symptomfria läkemedel. Du får gärna komma med exempel för motsatsen.

MaxTheMarketer
2017-09-08, 23:26
Vet du hur många personer som idag klarar av sitt liv och är självförsörjande tack vare SSRI-preparat? Du kan ju inte motsätta dig all medicinsk vetenskap bara för att du själv har en annan upplevelse. Det du har upplevt är ju sant för dig men det går inte att generalisera rakt av... herregud.

En mångårig SSRI-brukare här (50 mg/dag). Har bara haft goda effekter av det (inte ens muntorrhet som ska vara vanligaste biverkningen så jag är en av de mycket få som haft tur).

Jag testade fluoxotin(?) för det skulle ge starkare "effekt" och egentligen kändes det likadant förutom att jag började få panikångesttacker.

Så då hoppade jag av det och började på SSRI igen vilket tog cirka tre månader innan jag hamnade på "jordytan" igen och kom upp från depressionshelvetet som inträffa efter jag hoppat av SSRI för att sen hoppa på det igen.

SSRI är inget "lyckopiller" men det tar upp dig på "jordytan" så du slipper vara nere i det mentala helvetet där du bara känner dig deppig, nere, aptitlös och sexuellt förlamad.

När du väl är uppe på "jordytan" så kan du börja arbeta dig uppåt mot "himmelen" genom att ha ett tillfredsställande arbete, socialt umgänge som vill vara med dig eftersom du inte är en vandrande depression, och sexuellt liv eftersom staken fungerar nu plötsligt igen.

Personligen hade jag föredragit att bara kunna "medicinera" mig med enbart fysisk aktivitet såsom styrketräning och kardio och det finns studier som ska visa på att du är mindre benägen att hamna i relapse när du "medicinerar" dig med fysisk aktivitet mot depression.

Fast då måste jag oxå våga ta risken att hamna i samma "abstinenshelvete" medan kroppen anpassar sig (om min kropp/hjärna ens kan göra det) att "medicinera" sig med fysisk aktivitet. Det återstå att våga testare senare i framtiden.

Aryt
2017-09-09, 07:13
En mångårig SSRI-brukare här (50 mg/dag). Har bara haft goda effekter av det (inte ens muntorrhet som ska vara vanligaste biverkningen så jag är en av de mycket få som haft tur).

Jag testade fluoxotin(?) för det skulle ge starkare "effekt" och egentligen kändes det likadant förutom att jag började få panikångesttacker.

Så då hoppade jag av det och började på SSRI igen vilket tog cirka tre månader innan jag hamnade på "jordytan" igen och kom upp från depressionshelvetet som inträffa efter jag hoppat av SSRI för att sen hoppa på det igen.

SSRI är inget "lyckopiller" men det tar upp dig på "jordytan" så du slipper vara nere i det mentala helvetet där du bara känner dig deppig, nere, aptitlös och sexuellt förlamad.

När du väl är uppe på "jordytan" så kan du börja arbeta dig uppåt mot "himmelen" genom att ha ett tillfredsställande arbete, socialt umgänge som vill vara med dig eftersom du inte är en vandrande depression, och sexuellt liv eftersom staken fungerar nu plötsligt igen.

Personligen hade jag föredragit att bara kunna "medicinera" mig med enbart fysisk aktivitet såsom styrketräning och kardio och det finns studier som ska visa på att du är mindre benägen att hamna i relapse när du "medicinerar" dig med fysisk aktivitet mot depression.

Fast då måste jag oxå våga ta risken att hamna i samma "abstinenshelvete" medan kroppen anpassar sig (om min kropp/hjärna ens kan göra det) att "medicinera" sig med fysisk aktivitet. Det återstå att våga testare senare i framtiden.

SSRI är inte ett läkemedel utan en grupp. Fluoxetin tillhör den gruppen.

Att förvänta sig att SSRI ska fixa den sexuella biten är lite apart - upp till 80% noterar sexuell dysfunktion (http://www.uptodate.com/contents/sexual-dysfunction-caused-by-selective-serotonin-reuptake-inhibitors-ssris-management) och troligen är effekten permanent. Visst kan det finnas undantag, men för lejonparten slår det hårt nedåt. (SSRI kan dock användas för att behandla ejaculatio praecox.)

Ett tips i all välmening: Nämn inte ordet "SSRI-abstinens" till en psykiatriker! De kallar det utsättningssymtom pga. anledningar!!

xan
2017-09-09, 10:46
Aryt: Källa på att det skulle vara permanenta effekter?

Aryt
2017-09-09, 13:20
Aryt: Källa på att det skulle vara permanenta effekter?

Såsom många biverkningar är det ett eftersatt forskningområde (psykiatrikerna "vet" ju att funktionen återkommer fullkomligt vid utsättningen ;) på samma sätt som de visste att det var en ovanlig biverkning som bara drabbar mer än hälften).

En sammanfattning från de jag tror har forskat mest kring det återfinns här https://rxisk.org/post-ssri-sexual-dysfunction-pssd/ med referenser.

Tyvärr rapporteras biverkningar ytterst sällan (trots att vi är typ bäst i världen här i Sverige..).

xan
2017-09-09, 13:23
Såsom många biverkningar är det ett eftersatt forskningområde (psykiatrikerna "vet" ju att funktionen återkommer fullkomligt vid utsättningen ;) på samma sätt som de visste att det var en ovanlig biverkning som bara drabbar mer än hälften).

En sammanfattning från de jag tror har forskat mest kring det återfinns här https://rxisk.org/post-ssri-sexual-dysfunction-pssd/ med referenser.

Tyvärr rapporteras biverkningar ytterst sällan (trots att vi är typ bäst i världen här i Sverige..).

Tur att jag slutat med SSRI och bytt ut det till något annu värre, TCA (klomipramin). :D