handdator

Visa fullständig version : Hur mycket sorbitol/energi i Laximyl?


Frågenarkomanen
2017-08-28, 12:09
Hej,


Någon som vet hur mycket sorbitol det är i Laximyl?

http://www.fass.se/LIF/product;jsessionid=Kloohg_wVuwExGtYtrR_S4aJKQsbMOx BJbIZUVcgqr4INbxTYFZx!1343104269?0&docType=7&specId&userType&nplId=20141002000040


Gällande mat så ska ju största ingrediensen stå först. Gäller detta även för läkemedel med innehåll av energi vi kan ta upp, som t ex Laximyl? I sådana fall är det väldigt lite sorbitol i, men skulle det till exempel vara den största ingrediensen så kan det bli ganska mycket energi på sikt, om man använder flera påsar kontinuerligt.


m v h

z_bumbi
2017-08-29, 10:19
Du bör kontakta vården istället för att fundera på sådana här frågor.

Kischen
2017-08-29, 11:20
Men gud.. mycket har jag sett här genom åren men det här är anmärkningsvärt.

Funderar du på kalorier i läkemedel?

Frågenarkomanen
2017-08-29, 13:15
Vadå "anmärkningsvärt"? Jag ställer en simpel fråga om ett läkemedel jag använder dagligen, i ganska stora doser.

Beemel
2017-08-29, 13:27
Förväntar du dig verkligen att någon här ska ha koll på det?
Maila tillverkaren är nog ett bättre sätt att få svar.

Rickard
2017-08-29, 13:43
Vadå "anmärkningsvärt"? Jag ställer en simpel fråga om ett läkemedel jag använder dagligen, i ganska stora doser.

Du inser inte själv att det låter osunt att fundera över den biten?
Om det är för att behandla ett sjukdomstillstånd så borde det väl vara ett övergående användande? Och är det ett självordinerat användande så ja... Något låter inte rätt där heller.

Men den högsta dosen som anges för användande är 8 påsar per dag.
Varje påse innehåller 13,8 gram pulver.
Och sorbitol innehåller hiskeliga 2,6 kcal/gram.
Så om varje påse är rent sorbitol så handlar det om hiskeliga 287 kcal under en period. Men rimligare är nog att anta att det är en försumbar mängd.