handdator

Visa fullständig version : Skor till böj/mark?


speedy83
2017-08-27, 21:05
Har kommit till den insikten att mina skor börjar bli väl till åren (Adidas speziali) och behöver därför nya. Har varit lite inne på böjskor men är inte helt såld då det känns osmidigt att göra andra övningar med dem och framförallt mark känns de inte lämpliga till (?). Har av den anledningen tittat mer åt crossfit hållet och då främst Reebok nano, någon som har erfarenhet av dessa eller liknande?

Troligen något sämre i böj men kanske ändå "good enough" för en amatör som mig själv och känns som vettiga att köra mark i.

Annars tar jag gärna emot tips.

Rahf
2017-08-27, 21:30
Har kommit till den insikten att mina skor börjar bli väl till åren (Adidas speziali) och behöver därför nya. Har varit lite inne på böjskor men är inte helt såld då det känns osmidigt att göra andra övningar med dem och framförallt mark känns de inte lämpliga till (?). Har av den anledningen tittat mer åt crossfit hållet och då främst Reebok nano, någon som har erfarenhet av dessa eller liknande?

Troligen något sämre i böj men kanske ändå "good enough" för en amatör som mig själv och känns som vettiga att köra mark i.

Annars tar jag gärna emot tips.

Nano är helt ok som en allmän gymsko. Kanske inte idealisk för marklyft, men med en stum sula, och de äldre modellerna är lite bredare framtill.

En generell inställning jag sett verkar vara att de jämna numren är 'bättre'. Så Nano 4, 6, och senaste modellen Nano 7 Weave är att sikta på. Sök runt efter forna modeller så hittar du dem säkert till nedsatt pris.

Jocke67
2017-08-27, 22:20
Varför inte köra marken barfota/strumplästen? Så kan du köpa ett par tyngdlyftarskor för böjen + övrigt (tycker de funkar utmärkt till allt förutom just mark)

speedy83
2017-08-28, 04:59
Varför inte köra marken barfota/strumplästen? Så kan du köpa ett par tyngdlyftarskor för böjen + övrigt (tycker de funkar utmärkt till allt förutom just mark)

Är en idé men tyvärr inte ok på mitt gym att köra skolöst. Sen är det väl liite bekvämlighetsskäl att slippa byta och greja. Lyftsko kommer nog men då troligen när jag blivit lie mer än nybörjarstark :)

speedy83
2017-08-28, 05:02
Nano är helt ok som en allmän gymsko. Kanske inte idealisk för marklyft, men med en stum sula, och de äldre modellerna är lite bredare framtill.

En generell inställning jag sett verkar vara att de jämna numren är 'bättre'. Så Nano 4, 6, och senaste modellen Nano 7 Weave är att sikta på. Sök runt efter forna modeller så hittar du dem säkert till nedsatt pris.

Ursäkta till alla att jag missade multicitera.

Ok tack för input! Så senaste modellen ska också vara bra få trots sitt "ojämna" nummer. Ska kika vad som finns att hitta!
Vad är största neckdelrn med den som marksko?

Jocke67
2017-08-28, 06:59
Är en idé men tyvärr inte ok på mitt gym att köra skolöst

Tror du verkligen att det är inte är ok att stå i bara strumpor och dra lite mark?

speedy83
2017-08-28, 07:21
Tror du verkligen att det är inte är ok att stå i bara strumpor och dra lite mark?

Jag vet ärligt talat inte helt hundra det enda jag har sett är "skokrav" inom träningsområdet, något man givetvis skulle kunna kontrollera närmare :)

Men det funkar alltså bra att köra rodd, ohp osv i lyftskor avseende komfort/balans?

Rahf
2017-08-28, 07:25
Funkar hur bra som helst.

Emilioz
2017-08-28, 11:54
Har ett par nano 3 som jag tycker fungerar riktigt bra till både böj och mark. Väldigt stabil sko.

z_bumbi
2017-08-29, 12:10
Lyftarskor finns med och utan upphöjd klack så ska vill man ha något som funkar för både böj och mark så finns det alternativ.

speedy83
2017-08-29, 12:50
Lyftarskor finns med och utan upphöjd klack så ska vill man ha något som funkar för både böj och mark så finns det alternativ.

Aha, har du tips på någon eller vart man kan hitta på nätet för att kika?

exevision
2017-08-29, 17:48
Aha, har du tips på någon eller vart man kan hitta på nätet för att kika?

Du kan göra som jag: (men jag använder marklyftstofflor till marken)
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7732298&postcount=12

Eller:
http://ny.extremepower.se/butik/metal-powerlifting-shoes/

andeem
2017-08-29, 17:53
Är en idé men tyvärr inte ok på mitt gym att köra skolöst. Sen är det väl liite bekvämlighetsskäl att slippa byta och greja. Lyftsko kommer nog men då troligen när jag blivit lie mer än nybörjarstark :)Om du trots allt kan tänka dig att byta lite snabbt är ju ett par sockiplast inte så dyra.

Jocke67
2017-08-29, 21:10
Om du trots allt kan tänka dig att byta lite snabbt är ju ett par sockiplast inte så dyra.


Fett hög coolhets-faktor är en bonus! :cool:

andeem
2017-08-30, 08:49
Fett hög coolhets-faktor är en bonus! :cool:Får du tag på rosa är du kung i baren.

Jocke67
2017-08-30, 10:14
När jag var liten och hade gympa såg de ut såhär:

115494

Speedy
2017-08-30, 10:20
När jag var liten och hade gympa såg de ut såhär:

115494

Japp klockrena :D

Snobbe
2017-08-31, 16:07
Är det egentligen något problem att köra mark i tyngdlyftarskor med klack?

rooz
2017-08-31, 16:17
Är det egentligen något problem att köra mark i tyngdlyftarskor med klack?

Ceejay gör det hela tiden, och han drar väl en 330kg eller nåt. Jag drar nästan alla min raka mark i skorna, tycker vinklarna är bättre.

exevision
2017-08-31, 18:39
Ceejay gör det hela tiden, och han drar väl en 330kg eller nåt. Jag drar nästan alla min raka mark i skorna, tycker vinklarna är bättre.

Nä, han har väll platta skor:

Mina reebok lite tr är till för att böja i :) Samma skor som jag markar i.