handdator

Visa fullständig version : Vad gör ni hellre för heltidsarbete?


FrankNewton
2017-08-27, 13:57
Vad gör ni hellre för heltidsarbete? Jobba på ett äldreboende eller i en matvaruaffär?

Mataffärerna är jävligt monotont och slitigt, tänk att vara där i mer än 10+ år... Äldreboende torkar man bajs och duschar gamlingar ibland... Men på äldreboende kan man ändå slappa.

Vad väljer ni?

Man kan i alla fall vara säker på ett äldreboende att man aldrig får kicken... Kommer alltid behövas personal på äldreboende, särskilt om man är en vit svensk.

Woodrow
2017-08-27, 14:04
Jag hade valt mataffär. Har jobbat på äldreboende och vande mig aldrig vid lukten av bajs och diarré, nakna tanter gick fort och vända sig vid men bajset.. hua, vill aldrig mer jobba som det. Tyckte det dessutom var olidligt långtråkigt mellan varven, tog man upp mobilen blev personalen sura. Så att sitta och stirra in i väggen hände ju rätt ofta. Plus deppig miljö på det. Men det är väl väldig skillnad på vart man jobbar.

ApexProcyon
2017-08-27, 14:05
Matvaruaffär, att få se årstiderna skifta via gifflarnas utbud måste kännas som magi.

Edit: Mer seriöst så kräver äldreboende mer, det är inte för alla. Dom flesta klarar av att jobba i en matvarubutik.

Petoria
2017-08-27, 14:07
Matvaruaffär utan tvekan

timoat
2017-08-27, 14:14
Mtvaruaffär om jag bara fick gå och fronta hyllor, det hade jag utan problem kunnat göra hur länge som helst. Hade aldrig pallat sitta i kassan.

Min mamma jobbar på ålderdomshem, hon är grym och har gjort det i 25 år. Världens bästa på att ta hand om gamla och dementa, man tänker inte på vad hon får göra varje dag, att hon sett I talet döda människor, torkat skit, spya, undvika käftsmäll och okvädesord från dementa. Jag skulle aldrig palla det, hon är en klippa och samtidigt världens snällaste. Mamma jag älskar dig!

hahavaffan
2017-08-27, 14:15
Har jobbat på en ICA Nära och det var helt OK. Sambon har jobbat på äldreboende, och det verkar helt horribelt. Så jag säger matvarubutik alla dagar i veckan.

King Grub
2017-08-27, 14:31
Mataffär, men inte bara kassatjänst.

King Grub
2017-08-27, 14:34
Jag pryade i en mataffär i nian. Det var inte så hemskt. I nu nedlagda Vivo i Norrtälje. Det var på tiden när man märkte upp varje enskild vara med klisterprislappar med en liten pistolliknande apparat.

MasterChief
2017-08-27, 14:44
Mataffär, men inte bara kassatjänst.

Du vill vara den som rensar bort "gamla" matvaror antar jag? :d

Vinter
2017-08-27, 15:02
Jag jobbar gärna kvällspass på ålderdomshem, springa på larm en gång varannan timme är helt okej. Väljer dock bort demenshem.

Bärsärk
2017-08-27, 15:19
Jag pryade i en mataffär i nian. Det var inte så hemskt. I nu nedlagda Vivo i Norrtälje. Det var på tiden när man märkte upp varje enskild vara med klisterprislappar med en liten pistolliknande apparat.

Det har jag också gjort, fast i en blombutik. Minns att lappen lossnade på krukorna för vissa av de var skitiga.

Ett riktigt praktikantjobb.

Sen har jag ju jobbat i butik vid ett senare tillfälle med, men inte matvaror.

Det som är trisst med att jobba i butik är att man måste jobba helger och ibland sent.

mattilainen
2017-08-27, 16:34
Varför välja äldreboende om man inte gillar det? Hemtjänsten behöver mins lika mycket folk och är mycket roligare. Där är det förvisso typ samma uppgifter men de flesta är i behov utav social samvaro, hjälp med mat, städ, dusch, promenader etc. Mycket "trevligare" och mindre dementa. Jag har jobbat på Biltema och det var det tråkigaste jag gjort, fast jag var "upp-packare" och satt inget i kassan utan hjälpte kunder eller packade upp varor. Tröttnade på en månad. I hemtjänsten, på äldreboende eller liknande så trivdes jag mycket bättre. Mer socialt och du kunde ha riktigt skoj med dina kollegor och även en hel del vårdtagare. Dock skulle jag aldrig gått tillbaka till det nu när jag vet vad jag tycker är roligast, vilket är akut sjuka patienter i prehospitala situationer, med andra ord ambulans :) Dock krävs det ju betydligt mer utbildning än att enbart få jobb på ett boende.

Bob90
2017-08-27, 16:34
Du vill vara den som rensar bort "gamla" matvaror antar jag? :d

"Oj vad mycket kvarg som går ut idag." :d

Jag är lite i dilemma, hade jag fastnat i kassatjänst så hade jag nog begått självmord genom att häfta fast tungan på varubandet.

FrankNewton
2017-08-27, 16:35
Nu när jag tänker på det: Varför kan inte äldre skita i toaletten själva samtidigt som de torkar sig själva? Jag är inte insatt i hälsosituationen.

Bob90
2017-08-27, 17:01
Nu när jag tänker på det: Varför kan inte äldre skita i toaletten själva samtidigt som de torkar sig själva? Jag är inte insatt i hälsosituationen.

Om vi förutsätter att de är tillräckligt klara i huvudet så finns det:

Rullstolsbunden
Rullator"bunden"
Svårt att sätta sig
Svårt att resa sig
Stel/ont/skada i axel eller dylikt

Och säkert fler.

xan
2017-08-27, 17:19
Hade inte jobbat med äldreomsorg för alla pengar i världen, extremt deprimerande.

Bärsärk
2017-08-27, 17:26
Äldrevården är verkligen något som jag hoppas vi kan ha robotar till snart, visst det är lite mer opersonligt men samtidigt blir det ju mindre pinsamt också då man inte behöver ha en annan människa som torkar en i sketat.