handdator

Visa fullständig version : Depression vid lägre kroppsfläsk?


PsykopatVegan
2017-08-26, 22:18
I teorin är jag medveten om alla risker med att gå lågt i kroppsfläsk utan hallonjuicen i ådrorna men jag är kluven här. Samtidigt som man brukar säga att 10-15% är lagom för den naturella lyftaren så har atleter betydligt lägre bodyfat.

Nu är det konditionsutövare jag identifierar mig som nuförtiden och styrketränare är jag bara när det kommer till att maximera konditionsutövningen.
Eliten när det till exempel gäller maratonlöpare ligger runt 6-7% kroppsfläsk, nu vet jag att man kan börja diskutera att alla är drogade men om vi antar att de inte spetsar blodet med hallonjuicen. Mindre kroppsvikt att springa runt på men testosteronet och annat blir ju påverkat.

I vintras låg jag på samma kroppsfläsk som jag gör nu, vilket jag uppskattar till 10% efter navy tape measurement och kalipermätningar (kalipermätningarna säger dock att jag ligger på 7% vilket inte lär vara sant någonstans.
Hade ett mål att gå än lägre men i början av detta året blev jag bara deprimerad och all motivation gällande träning bara försvann PUFF så försvann det, nu hann jag inte förstöra allting men gick upp flera kilo kroppsfett vilket jag alltså nu sker bort.

Men nu tänker jag så här att även om det är tufft att kunna säga att man är hardcore och att allt är viljestyrka så påverkas ju kroppen och blir man deprimerad så blir man och då tappar jag all motivation så försöker tänka förebyggande denna gången.
Och nu är jag vid ungefär samma läge som förra året, fryser, vaknar upp på nätterna, svårt att somna (vilket jag typ aldrig har annars).

Lågt kroppsfläsk-lägre testosteron- depremerad *cry*


MYT eller BUSTED? :banned

Silvermunk
2017-08-28, 10:03
Jag upplever liknande (symptom) när jag har legat relativt lågt.

fryser, ingen ork, ingen sexlust, omotiverad till vardagen. Förra våren löpte jag alldeles för mycket i kombination med styrketräningen på väldigt lågt kroppsfett och såhär i efterhand kan jag se att jag mådde rätt risigt.

För min egen del så mår jag bättre över 10% än under. Slipper tänka på mat dygnet runt också.

Vet inte vad forskningen säger dock, Kan tillägga att min vikt är runt 65-70kg så ingen bjässe om det har betydelse.

PsykopatVegan
2017-08-28, 21:05
Tack för att du delade dina feels och egen upplevelse.

Själv har jag någon sorts störning gällande det här med mat och vikt, är alldeles för svartvitt och lagom fungerar verkligen inte för mig.
Antingen deffar jag och räknar kalorier eller så bara äter jag för glatta livet.

Har hela min karriär förkastat alla psykologiska förklaringar till det här med viktnedgång och dylikt men börjar mer och mer inse att det mest är psykologi bakom hela skiten.

Just nu väger jag x-20 denna vikten har jag åstadkommit efter cirka 2 års deffande. Vägde x-20 förra hösten men sedan vid jul hände något och nu i maj vägde jag x-10 och nu är jag tillbaks på x-20.
Det roliga är att när jag vägde x-20 förra hösten kände jag mig "fel", kände mig fejk-small. Men nu identifierar jag mig faktiskt mer med vikten x-20. Och att återigen väga X kan jag inte se att jag kommer väga igen.




EDIT: Vad jag dock inte förstår är hur det går ihop att atleter som maratonslöpare ligger på 6-7% om testosteronet och dylikt helt förstörs av dessa låga fettprocent.. Om vi nu ska anta att INTE ALLA tar substanser.
Själv identifierar jag mig som en uthållighetssportare.

Silvermunk
2017-08-28, 21:44
Jag tror inte du behöver ha rubbade nivåer av testo och andra hormoner bara för att du ligger lågt i kroppsfett, det har nog om jag inte är ute och cyklar mer att göra med om man legat på ett kcal underskott en längre period.

käkar man på balans och ligger lågt (6-7) borde det rätta till sig relativt snabbt.
Jag tror det beror mycket på gener också om man klarar av att hålla lågt kroppsfett året runt, vissa verkar ju inte ha några problem med det alls.

Sen är det nog också många som är intresserade/fixerade med sin kropp,träning och kost som kanske inte har en helt sund relation till mat.

PsykopatVegan
2017-08-28, 22:08
Stödjer mig mest på den där casestudien de gjorde av en ren bodybuilder, där talade de bara om hans nivåer vid 5% och sedan när han var vid 14%. Hur hans nivåer var däremellan framkom tyvärr aldrig. :(