handdator

Visa fullständig version : Varför spelar tjejer/kvinnor offer ganska ofta?


FrankNewton
2017-08-26, 21:59
Varför spelar tjejer/kvinnor offer ganska ofta?

Kolla på Johaug, sitter och gråter i pressen för att visa sin ånger osv... Visst kan jag förstå henne... Men gråta i pressen går min gräns... Hur hade det sett ut ifall en man hade gjort så?

Kan ta fram hur många exempel som helst, både i verkligheten som jag personligen har sett och på internet.

Nästan så att man blir ännu surare ifall de spelar offer när de helt uppenbart har gjort fel.

xan
2017-08-26, 22:01
:d

TranceII
2017-08-26, 22:04
Jon Jones?

http://i.imgur.com/CUDrejp.png

Kan vara en strategi men tror det är vanligare för att kvinnor generellt har lättare för att gråta.

Derbel McDillet
2017-08-26, 22:04
https://da4pli3l5vc0d.cloudfront.net/f7/a5/f7a5d199c03bbdfd27d25aecc7188c329848ade1/h=300/?app=portal&sig=51bb5d0af651d7aec4a10085af72a45b1861319cd3f864 9845ba7095250d4d73

Frågenarkomanen
2017-08-26, 22:05
Det är socialt (och antagligen biologiskt) mer accepterat för kvinnor att vara offer än tvärtom. ¨

FrankNewton
2017-08-26, 22:06
Jon Jones?

Är inte insatt, men om Jon Jones är en MMA-fighter som sedan gråter i pressen så är det mycket illa :p

Frågenarkomanen
2017-08-26, 22:06
Ingen har sagt att män inte gråter, eller att män inte spelar offer, utan bara frågat varför det är vanligare att kvinnor gör det.

KlopFer
2017-08-26, 22:08
Väntar på att psykovegan hittar hit

Bob90
2017-08-26, 22:12
Varför spelar tjejer/kvinnor offer ganska ofta?

Kolla på Johaug, sitter och gråter i pressen för att visa sin ånger osv... Visst kan jag förstå henne... Men gråta i pressen går min gräns... Hur hade det sett ut ifall en man hade gjort så?

Kan ta fram hur många exempel som helst, både i verkligheten som jag personligen har sett och på internet.

Nästan så att man blir ännu surare ifall de spelar offer när de helt uppenbart har gjort fel.

T1lvMJ-l0_A

Rahf
2017-08-26, 22:15
Väntar på att psykovegan hittar hit

Kan vara så att Whitefolks hinner före.

Jag har stött på ett fåtal som 'spelade offer' och det slutade inte bra när sanningen kom fram. Min erfarenhet är att män är minst lika bra på det, men vi gråter inte lika ofta. Snarare att man blir högljudd och arg, eller stött och avvisande.

FrankNewton
2017-08-26, 22:20
Ingen har sagt att män inte gråter, eller att män inte spelar offer, utan bara frågat varför det är vanligare att kvinnor gör det.
På 1 gråtande man så går det 20-50 gråtande tjejer/kvinnor.

High1ander
2017-08-26, 22:36
Är nog både biologiskt och kulturellt betingat.

Kvinnor har inte kunnat evolutionärt sett bete sig som mannen när han blir stött/ditsatt/utsatt och bli arg eller brysk, eller liknande som män ofta kan bli (iaf. mycket mer än kvinnor). Att som "fysiskt svagare" så har det nog inte varit lyckat att börja bråka som kvinna och de har då fått köra en annan metod, att gråta. Samma mynt men andra sidan är ju då att männen inte behövt träna på att gråta, då det rent av anses svagt...

Jag försöker inte sätta värde på att gråta är fel eller rätt, utan mer att troligtvis så har det varit något som spelat kvinnorna i deras favör och samtidigt präglats bort hos männen för det har varit dåligt.

timpaz
2017-08-26, 22:38
Ap4nvdEotqw

PsykopatVegan
2017-08-26, 22:49
Jaha då hittade jag då hit. Hmm bra märkligt hur man hittar till olika ställen :naughty::naughty::naughty:

Jag håller inte med TS, du ställd en bra fråga i andra tråden men nu börjar jag misstänka att du är en av de där som härjar på relationsdelen på Flashback.

Själv gråter jag sällan men grät faktiskt igår när jag såg Chanel Pianas sista instagraminlägg om Piana och henne. *cry**cry*

Tror jag börjar bli deprimerad av det låga bodyfläsket.

WHITEFOLKS
2017-08-26, 23:15
Kan vara så att Whitefolks hinner före.

Jag har stött på ett fåtal som 'spelade offer' och det slutade inte bra när sanningen kom fram. Min erfarenhet är att män är minst lika bra på det, men vi gråter inte lika ofta. Snarare att man blir högljudd och arg, eller stött och avvisande.

Rahf hann före.

en stor stark
2017-08-27, 00:29
Rahf hann före.

:d

ApexProcyon
2017-08-27, 00:39
Varför spelar tjejer/kvinnor offer ganska ofta?

Kolla på Johaug, sitter och gråter i pressen för att visa sin ånger osv... Visst kan jag förstå henne... Men gråta i pressen går min gräns... Hur hade det sett ut ifall en man hade gjort så?

Kan ta fram hur många exempel som helst, både i verkligheten som jag personligen har sett och på internet.

Nästan så att man blir ännu surare ifall de spelar offer när de helt uppenbart har gjort fel.

Jag tycker att män är precis lika bra som kvinnor på att spela offer, det tar sig bara olika uttryck. Det är ett vedervärdigt karaktärsdrag som, åtminstone vad jag upplever, blir vanligare och vanligare.

Folk tenderar att tycka synd om sig själva istället för att ta ansvar och agera därefter.

Bob90
2017-08-27, 07:53
Folk tenderar att tycka synd om sig själva istället för att ta ansvar och agera därefter.
Naturligtvis, de flesta av oss vill ju alltid ta enkla vägar och lösningar. Sen kanske det inte är rätt eller lönar sig, men det är ju en annan fråga :p

Stoltz
2017-08-27, 08:13
I ärlighetens namn så tycker jag minst lika många män tar på sig ett butikslager av offerkoftor minst lika ofta.

Däremot är uttrycket för det ofta rätt olika, vilket säkert har väldigt mycket att göra med hur män och kvinnor generellt uppfostras att uttrycka sig.

trädgårdsmöbel
2017-08-27, 08:32
Jag tror detta är deras pappors fel. Pappor är ofta alldeles för engagerade och delaktiga i barns uppfostran, och pappor tenderar att klema bort sina döttrar nåt så in i helvete. Ett litet missnöjt pip från barnvagnen och pappa är där och tröstar på sekunden. En sur min och pappa gör allt i sin makt för att rätta till problemet, oavsett vad. Detta fortsätter även i vuxen ålder där åldersstigen pappa kommer till dotterns hjälp så fort han kan vid minsta lilla problem, och släpper allt annat för att kunna göra det.

Det funkar ju på pappa, så då kör man samma taktik på resten av världen.


(Inlägget är bara till hälften koleriskt Troll)

trädgårdsmöbel
2017-08-27, 08:34
I ärlighetens namn så tycker jag minst lika många män tar på sig ett butikslager av offerkoftor minst lika ofta.

Däremot är uttrycket för det ofta rätt olika, vilket säkert har väldigt mycket att göra med hur män och kvinnor generellt uppfostras att uttrycka sig.

Jag gillar själv dubbla/trippla offerkoftor stickade av passiv aggressivitet.

Onigiri
2017-08-27, 08:51
Gå och lägg dig filmjölk. Vi vet att du finns!

Aryt
2017-08-27, 09:41
I den här tråden:
Rättfärdigad kritik av ett dåligt kvinnligt beteende åtföljs av bedyringar om att män är mycket sämre.

Ändra er aldrig!

panzerpig
2017-08-27, 10:01
Det beror nog på om man tjänar på det eller inte. Sällan en man tjänar på att gråta. Jag känner flera kvinnor som berättat att de blivit stoppade av poliser pga fortkörning, börjat gråta och då sluppit betala böter. Känner ingen man som gjort samma sak. Tror ni en man skulle få samma resultat? :)

trädgårdsmöbel
2017-08-27, 11:39
Det beror nog på om man tjänar på det eller inte. Sällan en man tjänar på att gråta. Jag känner flera kvinnor som berättat att de blivit stoppade av poliser pga fortkörning, börjat gråta och då sluppit betala böter. Känner ingen man som gjort samma sak. Tror ni en man skulle få samma resultat? :)

Jag vet kvinnor som hävdat att de flirtat sig ifrån böter, som i kass amerikansk film. Är det sant annat än väldigt sällsynt så säger det väldigt mycket om hur tragiska män är :)

micke81
2017-08-27, 12:10
Har funderat över något liknande men ur ett annat perspektiv. Frågeställningen har istället varit varför somliga så gärna ser sig som offer alternativt någon form av sekundäroffer(det senare är personer som fått för sig att personer ur någon annan "grupp" än sin egen ser sig som godare/ondare/offrigare) och varje gång kommer jag fram till ett svar som i stora drag bygger på att det är uppmärksamhetsknarkande som ligger till grund och att det är en väldigt liten grupp som håller på och jagar uppmärksamhet av olika anledningar medans den stora massan bara är trött på dumheterna och helst inte vill bli med eller neddragna i skiten.

ApexProcyon
2017-08-27, 12:33
Har funderat över något liknande men ur ett annat perspektiv. Frågeställningen har istället varit varför somliga så gärna ser sig som offer alternativt någon form av sekundäroffer(det senare är personer som fått för sig att personer ur någon annan "grupp" än sin egen ser sig som godare/ondare/offrigare) och varje gång kommer jag fram till ett svar som i stora drag bygger på att det är uppmärksamhetsknarkande som ligger till grund och att det är en väldigt liten grupp som håller på och jagar uppmärksamhet av olika anledningar medans den stora massan bara är trött på dumheterna och helst inte vill bli med eller neddragna i skiten.

Kränkt via proxy is super serial!

Aryt
2017-08-27, 13:04
Jag vet kvinnor som hävdat att de flirtat sig ifrån böter, som i kass amerikansk film. Är det sant annat än väldigt sällsynt så säger det väldigt mycket om hur tragiska män är :)

ktMbqX82dXk

Sparven från Minsk
2017-08-27, 13:25
Är inte insatt, men om Jon Jones är en MMA-fighter som sedan gråter i pressen så är det mycket illa :p

Är det fel av en man att gråta?
Eller var det en MMA-fighter som inte får gråta?
Eller är det i pressen man inte får gråta?

Om ja på någon av ovan, utveckla varför.