handdator

Visa fullständig version : Jag kan inte sluta tävla mot andra, hur slutar jag?


FrankNewton
2017-08-26, 19:04
Jag kan inte sluta tävla mot andra, hur slutar jag?

Jag tävlar inte om vem som har bäst kropp eftersom det är lätt att skaffa magrutor och skit. Snarare vem som har mest pengar och högst status.

Vem har mest pengar, vem har bäst boende och vem har bäst utbildning.

Till exempel om jag läser till tandläkare och sedan läser någon annan till läkare så kan jag ändå acceptera det... Men det känns som att jag tävlar mest mot medelklassen och arbetarklassen eftersom jag är född bland dessa... Jag är den enda i släkten som kommer tjäna mest & har högst status, klart man får en egoboost då.

Men när jag tänker efter så måste jag sluta tävla mot andra, det kommer alltid finnas någon med högre status & rikare än mig.

xan
2017-08-26, 19:21
Om du hade kunnat tänka dig att bli tandläkare är status nog inget problem för dig.

FrankNewton
2017-08-26, 19:22
Till exempel om jag läser till tandläkare och sedan läser någon annan till läkare så kan jag ändå acceptera det.
Om du hade kunnat tänka dig att bli tandläkare är status nog inget problem för dig.
Ett annat yrke.

dream_theater_
2017-08-26, 19:24
Hur gammal är du?

PsykopatVegan
2017-08-26, 19:29
Är likadan. Är det jättemycket kallas man för narcissist. Du kanske har dragen

FrankNewton
2017-08-26, 19:29
Hur gammal är du?
Jag tror inte ålder har så mycket med det att göra, snarare om miljön man befinner sig i.

dream_theater_
2017-08-26, 19:48
Jag fick bara känslan av att du är en 18åring som fortfarande bor hemma utan utbildning, status eller högavlönat jobb.

Dessutom jämför du dig med medel- och arbetarklass. Var får du in pengar och status där?

exevision
2017-08-26, 19:54
Jag kan inte sluta tävla mot andra, hur slutar jag?


Mognar, får erfarenhet och inser att det inte gör dig gladare eller ger dig bättre vänner. Snarare tvärtom.

PsykopatVegan
2017-08-26, 19:56
Mognar, får erfarenhet och inser att det inte gör dig gladare eller ger dig bättre vänner. Snarare tvärtom.

Det där är lite dåligt råd för vissa sker det aldrig någon "mognad".

Agreeableness som är ett personlighetsdrag handlar om hur tävlingsinriktad man är som person. Vissa vill vinna vinna över andra medan andra människor bara tar deeet sooft

Aryt
2017-08-26, 19:57
Att du har identifierat det i dig själv är ett bra första steg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cynicism_(philosophy)

FrankNewton
2017-08-26, 19:59
Jag fick bara känslan av att du är en 18åring som fortfarande bor hemma utan utbildning, status eller högavlönat jobb.

Dessutom jämför du dig med medel- och arbetarklass. Var får du in pengar och status där?
Märklig känsla, visst har du varit till Danderyd, Djursholm eller Östermalm? Hur många tävlar där tror du? Oavsett ålder.

Miljön jag befinner mig i just nu tävlar mest om vem som tränar mest och har bäst kropp... Men som skrivet, jag tävlar inte om det.

ApexProcyon
2017-08-26, 20:01
Varför är det ett problem?

dream_theater_
2017-08-26, 20:02
Jag förstår ändå inte var du vill komma med tråden. Du skriver "Jag är den enda i släkten som kommer tjäna mest & har högst status, klart man får en egoboost då."

Det låter som att du inte har gjort något än för att komma dit.

För mig låter det som att du jämför dig med andra och tycker väldigt högt om dig själv. För att vara medelklass då.

PsykopatVegan
2017-08-26, 20:03
Varför är det ett problem?

För att man alltid känner sig som skit.

Järvskan
2017-08-26, 20:08
Varför vill du sluta sträva uppåt? Givetvis kommer det alltid finnas någon som är bättre än dig, men bara gud vet vad din potential är bara du fortsätter sträva uppåt. Det som gör människor (män?) olyckliga är att inte ha något konkret mål att sträva till.

Den enda du tävlar mot är dig själv, men prova se andra som föredömen att se upp till i stället för motståndare.

Det är helt naturligt att vilja klättra uppåt i dominanshierarkin, eftersom de framgångsrika har högre sannolikhet att reproducera sig än de som är i botten av hierarkin.

FrankNewton
2017-08-26, 20:10
Varför är det ett problem?
Att man ska tävla tills man dör är inte särskilt snällt mot sig själv, allt för att imponera på andra, få egoboost, snygg tjej, snyggt boende eller liknande.
Jag förstår ändå inte var du vill komma med tråden. Du skriver "Jag är den enda i släkten som kommer tjäna mest & har högst status, klart man får en egoboost då."

Det låter som att du inte har gjort något än för att komma dit.

För mig låter det som att du jämför dig med andra och tycker väldigt högt om dig själv. För att vara medelklass då.
Jag är X terminer in i en utbildning som kommer ge mig högre inkomst än medelklassen och arbetarklassen.

ApexProcyon
2017-08-26, 20:12
Det är helt naturligt att vilja klättra uppåt i dominanshierarkin, eftersom de framgångsrika har högre sannolikhet att reproducera sig än de som är i botten av hierarkin.

Nja, det bör vara så, men när det kommer till kritan så tenderar mindre framgångsrika människor att fortplanta sig likt gremlins som fått vatten på sig.

http://www.insidethemagic.net/wp-content/uploads/2013/05/tumblr_md7wke3vYA1qz7f9co1_500.png

PsykopatVegan
2017-08-26, 20:13
Varför vill du sluta sträva uppåt? Givetvis kommer det alltid finnas någon som är bättre än dig, men bara gud vet vad din potential är bara du fortsätter sträva uppåt. Det som gör människor (män?) olyckliga är att inte ha något konkret mål att sträva till.

Den enda du tävlar mot är dig själv, men prova se andra som föredömen att se upp till i stället för motståndare.

Det är helt naturligt att vilja klättra uppåt i dominanshierarkin, eftersom de framgångsrika har högre sannolikhet att reproducera sig än de som är i botten av hierarkin.

Helt fel. Det är inte fler tankar/illusioner/framtidsmål som är lösningen på olycka.

ApexProcyon
2017-08-26, 20:14
Jag har svårt att se syftet med tråden. Vill du ha ett program att följa? Tips på vart i vården du kan vända dig för att få hjälp med ditt beteende? KBT?

Petoria
2017-08-26, 20:16
Jag har svårt att se syftet med tråden. Vill du ha ett program att följa? Tips på vart i vården du kan vända dig för att få hjälp med ditt beteende? KBT?

Låter mest som att han vill skryta.

Järvskan
2017-08-26, 20:18
Helt fel. Det är inte fler tankar/illusioner/framtidsmål som är lösningen på olycka.

Har jag rätt om din lösning är att man ska lägga sig ner på marken och dö? Livet får en mening om man har något att sträva till.

FrankNewton
2017-08-26, 20:19
Hur man slutar tävla mot andra... Man ska känna sig nöjd med dit man kommer, men att tävla mot andra för att få en snyggare bostad, snygg flickvän, imponera på andra osv är helt hopplöst tycker jag... Ska man göra så mot sin död? Nej jag tycker det inte, men min instinkt säger att jag borde tävla mot andra.

Järvskan
2017-08-26, 20:26
Hur man slutar tävla mot andra... Man ska känna sig nöjd med dit man kommer, men att tävla mot andra för att få en snyggare bostad, snygg flickvän, imponera på andra osv är helt hopplöst tycker jag... Ska man göra så mot sin död? Nej jag tycker det inte, men min instinkt säger att jag borde tävla mot andra.

Du är på helt fel spår om du gör saker för att imponera på andra. Gör sakerna för din egen skull! Strävandena behöver inte enbart vara materiella. Viktigare att de får dig att växa som människa.

ApexProcyon
2017-08-26, 20:27
Jag brukar se till att låta bli handlingar jag uppfattar som negativa. Alternativet, om motivation saknas, är att fortsätta.

PsykopatVegan
2017-08-26, 20:29
Har jag rätt om din lösning är att man ska lägga sig ner på marken och dö? Livet får en mening om man har något att sträva till.

Livet har alltid mening. Inte för att man tror sig vara mer fullfiled vid tidpunkt X eller när man uppnår Y

Järvskan
2017-08-26, 20:35
Livet har alltid mening. Inte för att man tror sig vara mer fullfiled vid tidpunkt X eller när man uppnår Y

Så är människan funtad. Aldrig nöjd. Men om man fortsätter enträget sträva uppåt så kommer man bli förvånad hur högt man kommit när man blickar bakåt!

PsykopatVegan
2017-08-26, 20:44
Så är människan funtad. Aldrig nöjd. Men om man fortsätter enträget sträva uppåt så kommer man bli förvånad hur högt man kommit när man blickar bakåt!

Och du kommer blicka ännu mer uppåt eller om du råkar vara den absolut bästa i hela världen, så börjar du oroa dig över vad som händer om någon tar över din roll alternativt om det finns aliens. Hehe

Sedan när du väl är där kommer du tänka tillbaks och undra vad allt was about då människan av naturen alltid vänjer sig vid sina omständigheter.

Rickard
2017-08-26, 20:53
Låter som en lyckad integration i det hjärndöda konsumtionssamhället.

exevision
2017-08-26, 21:10
Låter som en lyckad integration i det hjärndöda konsumtionssamhället.

Helt sant!

ApexProcyon
2017-08-26, 21:16
Låter som en lyckad integration i det hjärndöda konsumtionssamhället.

Tragikomisk fullträff.

Rahf
2017-08-26, 21:21
Låter som en lyckad integration i det hjärndöda konsumtionssamhället.

:laugh:

Vinter
2017-08-26, 21:27
Jag kan inte sluta tävla mot andra, hur slutar jag?

Jag tävlar inte om vem som har bäst kropp eftersom det är lätt att skaffa magrutor och skit. Snarare vem som har mest pengar och högst status.

Vem har mest pengar, vem har bäst boende och vem har bäst utbildning.

Till exempel om jag läser till tandläkare och sedan läser någon annan till läkare så kan jag ändå acceptera det... Men det känns som att jag tävlar mest mot medelklassen och arbetarklassen eftersom jag är född bland dessa... Jag är den enda i släkten som kommer tjäna mest & har högst status, klart man får en egoboost då.

Men när jag tänker efter så måste jag sluta tävla mot andra, det kommer alltid finnas någon med högre status & rikare än mig.

Det låter som många andra, inget konstigt. Så länge du inte mår dåligt är det väl inget problem. Prioritering ändras ändå när man blir äldre.

xan
2017-08-26, 21:50
Jag är X terminer in i en utbildning som kommer ge mig högre inkomst än medelklassen och arbetarklassen.

Genusvetenskap?

FrankNewton
2017-08-26, 21:52
Genusvetenskap?
Nej, tänker inte gå in i detaljer gällande utbildningen.

Cykelcykel
2017-08-27, 04:08
Inget är viktigt och allt är påhittat och alla kommer ändå att dö
Och allt är relativt
Det är saker jag insett de senaste åren.(30årskris kanske)

dream_theater_
2017-08-27, 06:03
Kan sätta en god slant på juridiklinjen.

Perramja
2017-08-27, 07:42
Acceptera först dig själv och försök finna ro i det du gör så kommer du att hitta inspiration hos andra istället för att tävla mot dem.

Mantus
2017-08-27, 08:46
Kan sätta en god slant på juridiklinjen.


Så mycket mer tjänar man inte som jurist. Jag tror majoriteten som går ut nu hamnar på myndighet, där kan du som expert efter många år kanske hamna runt 50 000 kr.

Petoria
2017-08-27, 08:49
Så mycket mer tjänar man inte som jurist. Jag tror majoriteten som går ut nu hamnar på myndighet, där kan du som expert efter många år kanske hamna runt 50 000 kr.

Finns få yrken i Sverige där man blir garanterad särskilt hög lön.

Mantus
2017-08-27, 09:32
Finns få yrken i Sverige där man blir garanterad särskilt hög lön.

Nej, självklart. Jurist är inte ett sådant yrke, detjag var min poäng. Inlägget jag svarade på var i sin tur ett svar på följande påstående av trådskaparen:
"Jag är X terminer in i en utbildning som kommer ge mig högre inkomst än medelklassen och arbetarklassen."

I svaret påstods att ts antagligen gick juridiklinjen (sic) och det var detta jag vände mig emot.

Petoria
2017-08-27, 10:15
Nej, självklart. Jurist är inte ett sådant yrke, detjag var min poäng. Inlägget jag svarade på var i sin tur ett svar på följande påstående av trådskaparen:
"Jag är X terminer in i en utbildning som kommer ge mig högre inkomst än medelklassen och arbetarklassen."

I svaret påstods att ts antagligen gick juridiklinjen (sic) och det var detta jag vände mig emot.

Tanken var inte att säga emot dig även om jag förstår att det kan verka så :D

Menade mest att bara för att man går X utbildning så garanterar det sällan en lön eller "status" som är nämnvärt högre än genomsnittet i Sverige.

kaer
2017-08-27, 11:11
Det är väl häslosamt med att blicka 'uppåt' och sätta mål, men det är ju ingen idé att bli fixerad vid det.
Framförallt, börja inte räkna hem framgång i förtid, rätt mycket oväntat kan hända i livet och då får man bara svårare att hantera motgångar.

Gör klart din utbildning så bra du kan, tycker inte du ska fundera för mycket vad som händer efter den utan ta det när det är dags.

dream_theater_
2017-08-27, 19:03
Släppte TS det här nu?

Daniiiel
2017-08-27, 21:19
Jag kan inte sluta tävla mot andra, hur slutar jag?

Jag tävlar inte om vem som har bäst kropp eftersom det är lätt att skaffa magrutor och skit. Snarare vem som har mest pengar och högst status.

Vem har mest pengar, vem har bäst boende och vem har bäst utbildning.

Till exempel om jag läser till tandläkare och sedan läser någon annan till läkare så kan jag ändå acceptera det... Men det känns som att jag tävlar mest mot medelklassen och arbetarklassen eftersom jag är född bland dessa... Jag är den enda i släkten som kommer tjäna mest & har högst status, klart man får en egoboost då.

Men när jag tänker efter så måste jag sluta tävla mot andra, det kommer alltid finnas någon med högre status & rikare än mig.

Du gillar att tävla men inte om vem som har bäst kropp eftersom din egen kropp suger. Du gillar att tävla om pengar men inte mot dem med högre utbildning än dig.

Du vill skryta till dem som har det sämre helt enkelt eller vadå? Sämsta jävla tråden sedan detta forumet föddes. Är du nyss fyllda 18 eller vad niggaplzzz

Derbel McDillet
2017-08-27, 21:48
Släppte TS det här nu?

Han skapade ett nytt konto och kallar sig nu Johns23. Han kan fortfarande inte sluta tävla och är fortfarande trött på tjejer som han tycker spelar offer.

dream_theater_
2017-08-28, 18:26
Han skapade ett nytt konto och kallar sig nu Johns23. Han kan fortfarande inte sluta tävla och är fortfarande trött på tjejer som han tycker spelar offer.

:d

Skorpio76
2017-08-29, 05:47
Det låter soom om du skulle behöva hjälp. Pratar du med någon regelbundet om det här?