handdator

Visa fullständig version : Brukar du som promenerar eller springer ute ha musik i öronen?


Skorpio76
2017-08-26, 06:14
En fråga till dig som promenerar eller springer ute.

J.V
2017-08-26, 06:58
Alltid. Hade avlidit av tristess annars.

Bob90
2017-08-26, 07:13
Aldrig. Halva upplevelsen för mig är att vara helt avskalad. För löpning behövs liksom bara på sin höjd kläder och skor. Gillar att lyssna på naturen, underlaget under fötterna osv.

Skorpio76
2017-08-26, 07:42
Aldrig. Halva upplevelsen för mig är att vara helt avskalad. För löpning behövs liksom bara på sin höjd kläder och skor. Gillar att lyssna på naturen, underlaget under fötterna osv.Dessutom är det livsfarligt att ha musik i öronen när man är ute och går eler spriger eftersom man inte ör mötande bilar eller cyklar.

Alexton
2017-08-26, 07:49
Dessutom är det livsfarligt att ha musik i öronen när man är ute och går eler spriger eftersom man inte ör mötande bilar eller cyklar.

Eller så undviker man att springa på en landsväg och hoppas cyklisterna klarar av att följa de regler som finns ?

Skulle aldrig springa utan musik om det inte görs i grupp

nisse1976
2017-08-26, 07:56
Alltid när jag springer själv
Podcast om det är långt och långsamt
Halvsvängig musik om det är kortare och snabbare
The hives om det skall gå supersnabbt

Shqypnia
2017-08-26, 08:23
Jag kryssade för Ja fast det är delvis rätt, jag lyssnar alltid på Podd.

Bärsärk
2017-08-26, 09:07
Jag har lurarna med mig men inte alltid jag har musiken på.

micke81
2017-08-26, 09:41
Nej,dels är det skönt och avslappnande att höra krafset i gruset under fötterna och eventuell natur.
Utöver ovan nämnda så är det ren självbevarelsedrift att man har pejl på vad som händer omkring en.

Diomedea exulans
2017-08-26, 09:52
Nej,dels är det skönt och avslappnande att höra krafset i gruset under fötterna och eventuell natur.
Utöver ovan nämnda så är det ren självbevarelsedrift att man har pejl på vad som händer omkring en.

Samma här.

knooox
2017-08-26, 09:55
Nej, aldrig. Får svårare att "gå in i mig själv" och njuta av stunden då, om det går att förstå på något konstigt sätt.

VoDaresVins
2017-08-26, 10:18
Varierar. Däremot har jag börja köra med in-ears+hörselskydd varje gång jag klipper gräset eller dammsugar. Brukar oftast bli nåt från styrkelabbet eller tyngre.

Nordenator
2017-08-26, 10:29
Tycker det är skönt att slippa ha med så mycket grejer. Nästan så man funderar på att fixa en mp3-spelare igen. Har en Garmin FR235 som sköter all loggning, så har egentligen inget behov av en telefon. Så för närvarande kör jag utan något alls.

Skorpio76
2017-08-26, 12:51
Nej,dels är det skönt och avslappnande att höra krafset i gruset under fötterna och eventuell natur.
Utöver ovan nämnda så är det ren självbevarelsedrift att man har pejl på vad som händer omkring en.Precis! Jag som är synskadad kan verkligen inte ha musik i öronen när jag går någonstans ute. Jag måste vara uppmärksam på vad jag kan höra när jag inte alltid ser allt.

-squat-
2017-08-26, 12:52
Nej, har tinnitus så det är inte aktuellt, tyvärr.

StarkaUlf
2017-08-26, 13:22
Jag kör på en mp3-spelare med musik varje gång jag springer. Har dock låg volym så jag hör alltid om det kommer cyklister/mopeder/bilar. Kan dock inte säga att jag faktiskt lyssnar på musiken, utan jag försvinner in i min lilla värld ändå. Men det är skönt att ha i öronen ändå.

1x0
2017-08-26, 14:42
Alltid.
Alltid maxvolym.
Börjar med podcast som oftast övergår till musik, för jag inte orkar påbörja ett nytt podcastavsnitt, för jag snart kommer hem.

Har det när jag landsvägscyklar också. Låter kanske farligt att inte höra bilister, speciellt stora lastbilar, bakifrån - men vid ~30 km/h hör du i princip ingenting ändå för vindbruset. Speciellt om du har motvind.
Om jag cyklar genom stan brukar jag mute'a.

PsykopatVegan
2017-08-26, 14:51
Alltid. Hade avlidit av tristess annars.

Det där borde du genast fixa

J.V
2017-08-26, 21:06
Det där borde du genast fixaFixa vad, exakt?

ApexProcyon
2017-08-26, 21:19
Musik eller ljudbok i öronen utomhus är den bästa barriären som finns mellan en själv och andra människor.

PsykopatVegan
2017-08-26, 21:43
Fixa vad, exakt?

Ditt behov av stimulans

baktung
2017-08-26, 21:49
Det händer att jag stoppar in lurarna under en promenad, oftast när jag hittat en ny favoritlåt jag måste lyssna sönder. Normalt sett vill jag dock inte komma upp i varv av musiken när jag försöker vara närvarande utomhus. Dumt nog har jag bara träningsmusik i luren och den är man ju inte alltid på humör att lyssna på.

J.V
2017-08-26, 21:51
Ditt behov av stimulansSka se over det nar du fixat, vad det nu an ar, som far dig att komma tillbaka gang pa gang trots att du blir bannad, bade har och pa Flashback.

PsykopatVegan
2017-08-26, 21:53
Ska se over det nar du fixat, vad det nu an ar, som far dig att komma tillbaka gang pa gang trots att du blir bannad, bade har och pa Flashback.

Heheheheh :naughty: :naughty:
:naughty::naughty:




Unlockar ett nytt fräscht account på Flashback i natt så blir en minskning av min aktivitet här.

xan
2017-08-26, 21:58
Kan inte ens promenera ensam längre utan musik i öronen.

I2815
2017-08-27, 06:27
Jag promenerar ungefär 3 timmar i veckan i naturen då jag bor på landet och eftersom jag ofta går ensam (bortsett från barnvagn) så har jag gärna musik i. Gärna atmosfärisk musik som förstärker de visuella intrycken men också för att det är ett av få tillfällen som erbjöds en småbarnsförälder att lyssna på musik.

När jag promenerade/joggade/sprang utan barnvagn och med träning som inriktning lyssnade jag aldrig på något.

De gånger jag tar kortare promenader på 15-20 minuter efter man lyckats få grabben att somna handlar det mest om att få vara ifred och då brukar jag lyssna på naturen och låta lugnet det ger vara i fokus... tills någon grävling eller rådjursfamilj brukar genom skogen 5 minuter bredvid en i kolsvart mörker och då är man Usain Bolt tillbaks till the old Homestead...

mela
2017-08-27, 06:38
Jag lyssnar på pods när jag springer, det är nästan min enda egentid då jag får bestämma själv vad jag ska lyssna på.

Sohlsken
2017-08-27, 06:46
Jag lyssnar på poddar när jag är i välkända områden. I nya områden eller i skog är jag för nyfiken på/nöjd med omgivningen, så då lämnar jag lurarna hemma.

Matsa
2017-08-27, 08:02
Gillar urbanista Rio när jag är ute och går eftersom de sitter bra på mig samtidigt som de släpper igenom tillräckligt med ljud för att jag ska kunna höra vad som sker omkring mig, förutsatt att volymen inte är för hög givetvis. Hade även bluetoothversionen (Boston?) men gillade inte dem lika mycket.

Jag tycker att somliga överdriver riskerna med att ha lurar i när man är ute. Visst stör det uppmärksamheten lite men inte mer än ett telefonsamtal, en konversation eller lite djupa tankar.

Bushwick Bill
2017-08-27, 17:07
Eller så undviker man att springa på en landsväg och hoppas cyklisterna klarar av att följa de regler som finns ?

Skulle aldrig springa utan musik om det inte görs i grupp

Är det så du kör bil också? Hoppas att han som blinkar kommer svänga och så kör du, utan att du ser att han faktiskt svänger?

peliqan
2017-08-28, 01:03
Ja när jag springer eller går, men har upptäckt att när jag åker skidor kan jag absolut inte ha musik i öronen, det stör rytmnen i åkningen totalt.

MackeJuve
2017-08-28, 07:34
Är det så du kör bil också? Hoppas att han som blinkar kommer svänga och så kör du, utan att du ser att han faktiskt svänger?

Det går inte att jämföra så. Är man försiktig av sig så är det verkligen noll problem rent säkerhetsmässigt att springa med musik i öronen. Jag gissar att de flesta inte väljer att springa längs med E4:an. Nu är inte Norrköping den största av städer men håller man sig till trottoarer och dylikt där, kollar sig runt innan man korsar vägar och stannar hellre än att chansa så skulle jag säga att det kvittar huruvida man hör kasst eller inte.

micke81
2017-09-02, 22:21
Det går inte att jämföra så. Är man försiktig av sig så är det verkligen noll problem rent säkerhetsmässigt att springa med musik i öronen. Jag gissar att de flesta inte väljer att springa längs med E4:an. Nu är inte Norrköping den största av städer men håller man sig till trottoarer och dylikt där, kollar sig runt innan man korsar vägar och stannar hellre än att chansa så skulle jag säga att det kvittar huruvida man hör kasst eller inte.

Att vara observant på sin omgivning är naturligtvis en bra grundsten,tyvärr är min uppfattning att det finns fler hot i vår omgivning än eventuella motorfordon vid korsningar och dylikt.

CalleP
2017-09-02, 22:46
Har hänt någon gång men gillar mer att springa utan musik när jag kör något pass ute i naturen.

Jockefoten
2017-09-03, 08:57
Musik eller ljudbok i öronen utomhus är den bästa barriären som finns mellan en själv och andra människor.

Det finns bättre barriärer!
https://i.imgur.com/qsHDCIp.gif