handdator

Visa fullständig version : Dubbelt så hög risk för hjärtsjukdom av att stå än av att sitta


King Grub
2017-08-25, 08:21
Det lutar mer och mer åt att det hälsosammaste är att vara i rörelse. Sitta, stå, gå omkring - variera hela tiden.

While a growing body of research is examining the impacts of prolonged occupational sitting on cardiovascular and other health risk factors, relatively little work examined the effects of occupational standing. The objectives of this paper were to examine the relationship between occupations that require predominantly sitting, and those that require predominantly standing, and incident heart disease. A prospective cohort study combining responses to a population health survey with administrative health care records, linked at the individual level was conducted in Ontario, Canada. The sample included 7320 employed labour market participants (50% male) working 15 hours a week or more and free of heart disease at baseline. Incident heart disease was assessed using administrative records over an approximately 12-year follow-up period (2003-2015). Models were adjusted for a wide range of potential confounding factors. Occupations involving predominantly standing were associated with an approximately two-fold risk of heart disease compared to occupations involving predominantly sitting. This association was robust to adjustment for other health, socio-demographic and work variables. Cardiovascular risk associated with occupations that involve combinations of sitting, standing and walking differed for men and women, with these occupations associated with lower cardiovascular risk estimates among men, but elevated risk estimates among women.

The Relationship Between Occupational Standing and Sitting and Incident Heart Disease Over a 12-Year Period in Ontario, Canada. American Journal of Epidemiology, 11 August 2017.

Bob90
2017-08-25, 08:23
Lagom är bäst helt enkelt.

shut teh face
2017-08-25, 08:56
Bra. Då kan man sluta försöka stå och jobba hela dagen.. det är jobbigt.

frys
2017-08-25, 09:27
jag som stått ett par timmar framför dator istället för att sitta efter antal studier xD

Det är över xD

King Grub
2017-08-25, 09:31
Det här gäller hjärtsjukdom. Att sitta långa perioder ökar risken för diabetes och har kraftigt negativ påverkan på socker- och fettomsättningen som stående inte har.

viringer
2017-08-25, 09:37
Haha att det är ökad risk för diabetes för att man sitter låter som en korrelationsstudie. Glass ökar också risken för mord om någon undrar.

ceejay
2017-08-25, 09:43
Vi alla är körda oavsett.

Shqypnia
2017-08-25, 09:46
Vi är alla hyresgäster på denna planet. Men se till att förlänga er vistelse så länge ni kan :D

Woodrow
2017-08-25, 09:57
Vi är alla hyresgäster på denna planet. Men se till att förlänga er vistelse så länge ni kan :D

Men sen dör man och förmultnar i jorden och minns ingenting av livet ändå. Så jag ska njuta av att sitta skönt tills döden tar mig.

King Grub
2017-08-25, 10:02
Man dör inte plötsligt av dessa effekter. Man lever i årtionden med kraftigt nedsatt livskvalitet.

Bmwtwinturbo
2017-08-25, 10:35
Som nämnt ovan gäller detta ju bara den aspekten.
Stå är ju också positivt ur ex muskelhälsoaspekt.

Bob90
2017-08-25, 16:45
Man dör inte plötsligt av dessa effekter. Man lever i årtionden med kraftigt nedsatt livskvalitet.

Vet inte om det är någon tröst..

Diomedea exulans
2017-08-25, 16:52
Att stå upp låter som kraftigt nedsatt livskvalitet.

Sheikah
2017-08-25, 19:49
Att stå upp låter som kraftigt nedsatt livskvalitet.

Haha. Skrattade högt när jag läste detta.

camarade
2017-08-25, 20:50
Frågan är ju om det är någon skillnad mellan att stå "statiskt" och rullband på kontoret som en del har? Blodtryck etc borde ju vara annorlunda när man går.

Jag kör stående skrivbord mest för att komma bort från datorn, men inga längre perioder. Mina calves har fan växt av att stå upp mer, hade riktig träningsvärk i underbenen första veckan. Tycks också ha hjälpt lite mot benhinne-problemen när jag springer, förmodligen varit i obalans förut av för mycket sittande.

F Ultra
2017-08-25, 22:49
Vet inte om det är någon tröst..

Var ju inte menat som tröst heller utan ett argument mot "vem bryr sig om att leva X antal år längre när jag kan ha roligare istället". Det stora problemet med t.ex rökning är inte att du dör tidigare utan att du får en plågsam utdragen död.

ventilation
2017-08-26, 10:25
Ännu en anledning till att inte stå upp på jobbet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g8km1/riskfyllt-att-sta-mycket-pa-jobbet

-squat-
2017-08-26, 14:23
Jag tycker man håller sig piggare av att stå upp och jobba. men visst, variation är väl bäst.

Arne Persson
2017-09-21, 11:34
En iskall öl är det yppersta inom livskvalitet!

trädgårdsmöbel
2017-09-21, 15:14
Vad sägs om att mestadels sitta på jobbet, och ligga/halvligga i soffan framför tv:n med en tv-spelskontroll i händerna större delen av sin fritid, och "kompensera" detta genom att gymma 5*1,5h i veckan? :)

Helt förkastligt eller absolut fantastiskt?

Chorizo
2017-09-21, 19:29
Gött

Bubblan84
2017-09-21, 19:37
Vad sägs om att mestadels sitta på jobbet, och ligga/halvligga i soffan framför tv:n med en tv-spelskontroll i händerna större delen av sin fritid, och "kompensera" detta genom att gymma 5*1,5h i veckan? :)

Helt förkastligt eller absolut fantastiskt?

Nu kan jag inte svära på att jag hört det från en tillförlitlig källa. Men alla gånger jag hört/läst om detta sägs det att träning inte kompenserar en stillasittande livsstil särskilt bra.

bighulken
2017-09-23, 17:42
En singel malt, ett par droppar ljummet vatten i, och sedan en garre på det, det är livskvalitet..............lol......he he he ......men bara ibland!!......
Det mår mitt hjärta bra av.......

Petoria
2017-09-23, 21:34
Ligga ner då?

King Grub
2017-09-23, 21:49
Ligga är allra sämst om man inte sover på natten. Ligga är total inaktivitet.

Bossebäver
2017-09-25, 23:56
Man dör inte plötsligt av dessa effekter. Man lever i årtionden med kraftigt nedsatt livskvalitet.

Det är vid sådana här tillfällen en gilla knapp skulle vara till nytta.