handdator

Visa fullständig version : Smal och vill gå upp i vikt, men går inte.


Jontzz
2017-08-24, 15:43
Hej.
Skriver på en kusins beskotnad. Hon är runt 170 cm lång och väger runt 55 kg, smal tjej som inte tränar. Hon vill gå upp i vikt och äter alltså därefter. Men problemet hon har är att hennes ämnesomsättning är hög och hon förbränner då snabbt det hon stoppar i sig.

Vad för genvägar kring detta kan man göra? Vad ska hon göra för att kunna gå upp i vikt?

Tack på förhand.

King Grub
2017-08-24, 15:49
99 av 100 som inte kan gå upp på grund av en hög förbränning har inte en hög förbränning utan äter bara inte så mycket som dom tror.

Jontzz
2017-08-24, 15:57
Hur mycket ska dom äta isf? 3 stora portioner, frukost lunch och middag samt massa småätande imellan bör väl räcka?

StarkaUlf
2017-08-24, 16:11
Hur mycket ska dom äta isf? 3 stora portioner, frukost lunch och middag samt massa småätande imellan bör väl räcka?

Definiera stora.

Jontzz
2017-08-24, 16:19
Hon äter 3 ggr per dag, och hon fyller hela tallriken då ( finns ej plats för mer)

Rent personligt tror jag hon äter för lite. Men vad kan man göra för plan lägga upp en plan för ätandet? Ska man trycka in sig allt som innehåller massa kcal bara för att få i sig mycket?

StarkaUlf
2017-08-24, 20:09
Vad fyller hon tallriken med? Känns som att detta kan vara ett fall av mycket sallad, lite pasta/potatis/ris och lite kyckling/kött t.ex.

Börja med att få in mer kaloritäta livsmedel på tallrikarna. Mer fett.

Börja med små förändringar och se om det leder någonstans.

Diomedea exulans
2017-08-24, 20:12
Hon äter 3 ggr per dag, och hon fyller hela tallriken då ( finns ej plats för mer)

Rent personligt tror jag hon äter för lite. Men vad kan man göra för plan lägga upp en plan för ätandet? Ska man trycka in sig allt som innehåller massa kcal bara för att få i sig mycket?

Man ska inte gå efter tallriken, man ska gå efter magen. Tallrikar är olika stora, men magen ljuger inte. Be henne äta sig proppmätt alla de tre måltiderna så händer det nog grejer. (Varför man nu frivilligt skulle vilja lägga på sig fett, för mig är det likvärdigt med sinnessjukdom, men to each her own.)

xan
2017-08-24, 22:01
Enklaste vägen är som sagt att öka mängden fett i kosten rejält. Fetare alternativ av det du redan äter, mer smör i pannan, ringla olivolja över maten osv. En matsked olja innehåller 130 kcal så det drar iväg rejält. Att dricka mycket kalorier i form av mjölk eller liknande hjälper också.

http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Men varför vill hon gå upp i vikt? 55 KG på 170 cm låter rätt opti för mig.

Jontzz
2017-08-27, 20:38
Hon känner sig osäker pga hur hon ser ut. Långa och smala aramar och ben är det hon vill ändra på, magen är normal som vilken annan tjej i den åldern.

Diomedea exulans
2017-08-27, 20:40
Hon känner sig osäker pga hur hon ser ut. Långa och smala aramar och ben är det hon vill ändra på, magen är normal som vilken annan tjej i den åldern.

Och vad skulle hon tycka om magen växte och armarna och benen förblev smala? För det finns risk att det händer om hon bara äter mer.

Jontzz
2017-08-27, 20:55
Hmm, det tror jag inte skulle uppskattas..
Vad för vägar kan man ta då? Vet att det inte går att punktmarkera fett så antar att det är samma med att " lägga till" fett ?

xan
2017-08-27, 21:05
Hmm, det tror jag inte skulle uppskattas..
Vad för vägar kan man ta då? Vet att det inte går att punktmarkera fett så antar att det är samma med att " lägga till" fett ?

Främst genetiken som avgör var fettet hamnar ja. Kvinnor lagrar dock generellt mycket på ben och höfter så hon kan ju testa gå upp några kilon och se vad som händer. Armarna får hon nog acceptera som dom är.

Tolkia
2017-08-27, 22:59
Tips från Träningslära: http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Bra tipstråd här på forumet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376&highlight=upp+vikt+z_bumbi

Shqypnia
2017-08-28, 11:16
Hitta en tjej från Balkan och be henne laga Bakllava varje vecka.

1r0n8u88l3
2017-09-06, 20:41
Säg åt henne att äta frukost på nytt sätt..... 200 gram havregrynsgröt på morron + 3-4 ägg + kesomacka....... mellanmål efter 2 timmar efter det.... därefter lunch... säg åt henne att äta sig mätt och efter mättnadskänslan äta ÄNNU mer...alltså överäta.... mellanmål 2 timmar efter det.... därefter middag...efteråt ska hon äta gröt igen..... ta något äpple och banan också....

Då går hon upp i vikt... svårare än så var det inte :hbang: