handdator

Visa fullständig version : Märklig låsning i höft(?)


Ozziking
2017-08-23, 20:10
Hej!

Sen ca 1 1/2 vecka tillbaka så kom jag hem från en mini-semester på 5 dagar. Semestern innebar väldigt lite träning och en del stillasittande (resor och dylikt). En morgon vaknade jag upp och hade en märklig känsla i höger höft, som om den skulle knäcka till konstant. Jag stretchade lite, knäckte lite, tryckte med en hård boll men inget lossnade. Lät det vara tills vidare. Nu förra tisdagen så blev allting mycket värre. Låsningen var extrem, så pass extrem att jag inte ens kan stretcha höger skinka. Det känns som att det ska knäcka till konstant, och om det gör det så lossnar ändå inte det strama.

exempel på problemet:

Om jag försöker utföra denna stretch: "The piggeon stretch" så kommer jag ner utan problem med vänstersidan och har gjort det med höger också, men nu kommer jag inte ens nära positionen. Lägger jag upp höger ben på en bänk så fastnar det "uppe", kan inte ens trycka ner knät emot bänken eller slidea bak med vänster höft för att få ner benet mot bänken. Samma gäller om jag försöker göra det på marken. Det känns som om något ska knäcka till och det tar bara stopp. Helt stopp.

https://i.ytimg.com/vi/j3dyd9TFzLY/hqdefault.jpg

Försöker jag sitta i "butterfly stretch" så kan jag komma ner med vänsterknä och höger är helt fast uppe och det stramar och är helt "fast". Lägger jag en skivstång på knäna så känns det som att något ska knäcka till konstant, men det händer aldrig och stramar bara som fan = obehagligt.

https://cdn.gmb.io/wp-content/uploads/2017/03/hipmobility-11.jpg

Försöker jag göra denna:

https://cdn.gmb.io/wp-content/uploads/2017/03/hipmobility-12.jpg

Så kommer jag knappt inte ens bak längre om jag inte tvingar bak mig med gummiband.

Innan resan så var detta aldrig problem, kunde sitta i butterfly, piggeon och frog position utan vikter och dylikt. Kunde stretcha skinkorna utan problem, hade lite extra knak i höger höft men inget farligt. Nu hindrar det mig verkligen då jag inte kan stretcha klokt, och jag kan inte ens komma ner i splitar längre eller göra denna ens en gång. Det låser sig igen.

http://www.stackhealthy.com/wp-content/uploads/2015/06/seated-adductor-groin-stretch.jpg

Bakgrund:
Innan semestern så hade jag påbörjat att öva in nya vinklar för knäböj med en mer upprätt position för bättre quadriceps-aktivering. Detta innebar mycket jobb med min höftrörlighet. Jag övade och övar wall-squats dagligen för att få upp en styrka och rörlighet i adduktorerna(?). Vet ej om detta kan påverka.

Är lite sne i höften, står t.ex. lite mer utåtvinklat och fram med höger ben i knäböj och så, vet inte om det påverkar så mycket.

Vad kan det vara för problem? Har känt av en öm punk i lägsta fästena i höger ländrygg/rumptopp också på sistone, samband?

pls help :(

Ozziking
2017-08-23, 20:16
Också nämnvärt, min höft har blivit extremt mycket stelare på sistone, svårt att sätta mig i huksitt utan en mindre "uppvärmning" numera och om jag sitter på huk och roterar in ena knät i taget (se film från 46 sekunder in) så stramar det otroligt mycket i höger sida.

xPwG2hqnOx0

Ozziking
2017-08-24, 09:32
Bump.

Wormzie
2017-08-24, 10:01
Svårt. Jag skulle försöka få den undersökt.

SalkinA
2017-08-24, 10:31
Kanske testa detta?

https://www.youtube.com/watch?v=INBY84sqrR0

https://www.youtube.com/watch?v=Js5xg9o78Jw

Inte testat det själv och vet inte om det ens är något man kan eller bör göra om man har ditt problem, risken finns ju att man förvärrar det hela.

Bästa är väl att som Wormzie säger att få det undersökt av någon kunnig.

Scratch89
2017-08-24, 11:56
Det låter som om leden av någon anledning inte rör sig så fint som den ska göra, framför allt när du flekterar den.

Du hade kunnat prova att ligga på rygg, benet böjt 90 grader (t.ex underbenen på en stol och du ligger på golvet), för att sedan pressa lårbenet nedåt/kaudalt mot fotändan. Pressa så nära leden du kan, dvs typ i ljumsken. Tryck lagom hårt i, säg, 6-8 sekunder, och upprepa 6-8 gånger. Känns det bättre efteråt? Har du fått upp rörligheten?

Scratch89
2017-08-24, 11:59
Kanske testa detta?

https://www.youtube.com/watch?v=INBY84sqrR0

https://www.youtube.com/watch?v=Js5xg9o78Jw

Inte testat det själv och vet inte om det ens är något man kan eller bör göra om man har ditt problem, risken finns ju att man förvärrar det hela.

Bästa är väl att som Wormzie säger att få det undersökt av någon kunnig.

Jag skulle säga att han inte är helt fel ute (jag har bara klickat igenom utan ljud) men jag tycker inte det låter som ett bäckenproblem utan som ett höftledsproblem. Vilket såklart är närliggande leder och det är svårt att veta exakt utan att man har undersökt. Övningarna han gör dock går inte att säga om det är för höft eller bäcken då han inte försöker isolera utan jobbar funktionellt (vilket inte är dåligt såklart).

Ozziking
2017-08-24, 14:21
Svårt. Jag skulle försöka få den undersökt.

Kanske testa detta?

https://www.youtube.com/watch?v=INBY84sqrR0

https://www.youtube.com/watch?v=Js5xg9o78Jw

Inte testat det själv och vet inte om det ens är något man kan eller bör göra om man har ditt problem, risken finns ju att man förvärrar det hela.

Bästa är väl att som Wormzie säger att få det undersökt av någon kunnig.

Det låter som om leden av någon anledning inte rör sig så fint som den ska göra, framför allt när du flekterar den.

Du hade kunnat prova att ligga på rygg, benet böjt 90 grader (t.ex underbenen på en stol och du ligger på golvet), för att sedan pressa lårbenet nedåt/kaudalt mot fotändan. Pressa så nära leden du kan, dvs typ i ljumsken. Tryck lagom hårt i, säg, 6-8 sekunder, och upprepa 6-8 gånger. Känns det bättre efteråt? Har du fått upp rörligheten?

Jag skulle säga att han inte är helt fel ute (jag har bara klickat igenom utan ljud) men jag tycker inte det låter som ett bäckenproblem utan som ett höftledsproblem. Vilket såklart är närliggande leder och det är svårt att veta exakt utan att man har undersökt. Övningarna han gör dock går inte att säga om det är för höft eller bäcken då han inte försöker isolera utan jobbar funktionellt (vilket inte är dåligt såklart).

Testar och återkommer strax!

Värt att säga kansje är att en sjukgymnast berättat för mig att jag har ett mindre diskbråck i högersidan som har påverkat b.la. känsel i höger ben och dylikt. Kanske är något sådant som spökar. Ifall jag stretchar höger höftböjare och spänner glutesus känns det stramt i rumpan/höften upp i höger ländrygg, någon punkt där.

brb.

Bob90
2017-08-24, 15:03
Värt att säga kansje är att en sjukgymnast berättat för mig att jag har ett mindre diskbråck i högersidan som har påverkat b.la. känsel i höger ben och dylikt.


Har sjukgymnasten fått se en röntgenbild? Och om inte, kan man ens säga avgöra att något är ett diskbråck utan "bildbevis"?

Scratch89
2017-08-24, 19:32
Har sjukgymnasten fått se en röntgenbild? Och om inte, kan man ens säga avgöra att något är ett diskbråck utan "bildbevis"?

Man kan rimligtvis anta att disken är påverkan, men mig veterligen kan man inte säga om det är ett ordentligt bråck eller om det bara finns nervpåverkan.

CoKEmaN
2017-08-25, 09:34
Har sjukgymnasten fått se en röntgenbild? Och om inte, kan man ens säga avgöra att något är ett diskbråck utan "bildbevis"?

Man kan rimligtvis anta att disken är påverkan, men mig veterligen kan man inte säga om det är ett ordentligt bråck eller om det bara finns nervpåverkan.

Det finns ju en del kliniska tester för ryggen och nervpåverkan, har man kraftiga symtom och dessutom ett trauma med flexion + rotation med kraftig smärta och därefter smärta och/eller domningar ner i benet så kan man misstänka diskbråck. Man kan ha samma symtom som vid diskbråck utan att ha det, och vice versa. Man kan med säkerhet säga att patienten har diskbråcksliknande symtom men hur disken egentligen ser ut kan man inte säga utan magnetröntgen. (Diplomatiskt va? :) )

Bob90
2017-08-25, 16:40
Man kan rimligtvis anta att disken är påverkan, men mig veterligen kan man inte säga om det är ett ordentligt bråck eller om det bara finns nervpåverkan.
Det finns ju en del kliniska tester för ryggen och nervpåverkan, har man kraftiga symtom och dessutom ett trauma med flexion + rotation med kraftig smärta och därefter smärta och/eller domningar ner i benet så kan man misstänka diskbråck. Man kan ha samma symtom som vid diskbråck utan att ha det, och vice versa. Man kan med säkerhet säga att patienten har diskbråcksliknande symtom men hur disken egentligen ser ut kan man inte säga utan magnetröntgen. (Diplomatiskt va? :) )

Precis, man kan "mäta" det och göra antaganden och av en viss mängd yrkeserfarenhet i ryggen kan man säkert "veta" att det är så. Men av ren nyfikenhet, vad är praxis liksom? Skulle ni som yrkesverksamma vara bekväma med att konstatera att pat har ett diskbråck utan någon röntgenplåt?

(Sorry att jag kapar tråden till OT för att jag inte kan kontrollera min nyfikenhet Ozzi :d)

Scratch89
2017-08-26, 13:15
Det är oftast jag som säger åt läkaren att det troligen finns ett diskbråck när de säger "lumbago" eller "ryggskott". Om det behövs en MR så är det oftast ett diskbråck.

Jag skulle säga att om det är nervpåverkan nedanför knät, nedsatta reflexer, nedsatt känsel och nedsatt kraft i vissa specifika muskler så är det nog ett diskbråck. Och att de har ondare i benet än i ryggen.

Bob90
2017-08-26, 14:45
Det är oftast jag som säger åt läkaren att det troligen finns ett diskbråck när de säger "lumbago" eller "ryggskott". Om det behövs en MR så är det oftast ett diskbråck.

Jag skulle säga att om det är nervpåverkan nedanför knät, nedsatta reflexer, nedsatt känsel och nedsatt kraft i vissa specifika muskler så är det nog ett diskbråck. Och att de har ondare i benet än i ryggen.

Ah okej.
Dock utifrån min egna erfarenhet så upplever jag ju precis som du skriver i andra meningen, men jag har på två olika MR bara en uttorkad och lätt buktad disk. Men som du säger, "så är det nog ett diskbråck".

Det är ju möjligt att jag får ett temporärt diskbråck när jag kör tex splitböj med vänster ben fram. I vissa vinklar så försvann typ 80% av kraften direkt bara. Kändes som att jag inte kan ta i alls. Men som du

Nåja nog om detta i Ozzis tråd, tack för klargörandet :)

Ozziking
2017-08-28, 13:39
Update!

Låsningen är kvar, testat era tips + lite annat och det är främst vid utåtrotationer (trycka ut knät åt sidan/ner åt sidan) som det stramar upp till höftböjaren och djupt i höftsidan.

Fick loss allting en kväll, jag satt i lotusställning och så knakade hela höften till ordentligt och sen kunde jag helt plötsligt stretcha rumpan etc igen. Morgonen efter var låsningen tillbaka. Har försökt med samma metod men det har inte funkat än.

OM jag sitter i lotusställning och försöker böja mig bakåt (ryggen i golvet) så stramar det ordentligt. Kommer jag ner och spänner upp rumpan så knäcker hela höften till och den hamnar i ett läge där det känns som att det ska knäckas konstant, sen när jag slapnar av, knakar det till igen och låsningen är kvar.

Ska boka tid hos en naprapat jag vet kan hjälpa mig, reser bort tors-sön, så får bli veckan efter.