handdator

Visa fullständig version : UV från solen när moln. Ökat?!


PsykopatVegan
2017-08-23, 16:47
Den 11 Augusti 1999 hände det som inte får hända.

När jag var liten så var det en delvis solförmerkelse, gick på fritids den dagen och det var väldigt mulet väldigt mulet.
Dessutom hade min mor sagt till mig hur dödsfarligt det var att kolla på det farliga.
Men på något sätt kommer jag ihåg att jag kollade upp ot himmlen den dagen, sa till min mor att jag sett förmörkelsen och sedan låg jag och var övertygad om min kommande blo dhet.

Nu är detta min personliga syory men det jag inte förstår är vetenskapen bakom detta.

Googlar jag och läser så är de största tidningarna måna om att deklarera att det är farligt att kolla på förmörkelsen så om det är massa moln framför
Vissa talar om att uv även kan ÖKA när solen är bakom ett enstaka moln.

Nu undrar jag extremt mycket hur kan det vara lika jävla farligt att kolla på solen om man inte ens ser den?!?! Låt säga att det är regn och du inte ens kan säga var solen befinner sig om du då kollar på hela himle och du av ren otur kollar på den molnytan som täcker solen då är detta lika jävla farligt som att kolla rakt in i solen när den är otäckt.

Där är vissa kommentarer på nätet som säger att detta är en stor fet myt men där är betydligt fler källor med dödsrubriker.

Så vad gäller här? Om jag kollar på himmeln en regnig dag och jag råkar kolla där solen befinner sig ja då är det kört?

King Grub
2017-08-23, 16:53
Moln minskar solstrålarnas effekter men stoppar dom inte, så stirrar du på solen länge förstör du ögonen även om det är genom moln. Att bara föra blicken över sol bakom moln påverkar inget.

PsykopatVegan
2017-08-23, 17:02
Moln minskar solstrålarnas effekter men stoppar dom inte, så stirrar du på solen länge förstör du ögonen även om det är genom moln. Att bara föra blicken över sol bakom moln påverkar inget.

Jaha okej det är för mig helt ologiskt och går emot all min logik. Borde inte molnen skingra strålarna så att de inte längre är så starkt foluserade ?!

I mitt fall kommer jag inte ihåg hur mycket eller lite jag kollade bara kommer ihåg att jag taa
lafe om för min mor att jag sett solförmerkelse och sedan tbingafe hon mig att blunda så mycket jag bara kunde plus att lärarna ficn sig en utskällning.

Men logiken bakom detta ser jag inte
..
Kolla upp på himmeln en mulen dag, råka kolla där solen befinner sig och så plötsligt är synen rökt..
Då borde ju alla gå runt vara rökta

svenbanan
2017-08-23, 17:08
Kolla upp på himmeln en mulen dag, råka kolla där solen befinner sig och så plötsligt är synen rökt..


Det är inte konstigare än att det där är ett påstående som inte stämmer.

MasterChief
2017-08-23, 17:09
Jaha okej det är för mig helt ologiskt och går emot all min logik. Borde inte molnen skingra strålarna så att de inte längre är så starkt foluserade ?!

I mitt fall kommer jag inte ihåg hur mycket eller lite jag kollade bara kommer ihåg att jag taa
lafe om för min mor att jag sett solförmerkelse och sedan tbingafe hon mig att blunda så mycket jag bara kunde plus att lärarna ficn sig en utskällning.

Men logiken bakom detta ser jag inte
..
Kolla upp på himmeln en mulen dag, råka kolla där solen befinner sig och så plötsligt är synen rökt..
Då borde ju alla gå runt vara rökta

Du förstör såklart inte synen, men gör du det ofta så kan det säkert få en effekt så småningom. Men varför ska man sitta och stirra på molnen framför solen? UV-strålar är inte synliga för ögat och absorberas inte av molnen i lika stor omfattning som tex värmestrålning eller synligt ljus (och alla tre är vanlig elektromagnetisk strålning men med olika frekvenser).

PsykopatVegan
2017-08-23, 17:17
Det stör mig att de enda riktiga svaren jag får är kraftigt färgade av existensen med solförmerkelse.

Första missförståndet är att inse att solförmerkelse är inget som magiskt ökar mängden uv. Det som är farligt är att kolla på total förmörkelse för att sedan få ögonen överraskade med sol när den tittar fram och pupillerna är stora.

Nu var detta en partial förmörkelse.

Men logilen i mitt fall handlar om huruvida moln skyddar från uvet. då det är uvet som skadar. Och om jag nu ska vara dödsrädd, vilket jag är.
Så måste jag ta i beaktande alla gånger jag kollat på den molnyta som täcker för solen

R0B
2017-08-23, 17:18
Du ser inte UV strålarna som sagt, är det molnigt eller solförmörkelse uppfattas det inte lika obehagligt att stirra på solen, du blir inte bländad. Men UV strålningen är där och förstör din syn. Det handlar alltså om att du lättare exponerar ögonen för längre stunder av uv strålning när det är moln / solförmörkelse.

PsykopatVegan
2017-08-23, 17:21
Du ser inte UV strålarna som sagt, är det molnigt eller solförmörkelse uppfattas det inte lika obehagligt att stirra på solen, du blir inte bländad. Men UV strålningen är där och förstör din syn. Det handlar alltså om att du lättare exponerar ögonen för längre stunder av uv strålning när det är moln / solförmörkelse.


Okej som sagt fullständigt jävla ologiskt i min bok och är ju ett under att inte fler är dödsblinda då alltså.
När jag var liten var jag pa ikslagen av att ens kolla upp på himmeln då jag ju visste att sole var farlig. Då var kanske mi rädsla högst befogad...

Vinter
2017-08-23, 17:49
Okej som sagt fullständigt jävla ologiskt i min bok och är ju ett under att inte fler är dödsblinda då alltså.
När jag var liten var jag pa ikslagen av att ens kolla upp på himmeln då jag ju visste att sole var farlig. Då var kanske mi rädsla högst befogad...

För starkt ljus oavsett bränner sönder lagren på näthinnan. Där sitter lager med synapser och nervceller som skickar signalerna vidare till hjärnan. Snöblind kan du bli i vinterklimat där snön reflekterar ljus och börjar skada näthinnan, det orsakas av att ljuset reflekteras av snön. Du behöver alltså inte se direkt in i solen för att få skador.

Ser du direkt in i solen en sekund så får du ofta en fläck på synfältet, det är bedövade lager på näthinnan. Fortsätter du kika in i solen utan skydd kan dessa fläckar eller förstörda områden bli permanenta.

PsykopatVegan
2017-08-23, 17:52
För starkt ljus oavsett bränner sönder lagren på näthinnan. Där sitter lager med synapser och nervceller som skickar signalerna vidare till hjärnan. Snöblind kan du bli i vinterklimat där snön reflekterar ljus och börjar skada näthinnan, det orsakas av att ljuset reflekteras av snön. Du behöver alltså inte se direkt in i solen för att få skador.

Ser du direkt in i solen en sekund så får du ofta en fläck på synfältet, det är bedövade lager på näthinnan. Fortsätter du kika in i solen utan skydd kan dessa fläckar eller förstörda områden bli permanenta.



Allt det där kan jag. Saken med snö är att du blir bländad nu snavkar vi om moln. Säg en regnig dag, du kollar på himmeln solen är precis bakom molnen där du kollar.


Kaboom och du är damaged for life.

Logiken bakom varför inte alla i te går rint och är blinda förstår jag inte

Vinter
2017-08-23, 18:07
Allt det där kan jag. Saken med snö är att du blir bländad nu snavkar vi om moln. Säg en regnig dag, du kollar på himmeln solen är precis bakom molnen där du kollar.


Kaboom och du är damaged for life.

Logiken bakom varför inte alla i te går rint och är blinda förstår jag inte

Brytar du en arm i ett okomplicerat benbrott så läker det tämligen snabbt ihop så länge nerver inte är skadade. Bryter du armen i ett komplicerat benbrott där flisor tränger in kapar nervtrådar och blodflöde, finns risk för att du måste amputera.

Olika typer av skador.

PsykopatVegan
2017-08-23, 19:05
Brytar du en arm i ett okomplicerat benbrott så läker det tämligen snabbt ihop så länge nerver inte är skadade. Bryter du armen i ett komplicerat benbrott där flisor tränger in kapar nervtrådar och blodflöde, finns risk för att du måste amputera.

Olika typer av skador.

say what

Bob90
2017-08-23, 19:23
Grejen med moln (och solglasögon utan UV-filter för den delen) och just UV-strålning är att pupillerna utvidgas när det blir mörkare (tex pga molnen i det här fallet). Så ögonen blir väl kanske mer känsliga för strålningen/ljuset om pupillerna är större. Typ samma effekt som att vistas i dagsljus efter att ha varit i ett halvmörkt kontor hela dagen, man blir känsligare för ljuset för att pupillerna inte har ställt in sig på den rådande ljusstyrkan ännu.

Men då pratar jag enbart om UV-strålningen och ögat.

svenbanan
2017-08-23, 20:18
Allt det där kan jag. Saken med snö är att du blir bländad nu snavkar vi om moln. Säg en regnig dag, du kollar på himmeln solen är precis bakom molnen där du kollar.


Kaboom och du är damaged for life.

Logiken bakom varför inte alla i te går rint och är blinda förstår jag inte

Vem påstår att det räcker med att titta mot solen en mikrosekund genom ett moltäcke för att bli blind då?

Jag har då aldrig hört detta påstående.

Det är ju så uppenbart falskt att det inte ens är värt att diskutera kan jag tycka...

PsykopatVegan
2017-08-23, 20:44
Vem påstår att det räcker med att titta mot solen en mikrosekund genom ett moltäcke för att bli blind då?

Jag har då aldrig hört detta påstående.

Det är ju så uppenbart falskt att det inte ens är värt att diskutera kan jag tycka...

vem talar om millisekunder.. Är ganska säker på att typ alla kollat mot molnen som befunnit sig precis framför solen. Säg en regnig dag, vem tänker på att solen är rakt behind och skapar direkt skadliga mängder. Men det är vad ni säger. Kolla mot ett moln ja det är som att kolla mot solen.

Isf är jag helt klart damaged, om inte den 11 augusti 1999 klockan 11 så någon annan gång i mitt liv. Kollar ofta upp mot himmeln och beskådar molnen, inte tänker jag på att solen finns där bakom när det pissregnar..

Hur långt har man kommit när det gäller att ersätta retinan?

MasterChief
2017-08-23, 20:56
vem talar om millisekunder.. Är ganska säker på att typ alla kollat mot molnen som befunnit sig precis framför solen. Säg en regnig dag, vem tänker på att solen är rakt behind och skapar direkt skadliga mängder. Men det är vad ni säger. Kolla mot ett moln ja det är som att kolla mot solen.

Isf är jag helt klart damaged, om inte den 11 augusti 1999 klockan 11 så någon annan gång i mitt liv. Kollar ofta upp mot himmeln och beskådar molnen, inte tänker jag på att solen finns där bakom när det pissregnar..

Hur långt har man kommit när det gäller att ersätta retinan?

Är det tjockt molntäcke och regn så är styrkan i UV-strålningen otroligt mycket lägre än om vi pratar om några fluffiga vita moln. Så går du runt och titta på molnen när det regnar är jag säker på att din retina inte skadas. Då är det mer UV-ljus i det ströljus som ögat blir exponerat för en solig dag, även om du inte tittar uppåt mol solen/molnen.

svenbanan
2017-08-23, 22:38
vem talar om millisekunder.. Är ganska säker på att typ alla kollat mot molnen som befunnit sig precis framför solen. Säg en regnig dag, vem tänker på att solen är rakt behind och skapar direkt skadliga mängder. Men det är vad ni säger. Kolla mot ett moln ja det är som att kolla mot solen.

Isf är jag helt klart damaged, om inte den 11 augusti 1999 klockan 11 så någon annan gång i mitt liv. Kollar ofta upp mot himmeln och beskådar molnen, inte tänker jag på att solen finns där bakom när det pissregnar..

Hur långt har man kommit när det gäller att ersätta retinan?

Du pratade om att någon (vem vet jag inte) påstår att det räcker med att titta mot ett moln som täcker solen, och vips så är ögonen körda.

Vaddå "detta är vad ni säger"? Du är den enda i denna tråd som snackar om att synen är körd ifall man råkar titta upp mot himlen en molnig dag.

Ifall du stirrar mot solen utan moln så märker du ju att ögonen inte gillar det. Gör detta tillräckligt länge så får du säkerligen bestående problem.

Stirrar du mot solen en molnig dag så lär du få nackspärr innan du får ont i ögonen. För att få permanenta skador på ögonen så lär du få stirra bra jävla länge.

Diomedea exulans
2017-08-23, 22:49
Vad hände med att lyssna på kroppen? Känns som att det kommer göra ont i ögonen när det börjar bli farligt (att stirra direkt på solen gör ju ont omedelbart).

KlopFer
2017-08-23, 22:55
Trollvarning på den här tråden

svenbanan
2017-08-23, 22:56
Trollvarning på den här tråden

Oh yes!!! :D

Diomedea exulans
2017-08-23, 22:57
Trollvarning på den här tråden

Oh yes!!! :D

Syftar ni på att troll (i Bilbo t ex) är mer känsliga mot solsken än vad människor är?

High1ander
2017-08-23, 23:07
Vad hände med att lyssna på kroppen? Känns som att det kommer göra ont i ögonen när det börjar bli farligt (att stirra direkt på solen gör ju ont omedelbart).

Lyssna på kroppen är lite svårt då ögonen inte fattar att de får för mycket UV. Det är samma feltänk som att man ska lyssna på kroppen och inte andas in giftiga gaser, där just vissa farliga gaser inte har någon speciell lukt.

Det är samma sak som att bli solbränd, kroppen förklarar det tyvärr för sent.

PsykopatVegan
2017-08-23, 23:11
Lyssna på kroppen är lite svårt då ögonen inte fattar att de får för mycket UV. Det är samma feltänk som att man ska lyssna på kroppen och inte andas in giftiga gaser, där just vissa farliga gaser inte har någon speciell lukt.

Det är samma sak som att bli solbränd, kroppen förklarar det tyvärr för sent.

Bra inlägg. Känns som här finns en kunskapslucka.

Jag var ju 9 år och minnet kan spela en ett spratt så här många år efteråt.
SEDAN är det egentligen helt obetydligt hur jag upplever saker nu, människan anpassar sig, en blind går inte och är förkrossad varje dag över skillnaden mellan hens situation och optimal syn

När jag var liten var jag skitskraj för allt möjligt och jag kommer ihåg det som att jag kollade lite på molnen och så fattade jag ju att solen var där bakom, eventuellt såg jag solen komma fram ur molnen och så gick jag hem och sa till min mor "att jag har sett solförmörkelsen", flera år efter det satt jag ofta och testade min syn, blev uppmärksam på att jag har floaters om inget annat. Men sedan gick ju detta ut, 5 år senare behövde jag dock glasögon. Och så har det ju varit nu i 18 år men så idag kanske man finally inser att man är damaged?

Diomedea exulans
2017-08-23, 23:14
Lyssna på kroppen är lite svårt då ögonen inte fattar att de får för mycket UV. Det är samma feltänk som att man ska lyssna på kroppen och inte andas in giftiga gaser, där just vissa farliga gaser inte har någon speciell lukt.

Det är samma sak som att bli solbränd, kroppen förklarar det tyvärr för sent.

Avgaser har människans evolution inte hunnit med. Angående solbränna så brukar jag klara mig om jag täcker mig så fort det börjar svida lite.

Hemi
2017-08-24, 00:58
Du förstör såklart inte synen, men gör du det ofta så kan det säkert få en effekt så småningom. Men varför ska man sitta och stirra på molnen framför solen? ... ...

Det hela min stad gjorde nu, förväntade oss att se en 80% eclipse. Personligen var jag något mer försiktig eftersom jag redan är lite skadad av ålder. Men andra var det inte, står där och glor och väntar på att solen skall synas lite bättre genom molnen. Detta gjorde säkert miljoner människor den dagen

baktung
2017-08-24, 05:32
Den 11 Augusti 1999 hände det som inte får hända.

Så vad gäller här? Om jag kollar på himmeln en regnig dag och jag råkar kolla där solen befinner sig ja då är det kört?

Det finns ju asketer i Indien som stirrar mot solen hela dagarna för att bli blinda. Enligt deras tro uppnår man då ett högre tillstånd av andlighet. Men jag undrar om de som väljer detta inte bara vill slippa jobba eftersom de lever på allmosor. En helt vanligt meditationsteknik helt enkelt. Och du verkar ha en naturlig talang för detta!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sadhu

Den 11 aug 1999 var en alldeles lysande dag för övrigt. Jag fyllde 12 år och fick nog ett nytt playstationspel och några fiskedrag.

r3mpuh
2017-08-24, 07:49
???

När jag var liten tävlade jag alltid mot andra barn om vem som kunde stirra in i solen längst.
Jag vann alltid, överlägset. 8)

PsykopatVegan
2017-08-24, 12:58
Det hela min stad gjorde nu, förväntade oss att se en 80% eclipse. Personligen var jag något mer försiktig eftersom jag redan är lite skadad av ålder. Men andra var det inte, står där och glor och väntar på att solen skall synas lite bättre genom molnen. Detta gjorde säkert miljoner människor den dagen

Vad var nog så det fungerade mer eller mindre för många ja.
Tragiskt

Diomedea exulans
2017-08-24, 13:09
???

När jag var liten tävlade jag alltid mot andra barn om vem som kunde stirra in i solen längst.
Jag vann alltid, överlägset. 8)

Blev ni synskadade?

Minns också att jag stirrade mot solen några gånger, på prov. Efter några sekunder började det göra mindre ont, och solen började skifta i konstiga färger.

PsykopatVegan
2017-08-24, 13:13
Blev ni synskadade?

Minns också att jag stirrade mot solen några gånger, på prov. Efter några sekunder började det göra mindre ont, och solen började skifta i konstiga färger.

Märk väl att jag inte talar om att kolla upp mot någon sol, det är själva kärnan med tråden.

En person skrev att man får nackspärr före det att man får skadad syn.
Några sekunder ska räcka för att skada synen när man kollar på solen och då säger de skräckkällorna som jag inte fått någon vetenskap för att kunna dementera att moln släpper igenom flera tiotals procent.
Do the math

PsykopatVegan
2017-08-24, 13:25
Nu fick jag ångestlindring från en person på Qoura som säger sig ha en degree in Chemistry. Tror jag slutar där, kan ju sitta och fundera över detta hur länge som helst.
Han svarade att UV minskar med moln och att alla dessa panikartiklar i tidningarna är bullshit.

Nu kan ni få sitta och oroa oron bäst ni vill.

Men jag vill fortfarande ha en retinascan och framförallt är jag väldigt mån om att the science snabbast möjligast hittar en lösning på att ersätta retinan. hehe

/psykopaten

svenbanan
2017-08-24, 15:07
Nu fick jag ångestlindring från en person på Qoura som säger sig ha en degree in Chemistry. Tror jag slutar där, kan ju sitta och fundera över detta hur länge som helst.
Han svarade att UV minskar med moln och att alla dessa panikartiklar i tidningarna är bullshit.

Nu kan ni få sitta och oroa oron bäst ni vill.

Men jag vill fortfarande ha en retinascan och framförallt är jag väldigt mån om att the science snabbast möjligast hittar en lösning på att ersätta retinan. hehe

/psykopaten

Precis samma sak som alla i denna tråden sagt hela tiden då. Den enda som varit orolig är ju du...